System 11:n menujärjestelmä ja diagnostiikka
Peleihin pesiytynyt tietokonetekniikka mahdollistaa nykyisin hyvin laajat säätö- ja testausmahdollisuudet. Alunperin säädöt tapahtuivat jumpperoimalla ja varsinaisia testejä oli niukasti tai ei ollenkaan. Esimerkiksi vähän vanhemman kännykän valikkoon tottuneelle System 11:n menujärjestelmä ei tuota mitään ongelmia navigoida, mutta ohjekirjan puuttuessa voivat joidenkin toimintojen tarkoitukset olla hieman epäselviä.Sisällysluettelo
Menujärjestelmä ja operaattorinapit
Jos peli lyö knockeria käynnistettäessä (System 11 - System 11B alkupään koneet), tai sanoo Press ADVANCE for report (System 11B loppupää - System 11C), on peli mahdollisesti vikaantunut. Käynnissä olevan pelin tilan näet kun katsot kohtaa jossa peli näyttää jäljellä olevat krediitit. Mikäli krediittiluvun (tai "Free play":n) perässä on piste (.) on pelissä vikaa.Kolikkoluukku avattuna näkymä on suunnilleen tämä:
Operaattorinappien paikka tuntuu vaihtelevan yksilön mukaan, mutta sen pitäisi olla käytettävissä kolikkoluukusta käsin. Jos pelissä on 4 nappia, kyseessä EI ole System 11, vaan todennäköisesti WPC tai Pinball 2000, eivätkä nämä ohjeet päde. Keskimmäisellä napilla on kaksi tehtävää, diagnostiikka/asetusmenun valinta attraction modessa ja manuaali/automaattitestin valinta testitilassa. Pelin ollessa attraction modessa (kone odottaa pelaajia) napeilla on seuraavat vaikutukset:
High score reset: Tyhjentää tulostaulukot
Auto-UP/Manual-DOWN: Valitsee Advance-napin funtion. Ylhäällä tilasto/asetusmenu, alhaalla diagnostiikka.
Advance: Peli käynnistää diagnostiikkatilan tai tilastot/asetukset riippuen keskimmäisen napin tilasta.
Keskinappi ylhäällä kone menee tilasto/asetusmenuun suoraan Advance-napin painalluksesta. Keskinappi alhaalla Advance taas vie diagnostiikkatilaan, jonka jälkeen tilasto/asetusmenuun.
Äänenvoimakkuus säädetään kabinetin sisältä vasemmassa kyljessä olevasta säätimestä.
Diagnostiikkatilaan mentäessä myöhemmät System 11B-, sekä System 11C-koneet kone näyttävät mahdolliset viat yksi kerrallaan ja siirtyvät sen jälkeen ensimmäiseen testiin.
Diagnostiikkatilassa Advance-napin painallus siirtää seuraavaan testiin. Keskinappi valitsee, meneekö testi automaattisesti eteenpäin (esimerkiksi valiten seuraavan solenoidin solenoiditestissä), vai edistyykö testi käyttäjän valitsemalla tahdilla. Manuaalitilassa Start- tai Advance-nappi siirtyy seuraavaan kohtaan testin sisällä. Joissain testeissä testattavan kohteen voi myös valita mailanapeilla, mutta tämä ei toimi kaikissa koneissa.
Attraction modessa keskinappi ylhäällä Advance-napin painaminen, tai diagnostiikkatilassa viimeisen testin jälkeen Advancen painaminen käynnistää tilasto/asetusmenun.
Yksi koneen näytöistä kertoo sillä hetkellä kohdalla olevan asetuksen/tilaston, toinen taas näyttää sen arvon. Menukohdan numeron edessä olevat kirjaimet kertovat menukohdan tyypin:
Id Pelin tunnistetiedot kuten nimi, ohjelmiston versio ym.
AU Tilastot
Ad Asetukset
Tilasto/asetusmenussa Advance-nappi vie eteenpäin keskinapin ollessa ylhäällä ja taaksepäin keskinapin ollessa alhaalla. Yksittäisiä tilastoja pystyy vain katsomaan, asetuksissa taas Start-nappi tai mailanapit vaihtavat kohdalla olevaa arvoa.
Pääset takaisin attraction modeen painamalla keskinapin ylös ja pitämällä Advancea pohjassa kunnes kone boottaa.
Menut tarkemmin
Koneen menussa on yleensä 3 kohtaa (Tests, Audits ja Adjustments). Riippuen painettiinko Advance-nappia keskinapin ollessa pohjassa koneen ollessa attraction modessa, käynnistyy menu joko Tests (keskinappi alhaalla) tai Audits (keskinappi ylhäällä) kohdasta.Johtuen pelikohtaisista laitteisto ja sääntöeroavaisuuksista, joissain menuissa on konekohtaisia asetuksia ja tilastoja joita en tässä listaa. Ominaisuudet ovat yleensä kuitenkin melko yksiselitteisiä pelikohtaisissakin optioissa. Mikäli sinulla on kyseisen pelin manuaali, voit lukea siitä pelikohtaisten asetusten tarkemmat merkitykset. Mikäli et omista manuaalia, voit useissa tapauksissa löytää sen .PDF-muodossa Internet Pinball Databasesta.
Tests
Kone alkaa automaattisesti ajaa kohdalla olevaa testiä. Jos haluat
pysäyttää testin, paina keskinappi pohjaan. Tällöin testi eteenee vain
Start- tai Advance-nappia painamalla.
- 00 MUSIC TEST Testi soittaa pelin FM-syntetisaattoripiirillä tuotettua taustamusiikkia.
- 01 DISPLAY TEST Pelin näytöt näyttävät ensin numerot 1-9, ja sitten jokaisen näytön segmentin.
- 02 SOUND TEST Testi soittaa pelin tehosteääniä.
- 03 ALL LAMPS Vilkuttaa kaikkia valomatriisin ohjaamia lamppuja.
- 04 SINGLE LAMPS Vilkuttaa yhtä valomatriisin ohjaamaa lamppua, Start-nappi valitsee lampun.
- 05 COIL TEST Testaa läpi pelin solenoidien kelat ja flasherit.
- 06 SWITCH LEVELS Näyttää tällä hetkellä pohjassa olevat kytkimet.
- 07 SWITCH EDGES Näyttää kytkimet niiden tilan vaihtuessa.
Vakiotestien jälkeen löytyy usein konekohtaisten lelujen testejä, joista on tarkempi kuvaus ohjekirjassa.
Id & Audits
Kone kerää paljon erilaisia tilastoja käytöstä. Tässä muutama kiinnostava.
- id 00 Pelin nimi ja ohjelmiston versio.
- id 01 Koneen vaikeustaso (tai FACTORY ALTERED jos käyttäjä on tehnyt omia muutoksiaan).
- TOTAL PLAYS Pelattujen pelien määrä.
- EXTRA BALLS Saatujen extra ballien määrä.
- AV. BALL TIME Keskimääräinen yhden pallon peliaika.
- MINUTES OF PLAY Koneen kokonaispeliaika.
- BALLS PLAYED Pelattujen pallojen määrä.
Adjustments
Valtaosaa pelin ominaisuuksista pystyy säätäämän mieleisekseen.
Yksittäisten asetusten lisäksi koneessa on joukko valmiita
asetuskokonaisuuksia, joilla useaa asetusten arvoa voidaan muuttaa
kerralla pelin vaikeuden ym. muuttamiseksi.
- REPLAY AWARD Vapaapelin palkinto (vapaapeli/extra ball/ei mitään).
- MATCH FEATURE Loppuarvonnan todennäköisyys (1-50%).
- BALLS/GAME Yhden pelin pallomäärä.
- TILT WARNINGS Tilttivaroitusten määrä ennen tilttaamista.
- HIGHEST SCORES Tulostaulukko päälle tai pois päältä.
- H.S. RESET EVERY Tulostaulukon nollausväli (viimeinen kohta on OFF).
- FREE PLAY Toimiiko kone krediiteillä vai ilmaiseksi.
- CUSTOM MESSAGE Antaa kirjoittaa attraction modessa näytettävän viestin.
Asetusten loppupäässä on useita "INSTALL"-alkuisia kohtia, jolla voidaan muuttaa kerralla pelin vaikeusastetta. Vaikutus on konekohtainen, katso manuaalista miten peli muuttuu. Lopussa on myös CLEAR AUDITS joka nollaa tilastot ja INSTALL FACTORY joka nollaa pelin asetukset tehdasasetuksille.
Virheilmoitukset
Käynnistettäessä flipperi tekee itselleen itsetestin. Jos kaikki on kunnossa, peli päästää ding-äänen ja jää odottamaan pelaajia. Jos pelissä on vikaa, mutta kone pystyy silti boottaamaan, lyö joko koneen knocker, tai näytöllä vilkkuu teksti Press ADVANCE for report. Avaamalla kolikkoluukun ja painamalla Advance-nappia keskinapin ollessa pohjassa kone alkaa listata havaittuja vikoja. Seuraavat ovat mitä tavallisesti tulee vastaan:Check Switch Kyseinen kytkin on joko juuttunut päälle tai sitä ei ole käytetty viimeisten 90 pallon aikana. Kytkimistä tarkemmin myöhemmin tässä dokumentissä.
Pinball Missing Yksi tai useampi pallo on juuttunut kentälle. Herja katoaa kun vapautat pallon ja annat sen valua alas. Mikäli pallot ovat kaikki jo alhaalla, pallomäärän tunnistavissa optokytkimissä on vikaa, tai pallokouruun kuluneet kolot ovat jumittaneet pallot.
Suurin osa System 11:n vioista on risoja kytkimiä. Mentäessä diagnostiikkaan uudemmissa malleissa näet listan viallisista kytkimistä ja muista ongelmista joita peli on havainnut. Jokaisesta kytkimestä näet sen numeron ja nimen. Mikäli kytkimen nimi ei kerro missä kyseinen kytkin on (lyhenteet ovat välillä epäselviä), kaiva kyseinen kytkin esille pelin manuaalista. Kun olet löytänyt kyseisen kytkimen, mene diagnostiikkaan ja valitse sieltä Switch edges. Kyseinen testi kertoo ruudulla nyt kaikki havaitut kytkimien painallukset. Testin toiminnan ymmärrät kun tökkäät sormella mitä tahansa pelilaudan kytkimistä.
Peli piippaa ja ruudulla näkyy kytkimen numero ja nimi. Nyt kokeile risaksi mainittua kytkintä. Jos mitään ei tapahdu, tutki kytkin. Pelilaudalla System 11 käyttää tyypillisesti kahden laisia kytkimiä:
Mikrokytkin: Pieni mekaaninen kytkin. Ovat yllättävän kestäviä mutta useimmiten niiden lopuksi tulee niihin osunut pallo, mikäli ovat turhan esillä kentällä. Nämä ovat halpoja vaihtaa.
Optokytkin: Koostuu kahdesta osasta, toisella puolella on infrapunaledi ja toisella puolella vastaanotin. Tämä kytkin on normaalisti kiinni ja aukeaa kun säteen tielle tulee este. Tästä yhdistelmästä tuo lähetin hajoaa suuremmalla todennäköisyydellä kuin vastaanotin.
Mikäli kytkin on jatkuvasti auki, on infrapunaledi todennäköisesti kuollut. Voit testata tätä osoittamalla vastaanotinta lampulla läheltä.
Kone tunnistaa kytkimen rikkinäiseksi, mikäli sen tila ei ole muuttunut viimeisen 90 pallon aikana, tai jos normaalisti vain hetkellisesti kiinni oleva kytkin kuten targetin tai rampin, juuttuu pohjaan. Jos kytkin kuitenkin antaa sen jälkeen elon merkkejä, vikailmoitus katoaa. Hyvin usein hankalasti osuttavissa paikoissa olevista kytkimistä tulee herjoja, jotka poistuvat kun poistat lasin ja tökkäät Switch Edges-testissä kyseistä kytkintä. Joissain peleissä saatat saada ilmoitukset kytkimestä, jota ei ole edes koko pelissä. Kyseessä on tilanne, jossa pelistä on betavaiheessa poistettu turhaksi osoittautuneita kytkimiä, mutta softa on unohdettu päivittää. Herja ei katoa kunnes päivität pelin softan.
Voit myös saada ilmoituksen Factory settings tai Adjustment failure. Tämä johtuu useimmiten huonoista pattereista. CPU Boardilla on 3 patteria, jotka pitävät asetuksia hengissä kun peli ei ole päällä. Ongelma korjaantuu usein vain vaihtamalla uudet patterit ja laittamalla koneen asetukset uusiksi. Käytä mahdollisimman laadukkaita pattereita, halvat saattavat vuotaa ja pilata CPU Boardin. Tarkista patteripidike mahdollisten vuotojen varalta joka kerta pattereita vaihtaessa ja uusi se, mikäli vuotoa on havaittavissa. Suosittelen käyttämään pattereita maksimissaan 1-2 vuotta nykypatterien suuren vuototodennäköisyyden takia. Patterit vaihdetaan koneen virtojen ollessa päällä, muutoin menetät koneen tulostaulukon ja kaikki asetukset.
LEDien ilmoittamat vikakoodit
Normaalioloissa koneen diagnostiikka kertoo ongelmista selväkielisesti näytöllä. Joissain tapauksissa koneessa voi kuitenkin olla vikatila, joka estää sitä edes boottaamasta. Tätä tilannetta varten koneessa on CPU-kortin yläosassa joko 7-segmenttinäyttö (System 11 alkuperäinen malli) tai kolme LEDiä (System 11A - System 11C), jotka kertovat bootin eri vaiheista ja mahdollisesti havaituista vioista.Kone käy läpi valtaosan testeistä bootissa, mutta esimerkiksi muistiin kirjoittamisen testausta voidaan testata vain kolikkoluukku auki suojausjärjestelmän takia. Tämän takia CPU-kortilla on kaksi kytkintä, joista itsetesti voidaan ajaa kokonaisuudessaan.
SOUND-napin painaminen saa koneen testaamaan ääniä, kunnes virrat katkaistaan.
7-segmenttinäyttö: System 11 (alkuperäinen malli) Tämä yhden numeron näyttö kertoo vikakoodin, tai näyttää nollaa mikäli kone toimii normaalisti. Huomioi kuitenkin, että jos kone juuttuu CPU-kortin testinappia painettaessa ja numero on nollassa, vika on blanking-järjestelmässä, jonka tehtävänä on estää pelikentän osia toimimasta, kunnes peliohjelma on toimintakunnossa.
- CPU kaatunut, Kolikkoluukku on kiinni/kytkin juuttunut pohjaan, tai RAM kohdassa U25 on rikki. (Tämä testi ajetaan vain CPU-kortin testinapista).
- ROM checksum-virhe (U27).
- ROM checksum-virhe (U26).
- Ei käytössä.
- Blanking-signaali juuttunut päälle, kolikkoluukku kiinni/kytkin juuttunut pohjaan, RAM kohdassa U25 on rikki.
Muut numerot tai sotkumerkit kertovat muista vioista, joita järjestelmä ei pysty diagnosoimaan.
Kolme LEDiä: System 11A - System 11C
+5 VDC-LED kertoo, että CPU-kortti saa 5V jännitteen. Jos tämä LED ei
pala koneen ollessa päällä, on mahdollisesti sulake palanut tai
virransyötössä on muuta vikaa kuten rikkinäinen tasasuuntaussilta,
katkennut johto tai irti oleva liitin.
Normaalioloissa Diag-LED vilkkuu tasaisesti kertoen peliohjelman olevan käynnissä. Jos kone ei pysty käynnistymään peliohjelman ajoon saakka, on vikakoodi luettavissa tämän LEDin välähdyksien määrästä:
- CPU-kortin RAM (U25) viallinen.
- Muistiin ei voida kirjoittaa. Kolikkoluukku on kiinni/kytkin juuttunut pohjaan, tai RAM kohdassa U25 on rikki. (Tämä testi ajetaan vain CPU-kortin testinapista)
- Näyttöjä ohjaava PIA (U51) viallinen.
- Kytkinmatriisia ohjaava PIA (U38) viallinen.
- Näyttöjä ohjaava PIA (U41) viallinen.
- Äänikorttia ohjaava PIA (U42)
- Valomatriisia ohjaava PIA (U54) viallinen.
- Äänikorttia ja solenoideja ohjaava PIA (U10) viallinen.
- CPU-kortin keskeytysongelma.
- ROM checksum-virhe (U27).
- ROM checksum-virhe (U26).
Blank-LED kertoo CPU:n ohjaamien komponenttien olevan pois päältä. Blanking-järjestelmän idea on estää pelikentän osia toimimasta, kunnes peliohjelma on toimintakunnossa. Valo on pois päältä hetken koneen bootatessa ja syttyy kun peliohjelma on käynnissä.
ROM checksum-virheiden ilmestyessä kannattaa ensin koittaa nostaa ROM-piirit kannoistaan, suihkuttaa hieman kuivaa contact spraytä kantoihin ja laittaa piirit takaisin. Jos ongelma ei korjaannu, tarvit mahdollisesti uudet peli-ROMit.
PIA-piirien hajoaminen tuntuu olevan System 11:n Akilleen kantapää. Piirit hajoavat usein ilman näkyvää syytä ja vaativat piirikortin korjausta. Mikäli päädyt vaihtamaan kyseisiä piirejä, muista aina laittaa kanta!