Apollo 13 korjauspäiväkirja

Tämä on 14. pelini, Apollo 13:n korjauspäiväkirja.

Sivua on viimeksi päivitetty 2014-12-07 11:47.

Voit hypätä tästä viimeisimpään kohtaan.

18/09/12 - Haku: Apollo palaa kotiin

Omistin tämän yksilön jossain 2000 alussa hetken aikaa. Koneen hommasi senaikainen työkaverini, joka löysi todella hienokuntoisen, mutta sähkövikaisen koneen. Kone päätyi viallisena minulle, korjasin sen ja myin eteenpäin. En kuolemaksenikaan enää muista mikä alkuperäinen vika oli, mutta ilmeisesti se ei ole uusinut vuosien varrella. 12 vuotta myöhemmin alkuperäinen ostaja, Riku, otti yhteyttä ja kyseli ostajaa koneelle. No, ei tarvittu kysellä sen pidemmälle!

Kone oli aavistuksen kaukana kotoa, vajaa kuuden tunnin edestakaisen ajomatkan päässä. Satuin olemaan työreissulla Savonlinnassa, kun aloin laskeskella josko kannattaisi lähteä samalla reissulla flipperin hakuun. Aluksi matka näytti tekevän hirveän ylimääräisen lenkin, mutta matkaa kertyi kuitenkin vähemmän kuin palaten kotiin ja sitten uudelle reissulle. Niinpä kun Savonlinnan keikka oli heitetty, lähdimme työkaverini Teemun kanssa liikkeelle kohti Jämsää.

[kuva]

Paikalla konetta tutkien totesin sen olevan aivan yhtä loistokunnossa kuin myydessäkin. Minimaalista pallokourun kränäystä ja yhtä särkynyttä muovia lukuunottamatta kone oli lähes täydessä käyttökunnossa. Hauskin yksityiskohta olivat koneen alkuperäiset (!!!) patterit. Olivat aivan aavistuksen vuotaneet patterikoteloon, mutta eivät ulkopuolelle. Patterikotelo siis ainakin menee vaihtoon. Koneen kabinetista löytyi myös muutama markka-aikainen kolikko. Eipä muuta, kuin kone autoon.

[kuva]

Wanha on laiskistunu viimevuosina ja alkanut kuljettaa koneita jalkoineen parilla liinalla kiinnitettynä. Niin se meni tälläkin kertaa ongelmitta perille asti. Saavuin kotosalle reilun viiden tunnin ajon jälkeen, 25 minuuttia ennen hiljaisuutta, mutta oli siinä naapurin riemuksi otettava yksi peli ja palautettava mieleen 13 pallon multiball!

[kuva]

Tuskin malttaa huomenna töissä odottaa, että pääsee kokeilemaan kunnolla!

19/09/12 - Lähempi tarkastelu

Kuten aiemmin todettu, ulkoisesti peli on todella siisti, eikä perusvahauksen lisäksi taida vaatia sen kummempaa. Pohjarampit kaipaavat ehkä hieman pesua ja pääramppi täytyy todennäköisesti kiillottaa, mutta muuten ei juurikaan puunausta tarvita.

Noteerasin pelatessa, että multiballin alussa rakettimoottorien tulta simuloivat flasherit eivät toimi raketissa. Korkkasin raketin pois ja totesin molempien olleen palaneet. Nämä kaksi flasheria olivat ainoat palaneet lamput koko koneessa!

Ensimmäisellä pelillä tosin valkeni, miksi ko. flasherit ovat palaneet - niitä ohjaava transistori on hajonnut ja jäänyt auki. Ensimmäinen transistorin vaihto tähän koneeseen koskaan!

Pallokourun vikakin esiintyi kertaalleen, mutta en ole aivan vakuuttunut että alkuperäinen arvioni pallokourun kuopista on ongelmana tässä tapauksessa. Whitestarissa on yksi mekanismi vapauttamassa pallon ja toinen lyömässä sen shooter lanelle. Tämä ensimmäinen mekanismi tuntuu nappaavan pallon puoliväliin ja kone ei enää tunnu osaavan etsiä palloja kourusta, kun kaikki pallot ovat puoli pallonmittaa huti pallokourun kytkimistä. Minulla on jossain ko. mekanismi vieläkin tallessa, katson myöhemmin jos käytössä oleva kaipaa vaihtamista.

20/09/12 - PROMmaamisen kadonnut taiteenlaji

Apollossa näyttää olevan v4.01 softa, joten on aika pistää hieman ROMmeja tulille. EPROMerin käyttö sinällään taitaa olla nykyisin melko kuollut taiteenlaji, sillä flash ROM on korvannut vanhat kunnon EPROMit flippereissäkin. Williamsin Pinball 2000 osasi jo flashata osan softastaan PC:n kautta vuonna 1998, Sternin SAM-alusta vei homman pidemmälle USB-tikulta tehtävällä päivityksellään vuodesta 2006 eteenpäin.

Mutta miten flipperi sitten oikeastaan päivitetään? Ensimmäisenä tarvimme luonnollisesti sisältöä piireille. Tässä tapauksessa Whitestar-alustan softaa saa vieläkin suoraan Sternin sivuilta. Totesin, että ääni-ROMit ovat pysyneet ennallaan ja vain näyttö- ja itse peli-ROM ovat muuttuneet.

Päivitystarve vaihtelee koneittain, vanhemmissa koneissa on käyttöjärjestelmä ja peli erillään, jolloin pelikoodia voidaan päivittää pienemmällä (ja halvemmalla) lastulla. Williamsin 90-luvun WPC-koneissa on yksi suuri peli-ROM joka sisältää käyttöjärjestelmän, peliohjelman ja näyttöjen animaatiot, äänikortilla on 3-8 ROMia sisältävä setti jossa on äänikortin ohjelma plus soitettavat samplet ja FM-synteesimusiikit. Apollo 13:n tapauksessa, Whitestarissa myös näytönohjain on omillaan äänikortin lisäksi. Tyypillisesti pelikoodi ja näytön ohjelma/animaatiot on päivitettävä samaan aikaan, tai peliohjelma saattaa lähettää komentoja myöhemmin lisätyistä animaatioista. Tyypillisesti tämä johtaa kesken peliä ilmestyviin "UNDEFINED ANIMATION"-herjoihin tai näytönohjaimen outoon käyttäytymiseen.

[kuva]

128k ja 512k lastut.

Apollossa peliohjelma menee 128 kilotavuun näytönohjaimen koodin ja animaatioiden viedessä 512 kilotavua. Homma alkaa kaivamalla Hopeakuulan ROM-kätköstä sopivat ROMit. Valtaosa käytöstä olevista piireistä on EPROMeja (Erasable Programmable Read-Only Memory), eli ne voidaan tyhjentää ja uudelleenkäyttää. Valtaosa lastuistamme onkin keräilty talteen vanhoista romupiirilevyistä, eivätkä ole tyhjiä.

[kuva]

Yllä oleva työkalulaatikkona elämänsä aloittanut laite on EPROMien tyhjennyslaite. Patenttiosasto löi sen kasaan Tuukan ystävällisesti lahjoittamasta UV-loisteputkesta, loisteputken koneistosta ja työkalulaatikosta.

[kuva]

Loisteputki on kiinnitetty laitteen kanteen ja tyhjennettävät ROMit laitetaan antistaattisen alustan päällä loisteputken alle. Tyhjennys vie noin 10 minuuttia, annan lastujen hautua tyypillisesti 15 minuuttia tyhjentymisen varmenemiseksi, sillä yksikin kääntymättä jäänyt bitti pilaa tyhjennystä seuraavan ohjelmointivaiheen.

Tämä UV-lamppu on erittäin terveydelle haitallinen vempele ja saa mm. nahkat lähtemään kädestä vain sekuntien altistuksella. Sen normaali käyttötarkoitus on erinäisten sairaalainstrumenttien sterilointi.

[kuva]

Stag Solar APS 435 EPROMeri, sininen laatikko koneen päällä on tietokoneemme äänijärjestelmän vahvistin eikä liity asiaan mitenkään! :)

Yllä oleva laite suorittaa varsinaisen kirjoittamisen. Tämä yksilö osaa toimia joko omillaan tai tietokoneen perässä. Yksinään se osaa lukea käyttömuistiinsa olemassa olevista ROM-piireistä sisällön ja joko kirjoittaa sen uusille lastuille, tai datan voi siirtää image-tiedostoksi PC:lle. Tällä tavoin otin muun muassa talteen bingo-koneeni erittäin harvinaisen suojaamattoman käyttöjärjestelmä-ROMin.

[kuva]

Koska tulevien ROMien sisältö on haettu netistä imageina, tarvimme siis PC:n apua siirrossa. Vanha EPROMerin Windows95-pohjainen softa pyörii tänäkin päivänä iloisesti modernilla PC:llä Winen alla Linuxissa moitteetta.

Ensin ajamme tyhjäystestin varmistaaksemme, että lastu on todellakin tyhjä. Tämän jälkeen image siirretään PC:ltä EPROMerin RAMiin ja aloitetaan kirjoitus. Kirjoituksen jälkeen juuri poltetusta ROMista otetaan checksum ja verrataan imagen checksumiin. Jos arvot täsmäävät, poltto on onnistunut (tai on käynyt todella paska säkä!) ja ROMit ovat käyttövalmiit.

[kuva]

Viimeistelynä laitan ROMeihin tarran, jossa kerrotaan kone, ROMin paikka ja versio. Informatiivisen osuuden lisäksi tarra peittää lastun tyhjennysikkunan, estäen sisällön menemisen piloille mikäli peli sattuisi olemaan loisteputkien alla backbox auki pidempiä aikoja.

22/09/12 - Päivityksiä, parannuksia, korjauksia

Raketin flashereiden asentamisen jälkeen en ole viitsinyt pelata, sillä hajotessaan kiinni jäänyt transitori alkoi käydä ilmeisen kuumana hajusta päätellen. Kävin hakemassa Haitaritehtaalta kokoelmastani uuden TIP102-transistorin ja aloin hommiin.

[kuva]

Raketin flasheri syttyy ja juuttuu päälle heti koneen virtojen päällelaiton jälkeen - kauan ennen kuin driverboard on saanut blankingin pois päältä bootissa. Tämä on melko selvä tapaus feilanneesta transistorista.

Hajonnu TIP122-transistori käyttäytyi jännästi. Välillä se oli koneen käynnistyessä pois päältä ja sai flasherit välkkymään hyvin himmeästi, sitten taas se saattoi jumahtaa päälle tai olla päällä jo alusta alkaen. Otin koneen driverboardin tutkittavaksi ja vikakohta näkyi jo paljaalla silmälläkin:

[kuva]

Transistori on käynyt ilmeisen lämpöisenä.

Korvasin alkuperäisen TIP122-transitorin TIP102:lla, kun ainoa käytännön ero näiden välillä on tehon kesto. Katselin ohimennen driverboardin kuntoa muilta osin. Tämä on ensimmäinen vaihdettu osa koko kortilta. Mittasin myös muut transistorit, mutta olivat ehjiä.

[kuva]

Kun kone nyt oli auki, vaihdoin samalla näytönohjaimen ROMin, jonka viime torstaina korputtelin. Huomioin, että näytönohjaimen virtapiuhan liitin on melko heikossa hapessa, näytönohjain boottasi pienestä hipaisustakin. En ole boottailua nähnyt pelin aikana, eikä se vaikuta pelaamiseen mitenkään, mutta täytyy pistää korjauslistalle kunhan saan sopivat liittimet ostettua.

[kuva]

Data-Eastin, Segan ja Sternin koneissa näytönohjain on yleensä itse näytön takana.

Seuraavaksi otin CPU/sound-boardin pöydälle tarkempaan syyniin. Koneessa oli todellakin alkuperäiset patterit - siis vuodelta 1995! Aivan käsittämättämän pitkäikäiset ovat olleet. Yksi pattereista vaikutti hieman karvaiselta toisesta päädystä, mutta ei ollut vuotanut onneksi patterikoteloon. Neutraloin patteripidikkeen jouseen tulleen pienen vuodon - ei mene tällä kertaa patterikotelo vaihtoon.

[kuva]

17 vuotta ja kone säilytti muistinsa vieläkin. Uskomattoman laadukkaat patterit.

Patterien vaihdon yhteydessä laitoin uuden peli-ROMinkin paikalleen. Alkuperäisissä pattereissa oli muuten hauska takuuteksti:

[kuva]

Mitähän olisivat tuumanneet, jos lähettäisi niille flipperin?

Ensimmäisessä bootissa koneen asetukset menivät tietysti uusiksi, kuten tulostaulukotkin. Otin edellisen omistajan ennätyksen talteen hänen pyynnöstään, katsotaan kauan menee rikkoa tämä ennätys:

[kuva]

Mailat täytyy ainakin pistää uusiksi, voimattomuus näkyy etenkin 13 pallon multiballissa, jossa ei voi tehdä muuta kuin antaa pallojen mennä alas kunnes on se 3-4 kpl joita pystyy vielä oikeasti pelaamaankin. Silti, alku on aina yhtä hauskaa katseltavaa!

30/09/12 - Ohje- ja hinnoittelukortit

Koneessa oli kiinni Pelikan suomentama ohjekortti ja hinnoittelukortin paikka oli kokonaan tyhjä. Kesti hetken metsästää hyvä versio korteista, sillä IPDB:stäkin löytyvä matalaresoluutioinen ja harmaataustainen GIF ei oikein näyttänyt hyvälle printattuna.

[kuva]

21/10/12 - CDS-äänirommit ja Tehdas

Olen pidemmän aikaa ihmetellyt, kun Whitestar-koneille on Sternin sivuilla ROM-paketti, jossa on 3:n puolen megan ROMmin setin lisäksi versio, jossa on 4kpl 1 megatavun ROMeja. Hommasin noita megaisia ROMeja ja poltin tuon setin. Eivät toimineet toivotulla tavalla, äänet olivat epämääräisiä rätinöitä ja muuta outoa. Missään Sternin sivuilta ei löytynyt selitystä tuosta toisesta setistä. Täytyy kai mailata sinne.

Siirsimme koneen liigakilpailuun valmistelujen yhteydessä Wanhalle Haitaritehtaalle.

[kuva]

Pirates of the Caribbeanin ja Apollo 13:n välistä puuttuu vielä Roller Coaster Tycoon, mutta muuten paikka alkaa olla hyvällä mallilla!

22/10/12 - I shall call him ... Mini me!

Eilen illalla minulle valkeni viimein miksi uudet ROMit eivät toimineet. Plärätessä läpi DE/Sega/Stern service bulletineja, osui kohdalle tämä. Laitoin ohjeessa esitellyn jumpperin ääni/CPU-kortille ja kas, uudet ääni-ROMit alkoivat toimia ... tavallaan.

Starttia painettaessa kone nimittäin heitti Austin Powersin alkurepliikin. Jäin tuijottamaan konetta hämilläni epäuskoisena. Mitä helvettiä?! Pelasin siinä sitten yhden pelin, osa AP:n kommenteista oli ihan osuvia Apolloonkin. Ja se AP:n ihana taustamusiikki...

[kuva]

ROMit eivät sisältäneetkään mitä päällä luvattiin...

Pelin jälkeen oli pakko varmistaa, että olin todellakin imuroinut Sternin sivuilta A13+CDS.ZIP:in. Jollain on ilmeisesti käynyt pieni moka. Palautin 512k alkuperäiset ROMit koneeseen, joskin jouduin polttamaan äänikortin ohjelman 64k ROMin uusiksi, sillä minulla on vain yksi kappale ko. lastuja.

23/10/12 - Pallokouru tarkemmassa syynissä

Segalla oli aikanaan todella mystisiä virityksiä pallokourun suhteen. Siinä missä Data-East Version 3:een asti systeemi oli täysi klooni Williams System 11:stä, ilmestyi System 3B:hen tämä muuten WPC:n pallokourua muistuttava systeemi, paitsi kahdella solenoidilla. Pallon shooter lanelle lyövä solenoidi on samanlainen, mutta sitä ennen on vapauttajamekanismi, joka päästää kourusta pallon kerrallaan seuraavalle solenoidille. Tässä yksilössä on vika, jonka seurauksena joissain tilanteissa palloa ei vapaudu ja shooter lanelle pallon lyövä solenoidi jää hakkaamaan tyhjiltään.

[kuva]

A13 pallokouru aukinaisena. Huomaa vasemmassa laidassa outholelle kentän alapuolelta syöttävä upkicker. Tässä pelissä ei ole yhtään upkickeriä kentän puolella vaan jokainen kentän alle saatu pallo (raketista tai kuusta) päätyvät takaisin pallokouruun.

Olinkin jo unohtanut miten riemukas tämän ajan Segan pallokouru on purkaa. Siinä missä WPC:ssä riittää kahden piirikortin ja kelan irrotus, saa tästä nyppiä ensin mekaaniset kytkimet yksi kerrallaan, sitten syöttömekanismin optokytkimen ja kaksi solenoidia ennen kuin kourun voi tipauttaa kentästä irti.

Epäilin jo entuudestaan jumitusongelmaa mekaaniseksi ja ideaa tuki suuresti pallokourun pohjaan tulleet reiät sekä pieni likakertymä niiden edessä. Viilasin ja hioin kourun pohjan suoraksi. Ohimennen asiaa tarkastellessa huomasin toisenkin potentiaalisen ongelman, sillä lähemmin syöttösolenoidin optokytkimiä katsoessa oli jo paljain silminkin nähtävissä ison liittimen pinnien murtuminen liitoksestaan.

[kuva]

Yhtään ihme jos kytkin haamuilee. Tämä saman ongelma pimentää myös usein lamppukorteilta lamput.

Juotin liittimen piikit takaisin kiinni ja lämmittelin muutenkin piirilevyn komponenttien liitokset läpi. En saanut testissä toistettua enää alkuperäistä ongelmaa, saa nähdä mitä käy kun päästään testipeliin asti. Seuraavana on vuorossa lopun pelikentän purku.

Vaihdoin ohimennen jokaiseen solenoidiin uudet kelan holkit kun purin konetta. Erityisesti pallonsyöttösolenoidin kelan holkki oli todella valmiin näköinen, varmaan palvellut vuodesta 1995.

Sterniltä muuten vastattiin minulle eiliseen mailiini siitä, että Apollo 13:n ROM-setissä on väärät imaget:

Thank you pointing this out to us. We have corrected the problem and now only the Apollo 13 assets are included in the A13+CDS.zip file.

Uudessa paketissa ei enää ollut näitä megatavun rommeille tehtyjä imageita. Harmi.

24/10/12 - Palasina.

Vanha jumiongelma palasi ensimmäisellä 13 pallon pelillä. Voi helvetin helvetti, olisin halunnut A13:n liigapeliksi, mutta ei sitä tollaisena voi pistää.

Perin harmistuneen pallokourun ongelman ratkeamattomuuteen otin kuitenkin lopun koneen työn alle puhdistettavaksi. Toinen puoliskoni Pilvi pesi ja kiillotti päärampin Novus #3 + #2-kombolla.

Pirun nätti tuli kyllä, täytyy vielä kysellä viisaammilta vinkkiä tuosta pallokourusta. Olen melko varma, että minulla on kotosalla kokonainen varaosa niistä päivistä, kun omistin koneen viimeksi 12 vuotta sitten.

Edit: Sain vinkin toiselta A13 omistajalta: kone kärsii mystisiä pallokouruongelmia, jos siinä ei ole magnetisoitumattomia palloja. Täytyy kokeilla huomenna. Meinasin pistää jo uudet pallot, mutta jätin kentän vahojen kuivumaan yön yli.

25/10/12 - Magnetismia

Pistin tänään Apollon takaisin kokoon ja kiillotin vahat. Vaihdoin vielä pallonvapautussolenoidinkin kun kerran varaosa oli, joskin tuo magnetismiteoria vaikuttaa paremmalle. Uusi setti palloja sisään ja pelaamaan. Konetta pelattiin tuntikaupalla - ongelma ei toistunut kertaakaan. Testasin jämäpalloja ja totesin, että osa niistä oli todella magneettisia, osa vain vähän. Tämä selittää myös miksi ongelma katoaa välillä ja toistuu välillä usein - jos rankasti magnetisoitunut pallo on alakourussa, se aiheuttaa todennäköisesti ongelmaa, mutta yläkourussa ollessaan magneettiset pallot eivät haittaa mitään ja kone toimii normaalisti.

Kone koukutti pahasti testipelaajiamme ja sai noin 40-50 peliä ilman ainuttakaan jumitusongelmaa. Olisikohan tämä nyt viimein ratkennut?

Tässä muuten yksi magneettisista yksilöistä:

26/10/12 - Keskitolppa

Konetta on pelattu ihan reikä päässä nyt kun se viimein toimii kunnolla. Alan vakuuttua siitä, että pallokourun jumitus johtui todellakin magnetisoituneista palloista. Tämä tarkoittaa vaan sitä, että nyt käytössä olevat tulevat ajan kanssa magnetisoitumaan samalla tavalla, koneeseen pitää tilata satsi erikoispalloja. Ovat vaan perhanat kalliimpia kuin perus 2e kiiltopallot ja sitten vielä kun niitä menee se 13 kappaletta...

Pelitestissä mailojen välissä oleva keskitolppa jäi aavistuksen ylös. Tutkin asiaa tarkemmin ja totesin plungerin muovisen osan katkenneen metallin ja muovin välisestä liitoksesta. Liimasin sen epoksilla takaisin kokoon, sillä ko. liitokseen ei kauhean suuria voimia pitäisi tulla. Tilaan uuden osan Marcolta samalla kun tilaan magnetisoitumattomat pallot ja pari korviketta hajonneille muoveille...

27/10/12 - Magnetismin paluu?

Koneella pelattiin pallojen vaihtamisen jälkeen huomattava määrä testipelejä ongelmitta. Itse kisassa jumitusongelma kuitenkin palasi jokusen pelin jälkeen. Liekö pallot magnetisoituneet alle 100 pelin jälkeen? Tilaan testiksi koneeseen setin erikoispalloja ja katson mitä tapahtuu. Pinball Newsissä oli muuten mielenkiintoinen artikkeli pallojen magnetisoitumisesta, Apollo 13 mainittu artikkelissa.

Opin Whitestarista alustana yhden todella tympeän ominaisuuden: kun koneen vaihtaa normaalin ja tournamentin välillä, se resetoi aivan kaikki asetukset tuloksia myöten.

13/12/12 - Kuuton yö

Viime viikonloppuna Hopeakuula ry juhlisti ensimmäistä vuottaan ja A13 piti saada riviin. Mietin asiaa jonkun aikaa, sillä voisin toki pistää tuoreen setin palloja ja saada sitten 13kpl käteviä jääkaapin magneetteja. Tarkemmin miettien ongelma on selkeästi kuun magneetti. Kytkin kuun pois käytöstä asetuksista ja vaihdoin pallot lauantaina.

Koneessa on nyt yli 50 peliä ilman ainuttakaan pallokouruongelmaa. Huvittavana yksityiskohtana peli on parempi ilman toimivaa kuuta - kuun napatessa pallo toiminta pysähtyy melkein 10 sekunniksi melko heikon lelun esittelemiseksi. Kuun ollessa pois käytöstä ramppi antaa edelleen kaikki mitä sieltä kuuluukin, mutta pallon saa heti takaisin peliin. Olkoot moinen flown tappaja tulevaisuudessakin pois käytöstä.

17/01/13 - Mailaongelma

Flipperitorstaina kesken pelin vasen maila lopetti toimintansa. Jäljitin vian lopulta siihen tyypillisimpään - mailan kelasta oli piuha murtunut irti. Pikainen kolvaus myöhemmin ongelma oli käsitelty. Koneessa on jäljistä päätellen vieläkin alkuperäiset flipperikelat joissa on alkuperäiset juotokset. Pitkään siis kesti tämäkin juotos koossa!

Magnetismiongelmia ei ole vieläkään näkynyt. Tampereen kolleegat pistivät joukkotilauksen Pinball lifestä, otin itse samaan settiin 20kpl vähemmän magnetisoituvia palloja. Katsotaan josko kuun laittaisi takaisin toimintaan joskus tulevaisuudessa. Peli on kyllä edelleen minusta parempi ilman...

27/03/13 - Pallopettymys

Päätin lykätä koneeseen Pinball lifen pallot. Pallosetti tuli yksittäispakattuna, jokainen pallo kuljetusöljyttynä. Siinä öljyjä pestessä aloin hämmästellä palloja. Näidenhän piti olla ihan hirveän kiiltäviä ja hyviä. Moni oli suositellut juuri näitä Pinball life erikoispalloja ja voin hyvällä omallatunnolla väittää löytäväni parempia jämäpallokokoelmastanikin!

Ehdin jo nakata edelliset pallot mäkeen, joten täytyy nyt mennä näillä. Uudet on kyllä kiillotettu, mutta ne näyttävät jotenkin oudolta. Laitoin 13 pallon sekaan lukkoraudan päälle yhden Extraballista ostamani ja se paistoi joukosta aivan selvänä.

No, täytyy etsiä jotain muuta tilalle.

[kuva]

Koneessa esiintyi tänään härö ongelma. Näytönohjain boottasi kesken pelin. Tämä ei ole sinänsä ihme, kun virtaliitin pitäisi vaihtaa vielä, mutta yleensä kone tokenee ongelmasta seuraavan moodin alkaessa. Nyt näyttö jäi tilaan, jossa moodien animaatiot pyörivät kyllä oikein, mutta pisteet eivät näkyneet. Hassua. Täytynee korjata liitin joku päivä tässä.

03/04/13 - Näytönohjaimen virrat

Otin tänään viimein näytönohjaimen virtaliittimen työn alle. Se olikin ihmeen heikkoon happeen päässyt, kevyt napautus näyttöpaneeliin sai näytönohjaimen boottaamaan.

Vaihdoin virtaliittimen urospuolen näytönohjaimen piirilevyltä ja puristin naarasliittimeen uudet pinnit. Nyt näyttö ei enää boottaile omia aikojaan.

20/10/13 - TILT!

Viime liigakisan finaalipelissä tein aika rajun liu'utuksen Apollolla ja kone ei tiltannut. Olin jo unohtanut koko tilanteen, sillä pelaamme peli-illoissa Hopeakuulan puolesta aika leppoisia pelejä. Päätin vilkaista kentän alle kuitenkin liigakisaan valmistellessa ja huomasin, että tiltin paino on kabinetin pohjalla irtonaisena!

Heilurin päässä on kierre, johon ruuvatulla ruuvilla painon korkeutta ja näin koneen tilttiherkkyyttä saa säädettyä. Heilurin lanka oli katkennut aivan kierteen alusta. Pohdin asiaa hetken ja päädyin kiinnitämään heilurin langan puolikkaaseen epoksilla! Tämä sai painon roikkumaan noin puolessa välissä kontaktirenkaasta. Herkkyyttä saa nyt säädettyä heilurin kiinnityspisteestä varovasti vääntämällä. To-do -listalle ostaa uusi koko tilttiheiluri, mutta toistaiseksi tämä pelaa toivotulla tavalla:

[kuva]

Koneen keskikentällä on palasiksi mennyt muovi heti alimman bumpperin alapuolella. Koitin jo kerran liimata sen kasaan, mutta nyt se on mennyt pahemmin. Aika valmistaa sitten uusi. Aloitin ensin tekemällä pahvin palasta alkuperäisen muotoisen muotin. Muovin toista puolta ei löytynyt mistään, joten jouduin arvioimaan vasemman puoliskon muodon.

[kuva]

Se mitä alkuperäisestä oli jäljellä ja arvioitu muoto pahvilla.

Leikkasin tämän jälkeen muodon pahvista ja sovitin sitä paikkaansa:

[kuva]

Sehän näyttää sopivan hyvin paikkaansa. Seuraava askel on leikata tämän muotin avulla läpinäkyvästä pleksistä uusi kappale ja kiinnittää siihen laserprintattu muovikalvo alle.

25/10/13 - Pikapaikkaus

Muovikorjauksen seuraava askel oli hankkia siivu sopivan paksua pleksiä ja leikata siitä edellisellä kerralla muotista tehty pala. Lievä paniikki iski kuitenkin päälle, sillä en löytänyt kirveelläkään mistään kuviosahaan vähemmän rouheaa terää. Whitestareissa käytetyt targetit ovat luonnostaan hieman pomppuisia välillä, joten hyppypalloja tässä koneessa tulee. En oikein voinut jättää siis liigapeliin tyhjää monttua puuttuvan muovin tilalle.

Tästä seurasi tietysti pohdinta mitä voin tehdä tähän hätään? Tarvisin materiaalia, joka ei pistä kentältä silmään kauheasti, on leikattavissa kohtuu vaivalla mattoveitsellä tai saksilla ja kestää suoran osuman pallosta.

Ensimmäinen ehdokas oli perinteinen kilon karkkipaketti. Leikkasin testikappaleen ja pudotin siihen palloja päälle. Materiaali halkesi muutaman osuman jälkeen, joten siitä tulisi vaan sotku pelissä. Samassa paketissa mukana tullut läpinäkyvä kansi sen sijaan taipui kyllä, mutta ei haljennut. Tämä ei ehkä kestä pidemmän päälle alla olevien lamppujen kuumuutta, mutta ehkä tarpeeksi.

[kuva]

Uusi väliaikaiskappale maalattuna sprayllä.

Leikkasin muotin mukaan paketin kannesta sopivan kappaleen ja pistin sen parin ison prikan väliin testiksi. Se sopi oikein hyvin paikalleen, mutta näytti tietysti vähän hassulta läpinäkyvänä.

Seuraava askel oli maalata tuo. Alkuperäisessä oli tähtitaivas melko tummalla, joten mattamusta spray ajoi asiansa. Huvittavin kohta tuli siinä, että ulkona ripsi aivan lievästi vettä kun kävin maalaamassa. Muutama vesipisara osui tuoreeseen maaliin ja teki siitä paremman tähtitaivaan, kuin olisin osannut maalata pensselillä!

[kuva]

Kouvostoliiton sää tarjosi ilmaisen tähtitaivaan vasta maalattuun kappaleeseen.

Lopputulos on välttävä ja kesti liigapelin. Kaikki mitä siltä oletettiinkin!

08/03/14 - Pallokouru takkuaa

Apollo 13 oli Kouvostoliitto Kickbackin ensimmäinen esitelty karsintakone. Tottakai perinteiseen tapaan kone kehitti ongelman heti ensimmäisessä illassaan. Pallo ei lopu satunnaisesti, vaan kone alkaa laskea vasta bonuksia vasta ensimmäisen pallonetsinnän jälkeen. Vika viittaa kovasti pallokourun viimeiseen kytkimeen, mutta se toimi testeissä ihan ok.

Kyseessä on malli, jota minulla ei satu olemaan varastossa, joten koitin elvyttää kytkintä contact sprayllä ja painelin sitten viitisenkymmentä palloa pallokourutestistä läpi. En ainakaan nähnyt että pallot tarttuisivat toisiinsa, jumittaisivat jotenkin muuten kourussa tai että kytkin kränäisi muuten.

Vaihtoon kytkin menee joka tapauksessa, mutta katsotaan josko selviäsi nyt pari viikkoa näin, ettei tarvi tilata vain muutamaa kytkintä.

12/03/14 - Pallokouru ratkesi

Taas tuli hieman tyhmä olo kun tajusin viimein ongelman. Kun sain kiinni kerrankin tilanteen jossa pallo ei lopu, katkaisin pelin saman tien ja katsoin mitä pallokourussa on tekeillä. Mutta mitä ihmettä, siellä oli yksi pallo liian vähän. Missä ihmeessä puuttuva sitten on, ja miksi pallonetsintä löytää sen aina?

No, tässä tulee yksi Apollo 13:n erikoisuus, josta jo taisi olla tuossa aiemminkin kuva tässä korjauspäiväkirjassa päältä päin. Kuun ja raketin kiinni ottamat pallot menevät kentän alle ramppiin, joka on samalla tasolla kuin pallokouru. Rampissa on upkickeri, joka potkaisee pallon kentän päälle ja sieltä pallokouruun.

[kuva]

Tämän upkickerin kytkin oli alkanut reistata ja tämä on syynä myös siihen, miksi pallonetsintä saa pallon siirrettyä "näkymättömästi" paikoilleen.

Laitoin uuden kytkimen upkickeriin, ongelman pitäisi viimein olla käsitelty.

06/12/14 - Irtolangan kosto

Melkein 9 kuukautta ehdittiinkin sitten olla ilman Apollon kiukkuamista. Peli-illassa todistin kovin tuttua tilannetta, jossa pallo ei pääty pelissä olevan pallon menetykseen, mutta vain multiballin jälkeen. Ensimmäinen ajatus oli kurkata missä kunnossa pallot pallokouruun syöttävä upkicker on.

[kuva]

Näytti perin heikosti toimivalta ilman kytkimensä lankaa. Puristin kytkimen langan korvakkeet hieman tiukemmaksi ja painoin langan sitten paikalleen. Taas pelaa!

↵ Takaisin päiväkirjat-osioon

Viimeksi päivitetty 2014-12-07 11:47, v39.