[kuva]

Twilight Zone peliopas

Twilight Zone on Ballyn nimissä 1993 julkaistu WPC Fliptronic-peli. Designistä vastasi Pat Lawlor, jota useat pitävät flipperisuunnittelijoiden kirkkaimpana tähtenä. Hänen pelinsä, kuten vaikkapa The Addams Family, No Good Gofers ja Banzai Run ovat keräilijöiden listoilla kärkisijoilla, eikä ihme, kerta toisensa jälkeen Lawlor on luonut koneita jotka eivät menetä hohtoaan vuosien varrella.

Twilight Zonen piti olla ensimmäinen WPC DCS-kone, ja huhut kertovat että joskus olisi ollut olemassa versio pelistä jossa oli jonkinasteinen DCS:n prototyyppi. DCS:ää ei kuitenkaan saatu toimivaksi ja niinpä äänet jouduttiin sovittamaan vielä vanhaan teknologiaan ja ensimmäinen WPC DCS oli seuraavaksi julkaistu Indiana Jones.

Useita pelin toimintoja voi operaattori muuttaa ja niissä kohdissa, joissa muutoksia voi tehdä, kerron pelin vakioarvon sekä muutosmahdollisuudet. Esimerkiksi 'Moodi kestää 25 [15-35] sekuntia' on luettavissa: 25 on vakioarvo, operaattori voi valita siihen luvun väliltä 15-35.

Tausta

Twilight Zone oli scifi/jännityssarja jonka kloonin, 'The Outer Limits':in (Äärirajoilla) nykyaikaistettu versio pyörii vieläkin televisioissa. Sarja esitti yleensä toisiinsa mitenkään liittymättömiä paranormaaleihin ilmiöihin ja Sci-Fiin liittyviä jaksoja, joista jokainen alkoi Rod Serlingin alkupuheella. Aiheesta on tehty myös saman niminen elokuva.

Vilkaisu peliin

Pelilauta on melko hyvin täytetty kaikenlaisella melko pitkälle flipperissä ennennäkemättömällä tavaralla. Keskivaiheilla vasemmassa reunassa on minipelikenttä magneettiflipperein, oikeassa kulmassa on pelin täysin hallittavissa oleva analoginen kello. Vasemmassa yläkulmassa taas on purkkapalloautomaatti, jossa on 3 palloa. Pelin moodit on listattu pelikentän keskellä oven karmeihin, ja peli kutsuu moodeja 'Door Panel'eiksi.

Pelikenttä alhaalta ylöspäin

[kuva]
Kuva Tuukka Kalliokoski

Plungerlanet: 2 kappaletta, molemmat oikeassa reunassa. Oikeanpuoleisessa on normaali plungeri, vasemmanpuoleisessa autoplungeri.

Flipperit: 4 kappaletta, alaflipperit ja oikea yläflipperi ovat normaaleita, vasen yläflipperi on miniflipperi.

Shoot again: Valo alaflipperien välissä. Valon palaessa pelaajalla on Extra ball, valon vilkkuessa ball saver on päällä.

Outlanet: 2 kappaletta, vasemmassa outlanessa on 'Extra ball', oikeassa 'Special'.

Inlanet: 3 kappaletta, vasemmalla 2, oikealla 1. Vasemmalla on valot 'Lite right spiral' ja 'Lite slot machine', oikealla 'Dead end'.

Spiral award: 6 valoa alaflipperien yläpuolella, näyttää seuraavan spriraalista saatavan palkinnon.

Ovi: 19 valoa, keskellä kenttää. Oven reunoilla on listattu kaikki moodit, jatkuvasti palavat valot näyttävät suoritettuja moodeja, vilkkuva on seuraavaksi käynnistettävä. Keskellä on 'Lock 1' ja 'Lock 2', sekä 'Gum' ja 'Ball'-valot.

Bumpperit: 3 kappaletta. Välistä kulkee reitti minipelikentän alle.

Dead end: Valo bumpperien välissä, näyttää milloin Dead end on valmis.

Rocket kicker: Minipelikentän alle 'Hitchhiker'-reittiin suunnattu kickeri, johon pallo yleensä päätyy skillshotista.

Hitchhiker: Minipelikentän alle johtava reitti, josta pallo tulee ulos bumppereihin.

Camera: Reitti minipelikentän alle ja valo, valon palaessa Camera-palkinto voidaan kerätä kyseisestä reitistä.

Skill shot: 3 kytkintä peräkkäin, punainen, oranssi ja keltainen. Kytkimet ovat suoraan plungerlanen päässä, ja heti keltaisen kytkimen jälkeen on sinkhole. Tarkoituksena saada pallo mahdollisimman lähelle sinkholea ilman että pallo tippuu alas.

Slot machine: Sinkhole ja valo oikeassa reunassa kentän puolivälissä. Käynnistää satunnaisen moodin valon palaessa.

'Shoot here /w lit to load gumball': Kyltti ja valo oikean orbitin alussa. Valon palaessa divertteri ohjaa pallon purkkapalloautomaattiin.

Powerball: 2 kappaletta, yksi kummankin orbitin alussa. Valojen palaessa powerballin ampumisesta orbitteihin saa 10 miljoonaa.

Spiral: 2 kappaletta, toinen yksittäinen valo vasemman orbitin yläpuolella, oikealla puolella kentässä. Valojen vilkkuessa kyseinen orbit antaa seuraavan spiraalipalkinnon.

500.000, 750.000 ja 1.000.000 minipelikentässä: 3 valoa, kertovat millä summalla battle the power-bonus kasvaa jokaisella osumalla laitoihin.

5 Million: 7 Standup-targetti + valo-yhdistelmää. Valon palaessa antaa 5 miljoonaa.

Power payoff: Valo ja 2 standup-targettia. Antaa The Powerin voittamisen jälkeen kerran 10 miljoonaa.

The piano: Sinkhole ja 2 valoa heti kellon alapuolella, keltainen palaa kun Piano käynnistää seuraavan moodin, punainen kun jackpot on saatavilla.

Kello: Viisarikello, joka näyttää kuinka paljon aikaa on jäljellä senhetkisessä moodissa, attraction modessa näyttää senhetkistä kellonaikaa.

Super Skill: Valo vasemman rampin edessä. Valon palaessa vasen ramppi johtaa super skillshottiin.

Multiball: Valo vasemman rampin edessä. Valon palaessa käynnistää multiballin.

Bonux X: Valo vasemman rampin edessä. Valon palaessa vasen ramppi kasvattaa bonuskerrointa yhdellä.

The Power: Valo oikean rampin edessä, valon palaessa oikea ramppi johtaa minipelikentälle.

The clock: Targetti ramppien välissä. Sytyttää yhden 5 Million-targetin, antaa 10 miljoonaa kerran jos kaikki 5 Million-targetit ovat sytytetty.

Extra ball: Valo lock-kourussa oikean rampin vieressä, valon palaessa kourusta saa lisäpallon.

Lock: Valo lock-kourussa, valon vilkkuessa pallo lukittuu, valon palaessa jatkuvasti käynnistää multiballin.

Orbitit: Kiertää pelikentän takaosan, kummassakin päässä on magneetti, joka pystyy pysäyttämään pallon täydestä vauhdista. Keskellä on divertteri, joka ohjaa pallon purkkapalloautomaattiin.

Purkkapalloautomaatti: Varastoi kolme palloa, kiertää kätevästi tämän WPC:n mallin kolmen pallon rajoituksen ja nostaa pelin pallojen määrän kuuteen.

Rampit

Vasen: Savunharmaa muoviramppi, jakaantuu lopussa kahtia divertterillä, josta pallo voi ohjautua joko vasemmalle inlanelle tai autoplungerlanelle.

Oikea: Metalliramppi, josta divertterillä pallo voi ohjautua joko vasempaan orbittiin tai minipelikentälle.

Säännöt

Pelin päätavoite on käydä kaikki 14 ovipaneelia läpi ja käynnistää sitten finaalikierros, 'Lost in the zone'. Pianon ollessa päällä se käynnistää sillähetkellä vilkkuvan moodin. Bumpperit vaihtavat vilkkuvaa moodia. Slotmachine käynnistää satunnaisen moodin. Moodin saa päälle myös voittamalla Battle the power. Moodeja voi olla päällä yhtäaikaa niin monta kuin vain saat niitä käynnistettyä. Käynnistyksen jälkeen Piano tai Slot machine sammuu, jonka jälkeen sinun täytyy sytyttää ne uudestaan saadaksesi päälle uuden moodin - vasen ramppi sytyttää Pianon, oikea ramppi Slot machinen.

Pallo alkaa skillshotilla, tarkoitus on saada pallo mahdollisimman lähelle plungerlanen lopussa olevaa sinkholea ilman että pallo menee alas. Pisteytys on seuraava: Keltainen: 10M, Oranssi: 5M, Punainen: 2M.

Kun moodeja ei ole päällä, The clock-targettiin osuminen sytyttää kentälle yhden 5 Millions-targetin. Jos kaikki 5 Millions-targetit palavat yhtäaikaa, antaa The clock-targetti 10 miljoonaa (plus näet kuinka kellosta lentää vieterit pihalle). 5 Millions-targeteista saa keräilyä helposti pisteitä, tosin alhaalla olevat ovat melko vaarallisia kerätä - pallo tulee helposti takaisin ja lujaa.

Pallon mennessä oikeasta inlanesta syttyy vasempaan ramppiin hetkeksi 'Bonus X', jolloin voit korottaa bonuskerrointa. Mikäli vasemmassa inlanessa palaa 'Dead end', se sytyttää bumpperien välissä olevan vastaavan valon. Lyönti joka menee suoraan bumpperien välistä minipelikentän alle antaa 2X Town Square-pisteet, jota bumpperit kasvattavat. Ilman Dead end-valon palamista tulee normaali Town Square. Tarpeeksi monta Dead endiä sytyttää lopulta lisäpallon. Vasemmanpuoleisista inlaneista ensimmäinen sytyttää hetkeksi oikean spiraalin, toinen taas Slot machinen.

Seuraavaksi spiraaleista saatava palkinto näkyy keskellä. Palkinnon voi kerätä lyömällä joko 2 kertaa peräkkäin samaan orbittiin, tai lyömällä oikeaan orbittiin kun pallo on mennyt vasemmasta inlanesta.

Minipelikentän sivusta lähtee kaksi reittiä, alempi on nimeltään 'hitchhiker', ja se antaa normaalitilassa yhden liftarin. Jos kuitenkin lyöt pallon tänne sen tullessa orbitilta, saat 3 liftaria kerralla. Liftarit sytyttävät 'The power'-valon oikeaan ramppiin. Ylempi reiteistä on nimeltään 'Camera', ja siitä voi kerätä senhetkisen Camera-palkinnon, mikäli valo palaa. Mikäli valo ei pala, nousee yhden bumpperin arvo. Bumpperit normaalitilassa (valot eivät pala) nostavat Town Square-pisteitä 100K:lla, palaessa jatkuvasti 200K:lla ja vilkkuessa 300K:lla.

Vasen ramppi ja lock-kouru antavat yhden robotin joka kerralla. Tietty määrä robotteja sytyttää Cameran ja lisäpallon.

Vasen ramppi sytyttää 'GUM'-valon oveen, oikea taas 'BALL'. Kun molemmat valot palavat, syttyy 'Lock'-valo multiball lockiin ja purkkapalloautomaatin valo oikeaan orbittiin.

Kun keraaminen Powerball ilmestyy kentälle, alkaa välittömästi Powerball-moodi. Tämän aikana 5 Millions-targeteista voi kasvattaa powerballin arvoa ja kerätä sitten arvon pois laittamalla powerballin takaisin purkkapalloautomaattiin. Tämä käynnistää Powerball Manian, joka on kolmen pallon multiball. Powerball manian aikana The power on jatkuvasti syttyneenä ja minipelikentällä voittaminen antaa 50M, jonka jälkeen The power täytyy sytyttää uudelleen vasemmasta rampista.

Ovipaneelit

[kuva]

Town Square Madness: Kaikki kytkimet antavat tämän moodin aikana 350K. Arvoa voi kasvattaa bumppereilla, joista se nousee 25K/lyönti. Varsinainen arvo alkaa 3M:stä, johon kaikki moodin aikana saadut pisteet lisätään. Lopullisesti pisteet saa vasta bonuksista.

[kuva]

Extra Ball Lit: Sytyttää lisäpallon. Tämä ovipaneeli syttyy myös, kun keräät lisäpallon jollain muulla tavalla tätä ennen.

[kuva]

Super Slot: Moodin aikana Slot machine antaa 10M-20M pisteitä jokaisella osumalla ja mikäli toinen moodi voidaan käynnistää, se käynnistyy. Valon vilkkuessa Slot machine antaa pisteet, valon palaessa pisteet + moodin.

[kuva]

Clock Millions: Kello alkaa käydä, ja The clock-targetti antaa tuntiviisarin osoittamaan määrän miljoonia. Kuuden osuman jälkeen alat saada myös 'Clock damage bonusta'. Lopulliset pisteet saa vasta bonuksista.

[kuva]

The Spiral: Moodin aikana on tarkoitus saada pallo orbitteihin. Kolmella ensimmäisellä kerralla magneetti nappaa pallon, jonka jälkeen pallo saa kulkea vapaasti. Kaksi ensimmäistä antaa 10M, sen jälkeen 15M.

[kuva]

Battle The Power: Sytyttää 'The power'-valon oikeaan ramppiin. Ammu pallo oikeaan ramppiin niin se pääsee minipelikentälle. Minipelikentän alalaidassa on kaksi mustaa ympyrää joiden kohdalla magneetit ovat - flipperinapit ohjaavat näitä magneetteja. Tarkoitus on saada pallo menemään minipelikentän ylälaidasta alas. Battle the power-bonus kasvaa 500K, 750K tai 1M riippuen montako kertaa olet voittanut tätä ennen tällä pelillä. Jos pallo pääsee karkuun alhaalta (tai aika loppuu), saat Battle the power-bonuksen. Jos taas voitat ja pallo menee ylhäältä, saat Battle the Power-bonuksen X2 ja kone käynnistää satunnaisen moodin. Lopulliset pisteet bonuksista.

[kuva]

Big Points: Antaa 10 miljoonaa (eli ei niin kovin 'Big points'). Mikäli pelin vaikeustaso ei ole 'Very hard', keltainen skill shot-kytkin sytyttää myös tämän ovipaneelin.

[kuva]

Greed: Moodin aikana kaikki 5 Millions-targetit ovat käytössä, ja voit kerätä jokaisesta kerran 5M. Lopulliset pisteet bonuksista.

[kuva]

The Camera: Sytyttää 'The Camera'-valon. Palkinnon voi käydä noukkimassa minipelikentän alta - pallon saaminen sinne helpottuu huomattavasti, kun pidät pikkuflipperiä ylhäällä. Mahdolliset palkinnot ovat: 20M, 10 liftaria, kerää bonus, sytyttää kaikki 5 Millions-targetit, sytyttää 'extra ball'/'special' outlaneille, 3X Town Square, hold Town Square (jolloin Town Square säilyy pallon yli) ja Clock 10 millions. Clock 10 millions on täsmälleen samanlainen moodi kuin Clock Millions, paitsi kaikki osumat The clock-targettiin antavat 10M.

[kuva]

Hitchhiker: Antaa 2M x liftarimäärä, tämän jälkeen jokaisesta tällä pallolla kerätystä liftarista saa 2M bonuksen.

[kuva]

Clock Chaos: Kello siirtyy kuuteen, ja tarkoitus on estää sitä pääsemästä kahteentoista. The clock-targetti vaihtaa kellon suuntaa ja antaa tuntiviisarin osoittaman määrän miljoonia. Joka kerta kun suunta vaihtuu, kello nopeutuu. Kun olet vaihtanut kellon suuntaan 6 kertaa, sanoo Funhousen Rudy 'Stop playin with the clock!'. Pisteet bonuksista.

[kuva]

Super Skill Shot: Sytyttää 'Super skill'-valon vasempaan ramppiin. Kun saat pallon ramppiin, ohjavat divertterit sen manuaaliplungerille. Skillshot toimii samalla tavalla kuin normaali skill shot, paitsi tarjolla on huomattavasti mielenkiintoisempaa tavaraa. Palkinnot vaihtelevat riippuen pelin vaikeusasteesta ja siitä ovatko lisäpallot sallittuja, mutta yleensä tarjolla on: Punainen: Battle the power + 5M, Oranssi: Lite outlanes + 10M, Keltainen: Lite extra ball + 20M. Ohi mennyt yritys antaa 10M.

[kuva]

Fast Lock: Ruudulla näkyy pistemäärä, joka alkaa 20M:stä ja tippuu 5M:ään. Pallon saaminen lock-kouruun antaa pysäyttää laskurin, antaa pisteet ja käynnistää kolmen pallon multiballin, jonka aikana lock-kourusta voi keräillä kyseisen pistemäärän niin monta kertaa kuin mielii. Taustalla olevat äänitehosteet ja musiikit ovat Lawlorin edellisistä peleistä. Ne ovat järjestyksessä The Addams Family, Fun House, Whirlwind, The Earthshaker ja Banzai Run.

[kuva]

Lite Gumball: Sytyttää purkkapalloautomaatin valon oikeasta orbitista. Kun ammut pallon oikeaan orbittiin valon palaessa, se ohjautuu purkkapalloautomaattiin, ja se taas antaa kentälle uuden pallon, joka jossain kohtia on powerball.

[kuva]

Lost In The Zone: Kaikki 6 palloa päästetään kentälle ja seuraavat moodit käynnistyvät - kaikki yhtäaikaa: The power, Town Square, Clock Millions, Super Slot, Hitchhiker = 2M, Vasen ramppi = 10M, Greed, Dead end. Moodi kestää noin 30 sekuntia, jonka aikana alas menneet pallot tulevat takaisin kentälle. Pisteiden tuloa ei voi välttää! :-)

Piilotoiminnot

Kuten normaalia, Williamssin pelit sisältävät rutkasti huumoria ja piilotoimintoja, niin tämäkin.

Bugit

Kun on joku softalla toimiva laite, varsinkin monimutkainen sellainen, on sen ohjelmassa yleensä virheitä, bugeja. TZ:ssa versiolla 9.4H on ainakin nämä bugit:

↵ Takaisin omat-osioon

Viimeksi päivitetty 2012-01-31 11:36, v1.