WPC, Williams Pinball Controller

WPC oli System 11-alustan seuraaja, lähes puhtaan pöydän design ja käytännössä System 12. Williams luopui ideasta yrittää pitää kaikki osat samalla kortilla ja uskoi tulevaisuuden päivitysten helpottuvan, kun koneen merkittävät osat; äänikortti, näytönohjaus, solenoidien ohjaus ym. olisivat omilla korteillaan. WPC on myös teknisesti huomattava harppaus. System 11 käytti useita PIA-piirejä esimerkiksi kytkinmatriisiin lukemiseen, valomatriisin, äänien, solenoidien ym. ohjaukseen. WPC:ssä itse WPC ASIC tekee kaiken tämän yhdellä piirillä. CPU-kortti WPC:ssä sisältääkin huomattavasti vähemmän osia kuin edeltäjänsä.

WPC oli suunniteltu alunperinkin suuremmalle solenoidimäärälle kuin edeltäjänsä ja oli ennenkaikkea laajennettavissa enemmän valoa kestävin vippaskonstein. WPC:n ajalta onkin monia erikoisia toteutuksia, kuten laajennetut kytkinmatriisit ja kortit ylimääräisten solenoidien ohjaukseen.

Williams johti melko kirkkaasti pelimarkkinoita 1990-luvun saaden aikaan monia loistavia koneita kuten Fun House, The Addams Family, Fish Tales, White Water, Twilight Zone, Star Trek TNG, Indiana Jones, Attack From Mars, Medieval Madness ja Cirqus Voltaire vain muutamia mainitakseni.

Cactus Canyon vuonna 1999 oli viimeinen WPC-flipperi. Williamsin seuravan alustan piti mullistaa pelimarkkinat ja pelastaa taloudellisissa vaikeuksissa ollut flipperiosasto. Loistavasta yrityksestä huolimatta WPC:n seuraaja, Pinball 2000 jäi hyvin lyhytikäiseksi Williamsin suljettua flipperiosastonsa vain kahden koneen jälkeen, siirtyen täysin hedelmäpelimarkkinoille.

WPC:n kehitys

[kuva]
Kuvassa WPC Security-sukupolven kone backbox auki.

Vaikka WPC-järjestelmä elikin lähes 10 vuotta, se ei suinkaan ollut kokonaan samanlainen kaikki vuodet. Muutaman vuoden välein piirilevyjä päivitettiin yksi kerrallaan tuoden peleihin uusia ominaisuuksia. Tässä eri WPC sukupolvet ja pelit joita kyseisenä aikakautena tehtiin.

[kuva]

WPC vei Williamsin koneen pistematriisinäyttöjen aikakaudelle. Pelaajaa houkuttelevat animaatiot mahdollistava näyttö antoi myös konetta korjaavalle uusia ulottuvuuksia, kuten graafisen esityksen koneen kytkinmatriisista:

[kuva]

WPC Alphanumeric (tunnetaan myös nimellä WPC89), 1990-1991.

System 11 → WPC siirtymävaiheen järjestelmä. Useimmissa peleissä oli vielä oli System 11 elektroniikkaa. Dr Dudessa ja Funhousen aikaisissa versioissa oli System 11 äänikortti, koska WPC:n oman äänikortin suunnitteluaikataulu petti pahasti. Käytössä oli myös samanlainen flipperirakenne mekaanisine EOS-järjestelmineen kuin System 11:ssä. Peleissä oli kaksi 16 merkin alphanumeerista näyttöä.

Pelit: Dr Dude, Funhouse, Harley Davitson, The Machine BOP

WPC Dot matrix, 1991.

128x32 kaasupurkausnäyttö korvasi 16-merkkisen alphanumeeriset näytöt. Williams ei ollut ensimmäinen markkinoilla, Data-East ehti julkaista Checkpoint-pelin ennen Williams/Ballyn Gilligan's Islandia. Muilla valmistajilla näytön koko vaihteli, Williamsilla se oli loppuun saakka sama.

Pelit: Gilligan's Island, Terminator 2, Slugfest Baseball (Baseball-kone, ei flipperi), Party Zone

WPC Fliptronic, 1991-1993.

Suuri muutos mailojen toiminnassa. Ennen mailat olivat suoraan kabinetin nappien perässä, nyt ne ovat CPU:n ohjattavissa. Myös itse mailojen mekaniikkaan tuli muutoksia, uudentyyppinen palautusjousi on huomattavasti pitkäikäisempi kuin entinen ja end-of-stroke-kytkin toimii nyt matalalla jännitteellä. Koska mailat ovat koneen ohjauksessa, ei toimimaton end-of-stroke-kytkin enää korputa niitä.

Pelit: Party Zone, Addams Family, Hurricane, The Getaway, Black Rose, Fish Tales, Dr Who, WhiteWater, Creature from Black Lagoon, Dracula, Twilight Zone

WPC DCS, 1993-1994.

Tämä malli toi uudenlaisen äänikortin. Tämä järjestelmä tukee pakattua ääntä, siitä nimi DCS, Digital Compressed Sound. Kortti pystyy 32kHz 16bit ääneen sisältäen 4 toisistaan riippumatonta kanavaa. Kyseistä äänikorttia ei ole käytetty ainoastaan flippereissä vaan se esiintyy myös Midwayn videopeleissä, joissa siitä oli käytössä myös stereo-versiota. Twilight Zonen piti olla ensimmäinen DCS-peli, mutta kuten ensimmäisenkin äänikortin suunnittelun kanssa, se viivästyi ja TZ julkaistiin vanhan mallisella äänikortilla.

Pelit: Indiana Jones, Judge Dredd, StarTrek TNG, Demolition Man, Popeye

WPC Security, 1994-1995.

WPC Security on käytännössä WPC DCS, johon on lisätty piiri joka kertoo mihin maahan peli on suunnattu. Williams teki tämän, koska euroopassa maahantuojat myivät pelejä alueidensa yli. Tämä oli kuitenkin mielestäni askel taaksepäin kehityksessä, ja hankaloittaa CPU boardin vaihtamista pelien välillä. Mikäli pelikohtainen security-piiri tuhoutuu, joutuu uudesta maksamaan maltaita. Alunperin uusia ei edes saanut, mutta Williamsin kadottua on kotitekoisten piirien kauppiaita ilmaantunut markkinoille.

Pelit: World Cup Soccer, Flintstones, Corvette, Red and Ted Roadshow, Dirty Harry, The Shadow, Theatre of Magic, No Fear, Indianapolis 500, Johnny Mnemonic, Jackbot

WPC 95, 1995-1999.

WPC 95 on integroitu versio WPC securitystä. Fliptronicin tullessa flipperien ohjaus siirtyi pois driver boardilta, nyt fliptronic on integroitu driver boardille. Äänikortti on integroitu näytönohjaimeen, lopputulos audio/video board. WPC 95:ssä on sama suojapiiri kuin WPC Securityssä. Noin 100 Jackbot peliä on tehty koemielessä WPC 95-järjestelmällä.

Pelit: Jackbot, Congo, Who Dunnit, Attack from Mars, Scared Stiff, Safe Cracker, Tales of Arabian Nights, Junkyard, NBA Fast Break, Medieval Madness, Cirqus Voltaire, No good gofers, Champion Pub, Monster Bash, Cactus Canyon

WPC:n piirilevyt

Sinänsä mielenkiintoinen asia on se, että suurin osa flipperin ohjauselektroniikasta ei ole pelikohtaista. Pelikohtaiset ROMmit vaihtamalla voi saman sukupolven peleistä vaihtaa keskenään kaikki kortit. Tällä on oma etunsa, jos omistat 2 saman sukupolven peliä ja etsit vikoja.

Fliptronic: Vasemmalla yläkulmassa backboxissa. Tämä kortti ilmestyi 1991 WPC Fliptronicin yhteydessä ja se olikin pitkä harppaus flipperien toiminnalle. Itse kelassa on 2 käämiä, joista toinen antaa lyöntivoiman ja toinen pitää flipperiä ylhäällä kun maila on ääriasennossa. Kun flipperi lyö, kone antaa virtaa kummallekin osalle, kunnes maila tulee ääriasentoonsa ja EOS-kytkin (End Of Stroke) välittää koneelle tiedon että on aika siirtyä antamaan virtaa vain pito-osalle. Ennen fliptronicsia flipperien virransaanti oli suoraan kabinetin nappien perässä ja virta lyöntiosaan kulki EOS-kytkimen kautta. Kun maila oli ääriasennossa, kytkin avautui ja lyöntiosan virransaanti loppui. Jos kytkin vaurioitui ja pysyi aina kiinni, kela paloi sillä lyöntiosa kuumenee nopeasti jos se saa jatkuvasti virtaa. Fliptronics mahdollisti myös sen, että kone voi itsekin lyödä flippereillä (kuten 'The thing' Addams Familyssä tai 'Phantom Flip' Monster Bashissa). Fliptronicin ohjauksessa on myös ohjelmallinen varmistus sille, että EOS-kytkin ei toimi. Mikäli flipperin painamisesta on kulunut sen verran aikaa että mailan olisi pitänyt jo olla ääriasennossa, katkaisee kone lyöntiosan virran. Lisäksi operaatori saa tiedon viasta.

Sound board: Keskellä ylhäällä backboxissa. Kortista on olemassa kaksi versiota. Alkuperäisessä CVSD-pakkaukseen perustuvassa kortissa taustamusiikista huolehtii PC:n Sound Blastereistakin tuttua Yamahan OPL2-piiriä muistuttava YM2151 sekä 8bit DAC, puheet ja samplatut tehosteäänet ovat CVSD-pakkauksella. Kortti on käytännössä omillaan toimiva kokonaisuus, joka saa CPU-kortilta vain tiedon mitä taustamusiikkia tai tehosteita soittaa. Prosessorina on 6809 ja kortin ohjelmisto sekä musiikki- ja sampledata on kolmella kortissa olevalla ROMilla.

Uudempi versio kortista tuli 1993 Indiana Jonesin mukana, jolloin äänien käyttö siirtyi yksinomaan sampleihin. Äänitehosteet, efektit kuin musiikitkin tulevat samplattuna. Kortilla on 8 ROM-paikkaa ja Analog Devices SHARC DSP purkamassa pakattua äänidataa reaaliaikaisesti josta 16bit DAC antaa 32kHz:n sampleraten. Erikoisuutena kortissa on kaksi päätevahvistinta vaikkakin ääni on mono - toinen vahvistimista on pohjakaiuttimelle. DCS-kortissa on myös 'Aux In' ja 'Aux Out'-liitännät joskaan en ole nähnyt flippereissä niille koskaan mitään käyttötarkoitusta. Ehkäpä innokas kotiomistaja voi vetää niistä äänet vaikkapa kotiteatteriinsa :)

WPC:ssä on 3 kaiutinta, 2 backboxissa ja yksi kabinetissa.

DMD Controller: Oikealla ylhäällä. Tämä kortti ohjaa WPC Dot Matrixista eteenpäin 128x32 näyttöä. Näytön kirkkautta ohjataan välkkymisnopeudella. WPC-koneissa käytetään kolmea sävyä, mutta muun merkkisissä saattaa olla useampikin. Ohjaimessa on muistia ylläpitää 16 kuvaa yhtäaikaa muistissa. Alphanumeerisille näytöille löytyy liitäntä suoraan CPU Boardilta.

Audio/Video board: Oikealla ylhäällä. Tämä kortti on vain WPC95-koneissa, joissa DMD controller ja Sound board ovat yhdistetty samalle kortille.

CPU Board: Vasemmalla alhaalla. Tällä kortilla on itse WPC-piiri ja 68B09E-prosessori, joka pyörii 2MHz taajuudella. Kortilta löytyy myös CMOS jossa on koneen asetukset, tilastot ja tulokset. Myös koneen 3 patteria ovat tällä piirilevyllä. Patterit ylläpitävät CMOSia virtojen ollessa sammuksissa. WPC-Securityssä ja WPC-95:sessa suojapiiri löytyy tältä kortilta. WPC Alphanumeric-koneissa myös näytöt olivat tämän kortin perässä.

Driver Board: Oikealla alhaalla. Tämä on suurin ja on todennäköisimmin hajoava kortti. Kortti sisältää solenoidien ohjauksen, valomatriisin, kytkinmatriisin ja yleisvalaistuksen ohjauksen. WPC95-koneessa Fliptronic-kortti on integroitu tähän korttiin.

Printer Board: Vasemmalla ylhäällä. Tällä lisäkortilla voit kytkeä flipperiin printterin ja se asennetaan Fliptronic-kortin päälle. Laitteen menuista voi asennuksen jälkeen printata asetukset ja tilastot helposti.

WPC:n ominaisuudet

WPC oli kehittynein flipperin ohjausjärjestelmä maailmassa aikanaan. Williamsilta tuli vain yksi uudempi järjestelmä sen jälkeen, Pinball 2000. Mutta mitä WPC sitten loppujenlopuksi pystyy ohjaamaan?

Valomatriisi: WPC:ssä on 2 erillistä valaistusjärjestelmää, yleisvalaistus sekä valomatriisi. Valomatriisi ohjaa pelikentän tiloja näyttäviä lamppuja. Maksimimäärä yksittäisesti ohjattavia valoja on 64 kappaletta (8x8).

Yleisvalaistus: Yleisvalaistus palaa käytännössä aina pelin aikana ja peli voi säädellä sen kirkkautta triaceilla. Yleisvalaistus on jaettu viiteen osaan joista jokaisessa on maksimissaaan 18 lamppua. WPC:n sukupolvet ennen WPC 95:ttä pystyivät himmentämään kaikkia ketjuja, WPC 95:ssä taas on kaksi viidestä ketjusta kytketty suoraan virtalähteeseen ja kolme on himmennettävissä.

Näyttö: Riippuen asennetusta näytönohjaimesta peli tukee joko 16-merkkisiä alphanumeerisia näyttöjä tai 128x32 kaasupurkausnäyttöä. Kaasupurkausnäytöllä on 3 "väriä", jotka kone saa aikaan vaihtamalla tietyn pikselin välkkymisnopeutta (himmeimmät alueet näytössä välkkyvät selvästi hitaammin kun katsoo läheltä).

Ääni: Alkuperäinen WPC:n äänikortti tukee sekä samplattuja ääniä että FM-synteesiä. Käytössä oli CVSD-muotoon pakatut samplet. Formaatin huono puoli on hyvin matala äänen laatu, jonka vuoksi koneissa onkin tyypillisesti rahisevat ja huonolaatuiset puheet ja muut samplatut äänitehosteet.

Äänikortin seuraava versio tuli vuonna 1993. Tällöin äänikortille tuli huomattavasti tehokkaampi prosessori, joka mahdollisti myös edistyneemmän pakkausformaatin äänelle. FM-synteesi tiputettiin kokonaan pois, jolloin taustamusiikitkin muuttuivat samplatuiksi. Samalla äänikortin ROM-kapasiteettia kasvatettiin huomattavasti.

Solenoidit: WPC:ssä on tilaa 28:lle solenoidille, jotka ovat jaettu neljään ryhmään: korkeajännite (8 kpl), matalajännite (8 kpl), flasherit (4 kpl) ja yleiskäyttöiset (8 kpl). Korkeajännitesolenoidit ovat yleensä vahvoja keloja, matalajännitesolenoidit taas heikompia. Useissa peleissä on enemmän kuin 4 flasheria, joten yleiskäyttöisissä on useimmiten flashereita myös. Moottorit ovat myös yleissolenoidien perässä.

Mailat: 2-4 kappaletta. Vippaskonstilla tosin voisi käytännössä saada enemmänkin. Joskus peleissä joissa on vain 2 flipperiä, ohjaa yläflipperien järjestelmä tavallisia keloja.

Kytkimet: WPC:n kytkinmatriisiin sopii 64 kytkintä. Kytkinmatriisin lisäksi pelissä on 16 erikoiskytkintä, joihin kuuluvat mm. kolikkoluukussa olevat testinapit sekä flipperikytkimet kabinetissa. Mikäli kytkinmatriisi vioittuu, pääsee näin käyttämään diagnostiikkaa ja etsimään vian. WPC:n kehittyessä yhä useampi mekaaninen kytkin on korvattu optokytkimellä ja lisäksi metallinpaljastimen periaatteella toimivat proximity sensor-kytkimet ovat tulleet. Erikoisuutena Williamssin peleissä on se, että peli yrittää kompensoida rikkinäiset kytkimet muuttamalla sääntöjä. Useissa rampeissa esimerkiksi on useampi kytkin joista ensimmäinen on rampin suulla ja toinen lopussa. Mikäli peli toteaa toisen rikkinäiseksi, siirtyy kyseisen kytkimen tehtävät seuraavalle.

↵ Takaisin omistajalle-osioon

Viimeksi päivitetty 2012-04-01 13:16, v26.