Fire! korjauspäiväkirja

Tämä on 23. pelini, Fire!:n korjauspäiväkirja.

Sivua on viimeksi päivitetty 2018-12-08 19:00.

Voit hypätä tästä viimeisimpään kohtaan.

16/07/14 - Saapuminen

Fire! saapui minulle Secret Service:n kanssa suoraan Haitaritehtaalle. Peli-illan aikana oli kiireistä, mutta löin sen verran virrat päälle, että vilkaisin koneessa ollutta sähkövikaa joka kuulema sai slinghostin hakkaamaan hulluna. Ja kyllä, olihan siinä vika. Kone oli noin 10 sekuntia päällä, jonka jälkeen vasemman slingshotin ohjaustransistori päätti elämänsä hyvin komealla savulla ja hirveällä palaneen elektronikkan hajulla.

[kuva]

Kenttä muuten koneessa näytti ihan siedettävälle. Pelattu kone, mutta täysmylaroitu eikä muutama aivan ylälaudassa lukuunottamatta nousseita inserttejäkään. Taidan ottaa tämän koneen ensimmäisenä työn alle tulevana viikonloppuna.

17/07/14 - Tarkempi tutustuminen

Tulin itseasiassa tehtaalle asentamaan valoja, mutta ei sitä malttanut olla työntämättä nenäänsä uusiin koneisiin! Katselin läpi CPU-kortin tarkemmin. Yllättävän siistissä kunnossa lukuunottamatta patterikoteloa ja viimeksi palanutta transistoria. Sulakkeiden chekkaaminen paljasti yhden 10A sulakkeen 5A tilalla, mikä selittänee TIP-122 -transistorin väkivaltaisen lähdön. Koneen asetukset nollautuvat joka bootilla, joten pattereissa on ehkä toivomisen varaa.

Kenttä kaivannee vain minimaalisia paikkaustöitä, pääasiassa yläkentän nostorampin kohdalta. Kulunut kohta on vielä bonukseksi täysin musta, joten kierros emalimaalia ja lakkaa korjannee sen aika kivasti. Rampit ovat ehjät, muovit valtaosin siistejä. Mylar peittää melkein koko kentän ja on melko mattapintaiseksi kulunut. Onneksi minulla on kiillotuslaikka arsenaalissa nykyisin. Ainoa puuttuva osa näyttää olevan skillshot-lanen aivan lopussa oleva stopperikappale.

Kyllä tästä tulee vielä ihan soiva peli. Ja niin, huomasin että koneessa ei ole topperia paikallaan. Koneeseen kuuluisi palokello joka soi multiballin alussa solenoidin vetämänä. Solenoidi sen sijaan on paikallaan, joten tarvii kehittää vain kello jostain.

10/08/14 - Fire, tulessa

Viime viikot eivät ole tarkalleen ottaen olleet erityisen antoisia vapaa-ajan suhteen. Olen jo pidemmän aikaa halunnu päästä uusien koneiden kimppuun, mutta muiden koneiden ylläpito ja pitkät työpäivät ovat pitäneet kummasti irti projektin aloittamisesta. Tämänkin viikonlopun lauantai vierähti Contactin ja Who dunnitin ongelmia setviessä. Harrastaja-kollega Klasu kuitenkin soitteli lauantaina ja kyseli olisiko sunnuntaina inspiraatiota vielä toiselle säätöpäivälle. No mikä ettei.

Päivän tavoite oli saada kone siihen kuntoon, että voisimme pelata sillä ensimmäisen pelin. Vähän arvelutti jo valmiiksi, tämä kone on ilmeisesti joskus kiertänyt Viron kautta ja ollut hieman huonolla ylläpidolla siellä.

Aivan ensimmäisenä koneesta lähti CPU/Driver-kortti, josta aiemmalla tutkimiskerralla oli päässyt toimintasavut karkuun. Ei ollut erityisen vaikeaa päätellä mistä.

[kuva]

Parasta ennen-päiväys on mennyt jo kauan sitten tästä TIP-122 -transistorista.

Vaihtoon meni palantut transistori, sekä sen pre-driveri. Samalla kun kone oli siinä pöydällä, ihmettelin miksi se kadottaa asetuksensa joka bootilla. Koneessa oli nyt aivan uusi patterikotelo ja patterit, jotka eivät korjanneet kuitenkaan ongelmaa. Kiskoin patterit irti tutkiakseni liitoksia tarkemmin ja siinä ohimennen mittasin ne huvikseni. Yksi aivan uusista pattereista antoi 0.5V siinä missä muut normaalin lukeman. Laatukamaa. Pattereiden vaihdon jälkeen asetuksetkin alkoivat taas pysyä.

Pelikentän puolella vasemman slingshotin kytkin oli jatkuvasti kiinni, mikä selitti osaltaan koneen reaktion jatkuvana slingshotin hakkaamisena. Säädin kaikki kärjet kohdalleen.

Samalla kun olin kolvailemassa CPU/Driver-korttia, Klasu kävi läpi koneen sulakkeet. Olin jo aiemmin noteerannut vääriä sulakkeita, mutta kaikkein ikävin oli löytää 8A sulake 1/4A tilalta näytöille.

Koneesta oli yksi näytöistä pimeänä. Silmämääräisesti katsoen pimeänä olleen näytön lasi oli haljennut. Vaihdoin sen tilalle tuoreemman, mutta käytetyn näytön. Samalla Klasu kaiveli piirikaavioita ja ehdotti, että testaamme vastukset R33/R34, sillä näiden vika pimentäisi myös 4. pelaajan näytön. Ja kas, toinen sulakkista antoi 1MΩ sijaan 300kΩ - korvasin sen oikean arvoisella. Näyttö toimi tämän jälkeen, tosin jäi mysteeriksi olisiko haljennut näyttö toiminut, en ole aivan varma oliko lasia tarpeeksi pois päästämän näytön sisällä olevan kaasun karkuun. Muut kolme näyttöä ovat heikohkoja ja täytyy katsoa niihin jotain tilalle lähiaikoina.

Pelikentän alla on pyörivä rulla jossa on flasherit sisällä. Sen funktio on heijastaa liikkuva liekkikuvio pelikentän inserttien läpi palavaan rakennukseen. Siitä puuttui kokonaan ympäriltä alkuperäinen tarra, joten nyt se ei tehnyt muuta kuin valaisi kenttää. Katsoin IPDB:stä millainen alkuperäinen kuvio oli ja päädyin tulostamaan siihen tilalle tällaisen:

[kuva]

Teippasin tuotoksen rullan ympärille:

[kuva]

Homma toimi kyllä, mutta ei aivan niin hienosti kuin olisin toivonut. Taidan tehdä lähipäivinä uuden, joka on pelkästään mustavalkoista liekkikuviota ja tulostan sen piirtoheitinkalvolle. Sillä saanee alkuperäisen laisen liekehdinnän.

Shooter lanen lopussa on stopperi, joka pysäyttää liian pitkälle skillshotissa plungatun pallon. Stopperi puuttui tällä hetkellä kokonaan. Päädyimme Klasun kanssa hakemaan Kouvolan Prismasta siihen pyöreäpäisen pultin korvikkeeksi.

Peli alkoi olla jo siinä mallissa, että pääsimme testimoodissa kokeilemaan solenoidit ja kytkimet läpi. Yläkentällä on toinen pari slingshotteja, niistä ei ollut mitään elonmerkkejä havaittavissa. Epäilin aluksi kytkinvikaa, mutta kytkimet toimivat kyllä loppupeleissä. Myös kelat vetivät kun ne maadoitti, mutta eivät testimenusta. Nämä ovat System 11:n "erikoissolenoideja", jotka vetävät sekä omillaan suoraan kytkimestä, että CPU:n ohjaamana. Klasu käräytti näppinsä kokeillessaan transistorien jäähdytysripaa sormella, molemmat toimimatomat olivat lähes hehkuvan kuumia. Vaihtoon meni siis kaksi transistoria lisää, jonka jälkeen myös ylemmät slingshotit toimivat.

Samalla kun vaihtelin transistoreita, Klasu vaihtoi mailojen läpivientiholkit ja uusi muutenkin jo paremmat päivänsä nähnyttä mailakoneistoa. Ihmettelin itse vielä koneen manuaalista plungeria, jossa ei ollut holkkia ollenkaan.

Metsästimme vielä muutaman risan kytkimen ja sitten oli vuoro koota pelikentän muovit paikalleen. Ensipeli aloitettiin tällä kerta kaksinpelinä, kun koneen henkiin saattaminenkin oli tehtyä yhteistyössä.

[kuva]

Ensimmäinen peli tällä Fire!:llä, koska lie viimeksi pelattu tätä yksilöä?

Kone pelasi itseasiassa hämmästyttävän hyvin. Testipelillä ei esiintynyt ainuttakaan pelin pysäyttävää ongelmaa, joten seuraavalla kierroksella löimme lasin paikalleen ja pelasimmekin sitten vähän enemmän. Reilu 6 ja puolen tunnin uurastus saavutti siis lopulta tavoitteen, saimme ensipelit ja vielä vähän päällekin koneesta!

Firessä on vielä joitain säätämisen arvoisia kohtia, kuten yleisvalaistuksen liittimet, oikean rampin murtunu alkuosa ja pari huonosti ottavaa kytkintä. Ja puunaustakin tarvitaan vielä vähän matkaa. Joka tapauksessa näillä näkymin Fire!:ä pelataan ensi keskiviikkona Hopeakuulan peli-illassa!

12/08/14 - Hienosäätöä

Pienen koneiden uudelleenjärjestelyn jälkeen pelihallilla oli aika tehdä muutama viimeinen silaus koneeseen. Ensimmäisenä lähtivät tympeän rumat koneen kylkiin kiinnitetyt turvaraudan kiinnikkeet. Rautojen ja kabinetin kyljen välissä oli yllättävän paljon ruostetta, mutta se lähti kokonaan puhdistusaineella pois.

Aloitin yleisvalaistuksen liittimen uudelleenrakentamisen, mutta ehdin vaihtaa vain kortin urospuolen liittimen huomatakseni, että minulla ei ole tarpeeksi naarasliittimen pinnejä jäljellä sen rakentamiseksi. No, täytyy mennä yksi peli-ilta sitten näin.

Plungerin jousta täytyy joko lyhentää tai korvata se vähän löysemmällä, tällä hetkellä täysillä plungatessa tuntuu, että pallo menee koneen takaseinästä läpi. Mailanappeja on taas perinteisesti joku kärventänyt sytkärillä, pahus kun ei ole näitä läpinäkyviä punaisia käsillä.

13/08/14 - Tulikaste

Fire! oli tänään ensimmäistä kertaa pelattavana tehtaalla. Kuten arvelinkin, uusi kone veti valtaosan yleisöstä heti kokeilemaan ja se saikin lyhyessä ajassa useita kymmeniä pelejä.

Itsekin kokeilin välillä, tavoitteena poistaa tehdastulokset listoilta. Kesken pelin kuitenkin vasen maila lakkasi toimimasta. Kurkkasin kentän alle ja totesin että valtaosa flipperikelojen johdoista oli vain parin karvan varassa kiinni. Juotin ne kaikki uusiksi, mutta ongelma ei korjaantunut. Mittailin sitten kelaa tarkemmin, että sen lyöntipuolelta puuttui jännite kokonaan. Ja kas, siitä olikin käämi poikki ihan juuresta. Kietaisin yhden kierroksen käämiä auki ja juotin sen uudestaan korvakkeeseen.

Muilta osin kone toimikin ongelmitta, täytyy käydä pelikentän alus läpi ihan ajatuksella joku päivä ja juottaa käytännössä kaikki uusiksi. Mailamekanismista menee kyllä myös käytännössä kaikki kuluvat osat uusiksi kunhan joudan tilalla lisää tavaraa.

Niin, ja se tehdas-GC tiputettiin pois listoilta tänään!

23/08/14 - Ramppi ja palaneen elektroniikan tuoksu

Koneen alkuperäisessä korjauksessa vaihdettiin yksi täysin kuollut näyttö, mutta 1. pelaajan näyttö alkaa vedellä jo sen verran viimeisiään, että ajattelin pistää sen viimein vaihtoon.

[kuva]

Tässä pitäisi lukea "HOPEAKU" (ja loput viereisellä)

Koneen oikea ramppi takeltelee ikävästi välillä ja kone jää attraction modenkin aikana naksutamaan yrittäessään saada ramppia alas. Mekanismi tässä on näköjään aivan samanlainen, kuin mitä Williams käytti myöhemmin mm. Jackbotissa, joten tämä ongelma on tullut vastaan ennenkin.

Ramppia nostava tappi kuluu ajastaan pinnaltaan epämuodostuneeksi ja alkaa sitten jäädä kiinni.

[kuva]

Laitoin tapin ympärille samaa paksua kutistesukkaa, kuin mitä käytän mailamekanismeissakin EOS-kytkimeen osuvan osan eristeenä. Tämän jälkeen mekanismi toimikin oikein mukavasti. Valmistunutta ramppia testaillessa koneesta kuului jostain backboxista *RITS* ja sen jälkeen näytöt pimenivät.

Ensimmäinen noteerattu asia oli -100 voltin sulakkeen lähteminen, mutta tuo kielii yleensä näyttöongelmista. Vika olikin sitten aika selkeä kun korkkasin koneen.

[kuva]

Tähän ei taida enää saada varaosana korvikesavua.

Kyseinen piiri ohjaa pelaajan 1 näytön strobea, joten veikkaan piirin lähteneen mädän näytön takia. Ajoitus tosin on aivan uskomaton!

Poistin #1 pelaajan näytön, piirin ja asensin kannan tilalle. Minulla ei tällä hetkellä ole kyseistä piiriä, mutta onneksi harrastajapiireistä löytyi apu, saanen uuden ensi viikolla toivon mukaan ennen peli-iltaa.

26/08/14 - Helposti ja nopeasti = hankalasti ja hitaasti

Tänään oli ajatus vaihtaa postissa saapunut 6118 entisen räjähtäneen tilalle. Sitten kone varmaan toimisikin ... tai sitten ei.

6118:n ja -100 voltin sulakkeen vaihdon jälkeen näyttöihin tuli eloa, tasan tämän verran:

[kuva]

Katselin, että #1 pelaajan näytössä kyllä yrittää lukea tekstiä, mutta se kaikki menee tuohon oikeanpuolimmaiseen merkkiin ja muutama satunnainen vilahdus seuraaviin. Pelaajien 2 ja 3 näytöt ovat täysin mykät ja pelaajan 4 näytössä on jotain epämääräistä.

Ja sitten hämmästelemään kortin toimintalogiikkaa. Tämä on samanhenkinen kuin aiemmin ihmetelty Contactin kortti, mutta meillä on nyt enemmän segmenttejä (ja näin ollen 2kpl segmentti-ajureitakin).

Erona designissä on, että pelaajien 1 ja 2 näyttöjä ajetaan samalla segmenttidriverillä, ja 3 ja 4 omallaan, johtuen pääasiassa 1 ja 2 näyttöjen olevan alphanumeerisia ja 3 sekä 4 pelkästään numeerisia.

Alphanumeeristen segmenttidriveri todennäköisesti toimii, merkkejä yrittää ihan selvästi syntyä. Strobe sen sijaan käyttäytyy hassusti. Pelaajien 2 ja 3 pimeys voisi johtua hajonneista 4001 NOR-gateista, vaihdoin asiaan liittyvät yksilöt mutta näytöt olivat edelleen pimeitä. Matkalla eteenpäin oli käytännössä jäljellä enää vastuksia ja itse näyttöä ajava PIA.

En PIA-piiriä vaihda ihan huvikseni, joten otin näytön lopulta mukaan kotiin ja löin sen Big Gunsiin, joka käyttää täsmälleen samantyyppistä näyttökorttia. Tässä lopputulos:

[kuva]

Pelaajan 1 näyttö toimii täysin, 2 ja 3 pimeänä, 4 edelleen sotkua. Äkkiseltään näyttää, että meillä on vielä mätää tällä kortilla, mutta valitettavasti Firessä on myös PIA hajonnut. Bonuksena spottasin Firestä rikkinäisen transistorin näytön korkeajännitepuolelta, negatiivinen näytön käyttöjännite oli alle -120 volttia nyt.

Melko ikävä ketjureaktio käynyt tässä.

03/09/14 - Paluu eloon

Firen kuolema on harmittanut kovasti viime aikoina. Olisin jo aloittanut pitkän aikaa sitten Secret Servicen työstämisen, mutta tämä kone on ollut jatkuvasti ajankäytön jarruna. Osia on mennyt niin järjestelmällisesti rikki, että on joutunut tilailemaan milloin mistäkin. Nyt on taas tarpeeksi osia projektin jatkamiseksi, juuri sopivasti keskiviikon peli-iltaan. Saksasta tulleessa lähetyksessä tuli viimein Molex-liittimen pinnejäkin. Tilasin jokusen sata kappaletta ja olivat saksalaista tehokkuutta noudattaen pakattu 10 pinnin paketeihin. Menikin hetki tyhjentää paketit osahyllyn laatikkoon.

[kuva]

Yleisvalaistuksen naarasliitin viimein uudelleenrakennettuna!

Päivän ensimmäinen asia oli tehdä virtakorttiin tarvittavat korjaukset. Yleinen vika tuntuu olevan kahden ison transistorin pettäminen kortin vasemmassa ylälaidassa, näin oli tälläkin kertaa ja negatiivisen puolen transistori oli oikosessa.

[kuva]

Vaihdoin näistä molemmat, sekä niiden esitransistorit. Lieköhän tämä katastrofi saanut alkunsa transistorin pettämisestä kuormituksen alla ja sen jälkeen näyttöjen periksi antaminen virtapiikistä? Joka tapauksessa korjaus toimi ja näytöille tuleva jännite oli jälleen hyvin lähellä 100 volttia, joten uskalsin kokeilla Big Gunsista otettua näyttöä.

[kuva]

Tämä oli vähän mitä pelkäsinkin, kahdestakin syystä:

Ilmiselvästikään kone ei toimi edes tunnetusti ehjällä näytöllä, joten meillä on mahdollinen PIA-vika tai jotain muuta CPU-kortilla.

PIA-lastuja minulla on hyvä kokoelma, mutta sen sijaan toinen kääntöpuoli itkettää enemmän: Firen omalla näyttökortilla on 2 rikkinäistä näytön lasia! Harrastaja-kollega Klasu hämmästeli näyttökorttia ja kun vaihdetut 6118:t oli kiskottu kannoistaan, näytöt kaksi näytöistä mittaantuivat olevan sisäisessä oikosulussa. Ironisesti nämä ovat ne kaksi hyvää näyttöä. Ne kaksi mitkä vaihdoin, toimivat toisaalta vielä onneksi.

Katselimme Klasun kanssa kytkentäkaavioita jonkin aikaa, kunnes näyttöjen ohjauksen toiminta oli CPU-kortin päästä kohtuu hyvin selvillä.

Kone käyttää 3 eri PIA-lastua näytön ohjaukseen. Yhdestä PIA:sta otetaan 4 outputtia, viedään ne 16-ulostulokanavan dekooderilastun läpi ja näillä ohjataan koneen näyttöjen strobe-osuutta, eli mikä numeroelementti on valittuna.

Kaksi muuta PIAa taas ohjaavat suoraan näyttöjen segmenttejä. Kone pitää kerralla päällä yhden alphanumeerisen ja yhden numeerisen elementin, joten tähän menee 7+14 ulostuloa, jotka on jaettu kahden PIAn välillä. Huonoimmassa tapauksessa meillä siis on dekooderi ja 3 PIAa rikki!

Ensimmäinen asia matkalla on kuitenkin 74154-dekooderi. Oletusarvoisesti piirin neljästä inputista pitäisi nähdä kovasti liikennettä ja 14 outputista tasainen virta koneen käydessä niitä järjestelmällisesti läpi. No, logic probella hämmästelemään ja pari minuuttia myöhemmin lastu julistettiin risaksi. Muutama outputti toimi oikein, kaikissa muissa näkyi mitä ihmeellisempiä poikkeamia, kuten väärillä jännitteillä toimivat loogiset tilat (nolla-bittiä edusti 2-3 volttia) ym, pari oli juuttunut jatkuvasti päälle, pari taas kokonaan pois päältä.

En ole ikinä tarvinut System 11-koneesta moista lastua vaihtaa, joten niitä ei myöskään ollut varastossa. Apuun tuli paikallinen elektroniikkaharrastaja, jolta löytyi kuin löytyikin pari kappaletta näitä, ja useita 4001 NOR-gateja.

[kuva]

74154-dekooderi kannassaan.

Kävimme hakemassa lastut ja ei kun kolvi tulille. Yksi kanta ja lastun kiinnitys myöhemmin oli jännityksen hetki: mitkä PIAt joudumme vielä tämän jälkeen vaihtamaan?

[kuva]

Sehän .... sehän TOIMII!

Leuat olivat lattiassa koneen bootatessa. CPU-kortin ainoa vika oli itseensä ottanut dekooderi, kaikki kolme hyvin herkkää PIAa olivat elossa! Tämä oli melkein tuuletuksen paikka, ellei huomioi koneen alkuperäistä näyttökorttia kahden risan näytön lasin ja niihin liittyvien piirien kanssa.

Koneen yleisvalaistuksessa on vielä jotain hassua. Osa valoista palaa kun yleisvalaistuksen katkaisurele vetää. Fireä kootessa on muuten varmaan ollut relekauppiaalla alennuspäivä, sillä laskimme lopulta 6 kappaletta relekortteja pelikentän alta. Kävin ne lopulta yksi kerrallaan läpi kuten Big Gunsissakin ja kirjoitin tarrakirjoittimellä päälle ko. releen funktion.

Tuliefektin tekevä rulla minkä aikaisemmin tein osoittautui turhan himmeäksi, efektiä tuskin näki ellei katsonut tarkasti. Tein rullasta uuden version, tällä kertaa käyttäen piirtoheitinkalvoa ja printtasin tulikuvion täysin mustavalkoisena.

[kuva]

Rullan kuvio printattuna piirtoheitinkalvolle

[kuva]

Kalvo leikeltynä rullan ympärille

Nyt se näyttää viimein mille pitääkin!

04/09/14 - Viimeistelyä

Firellä on "hauska" ominaisuus ilmoittaa kytkinvioista knockerilla, napsuttamalla sitä pitkän sarjan (ensimmäisen kytkimen numeron merkki kerrallaan?), joka pidemmän päälle alkaa näykkiä kokemuksen mukaan. Koneen toinen kentän yläpäässä olevista hevosenkengän kytkimistä on valmistunut. Kytkimen portti käyttäytyy kuin siinä olisi jousi kiinni, en vaan kirveelläkään keksi mikä sitä työntää. Lopulta vika osoittautui pois paikoiltaan olevaksi lehtikytkimeksi todella hyvässä piilossa kentän alla.

Koneen kenttä on muuten siedettävä, mutta keskirampin alue on vähän syödyn näköinen nousevan rampin ympäriltä.

[kuva]

Maalasin alueen uusiksi, mennen tarkasti tuon mustan alueen reunoja niin sävyero ei näy kauheasti. Vedin päälle vielä kierroksen ohutta lakkaa.

Koneen mailamekanismit menivät myös suurilta osin uusiksi. Viimeksi mailat saivatkin jo uudet läpivientiholkit, mutta silloin oli muista osista vähän pulaa. Nyt osavarasto korjaantui vaihteeksi ja vaihdoin kaikki kulutusosat.

[kuva]

Uusia ja vanhoja mailamekanismin osia.

Vasemman mailan kelan kanssa tuli pieni probleema. Holkki oli tarttunut kelan sisälle kohtuu hyvin. Irrottelin sitä huolella ja hartaasti aikani, kunnes se tuli sieltä noin sentin palasina. Samalla ilmeni, että kela on ollut hieman kuuma joskus ja sen verran epämuodostunut ettei uutta holkkia enää saanut sisälle. Jouduin pistämään pykälää tehokkaamman kelan sitten.

Toinen asia mikä piti korjata, oli tiltin puute!

[kuva]

Tämä tiltti ei kyllä tilttaa enää!

Ripustin tyhjään heilurin paikkaan uuden ilonpilaajakohon. Nyt Firekin tilttaa!

Seuraavaksi olisi kiva saada koneen topperina oleva kello.

02/10/14 - Ramppi ja kytkin

Oikea ramppi on ottanut tavaksi lähteä pois paikoiltaan, sillä se on murtunut alaosastaan. Varmaan täytyy kehittää koneeseen muovisarja jossain välissä, mutta toistaiseksi mennään kuitenkin tällä. Lisäsin pienen ruuvin rampin alaosan oikealle puolelle, joka estää rampin alkua nousemasta pois paikoiltaan. Ei nyt mikään hirveän ylpeä viritys, mutta toisaalta ei se nyt pahemmin näykään.

Kone alkoi eilen peli-illassa herjata "right horse shoe"-kytkintä. Se onkin pahuksen hankala lehtikytkin kentän alla, vähän saman henkinen kuin spinnereissä. Kytkimen kärjelle tuleva metallilanka nousee jotenkin mystisesti pois paikoiltaan ja sen jälkeen rautalankaportti kentän päällä jumahtaa ylös. Taivuttelin kytkintä pykälän löysemmäksi.

24/03/15 - Laatukamaa

Mailojen välinen tolppa on antautunut, kone herjaa sen tilaa tarkkailevasta kytkimestä. Onneksi oli vain kelasta johto murtunut irti. Poistin ihan järjettömän kokoisen tinaklöntin ennen takaisin juottamista. Tässä koneessa tuollaisia aivan yltiömäärällä tinaa juotettuja keloja on tullut vastaan ennenkin.

Koneen oikeasta mailasta on läpivientiholkki rikki. Tarkemmin miettien tähän koneeseenhan rakennettiin mailan viime vuoden puolella uusiksi, aika heikkoa tavaraa kun jo nyt on holkki murtunut. Mailan varren holkki on vielä kaikkein ikävin vaihdettava asia, kun koko mailakoneiston joutuu käytännössä irrottamaan koneesta takana olevien mutterien takia.

06/01/16 - Näyttöongelmia

Joulua edeltävänä peli-iltana koneesta pimenivät kaikki näytöt yhdellä kertaa selvästi kuultavan poksahduksen säestämänä. Otimme tänään koneen työn alle ihmeteltäväksi. Suurin pelkoni oli edellisen näytönohjauskortin kaltainen katastrofi, jossa oikosulkuun mennyt näyttö vei toisenkin näytön ja CPU-kortin puskuripiirin mennessään.

Vika rajaantui nopeasti virtakortille, joka poltti sulakkeen vaikkei näytöt edes olleet kiinni. Näyttöjen virtapuoli kortista on suurimmaksi osaksi uudelleenrakennettu, ja jäljelle jäänyt osat nopeasti yleismittarilla mitattavia komponentteja. Vika oli loppujenlopuksi oikosulkuun mennyt diodi. Koitin ensin virtoja ilman näyttöjä perässä, sulake ei enää palanut. Tämän jälkeen kytkin näytöt. Suuri huojennus oli, että näytöt ja näytönohjauskortti olivat molemmat täysin ehjiä. Peli on taas pelikelpoinen.

12/09/18 - Valomatriisin ongelma

Firestä on pimennyt yksi valomatriisin rivi. En ollut aivan varma olisiko kyseessä ohjausongelma vai vaan katkennut johto jossain. Katsoin huvikseni skoopilla miltä valomatriisin ulostulo näyttää tällä rivillä. Siinä oli eloa, mutta tasaisen valomatrisiin päivityksen tahdissa menevän jännitteen mukaan näkyi hyvin epämääräinen satunnaisesti sahaava käyrä. Selvästi ohjausongelma jossain päin.

Vian haku aloitettiin TIP122-transistoreista, pienellä etsimisellä tämä osui silmään:

[kuva]

Poloinen transistori on päättänyt maallisen vaelluksensa. Ongelma korjaantui pelkällä transistorin vaihdolla, mitään sen yläpuolelta ei onneksi ollut rikki.

27/11/18 - Yleisvalaistus kränää

Koneessa on pidemmän aikaa ollut raivostuttavia yleisvalaistuksen ongelmia. Tällä kertaa ei kuitenkaan ollut kyse yleisvalaistuksen liittimistä, vaan sulakkeiden kannoista. Sulakkeiden kantaan tulee Abico-liittimet, jotka näköjään olivat tulleet tiensä päähän.

Sulakkeen kannat eivät oikeasti tässä koneessa tarvi irrotettavia liittimiä, joten pätkin Abicot pois ja juotin johdot suoraan sulakkeen kannan korvakkeisiin. Siihen loppui pätkiminen.

↵ Takaisin päiväkirjat-osioon

Viimeksi päivitetty 2018-12-08 19:00, v21.