WPC:n menujärjestelmä ja diagnostiikka

Peleihin pesiytynyt tietokonetekniikka mahdollistaa nykyisin hyvin laajat säätö- ja testausmahdollisuudet. Alunperin säädöt tapahtuivat jumpperoimalla ja varsinaisia testejä oli niukasti tai ei ollenkaan. Esimerkiksi kännykän valikkoon tottuneelle WPC:n menujärjestelmä ei tuota mitään ongelmia navigoida, mutta ohjekirjan puuttuessa voivat joidenkin toimintojen tarkoitukset olla hieman epäselviä.

Sisällysluettelo

Menujärjestelmä ja operaattorinapit

Käynnistyessään WPC-kone kertoo ensimmäisenä asiana koneen ROM-version. Ne ovat yleensä L- tai v-alkuisia. Jos peli käynnistäessä sanoo Press 'ENTER' for test report, on peli mahdollisesti vikaantunut. Käynnissä olevan pelin tilan näet kun katsot kohtaa jossa peli näyttää jäljellä olevat krediitit. Mikäli krediittiluvun (tai "Free play":n) perässä on piste (.) on pelissä vikaa.

Kolikkoluukku avattuna näkymä on suunnilleen tämä:
[kuva]

WPC operaattorinapit. Kaikki neljä nappia ovat normaaleita painokytkimiä.

Operaattorinappien paikka tuntuu vaihtelevan yksilön mukaan, mutta sen pitäisi olla käytettävissä kolikkoluukusta käsin. Jos pelissä on vain 3 nappia, kyseessä EI ole WPC, vaan todennäköisesti System 11 tai vanhempi, eivätkä nämä ohjeet päde. Jokaisella napilla on kaksi tehtävää, toinen normaalitilassa ja toinen testitilassa. Pelin ollessa attraction modessa (kone odottaa pelaajia) napeilla on seuraavat vaikutukset:

Service Credit: Lisää yhden krediitin.
Volume ////: Äänenvoimakkuus hiljemmälle.
Volume \\\\: Äänenvoimakkuus kovemmalle.
Begin Test: Peli käynnistää diagnostiikkatilan.

Huomaa! Kolikkoluukun (tai kolikkoluukkua valvovan kytkimen) on oltava auki jotta napit toimisivat. Jos sinulla on esimerkiksi pelilauta ylhäällä ja kolikkoluukku kiinni, peli sanoo vain Open coin door to use buttons

Äänenvoimakkuutta säädettäessä saatat törmätä ongelmaan, että peli ei anna sinun säätää ääntä pienemmälle kuin 8. Mikäli äänet ovat edelleen liian lujalla, käy Adjustments-menussa ja etsi sieltä Minimum volume override. Tämän option tilaa vaihdettuasi voit säätää äänet erittäin hiljaiselle tai kokonaan pois päältä. Erinomainen seinänaapureiden valittaessa!

Testitilaan mentäessä kone näyttää mahdolliset viat yksi kerrallaan ja jää sen jälkeen näyttämään ohjeita. Jos pidät Begin Test-nappia pohjassa, pistetaulukot nollautuvat.

Painettuasi Begin Testiä nappien tarkoitus muuttuu, napit samassa järjestyksessä kuin äsken:

Escape: Edellinen menu, peruuta tehty muutos.
-: Edellinen menukohta tai arvo.
+: Seuraava menukohta tai arvo.
Enter: Valitse menukohta, hyväksy tehty muutos.

Päästäksesi menuihin painettuasi Begin Test-nappia, voit joko selata ohjeet läpi +:lla tai painaa Enteriä (sama nappi kuin Begin Test). Jos haluat takaisin peliin, paina Escape niin monta kertaa kunnes normaali tila tulee jälleen päälle. Itse päämenusta löytyy:

B. Bookkeeping Kaikki tilastotiede mitä vehkeestä vaan voidaan ottaa irti.
P. Printouts Jos koneeseen on asennettu printterikortti, tällä voit printata tilastot.
T. Tests Testi- ja diagnosointityökalut.
U. Utilities Tulosten ja tilastojen nollaukset, kellon säätö ym.
A. Adjustments Pelin asetukset, hinnat ym.

Nyt vain etsit toiminnon + ja - napeilla, valitset sen Enterillä. Kun muutat asetuksia, näytössä vilkkuu 3 sekuntia Saving new value. Jos tämän aikana painat Escapea, käsky perutaan. Tämä on hyvä jos esimerkiksi vahingossa valitset pistetaulukon tyhjennyksen, tehdasasetukset ym. Jos eksyt menuihin, Escapea painelemalla pääset aina takaisin alkuun ja lopulta myös pois menutilasta takaisin pelitilaan. Jos diagnostiikka käynnistettiin kesken pelin, on kyseinen peli mennyttä.

Menut tarkemmin

Koneen päämenussa on yleensä 5 kohtaa (Bookkeeping, Printouts, Tests, Utilities ja Adjustments). Jokaisen päämenun kohdan alta löytyy joko suoria toimintoja tai alimenuja. Jokaisella kohdalla on oma numeronsa, esimerkiksi "A.2 05" tarkoittaa Adjustments-menun kohdan 2 toimintoa 05 (joka tässä tapauksessa olisi 'Adjustments - Feature Adjustments - Replay System'. Johtuen pelikohtaisista laitteisto ja sääntöeroavaisuuksista, joissain menuissa on konekohtaisia asetuksia ja tilastoja joita en tässä listaa. Ominaisuudet ovat yleensä kuitenkin melko yksiselitteisiä pelikohtaisissakin optioissa. Mikäli sinulla on kyseisen pelin manuaali, voit lukea siitä pelikohtaisten asetusten tarkemmat merkitykset. Mikäli et omista manuaalia, voit useissa tapauksissa löytää sen .PDF-muodossa Internet Pinball Databasesta.

B. Bookkeeping
Bookkeeping menussa on mitä nimikin lupaa, eli tilastotietoa suunnilleen kaikesta mahdollisesta ja mahdottomastakin. Mielenkiintoisimmat pätkät löytyvät todennäköisesti B.4 Feature Audits-kohdasta.

P. Printouts
Printout menusta voit tulostaa Bookkeeping-menun kohdat mikäli koneeseen on asennettu printterikortti.

T. Test Menu
Testimenusta käsin voidaan testata useimpia pelin toimintoja. Listassa on usein jatkona vielä pelikohtaisten lelujen testaus. Joissain koneissa 'Ordered Lamp Test' puuttuu kokonaan ja kyseisen testin paikka voi vaihdella pelien ja softaversioiden välillä. Joissain menukohdissa on 'Repeat', 'Stop' ja 'Run'-optiot, joilla voit antaa koneen kiertää läpi kaikki kyseisen testin kohdat tai pysähtyä tutkimaan tiettyä kohdetta. Tilaa vaihdetaan ENTER-napilla.

U. Utilities Menu
Utilities-menusta asetetaan pelin yleisimmät operaattorisäädöt ja toiminnot. Jos valitsit jotain vahingossa, paina ESCAPE Saving Adjustment Value-tekstin vilkkuessa ruudulla ja muutos ei tapahdu.

A. Adjustments
Lähes kaikki pelin asetuksista löytyvät tämän menun alta. Menukohdat sisältävät kymmeniä optioita. Jos et tahdo alkaa käymään asetuksia yksityiskohtaisesti läpi, valitse Utilities-menusta 'Presets' ja valitse haluamasi vaikeustaso tai muu optio sieltä.

Virheilmoitukset

Käynnistettäessä flipperi tekee itselleen itsetestin. Jos kaikki on kunnossa, peli päästää ding-äänen ja jää odottamaan pelaajia. Jos pelissä on vikaa, mutta kone pystyy silti boottaamaan, vilkkuu näytöllä teksti Press ENTER for Test Report. Avaamalla kolikkoluukun ja painamalla Enter kone alkaa listata havaittuja vikoja. Seuraavat ovat mitä tavallisesti tulee vastaan:

Check Switch Kyseinen kytkin on joko juuttunut päälle tai sitä ei ole käytetty viimeisten 90 pallon aikana. Kytkimistä tarkemmin myöhemmin tässä dokumentissä.

Pinball Missing Yksi tai useampi pallo on juuttunut kentälle. Herja katoaa kun vapautat pallon ja annat sen valua alas. Mikäli pallot ovat kaikki jo alhaalla, pallomäärän tunnistavissa optokytkimissä on vikaa, tai pallokouruun kuluneet kolot ovat jumittaneet pallot.

Sw. is Stuck On Joku pelin kannalta kriittinen kytkin (kuten Slamtilt, cabinetin napit tai operaattorinapit) on juuttunut pohjaan. Peli ei etene tästä ennenkuin vika korjataan. Tutki kytkin ja jollei vika ole siinä, katso johdot.

Ground Short Jokin kytkimistä ottaa maadoitukseen suoraan kiinni, aloita etsintä kolikkoluukun ja sen ympäristön kytkimistä.

U6 Checksum Error ROM jossa pelin ohjelma sijaitsee, on vaurioitunut. Korkkaa piiri irti ja paina uusiksi paikoilleen. Jos herja ei katoa, polta tilalle uusi. Mikäli et omista tarvittavia laitteita, voit ostaa valmiita ROMeja useimmista flipperitarvikkeita myyvistä paikoista.

Time and Date Not Set Pelin kello on menettänyt ajan, tarkista patterit. Ajan saat kohdilleen Utilities-menusta.

Suurin osa WPC:n vioista on risoja kytkimiä. Mentäessä menuihin näet listan viallisista kytkimistä ja muista ongelmista joita peli on havainnut. Jokaisesta kytkimestä näet sen numeron ja nimen. Mikäli kytkimen nimi ei kerro missä kyseinen kytkin on (lyhenteet ovat välillä epäselviä), kaiva kyseinen kytkin esille pelin manuaalista. Kun olet löytänyt kyseisen kytkimen, mene Tests-menuun ja valitse sieltä Switch Edge test. Kyseinen testi kertoo ruudulla nyt kaikki havaitut kytkimien painallukset. Testin toiminnan ymmärrät kun tökkäät sormella mitä tahansa pelilaudan kytkimistä.

[kuva]

Tärkeä: Useimmat pelin kelat ovat aktiivisia tässä testissä. Pallomonttua tai slingshottia tökätessä saatat saada sormillesi!

Peli piippaa ja ruudulla näkyy kytkimen numero ja nimi. Nyt kokeile risaksi mainittua kytkintä. Jos mitään ei tapahdu, tutki kytkin. Pelilaudalla olen törmännyt itse kolmenlaisiin kytkimiin:

Mikrokytkin: Pieni mekaaninen kytkin. Ovat yllättävän kestäviä mutta useimmiten niiden lopuksi tulee niihin osunut pallo, mikäli ovat turhan esillä kentällä. Nämä ovat halpoja vaihtaa.

Optokytkin: Koostuu kahdesta osasta, toisella puolella on infrapunaledi ja toisella puolella vastaanotin. Tämä kytkin on normaalisti kiinni ja aukeaa kun säteen tielle tulee este. Tästä yhdistelmästä tuo lähetin hajoaa suuremmalla todennäköisyydellä kuin vastaanotin.

Vinkki: Et näe IR-LEDin valoa paljain silmin. Kokeile katsoa LEDiä digitaalikameran etsimen läpi - infrapuna pitäisi näkyä violettina.

Mikäli kytkin on jatkuvasti auki, on infrapunaledi todennäköisesti kuollut. Voit testata tätä osoittamalla vastaanotinta lampulla läheltä.

Metallinpaljastin (Eddy Sensor, Proximity Switch): Nämä ovat harvinaisia. Kytkimet ovat yleensä sijoitettu pelilaudan alle tunnistamaan kun pallo vierii yli. Nämä harvemmin hajoavat, tarvivat vain säätöä. Kytkimessä on ledi ja säätöruuvi. Käännä säätöruuvia niin että ledi syttyy. Sen jälkeen käännä varovasti taaksepäin kunnes ledi sammuu. Siinä sen pitäisi olla.

Miten sitten WPC tunnistaa risat kytkimet? Vastaus on yksinkertainen, mikäli jokin kytkimistä ei toiminut viimeisen 90 pallon aikana, kytkin merkitään risaksi.

Kone tunnistaa kytkimen rikkinäiseksi, mikäli sen tila ei ole muuttunut viimeisen 90 pallon aikana, tai jos normaalisti vain hetkellisesti kiinni oleva kytkin kuten targetin tai rampin, juuttuu pohjaan. Jos kytkin kuitenkin antaa sen jälkeen elon merkkejä, vikailmoitus katoaa. Hyvin usein hankalasti osuttavissa paikoissa olevista kytkimistä tulee herjoja, jotka poistuvat kun poistat lasin ja tökkäät Switch Edge-testissä kyseistä kytkintä. Mikäli kyseessä on metallinpaljastin, tuo sen lähelle pallo. Joissain peleissä saatat saada ilmoitukset kytkimestä, jota ei ole edes koko pelissä. Kyseessä on tilanne, jossa pelistä on betavaiheessa poistettu turhaksi osoittautuneita kytkimiä, mutta softa on unohdettu päivittää. Herja ei katoa kunnes päivität pelin softan.

Voit myös saada ilmoituksen Factory settings restored. Tämä johtuu useimmiten huonoista pattereista. CPU Boardilla on 3 patteria, jotka pitävät asetuksia hengissä kun peli ei ole päällä. Ongelma korjaantuu usein vain vaihtamalla uudet patterit ja laittamalla koneen asetukset uusiksi. Käytä mahdollisimman laadukkaita pattereita, halvat saattavat vuotaa ja pilata CPU Boardin. Tarkista patteripidike mahdollisten vuotojen varalta joka kerta pattereita vaihtaessa ja uusi se, mikäli vuotoa on havaittavissa. Suosittelen käyttämään pattereita maksimissaan 1-2 vuotta nykypatterien suuren vuototodennäköisyyden takia. Patterit vaihdetaan koneen virtojen ollessa päällä, muutoin menetät koneen tulostaulukon ja kaikki asetukset.

Valtaosassa koneita on myös testit konekohtaisille leluille. Niiden toimintaa voisi olla hankalampi seurata ajamalla pelkästään solenoidia tai katsomalla kytkinten tilaa. Nämä konekohtaiset testit löytyvät yleensä testimenun loppupuolelta.

[kuva]

Fish Talesin virvelin kelan testi. Kone näyttää missä asennossa se olettaa kelan olevan ja helpottaa viallisen komponentin etsintää.

LEDien ilmoittamat vikakoodit

[kuva] Normaalioloissa koneen diagnostiikka kertoo ongelmista selväkielisesti näytöllä. Joissain tapauksissa koneessa voi kuitenkin olla vikatila, joka estää sitä edes boottaamasta. Tätä tilannetta varten koneessa on CPU-kortin reunassa kolme LEDiä, jotka kertovat bootin eri vaiheista ja mahdollisesti havaituista vioista.

+5VDC/Power-LED kertoo, että CPU-kortti saa 5V jännitteen. Jos tämä LED ei pala koneen ollessa päällä, on mahdollisesti driver boardilla palanut sulake, tai virransyötössä on muuta vikaa kuten rikkinäinen tasasuuntaussilta, katkennut johto tai irti oleva liitin.

Normaalioloissa Diagnostic-LED vilkkuu tasaisesti kertoen peliohjelman olevan käynnissä. Jos kone ei pysty käynnistymään peliohjelman ajoon saakka, on vikakoodi luettavissa tämän LEDin välähdyksien määrästä:

  1. Peli-ROM (U6 vanhemmissa, G11 WPC95:ssä) viallinen.
  2. CPU-kortin RAM (U8) viallinen.
  3. WPC ASIC tai Security PIC (U22 WPC-Securityssä, G10 WPC95:ssä) viallinen.

Blanking-LED kertoo CPU:n ohjaamien komponenttien olevan pois päältä. Blanking-järjestelmän idea on estää pelikentän osia toimimasta, kunnes peliohjelma on toimintakunnossa. Valo palaa hetken koneen bootatessa ja sammuu kun peliohjelma on käynnissä.

↵ Takaisin omistajalle-osioon

Viimeksi päivitetty 2012-03-13 18:55, v28.