Flipperin pelaamisen alkeiskurssi

Melkein jokainen flipperinpelaaja on jossain kohtia uransa alkua ollut tilanteessa, jossa tuntee pelanneensa aivan uskomattoman hyvin menneen erän. Katselet pelin lopussa ylpeänä 50 miljoonan tulostasi sydän takoen ja odotat milloin näet pelin listatulokset. Listatulokseen ei tällä pelillä voinut olla pitkä matka!

Lopulta listat tulevat koneen näyttöön. Huonoin tulos on 1.6 miljardia. Leuka melkein väpättää. Miten ihmeessä joku on voinut pelata tuollaisen tuloksen, puhumattakaan pelin parhaasta tuloksesta?! Miten jollain on noin käsittämättömän hyvä säkä?

Tässä tulee ensimmäinen opetus: flipperin pelaaminen ei ole tuuri- vaan taitolaji. Taitava pelaaja kohtaa yleensä pelin satunnaisuuselementin vain huonon tuurin osuessa kohdalle: lyönti menee sentillä huti ja osuu kumitolppaan tarkoitetun montun sijaan, tai pallo menee rampille niin lujaa, että se hyppää rampista yli ja poukkoilee hallitsemattomasti kentällä. Taitava pelaaja ei kuitenkaan jää katsomaan lopputulosta vaan yrittää ottaa pallon takaisin haltuun.

Kaikki kuitenkin alkavat alusta, siitä kohdasta jolloin ensimmäistä kertaa laittaa rahan automaattiin. Ja jos kiinnostus pysyy myötä, pääset jossain välissä kirjoittamaan ensimmäistä kertaa nimesi listoille ja lopulta joku pelattuaan 50 miljoonaa katsoo nimeäsi listalla ja pohtii, miten hemmetissä tuo tulos on saatu!

Ensimmäinen pelikerta? Aivan pihalla?

Kokemuksesi koostuu pääasiassa kännykässäsi olleesta flipperipelistä. Nyt seisot ensimmäistä kertaa huoltoasemalla oikean flipperin edessä. Se houkuttelee sinua valoillaan pelaamaan. Mutta miten sitä pelataan? Vilkaise koneen näyttöä. "Insert coin" on selkeä vihje siitä, että koneessa ei ole tarpeeksi rahaa peliin.

[kuva]

0 credits. Koneessa ei ole pelejä jäljellä

Katso pelikentän lasin alareunaa, hinnoittelukortti kertoo sinulle pelin hinnan. Lähes poikkeuksetta suurempi yksittäisostos laskee pelin hintaa. Ostat rahalla krediittejä, et varsinaisesti pelejä. Yleisimmin krediitillä saa yhden pelin, mutta joissain koneissa voit jatkaa neljännelle pallolle yhden krediitin hinnalla ja toisissa taas voit saada erikoispelejä suuremmalla krediittimäärällä. Koneessa voi olla 1¤/krediitti ja 2¤/3 krediittiä. Aloita suosiolla parilla pelillä.

Peli ei kuitenkaan ala välittömästi, vaikka syötätkin tarpeellisen määrän rahaa. Pelin Start-nappi alkaa vilkkua kun peli on pelivalmis.

[kuva]

Koneessa on 3 krediittiä.

Yksi Start-napin painallus käynnistää pelin. Flipperissä voi yleensä pelata 4-6 pelaajaa mallista riippuen kerralla. Start-napin painallusten määrä ennen ensimmäisen pallon pelaamista valitsee pelaajamäärän. Jos sinulla on esimerkiksi kaksi pelikaveria, paina Start-nappia kolme kertaa rauhallisesti, noin sekunnin välein. Jokainen peli maksaa yhden krediitin.

Kun peli on käynnissä, kabinetin reunoissa olevat napit liikuttavat mailoja. Pallon saa kentälle joko vetäen koneen oikeassa laidassa olevasta plungerista ja päästämällä nopeasti, tai painamalla "shoot ball"-nappia koneissa joissa ei perinteistä plungeria ole.

Peli kestää yleensä kolmen pallon verran. Mikäli pelaat kaveriesi kanssa, pelivuoro vaihtuu pallon mentyä alas. Useimmat koneet näyttävät ruudulla seuraavan pelaajan numeron. Mikäli voitat lisäpallon, kone sanoo "Shoot again" seuraavan pelaajan numeron sijaan. Tällöin sinun vuorosi jatkuu.

Peli antaa sinulle yleensä 5-10 sekuntia armonaikaa pallon alusta. Jos tänä aikana pallo menee alas, saat lyödä sen uudestaan. Jos siis pallosi menee kavereiden kanssa pelatessa nopeasti alas, katso alkaako kone laskea bonuksia vai sanooko se "Ball saved" tai vastaavaa. Tällöin voit jatkaa omaa vuoroasi.

Pelattuanne kaikki pallot sanoo kone "Game over" ja pelinne on ohi. Pisteenne näkyvät ajoittain ruudulla siihen asti, kunnes uusi peli aloitetaan.

Kun tulee ensimmäinen nimikirjaimiesi syötön aika, tapahtuu merkin valinta mailanapeilla, seuraavaan kirjaimeen pääset Start-napilla.

Pelin kulku

Pelierä flipperiä koostuu yleensä kolmesta pallosta, joiden aikana ensisijainen tavoitteesi on kerätä pisteitä. Pallon summittainen läiskiminen ei yleensä johda pisteille. Jokaisessa flipperissä on tavoitteita, joita seuraamalla pääset paremmille pisteille. Tavoitteet voivat olla aina saatavilla olevia, kuten kiinteä pisteytys jonkun lyönnin toistamisesta, tai moodeja.

Moodi on yleensä ajastettu pelitila, jonka aikana tietyn, yleensä etukäteen kerrotun asian tekeminen tuottaa merkittävästi pisteitä. Tyypillinen moodi voi olla esimerkiksi "osu oikeanpuolimmaiseen ramppiin 15 sekunnin aikana". Tyypillisesti koneessa on kohta, josta moodi käynnistyy, se on yleensä merkitty "Start mode". Moodin jälkeen seuraava moodi voi olla valmiina heti, tai kone voi haluta sinun tekevän jotain valmistellaksesi uuden moodin alkuun. Tämä voi olla esimerkiksi "ammu alas 5 droptargettia sytyttääksesi start mode-valon".

Multiball on yksi erittäin yleinen moodi. Tällöin kentällä on tyypillisesti kahdesta kuuteen palloa ja se kestää kunnes sinulla on jäljellä vain yksi pallo. Multiball eroaa tavallisista moodeista siinä, että se tyypillisesti käynnistetään "lukitsemalla" palloja. Yleensä kolmas lukittu pallo "vapauttaa" kolme palloa kentälle. Multiball-moodin aikana kentällä on myös Jackpot, erityisen suuri pistemäärä keräiltäväksi. Se voi olla helpossakin paikassa, mutta kentällä sinkoilevat pallot hankaloittavat sen keräämistä.

Muita mielenkiintoisia ominaisuuksia ovat extra ball ja replay. Extra ball, eli lisäpallo ilmestyy yleensä kerättäväksi onnistuneesti tehdyn moodin jälkeen. Kone kertoo yleensä mistä sen voi keräillä. Replay taas antaa sinulle ilmaisen krediitin, jolla voit pelata uuden erän. Replayn voit saada joko ylittämällä tietyn pistemäärän tai pelin lopussa tapahtuvasta arvonnasta. Erän lopussa kone arpoo numeron, jota verrataan pelaajien pisteisiin. Jos numero täsmää pelaajan pistemäärän viimeisen kymmenyksen kanssa, saa tämä pelaaja uuden pelin.

Lue pelin ohjekortti. Pelissä on mailojen alapuolella, lasin alla yleensä kaksi korttia. Toisessa lukee pelin hinta, toisessa ohjeet. Kortissa selitetään yleensä lyhyesti ainakin, mitä sinun tulee tehdä saadaksesi multiball-moodi sekä extra ball.

[kuva]

Ohjekortti sisältää pelikohtaisia ominaisuuksia ja vinkkejä.

Mailojen alkeet

Pallon pomppiessa kentällä saatat refleksinomaisesti painaa molemmat mailat ylös. Älä tee niin. Todennäköisin lopputulos on, että pallo menee mailojen välistä. Opettele käyttämään vain yhtä mailaa kerrallaan.

[kuva]

EI näin!

Pallon kiinniotto on hyvä tapa. Pidä mailan nappia pohjassa pallon liikkuessa hitaasti mailan yläpuolella. Yritä saada pallo kiinni ylhäällä pidetyn mailan kanssa.

[kuva]

Pallo on turvallisesti paikallaan. Nyt on aikaa tähtäillä tai katsella pelikenttää.

Kun pallo on turvallisesti paikallaan, voit katsella rauhassa pelikenttää ja siellä mahdollisesti olevia palkintoja. Myös tähtääminen onnistuu paremmin, kun aloitat paikallaan olevalla pallolla. Kun pallo on paikallaan, nosta katse pelin näyttöön. Hetken palloa pidettyäsi kone näyttää näytöllä tilanneraportin, joka sisältää pelin kulkuun liittyviä tietoja, kellonajan ja pistetaulukon.

Aloittelijan muistilista

Kun alkaa näyttää siltä, että ehdit jopa lyödäkin palloa pari kertaa ennen sen alasmenoa, on aika siirtyä pelaamisen jatkokurssille...

↵ Takaisin pelaajalle-osioon

Viimeksi päivitetty 2013-10-19 11:27, v24.