[kuva]

Judge Dredd peliopas

Judge Dredd on Williamssin WPC DCS-sukupolven peli, joka on julkaistu Ballyn nimissä vuonna 1993. Design on John Trudeaun käsialaa, jonka nimeä kantavat 36 eri peliä. 1990-luvun peleistä hänen tuotoksiaan ovat Dreddin lisäksi mm. Congo, The Flintstones, Creature from the Black Lagoon, The Machine: Bride of Pinbot ja Bugs Bunny's Birthday Ball.

Useita pelin toimintoja voi operaattori muuttaa ja niissä kohdissa, joissa muutoksia voi tehdä, kerron pelin vakioarvon sekä muutosmahdollisuudet. Esimerkiksi 'Moodi kestää 25 [15-35] sekuntia' on luettavissa: 25 on vakioarvo, operaattori voi valita siihen luvun väliltä 15-35.

Tausta

Dredd ilmestyi alunperin sarjakuvana, josta suosion huipulla tehtiin elokuva kuten Flash Gordonista sekä Tank Girlistäkin. Dredd sarjakuvana on mainio, elokuvana huono (vaikkakin hyvät naurut saa kun näkee Sylvester Stallonen sukkahousuissa).

Eletään 2110-lukua ydinsodan jälkeen raunioituneessa maailmassa. Ne paikat, jotka eivät ole tappavan radioaktiivisia, ovat päätyneet ihmiskunnan viimeiseksi toivoksi. Paikoille on rakennettu jättimäisiä kaupunkeja, Mega Cityjä, joissa pula kaikesta on ajanut toiminnan anarkian partaalle. Vastauksena anarkiaan poliisivoimat tekivät geneettisen mallin superihmisestä, jolla on valtavat voimat ja synnynnäinen viha korruptiota ja rikollisuutta vastaan. Nämä uudet poliisit nimitetään suoraan tuomareiksi, jotka voivat päättää kiinniottamansa rikollisen kohtalosta välittömästi.

Judge Dredd on Mega City 1:n rikollisten eniten pelkäämä tuomari. Apunaan hänellä on joskus telepaattiset taidot omistava Judge Andersson, sekä tietenkin moottoripyörä Lawmaster ja ase Lawgiver.

Pelilauta

Koneen cabinetissa pelaaja kiinnittää todennäköisesti ensimmäiseksi huomion flipperinappien vieressä oleviin ylimääräisiin nappeihin. Ne ovat neliskanttiset ja peli kutsuu niitä 'FIRE'-napeiksi. Niiden normaali tarkoitus on laukaista pallo sen puolen plungerista. Pelin aikana voit myös valita niillä moodin, jonka haluat seuraavaksi käynnistää. Peli kutsuu moodeja 'Chain Link'eiksi.

[kuva]

Targetit ym

Plungerlanet: 2 kappaletta, pallo laukaistaan aina oikean puoleisesta peliin, vasemmanpuoleiseen pallon saa 'Air Raid'-rampista. Jos pallo menee vasempaa plungerlaneen vahingossa, se lennätetään pihalle.

Flipperit: 4 kappaletta. Alaflipperit ovat normaalit, kuten myös vasen yläflipperi. Oikea yläflipperi on sensijaan 'puolikas' ja aloittelijalle mysteeri käyttää.

Slingshotit: 2 kappaletta, normaaleita.

Outlanet: 2 kappaletta, yksi kummallakin puolella.

Inlanet: 3 kappaletta, yksi vasemmalla, 2 oikealla.

?: Yksittäinen targetti vasemman plungerlanen lopussa. Käytössä yleensä moodeissa.

Meltdown: Captive ball kolmella pallolla, oikean outlanen yläpuolella. Meltdown-moodin kohde. Jos osut alimpaan palloon normaalin pelin aikana tarpeeksi lujaa, että ylin pallo menee ratansa loppuun, kasvatat 'Targets'-lukua. 2 Targetsia nostaa bonuskertoimen kahteen, sen jälkeen 2:n välein saat 5 miljoonaa pistettä.

Increase Crime Level: 3 targettia oikean yläflipperin alapuolella. Nostavat 'Crime Scene'-kohteiden arvoa.

Droptargetit, JUDGE: 5 kappaletta, keskimmäisen takana on monttu johon pallo voi tippua. Kaatamalla kaikki järjestyksessä käynnistät lockin vasempaan ramppiin. Jos et saa kaadettua droptargetteja järjestyksessä, ammu loputkin alas ja ne nostetaan takaisin ylös. Tämä jatkuu niin kauan kunnes saat kaikki järjestyksessä ja kaikki 3 lockia valittua. Kun kaikki kolme lockia on jo käynnistetty, saat 5 miljonaa joka kerta kun kaadat droptargetit järjestyksessä. Pallon tipauttaminen monttuun antaa sinulle yhden kirjaimen.

Extra Ball: 2 kappaletta, toinen vasemman rampin alkupylväässä, toinen 'Air Raid'-rampin vieressä. Valon vilkkuessa kerää lisäpallon. Voit saada 4 [0-10] extrapalloa per peli, kaikki [1-10] yhdellä pallolla.

Valot

Judge Again: Valon palaessa sinulla on lisäpallo.

Drain Shield: Valon vilkkuessa saat alas menneen pallon takaisin. Drain Shield kestää 5 [0-15] sekuntia, Super Gamella määrä kaksinkertaistuu.

2x Blackout 2x: Vilkkuu 'Blackout'-moodin aikana.

Warning, Misdemeanor, Felony, Class X Felony: Näyttävät millaisia 'Crime Scene'-kohteita kentällä on. Super Gamessa näet monta osumaa 'Advance Crime Level'-targetteihin tarvit ennen 100 miljoonan mahdollisuutta.

Crime Scene: 5 kappaletta. Oikeassa rampissa, vasemmassa ja oikeassa orbitissa, Sniper Towerissa sekä yksi hankalasti näkyvä Sniper Towerin vieressä. Pistemäärä riippuu valon väristä:

Kerättyäsi 7 [5-9] Crime Sceneä, saat voit kerätä lisäpallon kummasta tahansa 'Extra Ball'-targetista.

Pursuit, Black Out, Sniper, Battle Tank, Bad Impression, Melt Down, Safe Cracker, Manhunt Millions, Stake Out, Ultimate Challenge: Yhteensä 10 kappaletta. Vilkkuva moodi käynnistyy seuraavaksi, jatkuvasti palava on suoritettu ja pimeänä olevan voi valita. Ultimate Challengea et voi valita ellet ole suorittanut muita yhdeksää moodia.

Fear, Mortis, Death, Fire: Vilkkuvat multiballin aikana näyttäen ketä pahiksista jahdataan.

Build Up Chain Feature: 2 kappaletta. Vasemmassa rampissa ja Sniper Towerissa. Käynnistää valitun moodin 1 [1-3] osumalla. Moodin jälkeen valo vaihtuu kentän toiselle puolelle.

Battle Tank: 3 kappaletta. Vasemmassa orbitissa, Sniper Towerin vieressä sekä 'Increase Crime Level'-targeteissa. Toimivat 'Battle Tank'-moodin aikana.

Lock: 3 kappaletta, vasemmassa rampissa. Vilkkuvat jos mahdollisuus lockiin on.

Bad Impersonator: Droptargettien alapuolella, vilkkuu 'Bad Impersonator' tehtävän aikana.

Multiball Jackpot: Droptargettien alapuolella, vilkkuu kun Droptargettien takana olevasta montusta voidaan kerätä Jackpot.

Safe Cracker: Droptargettien alapuolella, vilkkuu 'Safe Cracker' tehtävän aikana.

Air Raid: 'Air Raid'-rampin alussa. Valon palaessa rampista käynnistyy nimen mukainen moodi, joka ei näy kentällä olevassa moodilistassa.

Sniper: Sniper Towerin alapuolella, palaa yleensä kun Sniper Towerista voi keräillä jotain, vilkkuu 'Sniper'-moodin aikana.

Pursuit: Vilkut vasemman sekä oikean rampin päällä. Vilkkuvat yleensä kun ramppeihin pitäisi osua.

Rampit

Vasen: Käynnistää moodin, Lockit 1, 2 sekä multiballin. Ellei tehtävään kuulu pallon saattaminen planeettaan, pallot palaavat oikealle inlanelle. Jos taas pallon pitäisi mennä planeettaan, rampissa on keskellä ylhäällä divertteri, joka ohjaa pallon planeettaan ja magneettinosturille. Normaalitilassa rampista saa pistemäärän, joka kasvaa puolella miljoonalla per osuma.

Blackout: Yksi 'Battle Tank'-tehtävän kohteista, kerää 'Blackout'-moodin aikana 10 miljoonaa ja normaalitilassa kasvaa puolella miljoonalla per osuma.

Air Raid: Käynnistää 'Air Raid'-moodin mikäli valo palaa, muuten saa aikaan animaation jossa Dredd ampuu ruudun hajalle.

Stake out (oikea): Kerää pisteet 'Stake out'-moodin aikana. Muulloin kerää samaa puolella miljoonalla kasvavaa pistemäärää kuin vasen ja Blackout-ramppikin.

Säännöt

Dreddissä on 2 eri versiota pelistä, normaali ja Super Game. Lyhyesti sanottuna molemmat ovat samanlaisia, paitsi Super Gamessa Drain Shield on käytössä kaksinkertaisen ajan ja jokainen pallo alkaa erikoismoodilla. Kun jäljellä on enään yksi pallo, peli palaa normaaliin peliin kunnes viimeinenkin pallo menee alas. Super Game muuten ottaa 2 crediittiä.

Normaali peli

Pelin alussa satunnaisesti valittu moodi vilkkuu kentällä ja 'Build Up Chain Feature' palaa jommassakummassa paikassa. Moodit ovat 25 [15-35] sekuntia, joskin vakioarvo 25 sekuntia on aika ylivoimainen aloittelijoille mielestäni. Jokaisen moodin jälkeen on kerrottu moodin pisteytys. Moodin aloituspisteet saat vaikka pallo menisi suoraan alas heti moodin alettua. Kysymysmerkkitargetti (?) antaa useissa moodeissa yllätyspalkintoja, jotka on myös listattu.

Pursuit: Dredd jahtaa autoa ja tehtävän tarkoitus on osua siihen ohjuksella. Dreddin moottoripyörä ampuu ohjuksen joko tien vasemmalle tai oikealle puolelle riippuen ammutko vasempaan vai oikeaan ramppiin. Jahdattava auto sahaa puolelta toiselle, joten tarvit enemmänkin onnea tähän. Itse animaatio on erittäin onnistunut ja tyylikäs. Moodi loppuu joko siihen, että auto pääsee karkuun tai saat osuman ja se räjähtää kappaleiksi.

Black Out: Mega City 1:sestä on sähköt poikki ja Dredd saa partnerin estämään mellakointia. Tämä moodi on kahden pallon multiball, jonka aikana kaikki kentältä kerättävät pisteet tulevat kaksinkertaisina. Tarkoituksena on keräillä BlackOut Jackpottia kunnes toinen palloista menee alas. Jackpot on 10 miljoonaa, mutta huomattavasti paremmat pisteet saat, jos pystyt pommittamaan jompaakumpaa ramppia jatkuvasti. Koska pisteet kertoutuvat kahdella, nousevat ramppien arvot nyt miljoonalla per osuma ja varsinkin vasenta ramppia voi pommittaa kummallakin pallolla jatkuvasti. Moodin aikana repii helposti useamman sata miljoonaa helposti. Toinen hyvä sovellus tälle moodille on kerätä lockin vaatimat JUDGE-droptargetit. Tämä on muuten ainut moodi Ultimate Challengen lisäksi, jonka aikana et voi käynnistää multiballia, etkä lockittaa palloja. Tämä moodi pimentää kentän yleisvalaistuksen minimiinsä ja hankaloittaa hämärissä tiloissa pelaamista.

Sniper: Psykopaatti ampuilee huvikseen ihmisiä korkean rakennuksen katolta. Tämä on ajastettu tehtävä, jossa pisteet laskevat alaspäin. Tarkoituksena on osua Sniper Toweriin ennenkuin pisteet ehtivät loppua. Kun osut ensimmäisen kerran, Dredd heittää psykopaatin alas tornista ja sinulla on 10 sekuntia aikaa osua torniin uudestaan. Jos et osu, psyko tippuu maahan ja leviää. Jos osut, psyko tippuu lähellä olevaan aidanseipääseen ja leviää vieläkin tyylikkäämmin. Huomioi piilotoiminto!

Battle Tank: Dreddin kimppuun käy tankki, joka on pysäytettävä singolla. Tankkiin on saatava 3 osumaa ennenkuin se pysähtyy. 'Battle Tank'-kohteet ovat vasemmassa orbitissa, BlackOut Jackpotissa sekä 'Increase Crime Level'-targeteissa.

Bad Impersonator: Huonot imitaattorit ovat Mega City 1:sessä kielletty ja tositoimiin joudutaan kun aivan säälittävä Elviksen impersonaattori laulaa (tai ainakin yrittää) musiikkijuhlilla. Siispä kaljapullot, kirveet, aseet ja sähköshokin antajat esille ja kimppuun. Tämä on graafisesti yksi hilpeimmistä moodeista Dreddissä. JUDGE-droptargeteista 2 vierekkäistä syttyy sen mukaan, miten 'Elvis' tanssii ruudulla. Droptargetit nousevat välittömästi takaisin osuman jälkeen.

Melt Down: 3 Meter(!) Islandin ydinreaktorien jäähdytys on pettänyt ja kukapa muukaan kuin Dredd lähetetään selvittämään tilannetta. Tarkoituksena on osua kolmeen palloon captive ballissa. Ei ole väliä osutko alimmaiseen kolme kertaa, kaikkiin kerran tai jonkun muun yhdistelmän jolla saat kolme tai enemmän osumaa. Jos epäonnistut, pelikenttä pimenee kokonaan pariksi sekunniksi, säikäyttää joskus pelaajan joka ei ole ko. ilmiötä ennen nähnyt.

Safe Cracker: Kaksi kaverusta ovat murtamassa kassakaappia, mutta avaamispuoleen erikoistunut on nukahtanut. Niimpä hänen rambokaverinsa yrittää herätellä tätä avaamaan kassakaappia. Tehtävänpisteet laskevat 8 miljoonasta alaspäin, kunnes osut JUDGE-droptargettien takana olevaan monttuun. Sen jälkeen voit saada tälle pysäyttämällesi summalle kertoimia, maksimissaan 4. Herätystavat ovat erittäin hupaisia (minigun, tankki, helikopteri, avaruusalus) ja tehtävän lopussa on piilotoiminto!

Manhunt Millions: Dredd jahtaa yksittäisiä pahantekijöitä pitkin Mega City 1:n katuja. Dredd ampuu roiston kun osut vasempaan ramppiin. Paras taktiikka on takoa vaan palloa jatkuvasti vasempaan ramppiin. Kymmentä lisäsekuntia ei ehkä kannata yrittää, jos saat toistettua vasemman rampin lyöntiä tarpeeksi hyvin.

Stake out: Dredd on kyttäämässä crack-taloa. Pisteitä kerätään lyömällä palloa oikeaan ramppiin. Tämä on huomattavasti hitaampi ja vaikeampi kuin vasemman rampin pommitus, koska pallo palaa aika oikealle puolelle. Moodina tylsä, mutta animaatiot ovat erinomaisia. Ensimmäisessä yrityksessä Dredd kiikaroi ikkunaa jossa mies ja nainen suutelevat ja kaatuvat sitten lattialle sammuttaen valot. Toisella yrityksellä Dredd kiikaroi riisuvaa naista, joka vetää lopulta verhot eteen.

Ultimate Challenge: Dreddin rakas ystävä, Judge Death on palannut kaupunkiin. Kaikki Crime Scenet vilkkuvat eri värisinä ja antavat 10 miljoonaa, pelissä on 6 palloa. Tätä tehtävää ei voi valita, se tulee väkisin kun olet suorittanut muut 9. Tähän tehtävään pääsee myös ottamalla 4 jackpottia peräkkäin multiballista, tosin silloin saat vain 4 palloa.

Air Raid: Lentokone täynnä räjähteitä on tekemässä itsemurhaiskua kohti asuinrakennuksia ja se on pysäytettävä ohjuksella. Tämän moodin alkaessa pallo menee vasemmalle plungerlanelle. Droptargetit nousevat ylös ja ne syttyvät vuorotellen. Ideana on laukaista pallo niin, että se osuisi juuri sillähetkellä palavaan droptargettiin. Mikäli plungeri on kunnossa, pallo osuu yleensä aina samaan kohtaan kaataen U:n ja D:n, joten laukaise pallo kun valo on G:n kohdalla tulossa takaisin alkuun. Air Raidin ramppiin on aluksi aivan toivoton osua, mutta kun tekniikan keksii (hieman aikainen isku kun pallo tulee alas vasenta orbittia), pallo menee tätä jyrkkää ja tiukasti kaartavaa ramppia ylös melko helposti.

Multi Ball: Kaada JUDGE-droptargetit järjestyksessä niin lockit käynnistyvät. Ensimmäisellä kerralla saat kaikki 3 lockia kaatamalla kirjaimet, ensimmäisen multi ballin jälkeen saat vain yhden lockin per järjestyksessä kaadetut droptargetit. Multi ball on 4-palloinen ja tarkoituksena on pyydystää kaikki 4 pahaa tuomaria. Se tapahtuu lyömällä pallon ensin vasempaan ramppiin ja sen jälkeen droptargettien takana olevaan monttuun, josta jackpot tulee. Droptargettien kaataminen multi ballin aikana lisää jackpottia viidellä miljoonalla. Jos saat taltutettua kaikki 4 tuomaria (ja kerättyä samalla 4 jackpottia), käynnistyy peli suoraan Ultimate Challengeen 4:llä pallolla.

Bonus: Bonusjärjestelmä Dreddissä on hieman erikoinen. Ei ole mitään bonusta, joka kasvaisi pikkuhiljaa, vaan bonus kertyy seuraavasti: (Crime Scene x 1milj) + (Moodit) + (Käynnistetyt moodit x 1milj) x (Bonuskerroin) Nyt jos katsot moodien pisteytystä, huomaat nopeasti että kovat pisteet tehdään moodeista ja bonuskertoimista. Moodeista tulee helposti 15-50 miljoonaa per kappale ja kun saat tuolle vielä kertoimen, on listatulos lähellä. Jos et erän aikana saa mitään mikä oikeuttaisi bonukseen, saat miljoonan lohdutuspalkinnon.

Skill Shot: Lyö juuri laukaistu pallo vasemmalla yläflipperillä oikealle kiertoradalle. 5 miljoonaa.

Orbitit: Dreddissä on 2 orbittia, Small loop ja Large loop. Jos pystyt toistamaan jompaa kumpaa, nousee pistemäärä kolmella miljoonalla jokaisella toistokerralla (3, 6, 9, 12...).

Combot: Mikä tahansa orbitti 2 kertaa ja perään ramppi. Saat tuplaverran pisteitä mitä viimeisin orbitti toi.

Super Game

Super Game alkaa aina kahdella pallolla ja moodilla. Drain Shieldissä on kaksinkertainen aika normaaliin verrattuna ja Anita Mann ('I need a man') kertoo sinulle mitä tulevassa moodissa pitää tehdä. Suosittelen että katsot ruutua ellet tunne moodia.

Kaatamalla kaikki JUDGE-droptargetit (aivan sama missä järjestyksessä), saat kaikki 6 palloa kentälle. Kaikissa moodeissa, paitsi Dead World Attackissa saat mahdollisuuden ottaa 100 miljoonaa yhdellä osumalla, kun osut ensin neljä kertaa 'Increase Crime Level'-targetteihin. Näyttö kertoo mistä voit 100 miljoonaa kerätä (yleensä rampit). Softassa olevan bugin takia näyttö ja puhe voivat joskus sanoa eri asioita (näyttö sanoo 'Shoot multi ball jackpot' ja ääni 'Shoot left ramp'). Ääni on aina oikeassa, enemmän tästä kohdassa bugit.

Luokittelisin tämän moodin aloittelijamoodiksi, suunnattu lähinnä niille jotka eivät muuten näe enempää kuin yhden pallon. Tässä on silti mahdollisuus hioa multiballpelaamisen taitoja, sillä 6 palloa on todella helppo saada kentälle ja kun sitä hallitsee, pysyy normaalisti peleissä olevat 3-4 palloa kevyesti kentällä.

Jail Break: Lauma vankeja karkaa vankilasta ja Dredd lähtee perään. Tässä moodissa kolme Crime Scene-kohdista syttyy satunnaisesti ja kun keräät ne kaikki, saat super jackpotin.

Mad Bomber: Postin työntekijä on seonnut ja alkaa pommittaa kaupunkia. Jackpotin arvo on aluksi 7,5 miljoonaa, joka nousee 7,5 miljoonalla jokaisesta vasempaan tai oikeaan ramppiin ammutusta pallosta. 60 miljoonan kohdalla summaksi tulee 'MAX'. Jackpot kerätään Sniper Towerista. Tämän moodin aikana myös Blackout jackpot on kerättävissä (10 milj).

Traffic Jam: Yksittäinen autoilija sekoaa liikenneruuhkassa ja alkaa järjestää tietä omalla tavallaan. Jackpot kasvaa 5 miljoonalla per kaadettu droptargetti ja se kerätään Multiball Jackpot-kohdasta droptargettien takaa. Animaatiot tässä moodissa ovat todella sadistisia ja huvittavia, TODELLA näkemisen arvoinen.

Dead World Attack: Dead World (älä yritä ymmärtää jos et ole lukenut ko. sarjakuvaa, sanotaan vaan että se on paha asia) ilmestyy yllättäen näkyviin ja sinun on ammuttava 3 ohjusta tuhotaksesi se. Tässä moodissa ei ole 100 milj. mahdollisuutta, mutta jackpot alkaa 45 miljoonasta ja on nopeasti korotettavissa suuriin summiin. Kolme osumaa vasempaan ramppiin antaa super jackpotin.

Piilotoiminnot

Kuten normaalia, Williamssin pelit sisältävät rutkasti huumoria ja piilotoimintoja, niin tämäkin. Dreddistä ei tähän mennessä ole löydetty kuitenkaan lehmiä.

Bugit

Kun on joku softalla toimiva laite, varsinkin monimutkainen sellainen, on sen ohjelmassa yleensä virheitä, bugeja. Dredd versiolla L-7 sisältää ainakin nämä bugit:

↵ Takaisin omat-osioon

Viimeksi päivitetty 2012-01-31 11:36, v1.