Contact korjauspäiväkirja

Tämä on 20. pelini, Contactin korjauspäiväkirja.

Sivua on viimeksi päivitetty 2015-03-27 10:15.

Voit hypätä tästä viimeisimpään kohtaan.

11/10/13 - Haku

Jokainen PR-keikka tuntuu poikivan enemmän tai vähemmän jotain sivutuotteita. Yhteydenottoja tulee ajottain mitä ihmeellisimmistä aiheista, yleisin on kuitenkin kaupan olevat koneet. Hopeakuula ry oli vastikaan Kouvostoliiton seudulla mediassa. Meistä oli ihan hyvän mittainen radiohaastattelu ja olimme myös alueen TV-uutisissa. Ilmeisesti tämän seurauksena minua lähestyttiin tekstiviestillä Williamsin Trizonesta ja Contactista. Ei sinällään ollut mikään hillitön ostohinkukaan tulevan liigakisan alla, mutta tarjotuista peleistä Contact näytti sen verran kentältään hyväkuntoiselta ja hinnaltaan huokealta, että se oli pakko ottaa talteen toimimattomanakin.

Lähdimme sitten perjantaina katsomaan konetta. Kuten luvattua, se oli jollain tavalla sekaisin. Näytöissä oli numeroita, mutta kyseessä ei ollut tyypillinen patterien loppumisen merkki vaan jotain muuta. Kone ei reagoinut myöskään testinappeihin CPU-kortilla.

Noteerasin ensimmäisenä huomattavasti vuotaneet patterit. Nopealla vilkaisulla vuotoa oli vain patterien alaosassa, mutta valoa vasten näki että liemi oli valunut aivan koko kortin matkalta alaspäin. Matkalla on ainakin pelirommit ja muutama passiivikomponentti.

Tuleva viikonloppu oli kuitenkin pyhitetty Orivesi Pinball Openin kisakaluston ylläpitoon, palasimme Lohjalta konetta hakemasta jossain puolen yön jälkeen ja kävimme vain nostamassa koneen Haitaritehtaalle jemmaan odottamaan ensi maanantaita.

[kuva]

Ikää on 35 vuotta nyt, mutta kone on melkein paremmin säilynyt kuin omistajansa.

14/10/13 - Lähempää arviointia

Liigakisaan tulevat koneet alkavat näyttää hiljalleen melko hyvältä, joten otin yhden illan uuden saaliin tutkimiseen. Purimme Pilvin kanssa kentältä muovit ja kumit pois, muovit menevät pesuun ja kumit tulevat kokonaan uudet. Valtaosa niistä olikin sitä luokkaa, että ne katkesivat kun vähän venytti. Itse kentälle ei tarvi tehdä muuta, kuin pyyhkäistä puhtaaksi ja pistää hyvä vaha päälle.

[kuva]

Koneen myyjä kertoi ottaneensa koneen varastosta yli 20 vuotta viimekertaisen pelin jälkeen, pistäneensä päälle ja pelanneensa pari erää. Tämän jälkeen solenoidit lakkasivat toimimasta ja kun konetta siirrettiin, se ei enää bootannut loppuun. Noteerasin jo perjantaina hakiessa patterivuodon - se voi olla pieneltä vaikuttava asia, mutta aiheuttaa todella suuren päänsäryn kun tuhon laajuuden näkee. Tämä kone on oiva esimerkki siitä, miksi patterit pitää vaihtaa usein!

Otin CPU- ja driver boardit irti ja löin ne Stellar Warsin boottailuongelmaa selvittäessä tehtyyn virta-adapteriin jolla saan ajettua kortteja normaalilla PC:n ATX-virtalähteellä.

[kuva]

CPU-kortti omillaan testattavana. Vasemmalla ylälaidassa tekemäni liitin 5 ja 12 voltin syötölle.

Testipenkissä korttiin tuli kyllä virrat, mutta se ei bootannut. Pari sekuntia myöhemmin alkoi tuoksua palanut, joten kiskaisin virrat äkkiä pois ja koitin sormella komponentit läpi. Pahimman vuotokohdan keskellä ollut ROM oli aivan tulikuuma, oletan että se on mennyt viimein oikosulkuun korroosion vaikutuksesta. Onneksi sentään kyseessä on huonolaatuiset Scanbe-kannat, niin ei itketä vaikka joutuukin vaihtamaan niistä jokaisen.

[kuva]

Patterivuodon jälki menee sopivasti kuumenevan ROMin kannan ali.

Scanbe-kantojen hyvä puoli on, että ne on kohtuu helppo poistaa. Muoviosan saa murrettua aivan pienellä voimalla piirilevyä vahingoittamatta ja nostettua pois. Tämän jälkeen jäävät vain pinnit, jotka on helppo poistaa kolvilla ja kärkipihdeillä yksi kerrallaan.

[kuva]

Jo valmiiksi huonot Scanbe-kannat murenevat silpuksi jo omillaan kaiken patterivuodon aiheuttaman korroosion vuoksi. En ymmärrä miten tämä kone on voinut toimia näin! Etualalla mitä oikealla ylhäällä näkyvän mustan muovikotelon sisällä on.

Jokaisessa ROMissa on 24 jalkaa ja kortilla on yhteensä 6 paikkaa. Jalkojen jämien poistaminen ja piirilevyn reikien tyhjentäminen tulee olemaan rattoisa projekti. Poistin tänään kahden ROMin jalan jäännökset, mutta tätä riemua riittänee vielä pitkälle tulevaisuuteen. Veikkaan, että kannassa ollut ROM on piloilla myös, en ehtinyt napata siitä noussutta savua pussiin, että sen saisi myöhemmin piiriin takaisin sisälle.

Täytynee huomenissa jatkaa itse pelikentän kokoamista uusien kumien merkeissä ja sitten poistaa lisää kantojen jämiä. Täytyy myös tilata lisää piikkirimaa, että saan rakennettua ROMeille uudet kannat ja polttaa uusi ROM-setti. Onneksi minulla on Leonin testiROMitkin nykyisin, niin voi testata koneen toimintaa kunhan saan kannat rakenneltua loppuun. Yksi suuri urakka tulee myös olemaan koneen prosessorin kannan uudelleenrakennus - sekin on yksi iso Scanbe-kanta.

15/10/13 - Pystytetty

Tämän päivän pääprojekti oli saada koneen kenttä pestyä ja takaisin kasaan, jotta voisimme siirtää koneen keskeltä lattiaa paikalleen ja kiinnittää backboxin.

Kävin hakemassa setin pelikentän kumeja Pinviniltä ja laittelimme ne paikoilleen pelikentän vahauksen jälkeen. Hirveästi olisi tehnyt mieli kokeilla konetta, mutta ilman CPU-korttia pelikokemus ei ole aivan yhtä hyvä.

Kannoimme koneen Haitaritehtaalla Lazerball:n jättämään tyhjään paikkaan ja nostimme backboxin paikoilleen. Komea ilmestys siitä tuli! Toivottavasti saan CPU-kortin kuntoon lähiaikoina.

16/10/13 - Kolvailutyötä

Otin tänään projektiksi poistaa kaikki Scanbe-kantojen jämät CPU-kortilta ja aloin sitten siivota kortin läpivientejä kantojen poiston jäljiltä. Kantojen jämät tulivatkin kaikki poistettua ja siivosin kannoista kaksi, neljä vielä jäljellä.

Pääsen varmaan tulevaisuudessa helpommalla, kun poltan pelin uuden softan kaksi kertaa suuremmille ROMeille. Minun tarvitsee näin ollen polttaa vain kolme ROMia kuuden sijaan. Voin samalla luistaa vähän ja jättää myös kannat asentamatta CPU-kortille näille pois jääville.

Pääkaupunkiseudulta vierailulla ja kisakalustoa säätämässä ollut harrastajakollega Klasu toi minulle läjän uusia kantoja. Samalla sain myös uudet elkot vanhojen jo perin arveluttavien tilalle. Keskityimme tänään kuitenkin pääasiassa Big Hurtin pelikuntoon laittamiseen, josta enemmän ko. koneen korjauspäiväkirjassa.

18/10/13 - 1. bootti

Jatkoin tänään läpivientien siistimistä ja sain lopulta kaikki ne puhdistettua jotka aionkin puhdistaa. Seuraavaksi laitoin piirilevyn reunan lautaselle ja kaadoin patterivuodon alueelle laimennettua etikkaa. Jatkoin, kunnes kuohuminen loppui, joten happo lienee nyt edes jollain tavalla neutralisoitu. Pesin kortin vedellä ja alkoholilla ennen seuraavaa vaihetta.

[kuva]

Uusi patterikotelo paikallaan, samoin ne kolme ROM-kantaa joihin tulee uusi vähemmälle piirimäärälle sovitettu pelisofta.

Kolvasin korttiin uuden patteripidikkeen ja kolme uutta ROM-kantaa. Tämän jälkeen olikin se jännä kohta - testata mitä tapahtuu kun lyö virrat. Melko paljon pientä näpräämistä on saanut tehdä, että tähän ollaan päästy. Pitkät päivät Haitaritehtaalla toivat kuitenkin edes jonkinlaisen voiton kotiin, sillä kortti vaikutti käynnistyvän Leonin System 3/4/6 testi-ROMilla. En saanut testattua konetta varsinaisilla peli-ROMeilla, sillä minulla ei ole ylimääräisenä tarpeeksi pieniä ROMeja tyhjänä.

Näyttää kuitenkin hyvälle tähän asti!

21/10/13 - 1. peli

Päivän loistolöytö Tuukan vinkkaamana oli Huuto.netistä 5kpl 16 kilobitin EPROMeja, erityisesti kun hinta oli vain muutama euro ja ne olivat alle 2km päässä kotoani! Viimekertaisesta Leonin testiROMin onnistumisesta toiveikkaana poltin täyden 3:n ROMin pelisoftasetin ja testasin niitä pöydällä PC:n virtalähteen kanssa. Kone näytti boottaavan ongelmitta.

[kuva]

Uudet peli-ROMit paikallaan.

Pöydällä erillisellä virtalähteellä CPU-kortti tuntui boottaavan hyvin, mutta koneessa kiinni ei niinkään. Kone oli selvästi jollain tavalla tolkuissaan, sillä näytöissä oli nollaa ykköspelaajan täysin pimeää ja kahta muuta pari segmenttiä missaavaa lukuunottamatta. Kentän valot vilkkuivat satunnaisesti, mikä ei kuulu kuvaan sillä tässä koneessa ei ole varsinaista attraction modea vilkkuvine valoineen kun peli on ohi - pelkästään "Game Over" ja "Highest score"-valot vilkkuvat.

[kuva]

Kone ensimmäisen kerran virroissa korjausten jälkeen. Kentällä paloi satunnaisia valoja, näytöissä nollaa.

Mielenkiintoinen huomio kuitenkin oli, että jos konetta täristi edes hieman, se meni täysin pimeäksi. Molemmat diagnostiikka-LEDit syttyivät suuremman ongelman merkiksi. Koneessa oli vielä itse prosessori ja RAM Scanbe-kannoilla, joten otin vielä yhden kolvailu-urakan ja vaihdoin ne.

Testasin korttia taas pöydällä, käynnistyi edelleen. Se käynnistyi myös koneessa, täsmälleen samaan kohtaan. Mutta ei enää resetoinut ravistuksesta. Mystistä, mikään ei näytä olevan vialla varsinaisesti, mutta kone vaan ei jotenkin boottaa loppuun. Kokeilin huvikseni painaa testinappia. Kas, kone meni diagnostiikkatilaan. Käytyäni diagnostiikoissa käytin virrat pois uudestaan ja kone alkoi vilkuttaa "Game Over"-valoa. En tiedä vaatiko System 3 softa sitten diagnostiikassa käynnin patterien tyhjenemisen jälkeen.

Peliä ei saatu kuitenkaan käyntiin. Hetken aikaa mietittyäni tajusin lopulta painella kolikkoluukun kytkimiä sen verran, että saatiin krediittejä ja kas, ensimmäinen peli oli valmis alkamaan:

Ensimmäisen pelin keskeytti pallon juuttuminen vasempaan monttuun. Pisteitä siitä sai, joten ongelma oli joko kelassa tai sen ohjauksessa. Tarkempi tutkimus osoitti, että montusta pallon ulos työntävä varsi oli pois paikoiltaan. Tämän jälkeen saimmekin pelattua koneella pari varsin hauskaa erää. Kone on yksinkertainen mutta melko viihdyttävä. Yksi hupaisin yksityiskohta ovat "avaruusajan" äänet, etenkin mailojen efektit.

Tällä hetkellä koneen ainoa jäljelle jäänyt vika ovat näytöt.

[kuva]

1. pelaajan näyttö on kokonaan pimeänä, 2. pelaajan näytöstä puuttuu kaksi ensimmäistä segmenttiä ja neljännen pelaajan näytöstä 10000 pisteen segmentti.

Kokeilin vaihtaa 1. ja 3. pelaajan näytöt keskenään. Täysin pimeän näytön ongelma ei ole näytön lasissa vaan ohjauksessa. Ehkäpä sieltä on joku piiri pamahtanut näytönohjauksen puolelta.

Joka tapauksessa mahtava päivä!

22/10/13 - Näyttö ja lisää pelejä

Tarkoitukseni oli tänään töiden jälkeen alkaa pohtia mikä koneen näytöissä on vikana, mutta harrastajakollega Klasu olikin innostunut käyttämään työaikaa hyödyksi ja lueskelemaan koneen kytkentäkaaviota.

Havainto oli, että 1. pelaajan kaikilla numeroilla ja 2. pelaajan kahdella ensimmäisellä on yhteinen tekijä: niiden ohjaus on samalla piirillä. Pirautin tämän tiedon saatuani siltä istumalta Extra balliin ja sain kuin sainkin moisen vielä aamupäivästä postiin. Ehkäpä se ehtii huomiseksi perille, niin saadaan kone pelikuntoon.

Muilta osin peli tuntuu olevan ihan kivassa kunnossa. Pelasin reilut 10 peliä ilman ongelmia. Korjauslistalle päätyi oikeastaan drop targettien putsaus, sillä ne nyt liukuvat alas vähän tahmaisesti. Lamppuja pitänee vaihtaa myös vielä jokunen, tänään saapui Extra Ballista edellinen lähetys jossa tuli viimein 200kpl #44-lamppuja. Pääasiallisesti WPC-koneita omistaneena minulla on sadoittain lasikantaisia #555-lamppuja, mutta vain muutama pieni paketti metallikantaisia #44/#47 mallisia. Nyt vanhempien koneiden määrän kasvaessa niitäkin on alkanut viimein mennä.

24/10/13 - Näytöt ja mekaanikko pullossa

1. pelaajan näytön korjaukseen tarkoitetut UDN6184-piirit saapuivat tänään juuri sopivasti. Tuli tuossa eilen myöhemmin päivästä mieleen, että tuohon tarvisi sitten vielä toisen piirin korjaamaan 4. pelaajan näytöstä puuttuva yksi segmentti, joka mahdollisesti puuttuisi myös 2. pelaajalta. Ennakoin ja tilasin sen huomiseksi.

[kuva]

Master display -kortti, joka ohjaa kortilla olevan krediitti/pallonäytön lisäksi kaikkia pistenäyttöjä.

Vaihdoin UDN6184-piirin ja lisäsin sille samalla kannan. Virrat päälle ja seuraava näky odotti:

[kuva]

Eli kuten ennustettu, nyt 2. ja 4. pelaajan näytöissä näkyy sama vika, 2. pelaajan näyttö kärsi kahdesta päällekkäisestä viasta, sillä UDN6184-piiri ohjasi ensimmäisen pelaajan kaikkien segmenttien lisäksi 2. pelaajan 1-2 segmenttejä.

Pelailimme hetken koneella ja se alkaa vaikuttaa yhä hauskemmalta. Koneessa on monia lyöntejä jotka onnistuvat kivasti myös mailaparien ulommilla mailoilla.

Katsoessani muuta ongelmaa Klasu korjasi drop targeteissa olleen ongelman. Ongelman nimi oli "mekaanikko pullossa", eli kuivana toimimaan tarkoitettuja osia oli voideltu. Onneksi valtaosan öljysotkusta sai pois puhdistusalkoholilla. Huomasimme, että koneesta on voideltu aika monesta kelasta plungeri myös, mikä tarkoittaa pidemmän päälle jonkun verran puhdistustyötä.

25/10/13 - Näytöt kunnossa

Tänään saapui 14069-piiri, jonka epätoimivuuteen olimme päätyneet eilen 2. ja 4. pelaajan näyttöjen ongelmaa pohtiessa. Mittasin huvikseni kuitenkin ennen piiriä PIA:lta tulevan signaalin joka logic proben mukaan oli nopeasti vaihteleva - eli mitä pitikin. Laitoin 14069:n kannan kanssa paikalleen ja tässä lopputulos:

[kuva]

Viimein kaikki näytöt toimivat!

Olipa hauska projekti ja pirun hyvin ajoitettu. Tarkoitus oli saada tämä kone liigakisaan ja se on juuri mitä lopulta kävikin. Yksi harmi koneessa vielä kuitenkin oli, se täytyisi saada free playlle kuten muutkin koneet.

Stellar Warsissa kävi kohtuu helposti. Asetusmenusta laittoi maksimi krediittimääräksi 0. Tässä koneessa ... no. Tässä ei ole mitään asetusmenua. Vaikka system 3 ja 4 ovat niin lähellä toisiaan, että System 3 CPU-kortin voi modifioida System 4:ksi muutamalla johdon vedolla, on softa jonkun verran eroava. Yksi pääkohta on siinä, että System 3:ssa asetukset syötetään DIP-kytkimillä eikä menuista.

Pelin asetuksia muutettaessa painetaan ensimmäisenä CPU-kortin "Diagnostic start"-nappia, jonka jälkeen koneen näytöt pimenevät ja kone menee konfiguraatiotilaan. Tämän jälkeen valitaan haluttavan asetuksen numero "funktion"-DIP-kytkimillä ja asetuksen arvo "data"-DIP-kytkimillä. Asetusten numerot taas löytyy pelin manuaalista listana.

[kuva]

DIP-kytkimet joilla valitaan funktio ja sen arvo. Kuvan alalaidassa diagnostiikka- ja load-napit.

Kun haluttu asetus on kohdallaan, painetaan "Load data"-nappia, jolloin kyseinen asetus kirjoitetaan koneen muistiin. Mutta mistä nuo DIP-kytkinten asetukset sitten? Backboxin kyljessä on näppärä taulukko jossa on kerrottu DIP-kytkimien asennot ja niiden numerot niille jotka eivät puhu luonnostaan kahden potenssia:

[kuva]

Williamsin näppärä ohje DIP-kytkinten käytöstä.

Jos halutaan muuttaa lisää asetuksia, muutetaan funktion ja data-DIPit uuden halutun kohdan ja arvon mukaan ja taas "Load data".

Säädin koneen "Maximum credits"-arvon nollaan, mutta kone ei mennyt free playlle. Tämäpä oli perin ikävä takaisku. Sain myöhemmin kuulla, että ilmaisen pelaamisen optio tuli vasta System 4:ssä, mikä selittää miksi tämä jekku onnistui Stellar Warsissa.

Periaatteessa olisin voinut elää senkin kanssa, että maksimi krediittimäärä laitetaan 99:ään ja napsutellaan lisää pelejä kun ne loppuvat. Sain kuitenkin toisen idean: olisikohan mahdollista säätää replay-raja todella alhaiseksi. Ja kyllä, replay-rajan pystyi itseasiassa säätämään nollaan. Tämän jälkeen kone antaa krediitin heti pelin alussa ensimmäisestä pisteitä antavasta kohdasta, joten teknisesti krediitit eivät lopu enää koskaan. Koneessa on neljä replay-rajaa, jätin kaksi ensimmäistä koska Haitaritehtaalla on aina ollut "normaali" ja "hyvä" replay-raja kaikissa koneissa.

04/12/13 - Savu nousee

Laitoin koneen päälle puolisen tuntia ennen peli-illan alkua. Siinä lähistöllä siivoillessa noterasin, että jossain koneessa vetää kela satunnaisesti omillaan. Kuuntelin aikani nakuttelua, kunnes paikallistin äänen tulevan Contactista. Pelikentän yläosassa olevan montun upkicker näpytteli omillaan. Ajattelin aluksi, että sen kytkin reistaa ja kone yrittää saada palloa sieltä ulos, mutta lähempää katsoessa huomasin pelikentän alta tulevan valkoista savua. Se on sähkölaitteissa tyypillisesti huono merkki.

Savu loppui ennen kuin sain takalasin pois, olisin kokeillut läpi ohjaustransistorit etsien lämmennyttä yksilöä. Kentän alla näky oli savuefektien mukainen:

[kuva]

Parasta ennen -päiväys on ummessa.

06/12/13 - Transistorihippasilla

Katsoin manuaalista mikä transitoripari kyseistä upkickeriä ohjaa ja kas, olihan se kypsä jo ihan piirilevyä myöten.

[kuva]

TIP-120 ja sen predriver-transistori poistettu piirilevyltä

Hämärässä silmämääräisesti tutkittuna vaurion laajuus ei paljastunut keskiviikkona, nyt sen näki oikein hyvin. Ohjaustransistori oli sen verran kypsä, että sen kotelo oli sirpaleina.

[kuva]

35 vuotta palveltuaan tämä transistori antautui viimein. Mikään ei nykyisin kestä!

Tutkiessani tarkemmin yllä olevaa transistoria huomasin sen keskimmäisen ja oikeanpuoleisen jalan välissä jonkun roskan. En tiedä onko se johtanut sähköä tarpeeksi aiheuttaakseen oikosulun, mutta se oli perin hyvin tuossa kiinni.

Vaihdoin tilalle TIP102:n ja WPC:stä tutun predriver-transistorin, mutta suureksi harmiksi ne eivät toimineet. Kela veti koko ajan kun virrat laittoi päälle. Ehdin jo epäillä vikaa ohjauksessa jossain ylempänä, kuten PIA-piirissä, mutta päätin kokeilla piruuttani vielä alkuperäisellä pre-driverillä, joka oli kyllä mustunut piirilevystä nousseesta savusta. Se mittaantui kuitenkin toimivaksi ja kun viimein sain kortin takaisin koneeseen, upkicker toimi moitteetta.

To-do -listalle laittaa saman mallinen uusi osa. Noteerasin myös, että äänikortilla on perin kypsän näköisiä elkoja pari kappaletta. Ovat sen verran isoja, ettei ihan hyllyltä löydy itseltä.

25/12/13 - Pyörivä liike ja hullut

"Pyörivä liike kiehtoo hulluja. Flipperissä on pyörivää ja edestakaisin menevää liikettä", kertoi K. Kannisto kymmenen uutisille menneinä vuosina. Contactissa edestakaisin menevä liike loppui, kun pelaaja kertoi peli-illassa liikkuvan keskitargetin olevan kuollut. Tutkin ensimmäisenä moottorin ja sinne tuli kyllä jännite. Olin hieman yllättynyt löytäessäni vaihtovirtaa. Tämä ei siis ollut normaalin solenoidin ohjauksen perässä.

Manuaali tiesi kertoa, että solenoidi 22 on "Moving target relay", joka selitti vaihtovirran solenoidien ohjauksella toimivassa moottorissa. Seurasin sitten moottorilta lähteviä johtoja releelle, joka ei ollut aivan mitä odotin. WPC:issä olen tottunut näkemään ihan tehdasvalmisteisia releitä, joissa siis on releen kela ja kärjet läpinäkyvässä muovikotelossa. Tämä rele taas oli enemmän mallia "tee se itse":

[kuva]

Vetämällä releen kelan maapuolen maihin rele veti ihan oikein. Painoin kytkimen lehtiä ja moottori pyörähteli tuskaisesti muutaman kierroksen eteenpäin. Kytkimen kärkiin oli selvästi laitettu voitelevaa contact spraytä. Viilasin kärjet kärkiviilalla ja koitin uudestaan. Nyt moottori pyöri saman tien. Tällä kertaa päästiin helpolla.

09/08/14 - 40, 40, 40 ja 40, 40, 40

Contact on näköjään ollut yli puoli vuotta Haitaritehtaan pelikäytössä ilman ainuttakaan perusylläpidon ulkopuolista vikaa. Kova peli tämä vanha System 3:nen kyllä on! Olen pari kertaa noteerannut, että kelat vetävät attraction modessa itsestään ja se on lakannut kun on painanut sormella CPU-kortin ja driver boardin välistä 40 pinnin liitintä. Tämän liittimen mätäneminen onkin yksi System 3:sten vakio-ongelmista ja tietäen koneessa olevan alkuperäiset liittimet, tämän päivän tulo oli tiedossa pitkään. Kerrankin kun oli aikaa, niin eikai muuta kuin kolvi kuumaksi ja tekemään.

Joten, CPU-kortilta 40 urospinniä pois, 40 piirilevyn reiän puhdistus, 40 uuden pinnin kolvaaminen.

[kuva]

En viitsinyt jättää hommaa puolitiehen kun osiakin kerran oli. Todennäköisesti ongelma tulisi käsitellyksi pelkillä CPU-kortin pinneillä, sillä alkuperäiset ovat pyöreitä, joten kontaktipinta on aika pieni verrattuna modernimpiin neliskanttisiin. Stellar Warsissa on vieläkin alkuperäinen naarasliitin driver boardilla, eikä se tunnu haittaavan menoa.

No, kerran kone on auki, tehdään loppuun asti.

[kuva]

Vaihdon jälkeen jännitti vähän, toimiikohan kone vielä korjauksesta huolimatta? Ensimmäinen peli käynnistyi kuitenkin ongelmitta ja kone pelasi ilman suurempia yllätyksiä.

26/03/15 - Bumpperi

Melkein samoihin aikoihin Stellar Warsin kanssa noteerasin vasemmanpuoleisimman bumpperin pitävän ihmeellistä ääntä lyödessä. Siitä olivat molemmat kierretangot katki kiinnityskohdasta kelaan, joten Contact sai kokonaan uuden ringin sitten. Taas pelaa.

↵ Takaisin päiväkirjat-osioon

Viimeksi päivitetty 2015-03-27 10:15, v33.