Revenge from Mars korjauspäiväkirja

Tämä on 12. pelini, Revenge from Marsin korjauspäiväkirja.

Sivua on viimeksi päivitetty 2015-03-25 05:56.

Voit hypätä tästä viimeisimpään kohtaan.

16/01/12 - Haku

Olin itseasiassa liikkeellä ihan muulla asialla, kun tuli yhdestä aikanaan unelmakoneesta tarjous, jolle en vaan voinut sanoa ei, etenkin kun oltiin jo koneen äärellä pakulla valmiiksi.

Itse pelasin Revenge from Marsia ensimmäisen kerran Vekaranjärven sotilaskodissa kesällä 1999, jolloin kone oli ihan tuore tuotantolinjalta. Kädet tärisivät kun tämä oli jotain niin käsittämättömän hienoa nähtävää! Todella suuri ikävä, että Williams/Bally pisti lapun luukulle vain kaksi Pinball 2000-sarjan konetta tehtyään.

Kone oli Tuukalla kotikoneena ja oli saavuttanut ilmeisesti sen pelaamismäärän rajan, mitä yhtä konetta katselee kotona. Jumppasimme sitten Tuukan kanssa ensin hänen pelihalliltaan WPC-koneen kämppään ja sen jälkeen pistimme RFM:n nippuun siirtovalmiiksi.

Matka pelihallilta ei kuitenkaan mennyt aivan kuten piti. Lähdimme liikkeelle kahdella autolla, minä perässä. Puolessa välissä matkaa alkoi kuulua ihan järkyttävä metallinen hankausääni Transportterin konehuoneesta. Ei auttanut kuin pysähtyä hämmästelemään tilanentta. Laturin ylempi kiinnitysvarsi oli murtunut ja laturin jäähdytinropelli haukkasi jakohihnan kotelosta palaa irti. Ajoin sitten perille isolla vaihteella ja pienellä nopeudella. Transportterin korjaukseksi tuli kuormausliina, jolla laturi saatiin kangettua takaisin oikeaan asentoon. Oli kuitenkin jo myöhä yö, ulkosalla kirpeä -19C, joten ei enää inspiroinut lähteä kokeilemaan jäisikö auto kylmänä yönä välille. Mieleen tulee mm. Gilligan's Islandin haku, jossa ensimmäinen hakuautomme levisi Lahteen!

[kuva]

Jäin sitten yöksi ja seuraavana aamuna jännäämään, riittäisikö kuormaliina 240km ajomatkaan! Pinball 2000-kone on aika ovelasti eri muotoinen kuin WPC. Autossa oli myös Haitaritehtaan vanha jääkaappi, jota en ehtinyt viime perjantaina viedä kylmälaiteromuihin. Saatiin kuitenkin jääkaapin kanssa kokonainen WPC jaloillaan, P2K:sta oli kuitenkin pakko karsia backbox.

[kuva]

Olikin sitten todella jännittävä matka Lempäälästä Kouvolaan. Koitin pitää auton kierrokset matalina, mutta tietysti matkankin piti kulkea. Pysähdyin muutamalle huoltoasemalle aina kokeilemaan, josko hihnassa olisi havaittavissa jotain löystymistä, mutta kunnialla selvittiin kotiin asti!

[kuva]

Saimme toisen puoliskoni kanssa koneen yllättävän helposti sisälle ja pystytettyä. P2K-koneen backboxin kiinnitys on aivan naurettavan helppo verrattuna vaikka siihen, että kiskoo WPC:stä backboxin pois!

Entinen yli 10 vuotta kotonani ollut setti koneita on nyt Haitaritehtaalla ja tarkoitus on pitää joku 2-3 kotosalla, ettei aivan tarvi nääntyä flipperin puutteeseen, tässä on nyt ensimmäinen.

Kone on teknisesti ihan hienossa kunnossa, mikä ei edellinen omistaja huomioiden ollut kauhea yllätys. Kabinetti sen sijaan pitää decaloida uusiksi ja sain bonuksena kaupan päälle uudet decalit. Taidan tuossa kesällä lykätä ne paikalleen! Mutta nyt pelataan!

19/01/12 - Lähempi tarkastelu

RFM ei kiinnostanut minua pelkästään menevän ja hyvähumoristisen pelin takia, sillä Pinball 2000 alustana on jo yksinään hyvä syy omistaa kone! Katseltuani "Tilt - The battle to save pinball"-dokumentin jäin todella haikeisiin tunnelmiin miettiessäni, mitä tällä alustalla olisi voitu saada aikaan!

P2K sisältää huomattavasti WPC:stä parannetut diagnostiikat ja operaattoriominaisuudet. Yleisvalaistus on myös kadonnut ja korvattu 8x16 valomatriisilla.

[kuva]

P2K:n diagnostiikka - askeleen lähempänä koneen debuggaamista ilman manuaalia.

Koneessa ei ollut sen kummempia huolia, tutkin pari takkuavaa kytkintä, jotka alkoivat toimia contact spray-käsittelyn jälkeen. Kenttä on kerännyt hieman likaa yläosaan, ehkä tarpeeksi että voisin myöhemmin poistaa rampit ja tehdä täyden pesu-vahauksen. Pallot taidan vaihtaa kanssa.

Diagnostiikka spottasi myös yhden palaneen lampun, lienee mennyt matkalla koska koneessa ei ollut ostotilanteessa ainuttakaan vikaherjaa. Yksi kentän muoveista on katkennut, ei tosin helposti näkyvästä paikasta.

[kuva]

Hmm, kaikki IRLEDit hehkuvat kyllä, silti #1 pallokytkin näyttää olevan pois päältä vaikka palloa ei välissä olekaan.

P2K:ssa on samanlainen pallokouru kuin WPC95:ssä, joskin siihen on lisätty päätyyn läppä, joka estää pallojen karkaamisen kentälle nostettaessa. Pallokourun 1. pallon kytkimessä on kuitenkin vikaa, LED palaa, mutta diagnostiikan mukaan kytkin on kiinni. Lieköhän fototransistori kärähtänyt?

Niinkin hieno kuin P2K:n diagnostiikka onkaan, siinä on yksi raivostuttavuus! Yleensä pelikenttää säädetään koneessa kiinni lasi irti. Ilman lasia näyttö ei heijastu mistään, joten ruutua joutuu kurkkimaan backboxin laidan takaa. Ymmärrän tavallaan kyllä, että idea olisi viedä koko kenttä verstaalle test fixtureen, mutta silti, kai tätä on tarkoitus edes jotenkin korjata kentälläkin? Mietin jonkinlaista peiliä ym. näytön näkemiseksi.

Pahin ongelma tällä hetkellä on molemmista takajaloista hajonnut jalkapulttien takalevy. Koitan kehittää uudet jostain.

Pelattu on kyllä ihan pirusti! Pyöräytin koneen tänään ensimmäisen kerran Attack Mars-moodiin, mutta feilasin sen 2. tasolle surkeasti.

21/01/12 - Jalat kiinni

Jalkojen pulttien kiristys tuntuu olevan niin monelle perin haastava asia. Ilmeisesti konetta operoineen firman henkilökunta ei ollut tiennyt oikeaa kiristysmomenttia, sillä jokaikinen koneen takajalkojen pulteista, sekä niiden vastakappaleista olivat tässä kunnossa:

[kuva]

Ilmeisesti konetta on kuljeteltu pienessä pakettiautossa backbox kiinni, mutta takajalat irti, joten ainoastaan takajalkoja on irroteltu. Onneksi takuu pelaa ja Tuukka lupasi postittaa uudet vastakappaleet entisten tilalle, pultit pihistin Big Gunsista väliaikaisesti. Teemu saapui paikalle avittamaan hieman rampailevaa allekirjoittanutta, ja saimme väliaikaisen patentin aikaiseksi muttereilla:

[kuva]

Nyt konetta uskaltaa pelata, kun on kaikki 4 takapulttia kireällä. Harmi vaan, että oma olkapää ei vielä 3 päivää leikkauksen jälkeen anna oikein täyttä pelituntumaa. Niin se vaan on, että välillä pelaajakin tarvii osien vaihtoa ja huoltoa :)

Koneen iästä tulin tänään pohtineeksi huvittavan jutun. Pohdin nimittäin, että tämä on tuorein kone, minkä olen koskaan omistanut - siis tuorein valmistuspäivästä ostopäivään. Se on totta, että tämä on uusin omistamani kone vuosiluvun perusteella (tätä ennen uusin oli 1995 vuoden Jackbot), mutta tämä RFM on valmistettu huhtikuussa 1999 ja ostin sen tammikuussa 2012, joten kone oli noin 13 vuotta vanha ostohetkellä. Vertailun vuoksi ostin Judge Dreddin vuonna 2000 ja kun kone oli valmistettu 1993 syksyllä, oli se vain 7 vuotta vanha. Hämärää.

23/01/12 - Päivityksen riemua

Minun täytyy tunnustaa yksi juttu. Vuonna 1999 kun Pinball 2000 tuli ulos, kuolasin platformia Williamsin sitellä ja otin samalla tutkittavaksi tuon Pinball 2000 update manager-softan. Mietin, miten hienoa olisikaan päivittää kone joskus moisella! Tänään pääsin koittamaan! Luulin, että versio 1.5 olisi ollut uusin, mutta näköjään netissä kiertää versio 1.6, jota ei enää Williamsin sivuilla koskaan annettu. Tämä versio oli alunperin tarjolla vain PUB-kortilla, mutta siitä on tehty myöhemmin myös update managerilla asennettava versio.

Pinball 2000 järjestelmässä on pelikoodi käytännössä kahdessa paikkaa, ROMissa ja flashilla. Alkuperäinen idea oli, että koska flash oli aikanaan kallista, oli ROMmilla joku versio pelisoftasta, plus pelin animaatiot ja äänet, jotka vievätkin eniten tilaa. Varsinaiset käyttöjärjestelmä- ja peliohjelmapäivitykset voisivat sitten olla pienempiä paketteja, jotka korvaavat osia tuosta alkuperäsestä ROMilla olevasta versiosta. Tämän vuoksi päivitysfileetkin ovat vain muutaman megan kokoisia, eivätkä sisällä pelin musiikkeja ym.

Koneen voi päivittää käytännössä kolmella tavalla. Ensin on se perinteinen - korvataan koneen ROMit uudella versiolla. Tätä harvemmin tehdään, koska koneen käyttämät ROMit ovat ilmeisen arvokkaita nykyään, toisin kuin flash, jota saat 16 gigan muistitikullisen alle kympillä. Toinen tapa on PUB, tai Prism Update Board, joka on ISA-kortti, joka sisältää tuoreimman softaversion. Kun kortin lyö koneeseen kiinni ja boottaa, kaappaa PUB-kortti koneen bootin ja flashaa koneen PUB-kortilla olevaan versioon. PUB-kortin taas voi flashata normaalilla PC:llä mihin versioon haluaa. Tämä on nopein ja kätevin tapa. Kolmas on sitten sarjaportin kautta päivittäminen PC:llä ja Pinball 2000 update manager-ohjelmalla, joka on 95/98 Windowin ajan win32-ohjelma. Tämä on myös hitain tapa, sillä puhutaan ko. ajan sarjaliikenteestä. Tätä optiota varten Pinball 2000-koneissa on kolikkoluukun kyljessä DB9-liitin:

[kuva]

Sarjaportin liitin kolikkoluukun reunassa.

Koska minulla ei ole PUB-korttia, enkä ajatellut alkaa flashaamaan uusiksi koneessa olevia lastuja (en ole edes ihan varma, riittääkö eprommerini tähän), päätin sitten mennä sillä perse edellä puuhun-taktiikalla. Minulla on nollamodeemeja kaapit väärällään. Tai ainakin näin teoreettisesti, sillä kun aloin etsiä sopivaa, en löytänyt ainuttakaan. Kaikki piuhat ovat joko UPSien tai muiden laitteiden datapiuhoiksi modattuja, tai sitten vaan hakoteillä jossain.

[kuva]

Tihutyön väline näytti perin arveluttavalle...

Rakensin lopulta piuhan vanhasta UPSin piuhasta, DB25-liittimestä ja DB25-DB9-adapterista. UPSin piuhassa oli säästetty ja siinä oli vain 4 johtoa sisällä, joten flow control jäi toteuttamatta. Tämän vuoksi jouduin myös valitsemaan nopeudeksi 9600 BPS jos oli mitään toiveita saada data kulkemaan ehjänä perille.

[kuva]

Update manager Winellä. Näytti perin lupaavalle, ainakin aluksi...

Ensimmäinen yritys näytti lupaavalle. Käytössä oli läppärini, jossa ajoin update manageria Winen päällä. Se connectoi koneeseen onnistuneesti, osasi kertoa koneessa olevan käyttisversion ja löysi 1.6-version päivityspaketista. Laitoin päivityksen sitten menemään ja se menikin hetken aikaa, kunnes update manager kaatui. Riemu.

[kuva]

No voi helvetti...

Kone boottasi ja tuli ylös ROMissa olevalla peliohjelmalla, joka oli näköjään versiota 0.10, paljon vanhempi kuin Pelikalla pitkään käytössä ollut osittain keskeneräinen 0.90. Tässä versiossa oli vielä ilmeisesti pelikenttäkin erilainen ainakin layout kuvien mukaan ja kone yritti kovasti tehdä jotain napsuttelemalla paria solenoidia turhaan - lieneekö vanhan drop target bankin tms. resetointiyritys.

[kuva]

Versio 0.1 .. lupaavaa.

Yritykseen #2 raahasin piirustelukoneeni flipperin äärelle. Piirustelukoneesta löytyy virtualisoitu XP, jota käytän mm. Garminin navigaattorin päivittämiseen. Tässä välissä poistin kissan koneesta.

[kuva]

Päivitys lähti valumaan hissukseen viimein XP:stä käsin. En tarvinut XP:ssä mitään yhteensopivuustilaa yms. kuten olin monesta ohjeesta lukenut, se vaan toimi. Samaa ei voi sanoa itse XP:stä. Konetta siirtäessä tökkäsin näppiksen toiseen USB-porttiin kuin normaalisti. XP päätti asentaa USB HID driverit uusiksi eikä suostunut enabloimaan tuota näppis/hiiri-yhdistelmälaitetta, koska halusi enterin painalluksen dialogiin... sillä näppiksellä minkä driverin asennus oli kesken.

[kuva]

Päivitys valuu hissukseen ja huolella koneeseen...

9600 BPS nopeudella progress bar eteni kuin kaksi peräkkäistä nälkävuotta. Kokonaisaika imagen lähettämiselle oli vähän reilu 3,5 tuntia, katselin leffaa koneen äärellä olkkarissa kun viimein kuului "bling" ja kone boottasi uuteen softaversioon. Suuri yllätys oli, että kaikki asetukset ym. säilyivät!

[kuva]

Uusi käyttis sisässä. Tämä on jonkun jälkeenpäin tekemä viritys, WMS kun sulki ovensa ennen vuotta 2000 flipperipuolella.

25/01/12 - Konkkalaho

Otin koneen backboxin auki ihan uteliaisuuttani ja ottaakseni Pinball 2000:sta kertovaan artikkeliin pari kuvaa. En ollut aiemmin avannu backboxia, koska tiesin Tuukan jo vaihtaneen koneen tyypilliset katastrofiosat, eli CPU:n tuulettimen ja emolaudan CMOS-patterin.

[kuva]

Siinä kuvia ottaessa silmiin osui hälyttävä näky:

[kuva]

Piru, laudassahan on ihan läpimätiä elkoja! Ihmeen pitkään ovat kestäneetkin, olen käytössä olevista emolaudoista vaihtanut samassa kunnossa olevia konkkia jo kolmen vuoden päästä ostamisesta. Täytyy hommata kyseisiä konkkia ja vaihtaa ennen ongelmien ilmestymistä. Ihme ettei kone kärsi vielä näiden konkkien aiheuttamista ongelmista!

28/01/12 - Iso ostos

Pistin tänään muiden vähiin käyneiden komponenttien kanssa tilaukseen emolaudalle sopivat elkot. Ihan kaikki eivät olleet vuotaneet, mutta vaihdan kaikki nuo samanlaiset kuin vuotaneet, ei tarvi ottaa toivon mukaan sitten emolautaa uusiksi käsittelyyn pian. Eivätpähän olleet onneksi hinnalla pilattuja.

Hain myös avaimenperiä lisää ja printtasin RFM:llekin oman lappunsa.

[kuva]

01/02/12 - Puhtaampaa

Tämä kone ei oikeastaan ollut mitenkään likainen, mutta kun tolpissa alkoi näkyä mustaa, päätin ottaa kentän auki ja tutkia likaisuusastetta vähän tarkemmin. Pinball 2000 on kyllä pesun ja putsauksen puolesta ihan nautinto työstää! Uudemmat WPC:tkin olivat jo parannus, kun kentän pystyi vetämään koneesta parikymmentä senttiä ulos, mutta on ihan eri asia napata kenttä kainaloon ja mennä työstämään sitä pöydän ääreen!

[kuva]

Kenttä lähtee kivasti kabinetista irti ja jää pystyyn johtojen irrotusta varten.

Enää ei tarvi nyppiä kädet verillä CPU- ja driver boardeilta piuhoja. Johdot lähtevät kentän päästä irti ja niitä on tasan 6 kappaletta! Kenttä irtosi koneesta alle minuutti kolikkoluukun avaimesta kääntämisen jälkeen!

[kuva]

Kenttä on about saman pituinen, kuin valtaosassa System 11-koneita, vaikka se ei heti kättelyssä sille vaikuta. Alla olevat raiteet suojaavat kenttää siirtelyssä ja toimivat tukena kun se on pöydällä.

[kuva]

Kentän työstäminen kiinnostaa toki myös paikallista faunaa...

[kuva]

Koneita purkaessa löytyy ajoittain todella hauskoja yksityiskohtia. Käsittelin koneen rampit Novus #2:lla ja siinä ohimennen tajusin ensimmäisen kerran, että rampithan ovatkin kaksi liekehtivää ufoa!

[kuva]

Pistin kentällä pyörineet pikkuosat ultraäänipesuriin siksi aikaa, kun pesin kenttää.

[kuva]

Marsilaiset kylvyssä.

Kentästä ei kauheasti lähtenyt likaa, on konetta nyt pelattu, mutta järkyttävän likaisesta oltiin todella kaukana. Pahin likapesäke alue bumpperien välissä. Pesin koko kentän päälisen nyt kun rampit ja muut oli ruuvattu irti ja syrjään. Koneen pallot olivat harvinaisen piesdyn näköiset. Tajusin hetken pyörittelyn jälkeen, että ne taitavat osua aika kovaa hyppyrampin jälkeen olevan kaukalon reunaan. Täytyy tulevaisuudessa pohtia, saisiko siihen jonkinasteisen pehmennyksen ym.

[kuva]

Vielä kun vaihdan nuo decalit, on kyllä koossa ihan pirun siisti kone <3

03/02/12 - Elko-tuska

Kuten aiemmin totesin, laudassa on mätiä elkoja. Elektrolyyttikondensaattorien ei pitäisi näin periaatteessa hajota kovin nopeasti mikäli eivät ole ihan epäinhimillisessä lämpötilassa, mutta näillä Taiwanin elkoilla on ihan muu syy. 90-luvun loppupuolella maassa tapahtui laajamittainen teollisuusvakoilutapaus, jossa japanilaisen firman työntekijää epäillään ottaneen mukaansa entisen työnantajansa salaisia asiakirjoja koskien kondensaattorien elektrolyyttiaineen kaavaa. Kyseinen tyyppi myi sitten tiedon valmistajan kilpailijoille. Huonoksi onneksi kaava ei kuitenkaan ollut valmis tai täydellinen. Tällä kaavalla valmistettavat osat toimivat, mutta hyvin lyhytikäisesti. Asia tuli julki vähän vajaa pari vuotta tapahtuneen jälkeen, kun tiettyjen valmistajien osat alkoivat järjestelmällisesti hajota. Tarinasta tarkemmin Wikipediassa.

[kuva]

Pinball 2000:n ohjaus-PC lähtee kätevästi irti. Kolme piuhaa sivusta, yksi edestä ja virtapiuha perästä. PC:n kotelon voi sen jälkeen nostaa pois työstettäväksi.

[kuva]

Williams käytti useamman merkkisiä emolevyjä ja PC:n virtalähteitä. Ainoa yhdistävä tekijä oikeastaan on, että kyseiset emolevyt ovat Cyrixin Media-GX -piirisarjalla. Media-GX oli PC-yhteensopiva järjestelmä, jossa näytönohjain ja äänikortti olivat integroituna emolevylle. Ehkä nykyään itsestäänselvä konsepti, mutta aikanaan kun valtaosa koneen osia olivat irtokorteilla, tämä oli askel eteenpäin täysin integroidussa PC-emolevyssä. Williams käytti tätä emolevyä kustannussyistä, se oli jo uutenakin halpa ja siihen ei tarvinut Williamsin oman PCI-kortin lisäksi mitään muita kortteja. Jos Williams olisi käyttänyt jotain yleisempää emolevyä, voisi nykyään vanhan emolevyn viskata SER-laatikkoon ja kaivaa romuvastastosta toisen tilalle. Pinball 2000:n käyttöjärjestelmässä on kuitenkin vain driverit juuri tämän emolevyn näytönohjaimelle ja muille osille, joten ollaan tämän emolevyn kanssa jumissa, ellei koko käyttöjärjestelmää sitten ajeta emulaatiossa.

Purkaessa emolevyä pois kotelosta huomasin hauskan yksityiskohdan: Prism-kortilta meni piuha emolevyn reset-kytkimelle. Eli jos koneen watchdog pääsee puremaan, Prism-kortti painaa ihan oikeasti reset-nappia PC:lle :)

[kuva]

Suostuttelin ensimmäisen elkon irti omillani. Kolvin kanssa oli pirullisia vaikeuksia, leikkauksen jäljiltä kädet tärisevät edelleen, ja kun olin tyhjentämässä kiinnitysreikiä, ei kolvia enää saanut pidettyä niin tarkasti, että olisin osunut sillä mihinkään, oli pakko soittaa isä avuksi projektissa.

Reikien tyhjentäminen oli aivan äärimmäisen tuskallinen operaatio. Vaikka reikiin ujuttikin uutta tinaa, eivät reiät siltikään meinanneet tyhjetä tinaimurilla. Suurella tuskalla vaihtui lopulta 2 sisältönsä pullauttanutta elkoa uusiin. Loput 3 saman merkkistä saivat toistaiseksi jäädä, sillä ne eivät olleet vielä näyttäneet hajoamisen merkkejä.

Pelasimme pari peliä koneella kokoamisen jälkeen ja se toimi kuten pitikin.

17/03/12 - Valovuoto

Pinball 2000:ssa on tunnettu vika koskien backboxin loisteputken valon vuotamista monitorin reunasta pelikentän lasiin. Monitorin ja sen kehyksen välissä on eriste, mutta siinä on reikiä kiinnikkeitä varten, joiden ympäriltä eriste irtoaa ajan mittaan. Eriste on kuvaputken ja sen kiinnitysrautojen välissä, joten siihen on melko hankala päästä käsiksi irrottamatta kuvaputkea.

[kuva]

Omassa yksilössäni on yksi paha ja yksi pienempi kohta, josta taustavalo paistaa läpi.

Ongelman häiritsevyys riippuu täysin pelaajan pituudesta. Näytin ongelmaa parille vieraalle, jotka eivät edes olleet huomanneet sitä omasta normaalista peliasennostaan. Itsellä valo taas paistaa silmään kirkkaammin, kuin koneen ruutu pelikentän lasin heijastavasta yläosasta.

[kuva]

Vaahtomuovinen tiiviste, jonka pitäisi estää valon karkaaminen backboxista.

Tutkin, olisiko tiivistettä saanut jotenkin näppärästi liimattua takaisin paikoilleen, mutta vuotokohta on sopivasti kiinnitysraudan takana niin, ettei siihen pääse helposti käsiksi. Päätin sitten korjata asian toista kautta - backboxin alapuolelta. Otin muutaman pätkän mustaa teippiä ja laitoin sitä ongelmakohtien päälle.

[kuva]

Mustaa teippiä blokkaamassa valon tiivisten jälkeen.

Ongelma korjaantui täysin.

19/03/12 - Verkoss@

Koneen verkottaminen on ollut asia, jota olen haaveillut tekeväni aina Pinball 2000:een tutustumisesta asti. Koneen asetuksiin pääsee näppärästi käsiksi telnetillä ja koneessa on kiva pieni www-sivu, josta näkee senhetkiset tulokset. Williams ehti tehdä P2K:n käyttöjärjestelmälle, PC Xinu:lle driverit vain yhdelle verkkokortille, joka on SMC Ether-EZ. Tämä ISA-kortti oli aikanaan halpa ja yleinen, mutta nykyisin erittäin vaikea löytää. Itselläkin näitä on ollut useita, ovat menneet jo SER-laatikkoon kauan sitten PCI-korttien vallattua koneet. En ollut aivan varma, miten tarkka koneen driveri on kortin tarkasta mallista, tätä korttia nimittäin on pelkällä RJ45:llä, BNC:llä ja AUI:lla varustettuna. Scirmast ystävällisesti lahjoitti tämän yksilön, joka on RJ45+BNC-kombolla varustettu malli.

[kuva]

SMC Ether-EZ - RJ45+BNC-malli.

Kortin asennus meni aika pitkälle ilman ajatusta - toissa viikonloppuna kun puuhasimme Oldskool ry:n DOS LAN-tapahtumassa vanhojen PC:iden kanssa ihan koko rahan edestä. Kortin asennuksen jälkeen tuli lykättyä ensimmäisen kerran näppis kiinni koneeseen.

[kuva]

Xina reagoi näppäimistön kiinnittämiseen siirtymällä asetusmenuun ja näyttämällä helppiruudun.

Kaivelin hetken aikaa asetuksia ja löysin kohdan jossa koneen verkkoasetukset säädetään. Harmillista sinänsä, kone ei tue DHCP:tä. Näpyttelin asetukset sitten manuaalisesti, onneksi oli näppis.

[kuva]

Pinball 2000 verkkoasetukset.

Löin läppärini koneen perään ja testasin pingata flipperiä, ei mitään reaktiota. Joissain Pinball 2000:ssa käytetyissä PC:n emolevyissä on integroitu äänikortti, jonka keskeytys menee tämän SMC:n kortin oletuskeskeytyksen päälle. Vaihtoehdot ovat siis joko disabloida (ylimääräinen) äänikortti BIOSista, tai kytkeä korppuasema ja ajaa SMC:n oma setup-softa sitä kautta. Päätin kokeilla emolaudan äänikortin disabloimista.

[kuva]

Tämä on tutun näköinen ruutu!

Kaikki Pinball 2000:ssa käytetyt monitorit eivät pysty synkkaamaan VGA-resoluutiota jossa BIOSin setuppi on. Normaalioloissa Prism-kortilla olevat ROMmit kaappaavat koneen bootin ennen BIOSin testiruutua, joten BIOSin asetuksiin päästäkseen tarvii ensin nykäistä Prism-kortti irti. Tässä yksilössä näyttö synkkasi kertaheitolla, joskin kuva oli erittäin sumea. Siitä sai sen verran kuitenkin selvää, että sain äänikortin pois päältä.

Äänikortin disabloimisen jälkeen verkkokortista oli erillinen maininta Xinan shellin käynnistyksessä:

[kuva]

Kortti näkyy EZ0:ana, taitaa toimia!

Tämän jälkeen myös läppärini näki koneen!

[kuva]

Pingistä huolimatta telnet tai httpd eivät toimineet. Alussa kone löi heti luurin korvaan kun koitin portteja 23 ja 80 telnetillä. Muutama minuutti myöhemmin yhteys syntyi, mutta mitään ei mennyt yli. Meinasin jo luovuttaa, kunnes koitin selaimella vielä kerran:

[kuva]

Ja kas, se toimii. En ole aiemmin kokeillut P2K:n verkko-ominaisuuksia, joten en tiedä onko httpd:n tarkoitus käynnistyä jonkin aikaa koneen bootin jälkeen vai jumittaako hommassa joku muu. Nyt homma kuitenkin toimii ja on todistettu, ettei Ether-EZ:n tarvi olla väkisin se pelkällä RJ45:llä varustettu malli.

Verkkojohdon tuonti ulos kabinetista oli oma kokemuksensa. Takalasi auki verkkokorttiin pääsee kyllä käsiksi, mutta mistä ihmeestä piuhan pitäisi tulla virallisesti ulos? Vastaus löytyi virtapiuhan vieressä olevasta kolosta - sitä peittäneessä metallilevyssä oli juuri verkkojohdon mentävä läpivienti. Laitoin koneen kiinni paikallisverkkooni.

Edit: Myöhemmin samana päivänä kone boottasi yllättäen kesken pelin multiballin aikana. Täytyy katsoa onko tämä alkava ongelma, sillä PC:n virtalähde voi vaatia lähempää tutkimista konkkien osalta lähiaikoina.

09/09/12 - Tehtaalle

Nyt kun on itse tullut pelattua RFM:ää koko rahan edestä, on aika jakaa P2K:n ilosanomaa Haitaritehtaan kävijöillekin. Kone on toiminut täysin moitteetta, eikä viimeisessä päiväkirjamerkinnässä mainittua boottausta tapahtunut koskaan uudestaan, vaikka konetta pelattiin välillä isommallakin porukalla.

[kuva]

Kone kyydissä, tällä kertaa kolmessa osassa.

Viimeksi konetta sisään kantaessa toimme koneen kyllä ilman backboxia, mutta vasta myöhemmin koneeseen tutustuessa keksin, että koneesta saa tietysti kentäkin irti aivan minimivaivalla. Kabinetti keveni vielä entisestään ja oli vähemmän tuskainen risoilla olkapäilläkin kantaessa.

[kuva]

Kabinetti on todella kevyt ja helppo käsitellä tyhjillään.

Urheilimme koko komeuden Pilvin kanssa alta tunnissa kotoa toimintakuntoon tehtaalle. On se Pinball 2000 vaan ihmeen helppo pätkiä osiksi, backbox lähtee irti 3 piuhan irrottamisella. Star Wars Episode 1:ssä olisi vielä näissäkin johdoissa puolessa välissä liittimet, joten ei tarvisi edes ruuvata PC:n päästä niitä irti.

[kuva]

Vielä viimeiset säädöt!

Pelasimme muutaman testikierroksen; kone saapui ehjänä perille. Odotan mielenkiinnolla pelaajien reaktioita uuteen alustaan ensi torstaina!

20/09/12 - Optohuolia

Vaihdoin tänään pallokourun optoista ball jam ja ball 1-optot. Oltuaan pari tuntia päällä kone alkoi multiballin aikana naputtaa pallokourun upkickeriä tyhjiltään.

04/10/12 - Valohuolia

Katsellessa muiden pelaavan noteerasin, että osa moodivaloista ja keskellä kenttää olevista saucer-valoista oli pimeänä. Ongelma oli selkeästi yksi ohjatun valaistuksen pystyrivi, jonka varrella jokaikinen pimeänä olevista lampuista oli.

Lamput olivat suurella lamppukortilla, jonka liitintä epäilin jo lonkalta ja siellä se vika olikin - liittimen piikit kun olivat niin pahasti murtuneet juotoksistaan, että ne meinasivat lähteä naarasosan mukaan irrotettaessa.

[kuva]

Lämmittelin piikkien juotokset ja lisäsin vähän uutta tinaa. Taas toimii!

21/10/12 - Kytkimiä

Ihmettelen koneessa outoa ongelmaa. Pelin aikana lockille tai lockin ohi menevä käytävä ei välillä noteeraa palloa. En saanut toistettua ongelmaa kuitenkaan testimoodissa kertaakaan edes lyömällä pallon sinne mailalla täydellä vauhdilla. Vaihdoin testiksi mikrokytkimen sieltä lopusta. Sen edessä on kaksi metallinpaljastinta, jotka ainakin tuntuivat testissä olevan ok.

03/05/13 - Upkickerin suuntaus

Kone on toiminut melko pitkälle moitteetta, vaikka sitä onkin pelattu kohtuullisen paljon tehtaalla. Viime liigakisassa joku valitti, että stroke of luck-monttu pistää pallon suoraan mailojen väliin. Montun syöttökulma vaihtui aavistuksen kourun seinämän metallia taittamalla. Nyt pääasiallinen tähtäys on noin mailan puoliväliin.

26/11/13 - Slingshot hajalla

Testiraportti kertoi, että vasen slingshot on antautunut. Lehtikytkin oli taittunut jotenkin todella mystisesti melkein kaksin kerroin ja kytkin oli jatkuvasti kiinni. Sain oikaistua kytkimen lehden ilman sen katkeamista ja kone toimii taas. Muutama lampun vaihto, vahaa pintaan ja taas mennään.

26/04/14 - Lamppukortti ja muovi

Vasemman rampin edessä oleva lamppukortti pimenee ajoittain kokonaan. Tarkempi tutkiminen osoitti mitä odotinkin, kortin liittimen piikit olivat jokaikinen murtunut. Vähän lämmittelyä myöhemmin kortti toimi jälleen toivotulla tavalla.

Kentän vasemmassa laidassa oleva muovi kolahtaa ikävästi kabinetin reunaan välillä. Se oli murtunut useammasta kohdasta, paikkasin sen takaisin läjään ja laitoin ruuveihin isot prikat muovin alle ja päälle. Kestänee toivon mukaan taas hetken aikaa.

29/07/14 - Ufoja

Vasemman rampin lopussa oleva muovinen lentävä lautanen otti pari viikkoa sitten lentopallosta osuman ja irtosi kentälle. Onneksi kynnet murtuivat vain irtonaisesta ufosta, eivätkä järjettömän kalliista rampista.

Löysin sopuhintaan Ebaystä uuden ja kone on jälleen täydellinen.

[kuva]

Uusi paikallaan, vanha risa vieressä.

03/10/14 - Kytkinmatriisivika?

Huomasin peli-illassa, että kone antaa ajoittain moodeissa ilmaisia keskikentän osumia kun pallo on bumppereilla. Aloin pelätä että kone on kehittänyt kytkinmatriisivian juuri sopivasti liigakisan alla. Tarkempi tutkimus kuitenkin paljasti ehkä hieman harvinaisemman ongelman. Oikeanpuoleisin bumpperi on hyvin lähellä keskikentän reunimmaista targettia. Targetti oli hieman taipunut taakse ja bumpperi osui sen taustalevyyn, antaen ilmaisia osumia.

Ongelma korjaantui pienellä taivuttelulla. Pyöräytin seuraavalla pelillä koneen ympäri yhdellä pallolla, joten eiköhän se ole ihan iskussaan nyt!

24/03/15 - Lamppukortti

Oikean orbitin ja rampin valot olivat kaikki pimeänä. Pienestä lamppukortista oli liitin siinä kunnossa, että urospinnit tulivat mukana kun liittimen irrotti. Weller korjasi ongelman alle minuutissa.

↵ Takaisin päiväkirjat-osioon

Viimeksi päivitetty 2015-03-25 05:56, v53.