Flipperin oikeaoppinen voitelu
Voitelu on flipperissä yksi eniten päänsärkyä aiheuttava asia. Ei siksi, että taitamaton koneen edellinen omistaja olisi unohtanut voidella osia - päinvastoin! Autotalliseppä yrittää usein korjata voitelemalla oireita, joiden syyt ovat ihan jossain muualla kuin voitelussa.Mutta mitä pahaa liiallinen voitelu sitten tekee? Kuluessaan flipperin kymmenet kelojen plungerit levittävät mustaa, nokimaista flipperipölyä joka puolelle koneistoa. Tämä pöly muuttaa suurimman osan voiteluaineista, erityisesti pölyn lähteissä, kelojen plungereissa purkkamaiseksi sotkuksi jota on todella ikävä puhdistaa. Nyrkkisääntö onkin mielummin jättää voitelematta kokonaan, kuin voidella väärin. Jumittavissa mekanismeissa, erityisesti keloista voimansa saavissa, jumitus johtuu yleensä littaantuneesta plungerin päästä, joka on korjattava joko viilaamalla plungeri takaisin muotoonsa tai vaihtamalla se kokonaan. Ei voitelemalla!
Millä voidella?
Tarvitset kahdenlaista voiteluainetta, valumatonta öljyä ja rasvaa. Öljyä käytetään tyypillisesti kevyempiin kohteisiin, kuten esimerkiksi slingshottien varsien saranakohtiin. Rasva taas sopii raskaampiin osiin ja pelikentän tukimekanismin liukuraiteisiin.Olen itse todennut hyväksi Super Lube-merkkisen öljyn ja rasvan. Öljynä käytössä on "multi-purpose synthetic-based oil with PTFE" ja rasvana "synthetic multi-purpose grease with PTFE". Super Luben öljy on ns. tarttuvaa, eli se ei valu pois pinnoilta. Kumpaakin voi ostaa suoraan maahantuojalta.
Älä käytä ompelukoneöljyä, sillä on ikävä tapa valua ja roiskua. Pidä erityisesti WD-40 ja "Sertsut" kaukana koneesta! Spray-purkit levittävät öljyä kaikkialle ja WD-40 on voiteluaineenakin erittäin lyhytikäistä.
Mitä voidella?
Tehtaalta lähtiessa rasvatut osat ovat 10-20 vuotta myöhemmin todennäköisesti jo jämähtämässä, elleivät ole jo juuttuneet. Useimpien pelien liikkuvat minipelikentät tai lelujen mekanismit ovat rasvattuja. Näitä purkaessa vanha rasva kannattaa poistaa alkoholilla ja korvata uudella.Erityisesti vanhemman mallisessa pallokourumekanismissa on useita voitelua vaativia osia. Näitä ovat pallonpalautussolenoidin akseli ja pallonsyöttömekanismin varren akselikohdat.
Käytä voiteluaineita erittäin säästeliäästi. Voitelusta ei tarvi tehdä numeroa huolto-ohjelmaan, useimmiten riittää kunhan kerran kymmenessä vuodessa pistää aavistuksen voiteluainetta kriittisiin paikkoihin.