Tämä on 25. pelini, Sharkey's Shootoutin korjauspäiväkirja.

Sivua on viimeksi päivitetty 2018-02-25 12:25.

Voit hypätä tästä viimeisimpään kohtaan.

18/05/17 - Vanha tuttavuus palaa

Siitä onkin jo jokunen vuosi vierähtänyt, kun viimeksi on tullut ostettua uusi kone omaan kokoelmaan. Olen viime vuodet priorisoinu matkailua ulkomaan kisoihin ja sitä lystiä onkin riittänyt. Ja kun kokoelmassakin on jo yli 20 konetta, voi vaan ottaa rennosti ja katsella jos kohdalle osuisi hyviä tarjouksia. Toinen hieman rajaa laittava tekijä on ollut Haitaritehtaan pelihallin ahtaaksi käyvä tila. Tässä tapauksessa Sharkeyn saapuminen tarkoittaa Big Hurtin lähtöä, joko kokonaan kokoelmasta tai sitten olohuoneen koristeeksi kotiin.

Sharkey on itselle kone, joka menee ihan puhtaasti nostalgialasit päässä tehtyihin ostoksiin. Tätä konetta nimittäin tuli pelattua 2000-luvun vaihteessa samalla Amiraalin huoltoasemalla Kotkan suunnalla kuin Jackbottiakin.

Ilmoituksen kuvien perusteella kone näytti olevan perussiisti, mutta siinä oli kuulema boottaamattoman huonoon kuntoon mennut CPU-kortti. Paikan päällä asiaa tarkastellessa CPU-kortti näytti todella surulliselta. Positiivinen puoli toisaalta oli, että vuoto oli rajoittunut vain CPU-kortille.

[kuva]

Päivä oli sen verran pitkällä jo kotiin palatessa, että pystytimme koneen paikalleen ja palaan asiaan myöhemmin tarkemman analyysin kera.

20/05/17 - Ei aina helppoa

Striker Xtreme ja Sharkey ovat peräkkäiset koneet Sterniltä. Ajattelin napata Strikeristä CPU-kortin ja päästä pelaamaan lauantaina Strikeriä sillä. Tämä jäi kuitenkin haaveeksi, sillä Sharkey ei suostunut kirveelläkään boottaamaan. Oudointa oli, että diagnostiikka-LEDien mukaan koneen olisi pitänyt olla näin periaateessä käynnissä, mutta näytönohjain ei herännyt, eikä pelikään ollut kentän ohjatun valaistuksen puutteesta päätellen käynnissä.

Raavin päätä jonkun aikaa asian kanssa, tökkien korttia läpi logic probella. Näytti vahvasti siltä, että kone oli täysissä tolkuissaan, mutta peliohjelma ei vaan latautunut jostain syystä. Poltin pari eri versiota pelin käyttöjärjestelmä-ROMista, mutta se ei vaikuttanu tilanteeseen. Sitten vitsinä heitin siihen kiinni Strikerin ROMin. Kone käynnistyi välittömästi, mitä ihmettä? Strikerin softa Sharkeyn äänillä ja grafiikoilla oli melko hupaisa, mutta mahdollisesti vetämään jäävien kelojen pelossa en jättänyt sitä pidemmäksi aikaa ajoon.

Seurasi sukellus dokumentaatioon, josta tuli ensimmäinen vihje. Melkein kaikissa alkupään Whitestar-koneissa CPU-kortin varaosanumero loppuu -16. Sharkey on ainoa, missä se loppuu -64. Oliko CPU-kortissa sitten joku rautaero? Tarpeeksi asiaa kaiveltuani totesin, että Sharkeyssä RAM on eri kokoinen (32kt vs 8kt) kuin muissa koneissa. Lisäksi Whitestarissa on samanlainen turvapiiri kuin WPC:ssäkin, jonka ideana on estää tiettyjen ominaisuuksien toimiminen, esimerkiksi shaker-moottorin lisääminen perusmalliin vain lisäämällä itse shakerin ja Limited edition-mallin ROMin.

Liian pieni RAM on aika selkeä ongelma. Kaivelin eBaystä korvaavan lastun ja myöhemmin Marco Specialtiesista tuon turvapiirin. Harmi, olisin halunnut jo vähän verestää muistoja Sharkeyn pelaamisessa.

24/05/17 - Valoa

Olen aiemmin modifioinut Whitestar-koneista backboxin loisteputken tilalle LED-nauhan. Harkitsin jo samaa operaatiota tähänkin, mutta olen äskettäin vaihtanut kotoa kaikki loisteputket loisteputken kantaan menevään LED-valoon. Jos tuo sama toimisi flipperiin, saisi paljon viileämpänä käyvän vaihtoehdon käytännössä tekemättä muutoksia koneen rakenteeseen.

[kuva]

Tämä toimi ihan heittämällä eikä LEDien valon suunta ollut liian suoraan eteenpäin, kuten olin aiemmin pelännyt.

05/06/17 - Ensimmäiset pelit

Olipas tuskaiset vajaa 2 viikkoa pyöritellä peukaloita ja odotella jenkkilästä uutta turvapiiriä. RAM saapui jo aikaisemmin, mutta se ei tehnyt mitään vaikutusta koneen käynnistymiseen. Turvapiiri sen sijaan ratkaisi viimein ongelman.

[kuva]

Sharkey ekan kerran pelin jälkeen

Laitoin asetukset kuntoon ja vilkaisin nopeasti testit läpi, mitään erikoisempaa ei paistanut silmään. Shooteri sen sijaan oli aivan kamalassa kunnossa. Ruuvasin sen irti ja nakkasin mäkeen. Onneksi sattui olemaan koko mekanismi varaosana, joten nyt kelpaa. Kone pelasi todella kivasti, ainoat silmään osuneet pienemmät harmit olivat droptargeteissa 3-pallon kytkin joka ei ottanut ja Magic 8-ball -lelun asennon tunnistin. Kone meni softakompensaatioon sen kanssa ensimmäisellä pelillä. Mutta kokonaisuutena kone on jo pelikunnossa, täytyy vielä vilkaista ennen keskiviikon peli-iltaa mikä tuossa droptargetin kytkimessä on vikana.

22/11/17 - Droppiharmia

Olen vaihtanut koneesta satunnaisesti drop targetteja sitä mukaan kun niitä on mennyt poikki. Niitä on nyt hajonnut sen verran, että kun keskiviikon peli-illan lopuksi näin taas yhden katkenneen, päätin että vaihdan niistä jokaisen, myös vielä ehjät alkuperäiset. Mekanismi on todella tuskainen purkaa.

24/02/18 - Mailakoneistojen uudelleenrakentaminen

Kone oli minulla auki edellisessa peli-illassa tulleen mysteeriongelman takia. Pallokourussa näytti pallotestin mukaan olevan 5 palloa, mutta koneessa oli kytkimiä nähdä vain ne 4 palloa mitä siihen kuuluu. Tämä osoitautui loppupeleissä olevan softabugi ja 5. pallon kytkin oli oikeasti lukkoraudan kiinni olemisen kytkin, mikä oli ilmeisesti softaa kehitettäessä siirretty 5. pallon pallokourukytkimestä muualle, mutta unohdettu poistaa pallokourun testistä.

Olin jo laittamassa lasia kiinni, kun kokeilin vasemman puolen mailaa kädellä. Se liikkui jotenkin raahaavan tuntuisesti. En voinut jättää asiaa siihen vaan otin kelan pois ja katsoin plungeria. Se oli aivan loppuun pelatun näköinen, pääty oli niin litassa että se söi hiljalleen kelan holkkia pois.

Otin plungerin sitten irti ja kokeilin huvikseni miten maila liikkuu läpivientiholkissa. Siinä oli reilu millin klappi, joten lopputuloksena kone sai käytännössä uuden setin kulutusosia, kelan stopperi oli ainoa mitä en uusinut koska vanhat olivat vielä siedettävässä kunnossa.

[kuva]

↵ Takaisin päiväkirjat-osioon

Viimeksi päivitetty 2018-02-25 12:25, v8.