Big Hurt korjauspäiväkirja

Tämä on 16. pelini, Big Hurtin korjauspäiväkirja.

Sivua on viimeksi päivitetty 2017-07-13 06:11.

Voit hypätä tästä viimeisimpään kohtaan.

19/02/13 - Haku: oho, ostin flipperin!

Lyhyesti sanottuna, lähdin paikalliseen Prismaan elintarvikeostoksille. Tulin takaisin flipperin kanssa.

Kaupan kassajonossa Hopeakuulan perustajatoveri Lassi soitti, että olisi flipperi tiedossa. Soitin siltä seisomalta myyjälle, joka pitää baaria Kouvolan keskustassa. Lassi kuvaili konetta kosmeettisesti hienoksi, mutta mailoissa oli jotain häikkää ja kenttä likainen.

[kuva]

Kyseinen yksilö oli minulle jo ennestään tuttu - kävin joskus 2000 alussa korjaamassakin sitä muutaman kerran. Kone oli baarin saunatiloissa free playllä, joten sitä on pelattu varmaan aika armottomasti. Kenttä ei ollut sen pahemmassa kunnossa oikeastaan kuin melkein 10 vuotta sitten nähdessäni koneen ensimmäisen kerran. Oikea alamaila löi ilmeisesti holdin voimin, muutama lamppu ja yleisvalaistus kauttaaltaan oli pimeänä, muuten kone näytti olevan kohtuu siisti.

Muutama satalappunen vaihtoi omistajaa ja kone kannettiin kolme kerrosta alaspäin todetaksemme, että System 3 kone ei mahdu Transportteriin jalkoineen, toisin kuin kaikkien muiden valmistajien koneet. Lisäriemuksi työkalupakkini oli Haitaritehtaalla, eikä mistään löytynyt sopivaa jakoavainta jalkapulttien irrottamiseen. Päädyin lopulta hakemaan Haitaritehtaalta sopivan avaimen.

[kuva]

Koneiden rahtaaminen on hiljalleen alkanu jo mennä vanhalla rutiinilla.

Kannoimme Pilvin kanssa koneen sisälle. Muistan vielä ensimmäisen koneen yhteisen kantokerran aikaiset tuskat, nyt kone meni suorastaan luvattoman helposti sisälle. Olohuoneemme on pitkään jo ollut täysikokoista flipperiä vajaa, nyt sekin paikka on täytetty. Toki Take Five toimittaa sohvapöydän virkaa.

[kuva]

Olisi tietysti ollut kiva pelata, mutta ilman oikean puolen mailaa se on vähän köyhää.

Tutkin koneen alustavasti läpi. Backboxiin ei ole avaimia, mutta onneksi System 3:ssa ei ole vuotavia AA-pattereita. Kolikkoluukku on joskus väännetty auki ruuvimeisselillä, joskin todella hämmästyttävän siististi, luukku kiinni jälkiä ei edes näkynyt. Molemmat lukot siis ainakin menevät uusiksi.

Yleisvalaistuksen suurin vika näyttää olevan, että siitä on lamput palaneet. Pari lamppua palaa, muut ovat vaan loppuun palaneita. Aika yllättävää. Oikea maila alkoi toimia kun EOS-kärkeä painoi hieman. Ilmeisesti alempi liuska lehtikytkimessä on joko antamassa periksi tai vain taipunut. Taivutin sitä hieman ja maila alkoi lyödä ihan normaalisti. Harmillista, että kello oli jo pitkälti 22 jälkeen, joten ei viitsinyt enää ottaa testikierrosta.

Sen verran katsoin, että valtaosa solenoidien holkeista menee uusiksi, kuten myös mailan varren holkit. Mailat heiluvat noin 2mm sivusuunnassa. Muilta osin tästä tulee vielä ihan hyvä kone kohtuu pienellä vaivalla.

[kuva]

Viimein on taas olkkarissakin täysikokoinen flipperi...


Kissat tutustuvat uuteen koneeseen.

29/03/13 - Siivoilua ja tarkempaa tutustumista

Pääsiäisloma vapautti viimein hetkeksi syventymään oleellisimpiinkin asioihin elämässä - flippereihin.

Ensimmäisenä listalla oli System 3:n todella raivostuttava ominaisuus: kone sammuu joka kerta kun avaa kolikkoluukun. 90-luvulla kaikilla valmistajilla oli jonkinlainen toteutus coindoor interlockista. Perusideahan on, että kun kolikkoluukku avataan, korkeat jännitteet tiputetaan pois ettei kolikkoluukusta sohiva kassantyhjentäjä oikosulje mitään jänniteellisiä osia vaikka rannekellolla tai kolikkokaukalon kannella.

[kuva]

Gottliebin interlock näyttää ihan samalla kuin muidenkin valmistajien, ylempänä on softalle kolikkoluukun auki olemisesta kertova kytkin, alempi katkaisee suoraan muutajan syötön.

Muilla valmistajilla matalajännitteiset osat jäävät päälle, joten esimerkiksi juuttuneen pallon voi vapauttaa kentältä katkaisematta peliä. Gottlieb, kuten firmalle tyypillistä, kulki omia polkujaan ja System 3:ssa kolikkoluukun avaaminen vastaa töpselin vetämistä seinästä.

Taivutin alemman kytkimen kiinnitysraudan 90 asteen kulmaan. Nyt kone ei sammu kolikkoluukun avaamisesta.

Yksi todella hauska yksityiskohta Gottliebissa on pelikentän mekanismien piirustuksen kentän pohjassa. Irrotetun osan tarkoitetun suunnan löytää nopeasti, kuten myös minkä väriset johdot menevät minnekin. Myyjä kertoi jo ostotilanteessa, että koneesta puuttuu joku mekanismi. Katselin nyt hyppyrampin kohtaa pelikentän alta tarkemmin.

[kuva]

Jep, tästä missaa jotain.

Kohtaan näyttää tulevan kaksi tarpeeksi paksua piuhaa kelan ajamiseen. Itse ramppi nousee noin 3cm, joten ei tule olemaan kauhean paha rasti hätätilassa vaikka rakentaa itse koko mekanismi.

Kabinetin pohjalla oli aivan hirveä läjä romua. Vanhoja katkenneita kumeja, loppuun kuluneet mailan plungerit ja muuta. Mikä ihmeen tarve ihmisillä on jättää selvästi roskiskama aina koneiden pohjalle?

Päivän päätarvoite oli saada ainakin mailat toimimaan. Alunperin mailan varsissa oli aivan järkyttävä klappi, joka todennäköisesti oli syyllinen totaalisen voimattomiin mailoihin.

Meinasin alunperin vaihtaa kaikki osat, mutta coilstopit ja plungerit olivat uudehkoja, plungerissa ei edes näkynyt juuri käytön jälkiä. Sen sijaan mailan varren holkit ja kelan holkit olivat aivan loppuun ajettuja. Itse mailat ovat todella heikossa hapessa, ne täytyy vielä hommata.

Kone ei multiballin alussa tunnu saavan kaikkia palloja kentälle. Osoittautui, että plungerlanen puolessa välissä on divertteri. Idea kai on ohjata manuaalisesti plungatut pallot yläkentälle ja autoplungatut alakentälle. Autoplungeri ei jaksa lyödä palloja yläreittiä, jonne alas jämähtänyt divertteri ne ohjaa. Kelalla ei näkynyt virtaa, joten katse kääntyi sulakkeisiin. Sulakehan sieltä oli palanut, mutta minulla ei ollut yhtään 1/2A sulaketta käsillä. Päätin pihistää viereisestä kohdasta vähemmän tärkeästä paikasta sopivan, mutta siinä oli 4A sulake! Taidan jatkaa korjailua kun haen tehtaalta sulakeboksin ja vaihdan koko sulakerivin oikeisiin malleihin.

02/04/13 - Murtopuuhissa

Otin päivän projektiksi päästä kurkkaamaan koneen backboxiin. Edellisellä omistajalla ei ollut koneeseen avainta ja ottaen huomioon korjauskäyntini joskus 2000 alkupuolella sijoituspaikassa, oletan että backboxiin ei ole kukaan muukaan kurkannut viimeiseen 10+ vuoteen.

System 3 on patteriasiassa hieman armollisempi kuin AA-pattereita käytävät ajan koneet. Koneen nappipatteri on alunperin speksattu "ikuiseksi", mikä tässä tapauksessa lie koneen 5-10 vuoden käyttöikää. Tämä yksilö on nyt 18 vuoden rapeassa iässä, joten patterin elinikä on menossa jo toista kertaa ympäri.

En ole koskaan murtanut System 3:n lukkoja, joten olin jo henkisesti varautunut kotitiloissa harmillisen sotkuiseen lukon poraamiseen. Lukon kiinnityslevy kuitenkin osoittautui kohtuu helposti oikeanlaisella avaimella korkattavaksi. Sain lukkoa sen verran näkyviin, että pyörittelin sen levyyn puristavan mutterin ylös ja taitoin sen jälkeen kiinnityslevyn poikki keskeltä. Tämän jälkeen lukko kielineen tipahti pois paikaltaan.

Backboxin avaaminen oli kuin muinaisegyptiläisen sarkofagin raottaminen; mietin mitä kauheuksia sisältä mahtaa löytyä. Lamppupaneelin väistäessä näkymä oli ehkä hieman antikliimaksinen - kone oli sisältä ihan pirun siisti, ei hämähäkinseittejä, hiiren pesiä ja nyt tarkemmin katsoen ei ainuttakaan Asentaja-Arskan viritystä! Ja mikä tärkeintä, 18 vuotta käytössä ollut nappipatteri ei ollut vuotanut vielä.

[kuva]

Kaikkein kriittisin - nappipatteri

Täytyy pistää uudet lukot tilaukseen, niin pääsee samalla eroon tällä hetkellä kolikkoluukkua kiinni pitävästä turvaraudasta.

04/04/13 - Uusiokäyttöä

Kyselin Flipperit.netin foorumilla tuosta puuttuvasta rampin nostomekanismista. Olin jo mielessäni kehittelemässä siihen jotain McGyver-ratkaisua, kunnes Tuukka ystävällisesti antoi minulle pelin manuaalin. Gottlieb oli mennyt todella sieltä missä aita oli matalin - nostomekanismi on ihan normaali mailamekanismi, jossa mailan varren päässä on mailan tilalla lehtijousi nostamassa ramppia. Eipä ole kovin haastavaa kehittää korvaavaa osaa tilalle.

Kaivelin töistä SER-lavalta vanhan PC:n emolevyn. Siinä oli saman kokoinen nappipatteri BIOSin CMOSille kuin mitä System 3 käyttää, juottelin sen talteen.

[kuva]

Nappipatterin pidike vanhassa emolevyssä.

Täytyy seuraavaksi suostutella vanha patteri pois ja pistää kiinnike paikalleen.

12/04/13 - Softaa

Gottlieb on aina ollut perin hankala mitä tulee koneiden softiin ja manuaaleihin. Muut valmistajat ovat aika pitkälle painaneet villaisella softien ja manuaalien jakamista netissä, mutta Gottliebin lakiosaston voittaa riemukseen kun erehtyy pistämään yhdenkin väärän asian jakoon sivuilleen. Onneksi softakokoelmassani oli päivitysimaget myös Big hurttiin - imageissa oli versio 3, koneessa versio 2.

Yritin koneen päivittämistä itseasiassa viimeksi peli-illassa Haitaritehtaalla, mutta eprommeri antautui viimein. Haitaritehtaan kylmä ilma ei ole tehnyt mitenkään erityisen hyvää flipperiä monimutkaisemmalle elektroniikalle. Otin laitteen kotiin tutkittavaksi, sillä Tuukka arveli mahdollista konkkavikaa ongelmakuvauksen perusteella.

Ehdin tietysti jo tyhjentää vanhemman softasetin, sillä koneessa on 32 ja 64 kilon ROMeja, joita minulla ei ole tyhjänä. Kiva huomata tyhjennyksen jälkeen, ettei polttolaite toimi enää.

Korkkasin eprommerin sitten kotosalla, mutta PC:istä tuttuja turvonneita elkoja ei näkynyt missään sisällä. Sen sijaan kun laitteesta kiskaisi lisää ROM-kantoja tuovan lisätason irti, se jaksoi lähteä päälle.

[kuva]

Täysi setti softaa System 3:lle. Triviakysymyksenä on, missä näistä ROMien labeleista on typo?

Poltin koko setin onnistuneesti kerralla ja toimivat moitteetta.

[kuva]

Josko seuraavaksi käsittelisi tuon patterin viimein...

15/04/13 - Patteri

Poistin tänään koneesta alkuperäisen CPU-kortille juotetun nappipatterin ja laitoin tilalle kannan tuoreella patterilla.

[kuva]

Irtopattereita käyttävät flipperialustat ovat kaikki suunniteltu resetoimaan itsensä edes jonkinasteisesti tolkullisiin vakioarvoihin patterin vaihdon jälkeen. Kuten edellä mainisin, Gottlieb suunniteli tämän patterin kestävän "ikuisesti", joten System 3 ei osaa toeta itsestään nollautuneesta muistista.

[kuva]

Ensimmäisen bootin jälkeen kaikki pistetaulukot, replay-arvot ym. olivat täynnä sotkumerkkejä. Onneksi kone tokeni kuitenkin kun kävin laittamassa menuista factory resetin.

Ennen factory resettiä osui silmään pelin custom message, joka sekin oli kaksi riviä sotkua. Itseasiassa ilahduin siitä kovin, sillä yksi syy miksi lähdin päivittämään oli toive saada koneen custom messageen korjaus. Koneen softassa on bugi, jonka takia custom messagen alempi rivi ei näy ollenkaan.

Harmillisesti factory resetin jälkeen kone ei kuitenkaan näyttänyt testiksi laittamani tekstin toista riviä. No, nytpähän on kuitenkin uusi patteri, seuraavaksi voisi alkaa siivoilla kenttää.

08/07/13 - Hyppyramppi: suunnittelu

Big Hurt on odotellut jokusen kuukauden taka-alalla hyppyrampin mekanismin osia odotellessa. Nyt minulla on lähes kaikki mitä ramppia liikuttavan lievästi modifioidun vasemman mailan lyöntikoneiston rakentamiseen tarvitaan.

Manuaalissa on jonkinlainen kuva mekanismista; laittaisin sen tähän näytille mutta Gottliebin nykyiset omistajat käyttävät niin paljon aikaa ja rahaa heidän kopiosuojaamansa materiaalin jahtaamiseen, että en taida jaksaa vaivaa aiheesta riitelyyn. Lyhyesti kuitenkin, vasemman mailan koneisto, joka on pultattu 90 asteen kulmaan kahden tukiraudan varaan. Mailan tilalla on varsi, joka tulee ulos koneiston väärältä puolelta. Varressa on kiinni lätkä, joka taas nostaa itse rampin. Maila osoittautui liian lyhyeksi, täytyy keksiä tuo varsi ensin jostain.

Manuaalin mukaan mekanismissa on EOS-kärki kiinni, mutta se ei ole kytketty mihinkään. Mekanismia ajaa normaali yhden käämin kela.

Tällä pääsee alkuun.

24/09/13 - Pesuhommissa

Tarkoitus oli alunperin rakentaa hyppyramppi valmiiksi ja siirtyä sitten varsinaiseen pesuvaiheeseen, mutta Yleisradio oli tulossa tekemään meistä juttua Peli-illassa, joten päätimme Pilvin kanssa yrittää saada Big Hurtinkin pelattavaksi.

Työstin itse Twilight Zonen 5 voltin linjan ongelmaa, Pilvi taas otti Big Hurtin teon alle. Tarkoitus oli tehdä päälisin puolin pesu kaikkialta minne pääsee minimaalisesti osia irrottelemalla, sekä pohjarampit ym. vakiopaikat lialle.

[kuva]

Pilvi on ollut ennenkin apuna pesuhommissa, mutta tämä oli ensimmäinen isompi operaatio. Seurasin ohimennen vierestä ja homma meni aivan oikeaoppisesti muutamalla pienellä ohjauksella. Pilvi vaihtoi myös kentästä palaneita valoja, jolloin koneen yleisilme kirkaistui huomattavasti. Yleisvalaistuksesta oli todella paljon hankalissa paikoissa olevia lamppuja pimeänä, mutta lähes kaikki pystyi vaihtamaan ruuvaamalla lampun kanta irti pelikentän alta.

Tässä koneessa on muuten todella karsea pelikentän nostomekanismi. Gottlieb on varmasti ajatellut jotain WPC:n pelikentän nostomekanismin henkistä, mutta epäonnistunut täysin. Kenttä täytyy nostaa pystyyn, sitten nostaa noin 20cm suoraan ylöspäin, jonka jälkeen kentän päädyn saa kabinetissa kulkeville raiteille ja siitä työnnettyä nojaamaan backboxia kohti. Painava pelikenttä ei mitenkään helpota hommaa!

[kuva]

Koneen yleisilme kirkastui kertaheitolla!

Koneesta oli palanut jonkun verran solenoidien sulakkeita. Valtaosa alkoi toimia pelkällä sulakkeen vaihdolla, joskin löysin yhden aivan korpuksi palaneen kelan pelikentän takaosasta - ainakin yksi transistori siis menee todennäköisesti vaihtoon, sillä en nähnyt driver boardilla ainuttakaan vaihdettua.

Loppuillasta oli tarkoitus ottaa yksi peli, mutta pelikentän oikeasta ylälaidasta drop targettien takaa katkesi kumilenkki todella hankalasta paikasta. Oikean puolen suuri rautalankaramppi ja bumpperien päällä oleva tasanne blockkaavat alla olevan kumilenkin niin, että kaikki on pakko purkaa pois. Kello alkoi olla jo sen verran, että täytyi luovuttaa tältä päivältä. Suuri harmi, peli olisi ollut ensimmäistä kertaa aivan täydessä iskussa hyppyramppia lukuunottamatta ilman kumilenkin katkeamista.

15/10/13 - Pelikunnossa taas

Sain tänään viimein setin uusia kumirenkkuja ja Pilvi asensi uuden katkenneen tilalle. Pelailimme konetta noin tunnin verran ilman merkittäviä ongelmia. Takana oleva palanut kela pitää vaihtaa ja katsoa samalla tarkemmin orbittien kytkimiä, tuntuu ettei orbittilyönnistä saa mitä luvataan kumpaankaan suuntaan.

Pesun ja vahauksen jäljiltä kone pelittää muuten melko kivasti ja tulee olemaan toivon mukaan erilainen lisä tulevaan liigakisaan.

16/10/13 - Päänraavituttaja

Flipperi on siitä jännä kapistus, että siihen tulee joskus todella mystisiä vikoja, jossa aivan lähes asiaan liittymätön juttu aiheuttaa jonnekin muualle oudon oireen.

Mainitsin eilen, että orbittilyönnit eivät anna mitä lupaavat. Tarkemmin ottaen koko orbitissa on jotain todella omituista. Pallo menee vasemmalta oikealla, mutta pysähtyy johonkin tullessaan oikealta vasemmalle. Tarkemmin tutkien siellä on divertteri ja tätä divertteriä ohjaava kela on palanut täysin karrelle.

Pääkaupunkiseudulta vierailulla ollut harrastajakollega Klasu otti projektin työn alle samalla kun itse työstin Contactia. Klasu purki divertterin ja totesi että kela oli sulaessaan tuhonnut puoliksi muovia olevan plungerin. Uusi plungeri kuitenkin rakentui vanhan metalliosasta ja toisen Doctor Whon purkukamoista löydetyistä tolpista. Uusia keloja oli onneksi varastossa.

Jännäsimme koneen käynnistystä siinä mielessä, että kela alkaisi vetää heti virtojen päälle laiton jälkeen. Näin ei yllättävää kyllä tapahtunut. Olimme melko varmoja, että risa transistori olisi polttanut alkuperäisen kelan. Testipelin aikana kentältä kantautui kuitenkin lämpiävän kelan tuoksu ja huomasimme kelan vetävän nyt jatkuvasti. Vedimme virrat poikki ennen kuin kela ehti vaurioitua.

Omituinen juttu oli, että kun koneeseen laittoi virrat uudestaan, ongelma ei toistunut. Ajoimme kelaa solenoiditestissä täysin oikein. Pelin aikana se kuitenkin alkoi vetää kun ensimmäinen pallo tuli kentälle. Vika ei oikein vaikuttanut olevan ohjauksessa koska solenoidi toimi täysin oikein testeissä.

[kuva]

Tämä transistori hajosi poistohetkellä käsiin. Alkuperäinen vika ei ollut tässä, mutta yksi vikapaikka tulevaisuudessa poistettu.

Päädyimme kuitenkin vaihtamaan ohjaustransistorin ja sieltä löytyi ensimmäinen ongelma. Transistorista oli keskimmäinen jalka katkennut - se sai juuri ja juuri kontaktia että transistori toimi. Vanhasta leikattiin kaksi reunimmaista pois, jonka jälkeen transistori tipahti vaan paikaltaan. Uusi transistori ei korjannut ongelmaa, mutta ainakin yksi tulevaisuuden vikapaikka vähemmän.

Palasimme takaisin alkuun ongelman kanssa. Miksi kone vetää kelaa vasta pelin aikana? Se on pakko olla softan ominaisuus mutta miksi? Ensimmäinen vihje tuli kytkintestissä, jossa huomasimme "RIGHT OPTO"-nimisen kytkimen olevan juuttuneena pohjaan. Orbitin reunoilla on kaksi kytkintä ja teorioimme että näitä kytkimiä käytettäneen pisteiden antamisen lisäksi kertomaan divertteriä lähestyvästä pallosta, joka saa pelin normaalitilanteessa divertterin vetämään hetkeksi.

Katseet kääntyivät tämän optokytkimen suuntaan. Kännykän kamera näytti selvästi, että IRLED ei tässä optoparissa toiminut. Testasimme fototransistorin toiselta puolelta testivälineeksi modatulla LED-avaimenperällä ja saimme kytkintestissä reaktion. Olimme jo vaihtamassa LEDiä, kunnes tuli mieleen mitata paljon IRLED saa jännitettä. Vastaus oli: ei mitään.

Gottlieb käyttää samanlaista optokortti-designiä kuin Williams. Samalla kortilla tuotetaan IRLEDille tarvittava käyttöjännite, sekä muutetaan fototransistorin palauttava vaihteleva jännite on/off-tiedoksi LM339:llä, joka taas menee kytkinmatriisiin. Koneessa oli yhteensä kaksi kappaletta neljää optoparia ajavaa korttia, joista toisessa loisti kauas joku viritys. Kiskoimme kortin tutkittavaksi.

[kuva]

System 3-alustan optokortti. Tämä kortti antaa virran neljälle IRLEDille ja vastaanottaa fototransistoreilta vaihtelevaa jännitettä ja muuttaa sen LM339-optokomparaattoreilla on/off-tiedoksi. Huomaa vasemmalla ylhäällä puuttuva vastus (heti ledien yläpuolella) ja kahdesta isommasta vastuksesta tehty korjausviritys.

Tarkemmin katsottuna kauempaa hirveältä viritykseltä näyttänyt laitos olikin vain kahdesta isommasta vastuksesta tehty 120ohm vastus, eli saman kokoinen kuin mitä siinä kuuluukin olla. Jos katsot yllä olevaa kuvaa tarkemmin, huomaat että siitä puuttuu yksi vastus vielä. Tämän puuttuvan vastuksen yli pitäisi mennä tuon "RIGHT OPTO" optoparin IRLEDin virransyöttö, eipä ihme jos ei loista.

Olisin muuten laittanut tyhjään paikkaan uuden vastuksen, mutta minulla ei ollut edes lähellekään sopivia käsillä. Sen sijaan kytkentäkaaviota katsellessa huomasin, että tässä koneessa on yhteensä seitsemän optokytkintä - meillä on siis yksi ylimääräinen virransyöttö jommalla kummalla kortilla.

Samaa kytkentäkaaviota katsellen huomasin, että tällä kortilla on myös se ylimääräinen syöttö. Paikallistin kyseisen syötön vastuksen ja siirsin sen poissa olevan tilalle ja löimme kortin koneeseen kiinni.

[kuva]

Puuttuva vastus korvattu tyhjästä ulostulosta lainatulla.

Huojentunutta naurua riitti tämän jälkeen, sillä nyt peli toimi täysin oikein. Divertteri veti vasta kun pallo meni orbittiin ja silloinkin vain sen sekunnin ajan mitä kuuluukin. Pohdimme korjauksen jälkeen, oliko joku mahdollisesti yrittänyt aiemmin korjata samaa ongelmaa, mutta laittanut vastuksen väärään kohtaan? Syy-seuraus-suhde opton pimentävän puuttuvan vastuksen ja aivan muualla kentällä palavan testeissä toimivan kelan välillä oli kuitenkin aika hauska selvittää. Ja nyt viimein orbiteista saa mitä luvataankin!

20/10/13 - Mysteerikytkin ja yleisvalaistus

Paikallinen harrastajakaveri kävi testaamassa Big Hurttia toissapäivänä ja näimme pelin aikana todella omituisen jutun. "All stars"-moodi antoi yhdellä lyönnillä noin 450M pistettä heti alettuaan ilman ramppiosumia. Näyttää siltä, että rampin vasemman puolen optossa mättää joku.

Viimekertaisten korjailuiden ohessa koneesta meni myös yleisvalaistus kentän puolelta pimeäksi. Se ongelma tosin ei ollut kovin suuri, yleisvalaistuksen sulake oli palanut.

Droptargetit eivät aina tunnu nousevan ylös, näyttää että kone ei tajua kaikkien olevan alhaalla. Otin koko drop target mekanismin irti ja pesin sen. Yksi kytkimistä näytti hieman taipuneelle, joten oikaisin sen. Täytyy katsoa korjaantuiko ongelma.

Toivon mukaan ensi tiistaina pitäisi tulla vielä puuttuvat osat hyppyrampista, jonka jälkeen koitan katsoa koneen lopullisesti kisakuntoon.

22/10/13 - Mysteerikytkimen selvitystä

Aloin selvittää mysteerikytkimen ongelmaa. Ensimmäinen kohta tietysti oli katsoa mikä kytkin oikeasti mättää. Nostin pelikentän sen verran ylös että näin optokortit ja käynnistin pelin. Gottliebin optokorteissa on kivasti punainen LED jokaiselle ulostulolle. Ensimmäinen vikaehdokas oli upkickerin opto vasemmalla yläkentällä. Silmämääräisesti IRLED ei näyttänyt pätkivän edes kenttää ravistelemalla tai johtoja liikuttelemalla. Sen sijaan kun katsoi tarkemmin aktivointi-LEDiä, näin että se itseasiassa paloi himmeästi, joten kytkimen tila todennäköisesti vaihteli nopeasti. Koneen softa kaiketi suodattaa tarpeeksi nopean vaihtelun pois, mutta sopivasti pätkien ilmenee sitten ongelma jossa kytkin mättää loputtomasti osumia.

Poistin optokortin koneesta, irrotin toisen LM339-piireistä ja laitoin uuden kantoineen tilalle. Kas, ongelma katosi ainakin upkickeristä parilla testipelillä. Toiset kaksi oireilevat lievästi vielä, joten toinen LM339 menee myös vaihtoon.

26/10/13 - Lievä pettymys ennen kisaa

Big Hurt oli yksi koneista, joita olisin halunnut oikeasti tarjota liigakisaan. Kone oli kuitenkin katkolla, sillä se poltti jatkuvasti yleisvalaistuksen sulakkeen pelikentän osalta ja kärsi edelleen opto-ongelmista.

Noin tuntia ennen kisan alkua avustamaan saapunut Klasu selvitteli missä kohtaa yleisvalaistuksen kannat ottavat maahan kiinni ja minä vaihdoin LM339:ejä optokortteihin. Totesin ohimennen, että yksi kortilla olevista transistoreista on hajalla niin, että sen jalka ei ole enää millään kiinni. Minulla ei ollut täysin vastaavia, mutta WPC:ssä käytettävät pre-driver -transistorit näyttivät olevan speksien puolesta niin lähellä, että käytin niitä. Ilmeisesti eivät olleet tarpeeksi lähellä, sillä kyseisen optoparin aktiivisuus-LED paloi jatkuvasti korjauksen jälkeen. Se mikä on todella outoa on se, että kone toimi ihan oikein! Emme uskaltaneet riskeerata kuitenkaan koneen kanssa liigapelissä ja näin tämä oli ensimmäinen kone josta tehtiin vapaasti pelattava. Harmi.

26/11/13 - Upkicker ja muuta

Vaihdoin tänään edellisellä korjauskerralla vaihdetun transistorin oikean tyyppiseen, kiitos vaan Tuukka transistorista! Koneessa esiintyi viime keskiviikkona ongelma, jossa kone alkoi antaa jatkuvasti pisteitä vasemmasta upkickeristä ja pallon mentyä toiseen monttuun kone jäi jumiin "BALL STUCK - CALL SERVICE PERSON"-teksti ruudulla.

Upkickerin palautusjousi oli aivan riekaleina. Tilalle sopi oikein hyvin Williamsin pienen kelan palautusjousi. Tämän jälkeen en saanut parilla testipelillä toistettua ongelmaa enää.

Orbitin vasen opto ei toimi jostain syystä. En ehtinyt kiireessä tutkia tarkemmin mikä siinä nyt on, mutta täytyy ensi tilassa paikata.

Paikkamaalasin koneen kabinetin mustia osia. Kulumaa oli etenkin Start-napin ympärillä ja flipperinappien lähistöllä paljon. Nyt kone on paljon kivemman näköinen.

05/01/14 - Opto-ongelmia

Pääsimme tutkimaan tänään viimeksi todetun opto-ongelman syvempää olemusta. Ongelma oli itseasiassa aika erikoinen - optokortilla on LED, joka näyttää jokaisen optokytkimen tilan. Jokainen kortin ohjaamasta neljästä optokytkimestä toimi kortin LEDin mukaan, mutta aivan ensimmäinen ei aiheuttanut mitään reaktiota kytkinmatriisin testissä.

Muistelin tässä kohtaa vastaavaa tilannetta toisin päin, jossa LED paloi koko ajan, mutta optokytkin toimi koneen näkökulmasta oikein. Vastaus oli hieman hämmentävä - kortilla on optokytkimen phototransistorin perässä LM339, jonka perässä on transistori. Oletin aina, että tämä transistori on osa kytkinmatriisia, mutta todellisuudessa transistorilla tai LEDillä ei ole mitään tekemistä kytkinmatriisin kanssa, molemmat ovat aivan puhtaasti visuaaliseen diagnosointiin.

Kortille tulee 4 strobe-linjaa kytkinmatriisilta ja lähtee vain yksi paluu. Näin ollen kortilla on pakko olla kohta, jossa LM339:n jälkeen kaikkien LM339:ien joku lähtö tulee samaan paikkaan, josta se menee ulos kytkinmatriisin paluuseen. Ja kyllä, sieltä löytyi sellainen. Tämän jälkeen kysymys oli, miksi yksi linjoista ei toimi. Löysin lopulta yhden piirilevyn raidan, joka kulki läpi kortin tehden siksakkia kortin puolelta toiselle, mutta toteutti mitä piirikaaviossa oli. Tämä toimimaton kytkin oli rivissä ensimmäisenä, joten aloin katsoa tarkemmin kahden pisteen välistä raitaa ja kas, se oli poikki.

Korttiin näyttää osuneen jotain, jäljestä päätellen ehkä ruuvimeisselin terä tai vastaava. Korjasin raidan pienellä tinasillalla ja nyt kytkinmatriisikin näkee optokytkimen tilan.

Päivän kääntöpuolena todettiin, että iPhone 5s sisältää viimein IR-filtterin kamerassaan eikä sovellu enää optojen katsomiseen. Vanha 4-malli toimi tähän varsin hyvin.

05/03/14 - Säppiin

Tilasin Ebaystä nipun kolikkoluukun lukkoja. Minulla on jonkun verran koneita joissa on ärsyttävän jumittavat lukot, parista puuttuu kokonaan. Big Hurtin lukon jouduin teurastamaan joskus aiemmin, nyt siinä on uusi.

11/12/14 - Mailavoimaa

Alamailojen voima on hiljalleen alkanut hiipua, usein peli-illassa joku saattaa takoa pääramppia pitkäänkin saamatta ainuttakaan palloa hyppäämään rampin jatko-osaan.

Tutkin mailakoneistot läpi, liikkuvat osat olivat edelleen kovin uuden näköisiä, mutta sen sijaan kelan holkki oli aivan valmiissa kunnossa. En alunperin irroittanut itse kelaa, kun kaikki muut osat olivat äskettäin vaihdetun näköisiä. Holkki näköjään ei ollut edellisen huoltajan listalla.

Lyöntivoima on palautettu taas!

25/03/15 - Peli-illan korjaus

Peli-illassa vieras ilmoitti oikean alamailan ongelmasta. Ongelma oli, ettei mailassa ollut enää mitään eloa. Toinen oire oli palanut sulake, joten Gottlieb System 3:n tuntien koneessa on pakko olla jonkinasteinen EOS-kärkien ongelma.

Kärjet olivat ihan hyvä näköiset, mutta maila ei vaan liikkunu tarpeeksi pitkälle avatakseen niitä. Kelan stopperin poistamisen jälkeen asia kuitenkin valkeni, siitä oli kelan sisään menevä osa irronnut ja kääntynyt jotenkin poikittain, lyhentäen plungerin liikematkaa juuri sopivasti.

Varaosista löytyi toki näitä stoppereita, mutta ilmeisesti eri ajan Gottliebiin, sillä osa oli muuten vastaava, paitsi kiinnitysruuvien paikat pari pykälää liian pienet. Black&Decker korjasi ongelman ja kone palasi takaisin riviin.

24/05/17 - Myytävänä

Big Hurt on ollut jo pidemmän aikaa vähiten pelatuimpia koneita tehtaalla. Sharkey's Shootoutin saapumisen myötä tilaongelma pakottaa luopumaan yhdestä koneesta, joten Big Hurt saa siirtyä uudelle omistajalle.

12/07/17 - Myyty

Big Hurt on myyty ja jatkaa uudelle omistajalleen. Onkin aikaa kun olen viimeksi myynyt koneen! Big Hurtin tilalle tulee kotiprojektini Big Guns.

↵ Takaisin päiväkirjat-osioon

Viimeksi päivitetty 2017-07-13 06:11, v35.