Flipperi kotiin: uuden omistajan/ostajan opas

Onko koskaan flipperiä sijoituspaikalla pelatessa käynyt mielessä miten mukava sellainen voisi olla kotona? Unelma flipperin ostamisesta ei loppujen lopuksi ole mitenkään harvinainen, harva sensijaan menee ja toteuttaa sen. Raha ja tila voi olla ongelmana tai sitten koko projekti on tärkeysluokassa 'sitten joskus'. Älä kuitenkaan tyydy uneksimaan, osta flipperi!

Tämän oppaan tarkoitus ei ole kertoa mikä flipperi sinun tulisi ostaa. Meillä jokaisella kai lienee ainakin yksi kone, johon liittyy kaikenlaista nostalgiaa. Juuri sitä konetta pelatessa iski päälle se tunne - "ai hitto kun tämä olisi kotona". Useimpien flipperimaku keskittyykin oman lapsuuden ajan koneisiin, joita tuli baarin nurkassa tai pelihallissa taottua. Itselläni tämä aika sijoittuu 80- ja 90-luvun vaihteeseen, jonka isoja nimiä olivat muun muassa Elvira and the Party Monsters, Bad Cats, Mousin' Around, White Water, Doctor Who, Funhouse ja niin edelleen. Niinpä oma mielenkiintoni onkin pääasiassa kohdistunut tämän ajan peleihin.

Olen itse tietenkin oppinut kaiken kantapään kautta ja tehnyt suunnilleen kaikki uuden omistajan virheet. Olenkin kirjoittanut tämän oppaan siinä toivossa, että siitä olisi iloa ensimmäistä kertaa konetta ostavalle, joka kädet täristen tuijottaa ehkä tulevaa omaa flipperiään myyjän varastossa.

Käsittelen tässä oppaassa pääasiassa 80, 90 ja 2000-luvun Williams, Bally, Data East, Sega ja Stern-koneita, mutta valtaosa ohjeista pätee toki muidenkin aikakausien koneisiin. Vanhemmista Gottliebin koneista kiinnostunut löytää myös lisää tietoa Pekan flipperisivuilta. Vanhempia, ja miksei uudempiakin koneita etsivän ei myöskään kannata unohtaa Tuukan Flipperisivuja, joista löytyy korjausohjeita uusien pelien lisäksi myös vanhempiin, elektromekaanisiin koneisiin.

Omistaaksesi flipperin sinun ei tarvitse tietää paljoa elektroniikasta, osata kilometrin litaniaa lyhenteitä tai edes olla mestaripelaaja. Mitä pidemmälle osaat elektroniikkaa, sitä pidemmälle pystyt konettasi korjaamaan omin avuin ja sinun ei tarvitse satsata korjaajiin. Suurin osa flipperin huollosta on kuitenkin lamppujen vaihtoa ja pelikentän puhdistusta. Koska kyseessä on kuitenkin mekaaninen laite, saattaa tärinä joskus irroitella johtoja juotoksistaan ja vaikka et muita elektroniikan taitoja omaisikaan, opettele kolvaamaan. Tarkoitukseen soveltuva kolvi maksaa alle 10€.Vilkaise myös läpi sivuiltani 'pelaajalle'-osiosta löytyvä flipperisanakirja.

Omaa flipperiä ostaessa ei tarvi stressata sitä, että kallis kone menisi rikki pian hankkimisen jälkeen ja olisi näin hukkaostos. Suomessa on erittäin avulias harrastajayhteisö foorumeineen, jossa ongelmia ratkotaan niin yksinkertaisista suurempiinkin ongelmiin. Flipperi on sinällään kestävä laite - se on tehty kestämään laiskan operaattorin käytössä huoltamattomanakin pitkiä aikoja. Lisäksi koneet eivät ole niin yksilöitä kuin voisi olettaa niiden konekohtaisen pelikentän takia. Saman valmistajan aikakauden koneet käyttävät samaa alustaa, eli mekaanisia osia, piirilevyjä ym. Ongelmatilanteessa sinun ei siis tarvitse etsiä osaamista välttämättä yksittäisen pelin kanssa, vaan kyseisen pelin alustan.

[kuva]

Minä ja ensimmäinen flipperini pari tuntia oston jälkeen helmikuussa 2000. Taustalla huone, joka aikanaan majoitti 5 ensimmäistä konettani ja oli ensimmäinen oma pelihuoneeni. Noista päivistä on tultu kauas!

Flipperin koko

Tulevaa sijoituspaikkaa miettiessä on myös syytä ottaa selville itse pelin koko. Flipperi on iso laite, paljon isompi kuin se esimerkiksi pelihallissa näyttää olevan. Lisäksi se vaatii ympärilleen noin metrin alueen huoltoa ajatellen. Alla olevat mitat ovat tyypillisen 80-luvun tai uudemman koneen mukaan:

On suositeltavaa, että koneen edessä olisi noin metrin alue vapaana pelaajalle. Pelaaminen kun ei ole perin miellyttävää selkä seinää vasten! Kone on manuaaliplungerin kanssa hieman pidempi, ja mahdollinen backboxin päällä oleva koriste nostaa tietysti korkeutta yli kahden metrin. Backboxin leveys on yleensä vakio, mutta kabinettia löytyy sekä 56 cm että 63 cm levyisenä. Backboxin voi myös irroittaa, jolloin pelin saa hankalammasta paikasta mahtumaan, mutta irroittaminen on työlästä huomattavan johtomäärän takia ja voi olla aloittelijalle rankka kokemus.

Lähes kaikissa peleissä 80-luvun jälkeen on backboxin ja kabinetin välillä saranat, joiden avulla backbox voidaan laskea alas. Konetta voi kuljettaa normaaliasennon lisäksi kolikkoluukku ylöspäin ilman jalkoja, jolloin siirtovälineenä toimivat esimerkiksi nokkakärryt.

Pelin etsiminen

Flippereitä saa käytännössä kolmesta eri lähteestä: yksityisomistajilta, operaattoreilta ja valmistajalta. Jos ostat koneesi uutena, saat varautua ainakin noin 6000-8000€ hintaan, käytettyjen hinta vaihtelee rajusti pelin iän mukaan, yleensä noin 1500-5000€ välissä. Viallisia koneita saa luonnollisesti halvemmalla - toimivan pelin saaminen tällaisesta on omistajan urheiluhengestä kiinni. Todennäköisimmin ensimmäiseksi koneeksi ei kannata hankkia viallista yksilöä. Viallisissa kannattaa myös huomioida, että myyjän mielestä "pikkuvika" voi oikeasti tarkoittaa useiden satojen eurojen korjauksia, tai se voi olla palanut sulake tai särkynyt tasasuuntaussilta, jolloin säästät koneen hinnassa satasia parin euron osien takia. Kannattaa kysyä kuitenkin ensin asiantuntijan mielipidettä oireista ennen ostoa.

Operaattorit ovat yksi hyvä lähde, heillä on usein koneita jotka väistyvät sijoituspaikoilta uudempien tieltä ja odottelevat kotiomistajaa. Mikäli et tiedä paikkakunnaltasi operaattoria, etsi käsiisi ensimmäinen vastaan tuleva sijoituspaikalla oleva kone ja katsele sen hinnoittelulappua tarkemmin, useimmissa on 'huoltonumero' tai vastaava josta koneen omistajan saa kiinni.

Toiset harrastajat ovat myös oiva lähde koneille. Monet harrastajat kierrättävät jo pelikuntoon laittamiaan koneita etsiessään uutta haastetta tai vaihtelua tilanpuutteen vuoksi. Harrastajien kauppaamia koneita kannattaa lähteä etsimään Flipperit.netin foorumilta. Kyseinen foorumi on hyvä paikka myös ostoilmoitukselle.

Yksityisomistajien koneita taas sensijaan voit kaivella esiin ilmoituslehdistä, nettihuutokaupoista ja vastaavista. Yleensä ostoilmoitus lehdessä saa aikaan useammankin tarjoajan. Nettihuutokaupoissa taas on kääntöpuolena se, että huudat konetta josta et tiedä mitään, useimmiten sivulla oleva kuva ei edes ole juuri kyseessä oleva yksilö, joten mieti tarkkaan ennen kuin toimit. Tällä hetkellä parhaiten koneita tuntuu löytyvän Huuto.netistä.

Noniin, nyt mietit keneltä kone sitten kannattaisi ostaa? Aivan kärkipäähän sijoittelisin flipperiharrastajan joka syystä tai toisesta haluaa luopua kyseisestä koneesta. Nämä koneet ovat yleensä asiallisesti huollettuja ja hyvässä vahassa pidettyjä. Harrastajat eivät yleensä kehtaa myydä ainakaan kovin pahaa pommia, joskin aloittelijalle harrastajan ja trokarin välinen ero voi olla vaikeasti pääteltävissä ilman myyjän referenssien tarkistamista muilta harrastajilta.

Toisena tulee sitten operaattori. Koneet ovat useimmiten edes jotenkin toimivia mutta koska operaattoria kiinnostaa useimmiten enemmänkin koneen käyttökelpoisuus kuin ulkonäkö, voi koneesta olla kosmeettisia virheitä tai sijoituspaikalla korjatessa tehtyjä purkkavirityksiä. Flippereiden suosion hiipuessa operoinnissa ovat koneet voineet olla kentällä huoltamatta vuosia ja sinulla voi olla suurikin remontti edessä. Älä osta ennen koneen näkemistä omin silmin.

Viimeisenä tulee sitten yksityisomistajat, joilla ei ole tarkempaa tietoa flipperistä. Koneet ovat tähänastisten kokemusten perusteella olleet likaisia ja huonossa kunnossa. Usein operaattorin jäljiltä olevat pienet viat ovat ovat muuttumassa tai muuttuneet katastrofaalisiksi ja koneista voi löytää hyvinkin "joo, kyllähän siitä pelatessa nousee savua mutta ajattelin että kun se nyt ei kauheasti pelaamista haittaa, niin pelaan edelleen"-vikoja. Onneksi ainakin muutama yksityisomistaja on löytänyt nämä sivut ja ainakin pitävät koneet peruskunnossa.

Joka tapauksessa, siinä on totuus sitä sen kummemmin kaunistelematta. Tarkoitus ei ole pelotella, mutta ennemmin tai myöhemmin tulet kuulemaan myyjiltä todennäköisesti että peli on huippukuntoinen, lähes pelaamaton ja niin edelleen... ja se savukin mikä sieltä backboxista nousee on vain tehoste. Ja ne muut pelin jo lähes ostaneet kiinnostuneet muodostavat jo pihalle tielle asti jatkuvaa jonoa.

Minulta kysytään melko usein, eikö flipperiin sitten muka kyllästy? Olen nähnyt itse useampiakin tapauksia, joissa impulssiostoksena on ostettu ensimmäinen eteen tuleva flipperi ja uutuudenviehätyksen jälkeen into on lopahtanut. Toisille tuntuu tulevan yllätyksenä että oikea flipperi ei ole kuin Pinball Fantasies: se tarvitsee huolenpitoa ja joskus myös korjausta.

Vertaisin itse flipperiä urheilulajiin, joku voisi sanoa että metallipallon hutkiminen käy pidemmän päälle tylsäksi. Voisin kysyä, että eikö sitten esim. nahkapallon potkiminenkin kävisi tylsäksi samalla logiikalla? Sen lisäksi, että flipperi on hauska pelattava, sillä voi käydä tiukkoja matseja joko omia tuloksia vastaan tai sitten kavereita vastaan. Ja jos kyseessä eivät ole aivan amatööripelaajat, on yleisöllekin jotain hämmästeltävää uskomattomissa pelastuksissa ja taiturimaisissa kulman kautta tehdyissä lyönneissä.

Tärkeää kuitenkin on, että ostat flipperin myös jostain muusta syystä, kuin siitä hankkimisen riemusta. Konetta valitessasi älä tee sitä virhettä, että annat muiden mielipiteiden päättää valinnan puolestasi - se olet sinä, joka koneella loppupeleissä pelaa, ei se tyyppi nimimerkin takana foorumilla, jonka mielestä harkitsemasi kone on ihan tylsä.

Elektroniikasta kiinnostuneelle flipperistä löytyy paljon kolvailtavaa, eikä se perushuoltokaan tarvi kuin maalaisjärkeä - jos ruuvimeisseli pysyy kädessä, voi kentän purkaa osiin ja saada priimakuntoon. Suosittelenkin, että hankit itsellesi joko pelin jonka teema sopii harrastukseesi tai muuhun mielenkiinnon kohteeseen, tai sitten koneen jolla on nostalgista arvoa. Kun peli on oikea, uskaltaisin väittää että siihen ei kyllästy. Vaarana toki on, että yhden flipperin jälkeen sinulla on pian toinen... ja kolmas. Itse menen jossain toisella kymmenellä.

Ostopäätöksen tekeminen

Flipperin osto ei käytännössä eroa paljoakaan auton, tietokoneen ym. monimutkaisen laitteen ostosta. Tavaraa on niin paljon, että täydellisen diagnoosin tekeminen paikan päällä rajatussa ajassa on usein lähes mahdotonta. Kuitenkin kriittiset viat pystyy useimmiten löytämään, kunhan vain tietää mitä etsiä. Jokaisessa alustassa on omat tyyppivikansa, jotka yleensä ovat jo ehtineet tulla esiin tähän ikään mennessä.

Olet nyt löytänyt koneen joka sinua kiinnostaa ja olet siis valmis lähtemään katsomaan sitä. Tässä muutamia asioita, jotka kannattaa pitää mielessä ostotilanteessa:

Kone on siis kiikarissa ja lähtö edessä. Suosittelen pakettiautoa, sellasen saa vaikka vuokrattua kohtuulliseen hintaan. Peräkärrykin käy, mutta käytä versiota jossa on kova kuomu. Myös moneen vanhempaan farmariin tuntuu myös uppoavan flipperi, uudemmissa muotoilu on yleensä ylittänyt käytännöllisyyden ja pelistä voi joutua esimerkiksi irrottamaan backboxin.

Vieraissa kaupungeissa harhailu vieraalla autolla tai peräkärryn kanssa ei välttämättä ole niitä mukavimpia kokemuksia. Suosittelen, että selvität määränpään jo valmiiksi. Nykyisin GPS-navigaattorit ovat jo käyttökelpoisia, mutta matkaa on kätevä suunnitella kotona tietokoneella esimerkiksi Google mapsista.

Kun saavut paikalle, pistä ensimmäisenä merkille missä olosuhteissa peliä on säilytetty. Autotalli tai muu kostea ulkorakennus on erittäin huono alku - peli voi olla kärsinyt jo valmiiksi ruostevaurioita ja liittimien kontaktipinnat voivat olla mennyttä. Myöskään tupakoijien kodit eivät ole niitä parhaimpia paikkoja - ensinnäkin haju on juuttunut peliin pitkäksi aikaa ja toiseksi puhdistamisessa on ikävä homma. Tietysti jos itse poltat, tupakan haju tuskin lie ongelma.

Sitten se paras kohta - virrat päälle! Parasta olisi, jos saat itse käynnistää koneen sen oltua useamman tunnin sammuksissa. Sammuksissa olo siksi, että koneen ollessa kylmänä näet näyttöjen alkavan vikaantumisen. Käynnistämisen yhteydessä näet myös koneen diagnostiikan vikailmoitukset.

Williams/Bally

Kone sanoo hetken aikaa näytöllä 'Testing...', jonka jälkeen kuuluu joskus 'Ding'-ääni ja käynnistyy sen jälkeen attraction modeen. Jos näin käy, peli on ainakin mielestään kunnossa. Sensijaan jos ruudulla vilkkuu 'Press ENTER for test report' on kone havainnut vikaantumista ja tästä myöhemmin tässä oppaassa. Vanhemmat koneet sanovat 'Press ADVANCE for test report'. Jos kone ilmoittaa 'Factory settings restored' tai vastaavaa, ovat pelin muistia ylläpitävät patterit menneet ja ne on vaihdettava. Tässä tapauksessa on myös hyvä pistää tarkistuslistalle se, kuinka pahasti patterit ovat vuotaneet!

Data East/Sega/Stern

Kone näyttää käynnistettäessä näyttö-ROMmin ja peli-ROMmin versiot, checksumin ja päiväyksen, soittaa pätkän pelin ääniä tai musiikkia ja käynnistyy sitten attraction modeen. Jos koneessa on vikaa, ruudulla lukee 'Playfield status', uudemmissa 'Tech alert'. Joissain malleissa kone saattaa sanoa myös 'Playfield status OK'. Vanhemmissa Data Eastin koneissa on kabinetin etuosassa vasemmassa alalaidassa kaksi valoa, punainen ja vihreä. Jos punainen palaa tai vilkkuu, on koneessa vikaa. Jos kone sanoo 'Open coin door' (tai 'Open door'), ovat pelin muistia ylläpitävät patterit loppuneet ja vaihdettava. Tarkista patterit silmämääräisesti vuotojen varalta!

Testipeli

Ota seuraavaksi testimatsi tai pari. Pelaa mieluusti myyjän kanssa kaksinpeli. Pelin aikana pystyt itse kokeilemaan peliä käytännössä, ja myyjän pelatessa vuorollaan seuraamaan koneen muuta toimintaa, johon ei pysty kiinnittämään huomiota palloa seuratessa. Suhtaudu varauksella koneeseen, joka myyjän mukaan on täysin toimiva, mutta testipeliä ei saa pelata. Jo vialliseksi tiedetyn koneen kohdalla tietysti asia toinen. Matsin aikana yritä huomioida seuraavia:

[kuva]

Jos näytön laidoista näyttää puuttuvan pikseleitä, on näyttö tiensä päässä. Huomaa, miten yllä olevassa kuvassa osa kirjaimista häivyttyy näkyvistä. Vikaantumisen aikaisessa vaiheessa rivit tummenevat hieman. Tämä näyttö on valmis SER-pisteeseen.

Huom: Voit testata tämän ongelman hyvin helposti menemällä testimenuun, ja valitsemalla sieltä näyttötestin. Kulunut näyttö ei useimmiten jaksa ylläpitää yksittäistä vaakasuoraan viivaa päällä, vaan se himmenee tai katoaa kokonaan keskivaiheilta. Tälläistä näyttöä suosittelen vaihdettavaksi välittömästi. Jos näyttö on jatkuvasti kirkas, mutta siitä puuttuu yksittäisiä vaaka- tai pystyrivejä, ongelma on todennäköisimmin katkennut pinni näytön lasin ja piirilevyn välillä. Tämä ei aiheuta koneelle vauriota, eikä näytön käyttäminen ole ongelma, mikäli puuttuvat rivit eivät häiritse sinua.

Kun peli on pelattu, on aika kurkistaa koneen backboxiin eli tulostaulujen taakse. Pyydä omistajaa avaamaan se ja pistä samalla mieleen tulevaisuuden varalle miten avaaminen tapahtuu. Mikäli lasin takana on lamppupaneeli, siirrä se syrjään ja saat eteesi peliä ohjaavat piirilevyt.

Huom: Piirilevyillä on joissain paikoissa 50 volttia ja usein lamppupaneeliin tai erilliseen näyttöpaneeliin kiinnitetyissä näytöissä 80-110 volttia. Pidä näpit irti!

Vaikka flipperin ohjauselektroniikka näyttääkin ehkä hämmentävältä johtopaljoutensa puolesta, kiinnitä huomiota seuraaviin seikkoihin:

Kun tarkastus on suoritettu laita backbox kiinni ja pyydä myyjää poistamaan pelikentän lasi ja nostamaan pelikenttä yläasentoon. Katso, että myyjä ottaa pallot pois ennen nostamista, ne voivat nimittäin tippua helposti tässä operaatiossa kentälle rikkoen muoveja.

Huom: Pelikentässä on käytössä useassa paikassa 25 tai 50 volttia. Koneen virtalähde ja mahdollinen suojaerotusmuuntaja ovat kabinetin pohjalla ja niissä on 230 voltin jännite.

Kun kenttä on ylhäällä, käy läpi seuraavat kohdat:

Laske kenttä alas ja laita lasi päälle. Seuraavaksi pelin yleinen ulkonäkö.

Diagnostiikka

Lopulta viimeinen vilkaisu pelin diagnostiikkaan. Koneiden diagnostiikan toiminta vaihtelee suuresti alustan mukaan. Tässä miten nähdä pelin oma kuntoarvio diagnostiikoilla. Huomaa että jos eksyt menuihin, pääset aina takaisin kun vedät virrat poikki. Jos et ole varma koneesi tyypistä, katso Internet Pinball Databasesta.

System 11 (Williams/Bally 1986-1990) Kun avaat kolikkoluukun, jossain näkyvillä pitäisi olla kolme nappia: Advance, Auto-up ja High score reset. Paina Auto-up nappia niin että se jää pohjaan, paina sen jälkeen nappia jossa lukee 'Advance'. Katso näyttöä, jos näytöllä vilkkuu 'Test report', listaa kone pian siinä olevat viat. Yleisimpiä ovat herjat rikkinäisistä kytkimistä. Jos test reporttia ei näy, on peli ainakin mielestään kunnossa. Pääset testimoodista pois, kun palautat Auto-up-napin takaisin ylös ja pidät Advance-nappia pohjassa kunnes näytöt menevät hetkeksi pimeäksi, päästä irti napista ja kone palaa attraction modeen. Huomaa, että aivan kaikissa System 11-koneissa ei ole diagnostiikkalistaa diagnostiikkamenun alussa.

WPC (Williams/Bally 1990-1999) Kolikkoluukun avatessasi näet neljä nappia, kaksi punaista keskellä ja kaksi mustaa reunoilla. Paina 'Begin test' nappia. Jos ruudulle ilmaantuu 'Test report' on peli vikaantunut, kone listaa välittömästi perään havaitut viat ja näyttää lopulta pelin nimen ja ohjelmiston version. Mikäli test report ei ilmaannu vaan pelin nimi tulee näyttöön heti, ei diagnostiikka ole havainnut ongelmia. Pääset takaisin, kun painat vastakkaisella puolella olevaa mustaa nappia niin monta kertaa, että peli palaa attraction modeen.

Version 1, 2 ja 3 (Data East/Sega 1987-1994) Nämä järjestelmät ovat lähes suoria klooneja Williamsin System 11:sta. Kolikkoluukun takana kuitenkin on vain kaksi nappia, vihreä ja musta. Paina vihreä pohjaan ja sen jälkeen mustaa, näyttöön ilmestyy 'Tests and diagnostigs'. Paina vihreä nappi ylös. Voit mustalla napilla liikkua eteenpäin menussa, kunnes tulet 'Operator alert'-kohtaan. Mikäli koneessa on vikaa, rullaa näytöllä havaitut viat, muussa tapauksessa 'All OK'. Takaisin peliin pääset pitämällä mustaa nappia pohjassa, kunnes kone pitää muunlaisen äänen kuin normaalisti menukohtaa vaihdettaessa. Päästä nappi ja kone palaa attraction modeen.

White Star, SAM (Sega/Stern 1995-nykyhetki) Kolikkoluukun nappien määrä vaihtelee näissä koneissa, yksi nappi on kuitenkin 'Diagnostics' ja se on yleensä musta. Tässä mallissa on ikonipohjainen menujärjestelmä jossa liikut flipperinapeilla ja valitset ikonin start-napilla. Mene 'Tests'-kohtaan ja kelaa oikealle kunnes tulee kohta 'Tech alert'. Valitse se start-napilla. Kone luettelee havaitut viat tai sanoo 'Playfield OK'. Pääset takaisin attraction modeen, kun valitset 'Quit'.

Kaikissa koneissa on suunnilleen samanlaiset virheilmoitukset. Niistä yleisimpiä ovat:

Switch (numero/nimi): Numeron/nimen osoittama kytkin ei ole antanut elonmerkkejä itsestään viimeisen 90 pallon aikana. Yleensä joko kytkin on hajalla, tai siitä on katkennut johto.

Pinball missing: Pelistä puuttuu yksi tai useampi pallo. Ne ovat joko jossain kohtia kenttää jumissa tai sitten kytkimissä jotka laskevat alhaalla olevien pallojen määrän on vikaa.

Factory settings: Pelin patterit ovat loppuneet. Tämän ilmoituksen nähdessäsi kannattaa vilkaista pattereita tarkemmin, ne ovat voineet vuotaa piirilevylle. Mitkään asetukset tai pisteet eivät säily, ennenkuin vaihdat patterit.

Clean playfield: Data eastin/Segan koneet laskevat aikaa viimeisestä pelikentän puhdistuksesta. Tästä 'virheilmoituksesta' pääsee eroon, kun menee pelin asetuksiin (painat mustaa nappia vihreän nappin ollessa ylhäällä) ja kelaat menua kunnes vastaan tulee kohta 'Playfield cleaned'. Paina start-nappia jolloin alle tulee 'Yes' ja sen jälkeen poistu asetuksista pitämällä mustaa nappia pohjassa.

Siinähän ne, seuraavaksi ei muuta, kuin tiukat neuvottelut koneen lopullisesta hinnasta. Varaosat ovat aina plussaa kaupan päälle, etenkin jos kyseessä on ensimmäinen koneesi. On hyvä varautua hintaneuvotteluun katsomalla, mihin hintaan vastaavaa konetta on mennyt aiemmin esimerkiksi Huuto.netissä tai Flipperit.netin foorumilla. Joskus myyjillä on villejäkin harhaluuloja koneen harvinaisuudesta tai hinnasta. Älä maksa itseäsi kipeäksi myyntipuheista, kuullaksesi myöhemmin koneen arvon olevan alle puolet siitä, mitä maksoit. Älä myöskään pelkää jättää konetta ostamatta, jostain löytyy aina tarpeeksi etsien parempi tarjous. Taistele flipperikuumetta vastaan!

Hintakiista ohi ja rahat myyjän kourassa? Onneksi olkoon, olet juuri tullut flipperin omistajaksi! Kauppakirjan teko ei välttämättä ole kovinkaan huono idea sitä päivää ajatellen, että poliisisedät koputtavat ovea ja yrittävät viedä aarteesi pois. Kysäise samalla myyjältä, tietääkö hän alueella toimivia huoltomiehiä ja paikkoja jotka myyvät varaosia.

Kuljettaminen

Olet nyt onnellinen flipperin omistaja, tosin hommassa on vielä yksi ongelma. Aarteesi kun sijaitsee edelleen edellisen omistajan tiloissa. Kone siis on laitettava kuljetuskuntoon!

[kuva]

Operaattorikäyttöön tarkoitettu flipperikärry on omiaan jalkojen irroittelussa.

  1. Ota pallot pois. Ne voivat lähteä kuljettaessa liikkeelle, erityisesti jos kone nostetaan pystyyn.
  2. Ota rahakaukalo ja muu irtonainen sälä pois koneen kabinetista.
  3. Varmista että pelikentän lasi on kunnolla paikoillaan ja lukittuna.
  4. Avaa backbox ja irrota sitä kannattelevat 2 pulttia (varmista sitä ennen että väliaikainen kuljetussalpa backboxin takana on kiinni). Data East/Sega/Stern-koneissa ei välttämättä ole näitä pultteja paikoillaan.
  5. Laita taustalasi paikoilleen ja lukitse se, irrota sitten väliaikainen kuljetussalpa ja laske backbox varovasti alas. Uudemmissa Sega/Stern-koneissa tarvitset erikoisen avaimen lukituksen irrottamiseksi. On suositeltavaa, että laitat jotain pehmeää (telttapatjan pala ym.) niihin kohtiin, joissa backbox nojaa pelikentän reunoihin.
  6. Sido backbox kabinettin kiinni lastausliinalla. Kulmat kannattaa suojata esimerkiksi pahvilla.
  7. Mikäli kuljetusajoneuvo ei ole tarpeeksi korkea jaloillaan seivovalle flipperille, täytyy jalat irroittaa. Jos aiot kantaa koneen uudessa sijainnissaan sisään jalat kiinni, on parasta irrottaa takajalat ensin ja vetää kone autoon pahvin päällä etujalkoihin asti. Irrota sitten etujalat ja vedä kone kokonaan kyytiin. Purkaminen toisessa päässä tapahtuu käänteisessä järjestyksessä.
    Jos aiot kuljettaa konetta nokkakärryillä, ota kone autoon etupää edellä. Purkaessa voit nostaa koneen autosta pystyyn ja ottaa siitä nokkakärryillä vietäväksi.
    Jalat ovat 5/8" tuumakokoisilla pulteilla kiinni. Jos et omista kyseistä avainta, käytä jakoavainta.
  8. Sido peli hyvin autoon kiinni. Kaarteessa tai jarrutuksessa liikkeelle lähtevä flipperi aiheuttaa sekä itselleen että autolle huomattavaa vahinkoa!

[kuva]

Backbox kaadettuna kone menee pieneen tilaan.

Tärkeä: Konetta EI SAA kuljettaa backbox ylhäällä!

[kuva]

Koneen backboxin rakenne ei kestä kuljettamista pystyasennossa. Lopputuloksena oleva vaurio vaatii jonkin verran puutöitä.

Flipperi painaa 130 kiloa tai enemmän, jos sinulla ei ole voimia nostaa konetta, on parempi että otat mukaan jonkun jolla on. Hanskat kädessä kaksi normaalirakenteista henkilöä pystyy kantamaan konetta parisenkymmentä metriä ilman sen kummempaa treenausta.

Paras kuljetuskeino on luonnollisesti paketti- tai kuormaauto, mutta jos sellaista ei ole saatavissa, myös farmari käy. Muista vain katsoa että autossa on tarpeeksi korkeutta. Peräkärrylläkin kuljetus onnistuu, mutta kone saa aikamoista höykytystä. Peräkärryyn suosittelen kovaa katetta, tosin jos sellaista ei löydy, peitä peli usealla kerroksella muovia. Olen kantapään kautta oppinut, kuinka kelit vaihtelevat pidemmillä matkoilla!

Myöskin kaupalliset kuljetuspalvelut kuten tulevat kysymykseen. Tässä tapauksessa sinun on vain varmistettava, että peli tulee erittäin hyvin pakatuksi, sillä sitä käsitellään joskus melko kovakouraisesti varastoissa. Pelin lähettäminen on siinä 100-300€ tietämissä firmasta ja matkasta riippuen.

Käyttöönotto

Peli on nyt kotipihassa ja valmiina purettavaksi kyydistä. Nyt on aika säätää pelin kaltevuus! Mitä matalammalla etujalat ja mitä korkeammalla takajalat ovat, sitä nopeammin pallo pelissä liikkuu. Jos et tee muutoksia entisen omistajan säätöihin, tarkista kuitenkin että kummatkin etu- ja takajalat ovat suunnilleen samassa tasossa. Jalat saat helpoiten asennettua kun vedät pelistä toisen päädyn esille hieman auton puskurin/kärryn reunan yli. Kun kaikki jalat on asennettu, raahaa peli paikoilleen.

Jos asut kerrostalossa, huomioi että saat pelin sopimaan hissiin, kun laitat sen pystyyn niin, että kolikkuluukku osoittaa kattoon. Pelin päädyssä on pienet tassut tällaista kuljettamista varten. Huomioi myös hissin painorajoitus (peli painaa reilut 130 kiloa). Uudemmissa hisseissä ei liene ongelma. Kerrostalossa asujien kannattaa myös harkita äänieristyksen laittamista peliin naapurien häiriintymisen välttämiseksi, Tuukan flipperisivuilla on siitä erinomaiset ohjeet.

Koneen backboxia nostaessasi saat backboxin pysymään väliaikaisesti pystyssä koneen takana olevalla salvalla tai kuusiokoloavaimella käännettävällä lukolla. Näistä huolimatta kone tarvitsee kuitenkin pelikäytössä kaksi backboxin kabinettiin kiinnittävää siipiruuvia paikoilleen.

[kuva]

Kun pystytyskäyttöön tarkoitettu salpa on kiinni, voit ruuvata siipiruuvit paikalleen.

Tärkeä: Älä pelaa konetta ilman siipiruuveja tai pultteja backboxin ja kabinetin välillä! Takana oleva salpa on hyvin heiveröisillä ruuveilla kiinni, eikä ole tarkoitettu pelikäyttöön. Backboxin kaatuessa särkyvät molemmat lasit, pelikentän raiteet ja backboxin yläosa vaurioituu.

Mikäli ulkona sattuu olemaan pirteä talvisää, anna pelin lämmitä kolikkoluukku auki jonkin aikaa ennen käynnistystä. Sitten kolikkokaukalo paikoilleen ja virtaa. Start-napin painallus saa kuitenkin ruudulle 'Missing pinball'-herjan. Pahus! Ne pallot unohtuivat sinne takataskuun! Laita pallot kentälle ja anna niiden valua alas, tämän jälkeen pelisi on käyttökunnossa, ellei vikoja ostohetkellä ilmaantunut.

Uudella lelulla on aina leikittävä, joten pelaa nyt sydämesi kyllyydestä! Muista kuitenkin, että kun arki koittaa, sinun on alettava huolehtia pelistäsi. Älä pilaa konetta antamalla pelikentän likaantua tai hakkaa siihen nauloja estääksesi pallon menemisen jonnekin toimimattomaan kuoppaan yms. Pelin ylläpito ei ole mahdoton homma, mutta se on tehtävä ja se vie sinulta vain merkityksettömän pienen ajan kun teet sen kunnolla, joten jatka lukemista 'Miten eteenpäin?'-kappaleeseen.

... psssst! Jos haluat aloittaa tulostaulukot puhtaalta pöydältä, on monissa koneissa joko "Reset high score"-nappi, tai sitten tämä optio löytyy koneen menuista. Yksi vaihtoehto on myös poistaa hetkeksi yksi pattereista koneen ollessa sammutettuna. Huomaa, että tämä nollaa edellisen omistajan mahdollisesti päälle kytkemän Free play-asetuksen.

Miten eteenpäin?

Omistat nyt flipperin. Se on talosi tärkein huonekalu. Kaveriesi naamat loistavat vihreänä kateudesta. Ne monta vuotta sitten unohdetut koulukaveritkin soittavat nyt sinulle kysyäkseen, ovatko huhut flipperiostoksestasi totta. Vältä kuitenkin aloittelevan harrastajan yleisimmät virheet! Tässä lyhyesti niitä perustavanlaatuisia virheitä, joita kotiomistajat ikävä kyllä tekevät edelleen jatkuvasti.

Free play: Vaikka flipperi onkin tarkoitettu tuottamaan rahaa operaattorille, on käytännössä kaikissa 80-lukua uudemmissa koneissa optio kytkeä krediittipohjainen pelaaminen pois, jolloin koneeseen ei tarvi laittaa rahaa. Tämä optio löytyy valtaosasta koneita asetusmenusta.

Koneen pitäminen päällä: Flipperinhän pitäisi olla aina päällä, eikö? Itseasiassa EI! Vaikka koneet tehtiinkin aikanaan kestämään jatkuvaa käyttöä, niitä ei tehty ikuisiksi. Virtojen päällä pitäminen 24/7 aiheuttaa yleisvalaistuksen liittimien palamista, muovien taipumista yleisvalaistuksen lämmöstä, lamppujen palamista loppuun ja ennen kaikkea koneen arvokkaan näytön kulumisen. Sähköntoimittajasikin muistaa sinua todennäköisesti helpommin joulukortilla jatkuvasta virtojen päälläpidosta! Sammuta siis kone, kun et pelaa.

[kuva]

Vuosikausien päälläolo aiheuttaa melko katastrofaalista jälkeä liittimiin, joissa kulkee paljon virtaa.

Huonot pallot: Niin, kyllä, ne pallot menettävät aikanaan sen kauniin kiillon ja tullessaan epätasaisiksi niiden nopeus laskee pelikentän alkaessa kulua huolestuttavalla vauhdilla. Uudet pallot ovat huomattavasti mukavampia pelata ja pelisi kenttä kestää merkittävästi pidempään. Uudet pallot ovat keskimäärin 2€ kappale, joten useimmissa tapauksissa alle 10€ ostos pidentää kummasti satojen, ehkä tuhansienkin eurojen hankintasi elinikää.

Likainen kenttä: Metalliosien mekaaninen kuluminen saa ajan mittaan pelikentän pintaan paksun kerroksen flipperipölyn ja muun lian tahmaa. Ensinnäkin tämä aiheuttaa odottamattomia ratoja pallolle, hidastaa peliä merkittävästi, kuluttaa pelikenttää pahasti ja kaiken kukkuraksi saa pelisi näyttämään rumalta. Pese ja vahaa pelikenttäsi säännöllisesti.

Korjaamattomat viat: Aloitellessani kuulin kauhujuttuja tapauksista, joissa joku oli lyönyt pelikenttään nauloja estämään pallon menemisen toimimattomaan kuoppaan. Surullisinta on, että olen jo kohdannu itsekin muutaman tämänkaltaisen koneen. Jos pelisi ei toimi, vika voi olla hyvinkin yksinkertainen, kuten katkennut johto. Pelin toiminta ei ole mikään henkimaailman juttu vaan jopa allekirjoittanutkin oppi korjaamaan flipperinsä! Katso mikä pelissä on vikana ja lue sen jälkeen omistajalle-osastolta aihetta käsittelevä ohje ja jos ei luonnistu, kysy apua! Muut harrastajat auttavat mielellään ja vastaavat jopa hölmöihin kysymyksiin :) Rekisteröidy Flipperit.netin foorumille ja kerro ongelmastasi.

Patterit: Koneessa on yleensä 3 AA-kokoista patteria asetuksia ja tuloksia ylläpitämässä koneen ollessa sammuksissa. Vaihda nämä patterit ensitilassa! Ensinnäkin kun alat saada omia tuloksiasi listoille, tuskin haluat niiden nollautuvan ja toiseksi kun pelin asetukset ovat kunnossa, joudut säätämään ne uusiksi. Siispä kun kone on majoittunut, vaihda nämä patterit koneen virtojen ollessa PÄÄLLÄ. Williamssin, Ballyn, Data-Eastin, Segan ja Sternin koneissa on nämä vaihdettavat patterit, Gottliebeissa on noin 10 vuotta kestävä litium-patteri, jonka vaihtaminen vaatii kolvaamista ja ei patterin räjähdysherkkyyden takia ole aloittelijalle suositeltava toimenpide.

[kuva]

Koneen asetusmuistia ylläpitävät kolme AA-patteria CPU-boardilla.

Asetukset: Jos joku pelin ominaisuus häiritsee sinua, vaihda se! Koneen operaattorimenu on tehty ajatellen ihmisiä jotka eivät saa edes tavallista tietokonetta päälle, joten kaltaisellesi netin tehokäyttäjälle homma on aivan läpihuutojuttu. Jos koneesi on Williams/Bally System 11 tai WPC, tutustu 'asetukset kotikäyttöön'-dokumentteihin. Muissa tapauksissa lukaise koneen manuaali läpi tai kysy neuvoa foorumilla.

Ilman lasia pelaaminen: Ei, ne useita koneita omistavan harrastajan ällistyttävät pisteet ei ole pelattu ilman lasia kun kukaan ei ole katsomassa, se tyyppi on oikeasti niin hyvä! :) Älä edes harjoittele ilman lasia. Kokemuksesta voin kertoa, että aikanaan PC:llä pahimpina epätoivon hetkinä tuli asennettua Pinball Fantasiessiin huijausohjelma, jonka avulla pallo ei mennyt koskaan alas. Pelistä katosi nopeasti maku ja sitä on tullut kokeltua uudestaan vasta lähes 20 vuotta myöhemmin. Älä tee tätä mokaa oikealla flipperillä! Jos joku ominaisuus tuntuu kaukaisen vaikealta, pelaa, pelaa ja pelaa. Sitten eräänä päivänä kun saavutat sen, kuuluu naapuriinkin asti 'YES! YES! JIIIHAAAAA!!!!! ASIAA!' :)

Korjauskärry

Jotta pelin ylläpitäminen helpottuisi, kannattaa varustaa jonkinasteinen korjauskärry jossa pidät yleisimmät peliin kuuluvat tarvikkeet. Luonnollisesti mikä tahansa säilytysastia sopii, itse olen valinnut pyörillä kulkevan kolmihyllyisen kärryn joka on helppo työntää pois näkyviltä kun sitä ei tarvita. Kärryssä on hyvä olla ainakin spottivalo, tuumakokoiset työkalut, vahaa, kiillotusaineita ym.

[kuva]

Korjauskärry

Perusvaraosatkin, kuten droptargetit, kumilenkit lamput ym. on hyvä pitää käden ulottuvilla, ne ovat todella kulutustavara flipperissä.

Flipperimania iskee

Mikäli ostit nyt ensimmäisen flipperisi, se täyttää varmaankin jonkun ison tilan kämpästäsi ja olet varma ettei toista konetta tule. Mutta älä pelkää, viimeistään vuoden kuluttua alat pohtia että josko tuon sohvan laittaisi pihalle niin tuohon viereen saisi sen toisenkin koneen, jota silloin aikanaan tuli pelattua. Ja kuka oikeastaan keittiössä tarvii pöytää, siihen kun sopisi se kolmas...

Yhden asian voin kuitenkin sanoa - merkkiuskollisuus säästää varaosavaraston ylläpidossa.

Ja kun viimein huomaat, että pyörivä liike kiehtoo hullujen lisäksi myös sinua, on aika perustaa oma pelihalli...

[kuva]

Osa allekirjoittaneen koneista Kouvolan Wanhan Haitaritehtaan pelihallilla.

↵ Takaisin omistajalle-osioon

Viimeksi päivitetty 2019-01-06 17:22, v67.