Judge Dredd korjauspäiväkirja

Tämä on 1. pelini, Judge Dreddin korjauspäiväkirja. Sivua on viimeksi päivitetty 2019-05-20 16:26.

Voit hypätä tästä viimeisimpään kohtaan.

Tärkeä: Tämä päiväkirja on flipperiurani aivan alusta, eikä välttämättä noudata kaikkia myöhemmin hyväksi havaittuja tapoja toimia flippereiden parissa. Älä pidä tätä päiväkirjaa korjausoppaana.

03/02/00 - Haku

Flipperi oli siis saatava! Kuukauden päivät metsästin, kunnes alkoi näyttää että edessä oli matka Jyväskyläläiseen Trans Atlantic Systems-firmaan. Alkuperäinen idea oli lähteä hakemaan vehje 30/01/00 Maanantaina, mutta lähtö viivästyi. Siispä Torstaina, 03/02/00 lähdimme Ford Sierran ja hirveän kokoisen peräkärryn voimin kohti Jyväskylää. Matkaa voisi luonnehtia ehkä jännittäväksi, 80km/h jäisellä tiellä peräkärryn kanssa. Noin 3-4 tuntia ajettuamme saavuimme johonkin kohtia Jyväskylää. Hauskaa riitti alusta alkaen - noin 12:30 totesimme että tilillä oli rahaa aivan liian vähän, edellisenä päivänä eri pankista tehty siirto ei ehtinytkään perille. Pysähdyimme murehtimaan asiaa paikalliseen kirjastoon. Tästä huolimatta aikamme harhailtuamme löysimme lopulta perille. Firma itsessään olisi kenen tahansa videopelifriikin unelma - laitetta ja tavaraa oli suuri halli pullollaan. Tarpeeksi pyörittyämme löytyi vihdoin se oikea - Judge Dredd.

Lainasin matkakumppanilta kaiken hänellä olleen käteisen ja otin loput velaksi firmasta, huomenna tai ylihuomenna sen saisi kuitenkin maksettua pois. Eipä muuta kuin jalat irti, kuljetustuet paikoilleen, päätyläppä alas ja kärryyn. Kävimme visitoimassa armeijakaveriani, joka katsoi peräkärryssä ollutta konetta hetken ja totesi "ei helvetti!". Kävimme sapuskalla paikallisessa Kotipizzassa ja olisimme viihtyneet pidempäänkin, mutta hämärä alkoi laskeutua ja halusin ehdottomasti valoisan aikaan pois Jyväskylästä, koska kärryn kanssa on hieman hankala pyöriä eksyksissä vieraassa kaupungissa. Jossain 22:00 jälkeen olimme vihdoinkin perillä.

Olimme kumpikin hakumatkan jälkeen poikki, joten reilun 130 kilon Dredd ei meinannut nousta aluksi ollenkaan. Lopulta siirsimme laitteen etupään ulos kärrystä ja pulttasimme etujalat kiinni. Tämän jälkeen tuskailimme melkein puolisen tuntia miten saada takajalat kiinni. Laitoimme lopulta kuntopenkin koneen alle ja nostimme sitä kunnes takajalatkin saatiin paikoilleen. Sitten tiukka irvistys ja kone kantoon. Pari metriä kerrallaan sitä kannettiin ja sitten levättiin, kunnes koko komeus oli sisällä. Satunnaiset ohikulkujat pällistelivät silmät selällään pihalla ollutta konetta.

Lopulta kone saatiin väliaikaiseen sijoituspaikkaansa huoneeseen, jonka jälkeen backbox voitiin nostaa kuljetusasennosta. Annoin koneen lämmitä keskiyöhön saakka, jonka jälkeen löin siihen virrat päälle. Kyllä se oli upea! :-)

[kuva]

Judge Dredd ensimmäistä kertaa päällä

On vaikea kuvailla sitä voitonriemun tunnetta, kun toteuttaa lapsuuden unelmansa. Muistoista löytyivät kaikki ne kohdat, joissa joku oli sanonut minulle, ettei tuommoista voi saada kotiin. Se pienen pojan haikea katse flipperin ääreltä poistuttaessa oli viimein johtanut tilanteeseen, jossa unelma oli kannettu kotiin asti!

04/02/00 - Käytännön toimet

Flippereissä (varsinkin uudemmissa) on melkoisen pitkälle viedyt diagnostiikat. Laitteessa on melko laajahko menujärjestelmä, johon pääsee käsiksi kun avaa kolikkoluukun. Sen takaa paljastuu neljä nappia:

[kuva]

Kolikkoluukun napit

Vasemmanpuolimmaisesta saa näpyteltyä lisää crediittejä ja punaisista säädettyä äänenvoimakkuutta. Oikeanpuolimmaisesta mennään menuihin, jonka jälkeen punaiset napit valitsevat menun ja vasemmanpuolimmainen menee taaksepäin menuissa. Kentällä näkyi olevan oikean puolimmaisen rampin loppuosa murtunut, joten se täytyi liimailla takaisin kasaan. Muutin hieman myös rampin kiinnitystä, sillä se rasitti tuota liitosta turhan pahasti.

[kuva]

Korjattu ramppi

Totesin että Araldit näyttäisi olevan paras epoksiliima muoviosia korjaillessa, taitaapi olla markkinoiden vahvinta tököttiä muuten. Hajustakin on korkealla monta tuntia :-)

05/02/00 - Armoton pelitys

Jotta viat saataisiin esille, piti peliä tietysti pelata. Tälläinen käytännön vianetsintä on kyllä mielestäni huomattavasti hauskempaa kuin vaikka PC:itä korjatessa :-) Yksi vika ilmenikin, pelikentän yläosan valaistus meni pimeäksi.

06/02/00 - Optot

Mentäessä menuihin kertoo laite operaattorille mikäli vikoja on ilmennyt. Useimmiten viat ovat rikkoutuneita kytkimiä. Mikäli jokin kentän kytkimistä ei tule käytetyksi viimeisimmän 90 pallon aikana, pyytää laite tarkastamaan kytkimen. Herja katoaa mikäli kytkin aktivoidaan, joko pelatessa tai lasi poistamalla ja tökkäämällä sormella kytkintä. Dreddissä tämän herjan saa yleensä "Air Raid"-rampista, se on melko harvinainen osuma. Nyt huomasin menuun mennessä herjat kahdesta kytkimestä:

[kuva]

Herjailmotukset

Etsin manuaalista kytkimen numero 32. Oli merkitty "Not Used". Hmm. Entäpä sitten tuo 61? Korkkasin pelilaudan ylös ja tutkin. "Planeetassa", johon pallot lukittuvat ennen multiball-peliä, on 2 optokytkintä. Toinen kertoo että pallo on lukitusrinkiin johtavan rampin kohdalla, toinen että pallo on magneettinostimen kohdalla. Toinen optoista ei näköjään toiminut. Kyseessä on ns. U-mallin optokytkin, jossa sekä lähetin että vastaanotin ovat samassa osassa. Tuo on sen verran harvinainen osa, että minulla ei sitä omassa kokoelmassa ole, täytynee tilata myöhemmin. Miksi tuo softa sitten herjaa tuosta kytkimestä 32? Hain Williamssilta imagen laitteen päivitetystä softasta ja kuinkas ollakkan, tuo vika on mainittu seuraavan version korjauslistassa.

08/02/00 - Yleisvalaistus

Pimeähkö pelikenttä alkoi todellakin tökkiä, mutta en vaan keksinyt syytä. Kävin läpi johdot, sillä juuri tämän mallin flipperi on tunnettu siitä että se tekee johdoista korppua helposti. Johdoissa ei näkynyt vikaa, joten aloin epäillä valaistuksen ohjauksessa käytettyjä triacceja. Tutkin vielä tarkemmin suoraan muuntajalta lähtevää johtoa ja sieltähän se ongelma löytyikin - yksi ison liittimen kosketin oli ottanut huonosti kiinni ja oli kuumennut niin pahasti että muovi oli sulanut ja saanut aikaan oikosulun.

[kuva]

Yleisvalaistuksen liitin

Kyseinen liitin on kuvassa se, johon menee nippu keltaisia piuhoja. Vaihdoin liittimestä vioittuneen koskettimen ja valaistus palasi. "Let there be light, I said, and switched the lights on". Seuraavaksi oli vuorossa laudan putsaus. Kokeilin erilaisia puhdistusaineita, mutta parhaaksi osoittautui yllättäen Fairy. Niin, se astianpesuaine. Irrotin kaiken tielle osuneen ja pesin. Flipperi suttautuu ajan mittaan mustasta pölystä, jota tulee lähinnä kuluneista kumiosista ym. Kentän pesuun meni noin 4 tuntia, ramppien ym. roinan poiston lisäksi. Kun kenttä oli pesty ja huuhdeltu, oli vahauksen vuoro. Käytin Korrekin kestokiilloke-autovahaa, joka näytti tarttuvan melko hyvin lautaan. Kyseinen vaha on erittäin kestävää.

[kuva]

Vahattu lauta

Tuossa kuva vahatusta laudasta, ennen vahaa ei laudassa ollut mitään kiiltoa.

09/02/00 - Flipperit

Eilinen projekti meni myöhään yöhön, joten jatkoin samasta paikasta. Vaha oli kuivanut joten pyyhin ylimääräiset pois ja siirryin seuraavaan osaan, nimittäin pelilaudan kumiosiin. Vaihdoin slingshottien kumirenkaan (slingshotit ovat ne kolmion muotoiset osat vähän flipperien yläpuolella jotka tönivät palloa puolelta toiselle). Uudet osat osoittautuivat hieman liian isoiksi, toivottavasti ne kuluvat jotenkin käytön myötä, sillä nyt ne tukkivat hieman flippereille johtavia reittejä. Jätin nuo renkaat hetkeksi taipumaan jotta niihin saisi jotain muotoa. Pesin Fairyllä kaikki 4 flipperiä ja ne alkoivat näyttää aivan uusilta. Vaihdoin alaflipperien kumiosankin, nyt ne näyttivät todella hyviltä.

[kuva]

Alaflipperit

Ja eikun pelaamaan!

10/02/00 - Liikaa palloja

Pelatessa flipperiä isommalla porukalla huomasin oudon ilmiön. Tilanteissa joissa kentällä olisi pitänyt olla 2 palloa, niitä oli 3 välillä. Ihmettelin ilmiötä, sillä olen pelannut Judge Dreddiä mm. Vekaralla, enkä sielläkään ollut moista nähnyt. Pari tuntia putkeen pelattuamme tuli kumma "What's Cookin'?"-tunne, joku haisi palaneelle. Pitänee tutkia. Menuun mentäessä oli ilmestynyt uusi herja - "Ball through 3"-kytkin ei pelaa.

12/02/00 - Suuri korjausoperaatio

Aloitin hommat aamulla aikaisin. Olen ihmetellyt jo vähän aikaa, miksi "Safe Cracker"-tehtävän alussa pelikentän alta kuuluu ääni niinkuin joku keloista hakkaisi jatkuvasti. Kysyin asiasta rec.games.pinball-alueella newsseistä ja bingo, sain vastauksen. Minun Dreddistäni on irronnut osanen, joka tiputtaa droptargetit ko. tehtävän alussa. Tutkin hajonnutta kohtaa, siihen täytyy rakentaa muovinen kannatin.

[kuva]

Droptargettien alapuoli

Kuva on droptargettien alapuolelta, J-U-D-G-E-valojen piirilevy on poistettu. Tuo puuttuva palanen täytyy tehdä myöhemmin. Siirryin seuraavaan ongelmaan, tuohon pelikentän "liikapalloon". Kun pallo tippuu pois kentältä, se menee kouruun (ball through) odottamaan seuraavaa laukaisua kentälle. Kouru näyttää tältä (kuva on pelilaudan alapuolelta, lauta on kuvassa pelaajaa normaalisti lähinnä oleva alue ylhäällä).

[kuva]

Pallojen säilytyskouru

Kun pallo pitää saada takaisin kentälle, kourun lopussa oleva kela lennättää sen kentälle lyötäväksi. Kourun toisella puolella on 7 infrapunalediä ja toisella puolella 7 vastaanotinta. Pallot ovat sitten tuossa lähettimien ja vastaanottimien välissä josta pelin on helppo laskea kentällä olevien pallojen määrä. Jos joku ledeistä/vastaanottimista ei toimi, saa peli vääriä tuloksia ja laukoo liikaa palloja kentälle. Tässä on lähetinpuoli, 7 kappaletta infrapunaledejä ja yksi tavallinen, joka palaa virransaannin merkiksi.

[kuva]

Infrapunalähetin

Yksi ledeistä siis oli rikki. Mikä? Mittaamallahan tuo selvisi kyllä, sillä infrapunaahan ei paljain silmin näe. Sensijaan keksin vahingossa että digitaalikamera pystyy kuvaamaan infrapunavaloakin niin että siitä tulee näkyvää. Kun risa IRLED oli löytynyt, vaihdoin sen. Otin uuden risasta kauko-ohjaimesta, tässä kortti korjauksen jälkeen, uusi ledi on toisen värinen.

[kuva]

Infrapunalähetin, korjauksen jälkeen

Seuraavaksi vuorossa se outo palaneen käry. Löysin käryn lähteeksi vasemman yläflipperin. Se kuumeni käytössä ihmeen paljon.

[kuva]

Kela, joka saa aikaan mailan liikkeen

Flipperin rakenteessa on itseasiassa 2 käämiä, lyöntiosa, joka saa aikaan napakan iskun (itseasiassa niin napakan että sillä saa sormen nivelet pois paikoiltaan) ja pito, joka pitää flipperiä ylhäällä silloin kun nappia pidetään pohjassa. Mekanismissa on kytkin, joka kertoo ohjausjärjestelmälle että flipperi on yläasennossa jotta voidaan siirtyä pito-osaan lämpenemisen estämiseksi. Tuo kytkin oli ilmiselvästi jotenkin viallinen. Järjestelmässä on sen verran älyä että mikäli nappia pidetään pohjassa mutta kytkin ei sulkeudu, siirtyy ohjaus pidolle vähän ajan päästä. Tämä kytkin on nimeltään End Of Stroke-Switch. Vika löytyi maadoituspiuhasta, joka kiertää kaikkien neljän flipperin kytkimien kautta, piuha oli katkeamaisillaan parista paikasta tärinän ja kuumuuden takia. Kytkimet toimivat miten sattuivat. Leikkasin pari senttiä johtojen päästä ja juotin johdot uusiksi, kaikki viat korjaantuivat sillä. Sormenjälkien pyyhkimisen jälkeen lasiosista laitteen sai takaisin kasaan.

[kuva]

Huone rempan jälkeen

Kun huone oli siivottu vielä rempan jälkeen, oli peli jälleen pelikelpoinen.

14/02/00 - Rahat pois

Aamulla pelatessa huomasin vian - oikean puoleinen ball-popperi (kela joka heittää pallon kuopasta rampille) ei toiminut. Ensimmäiseksi chekkasin opton, joka tunnistaa pallon tulon kuoppaan. Se toimi. Seuraavaksi ajoin diagnostiikan itse kelalle, ei toiminut. Korkkasin pelilaudan ylös, vika oli näkyvissä - johto oli katkennut rasituksesta. Ohuet piuhat eivät näköjään flipperissä kestä, täytyy tehdä massiivinen johtojentarkastusoperaatio ja etsiä kaikki vialliset piuhat. Korjauksen päätteeksi asensin vihdoin kolikkoluukkuun rahanlukon. Pienen softaconffauksen jälkeen 5mk kolikolla saa nyt 2 peliä. Tarkoitus ei ole rahastaa ketään, oli vaan hauska ensimmäistä kertaa elämässään säätää rahalukkoa :-)

[kuva]

Rahalukko, säädettynä 5mk kolikoille.

29/02/00 - Valoa!

Pitkään odottamani varaosasatsi saapui vihdoinkin. Vaihdoin JUDGE-droptargettien takana olleet kumirenkut (entiset olivat niin mätiä että olivat katkenneet), yhteensä 13 kappaletta lamppuja (suurin osa backboxista) ja samantien huomasin että 5 flasheria ei toiminut. Flasherit eivät olleet kunnolla kannoissaan kiinni, joten ne alkoivat toimia kunhan ne vaan painoi takaisin kiinni. Tilasin myös 2 flipperikumia, jotka vaihdoin yläflippereihin.

[kuva]

Yläflipperit

01/03/00 - Toasted

Oletko koskaan ihmetellyt mikä saa aikaan sen poksahduksen replayn tullessa? Osa on nimeltään knocker. Toiminta on täsmälleen sama kuin kaikissa muissakin pelin sähkömagneettisissa osissa, magneetti antaa vauhtia muovipäiselle metallitangolle joka lyö backboxin katossa olevaan metalliin poksahtaen äänekkäästi. Saadessani pelin knockkeri oli irrotettuna, eikä se sisätiloissa ehkä paras mahdollinen olekkaan (ainakaan niin pienessä tilassa missä omani on). Mitattuani vielä varmuuden vuoksi kaiken mikä tuon toiminnan voisi estää, päätin kuitenkin kokeilla ja kytkin knockerin piuhat takaisin ja yritin käyttää sitä testimenusta. Joka kertakun naksahduksen olisi pitänyt kuulua, laitteesta pimeni hetkeksi valot. Knockeri oli melko hyvin kiinni backboxissa, mutta lähes 15 minuutin taistelun jälkeen sain sen ruuvattua irti. Kuten kuvasta näkyy, laite on hyvin paahdettu, pitää tilata uusi.

[kuva]

Knockeri - hyvin paahdettuna

03/03/00 - Terveisiä briteiltä

Yritettyäni metsästää Suomesta tiettyjä osia otin ja viikon alussa tilasin Pinball Heavenista 4 kappaletta flipperikelojen holkkeja, 2 plungeria (metallinen osa, jota sähkömagneetti liikuttaa, joka taas liikuttaa itse pöydällä olevia flippereitä), jousia ja ison satsin kumilenkkejä. Osat saapuivat tänään pienessä nätissä kirjekuoressa, firma näköjään sijaitsi Liverpoolissa. Ensiksi päätin vaihtaa nuo holkit kaikista 4:stä flipperikelasta. Ensimmäinen meni hyvin ja kädellä kokeillen huomasi, miten paljon pehmeämmin tuo flipperi liikkui. Toisen kohdalla huomasin, että holkki oli sulanut kiinni itse kelaan eikä irronnut. Siirryin seuraavaan ja totesin että sama ongelma, paitsi tässä flipperin liikkeen mailan ollessa liikeradan lopussa pysäyttävä osa oli mennyt niin pahasti kasaan, että en enää viitsi edes pistää ko. kelaa kasaan ennen uutta osaa.

[kuva]

Vasemman yläflipperin kela
Neljäs ja heikkotehoisin kela (oikean ylälaidan) sensijaan oli ok ja holkki vaihtui ongelmitta. 2 onnistunutta neljästä, pitää näköjään tilata lisää tavaraa. Jätin pelilaudan alapuolen hetkeksi rauhaan ja asensin pelikentälle lähes kaikkialle uudet kumiosat. Toivottavasti peli vaikeutuu edes vähän, sillä pystyn jo nyt pelaamaan tuloksia, jotka eivät enää mahdu high-scores listalle :-) Asensin JUDGE-droptargetteihin uudet jouset, nyt ne napsahtavat nätisti alas, eikä niihin tarvi saada useampaa osumaa kuten ennen. Illan lopuksi sain E-Mailin että uusi knockeri on saatavilla, joten tilasin sen ja muutaman lampun.

05/03/00 - Valaistus kirkkaaksi

Flipperin kuluneista osista tulee mustaa pölyä, jota myös flipperipölyksi kutsutaan. Vaihdoin yhden lampun kentän alta ja seuraavan kerran päälle laitettaessa huomasin miten paljon kirkkaampi se oli kuin muut. Lamppujen lasi ja kentän läpinäkyvät muoviosat ovat peittyneet altapäin pölystä, joten kävin kaikki jokaikisen lampun kentän alta. Nyt lauta suorastaan hohkaa hämärässä.

[kuva]

Valoja laudan alapuolelta

Vasemman yläflipperin kela on nyt todettu lopullisesti vialliseksi, pelasin normaalipelillä reilun miljardin ja sen 15 minuutin aikana mitä peli kesti, alkoi käry nousta. Mikään muu kela ko. pelin aikana ei lämmennyt kuin käden lämpöiseksi, tuosta nousi suunnilleen savua. Olen jo päättänyt korvata 2 kappaletta keloista ja kaavailin että siirrän ehjän kelan oikeasta alaflipperistä tuohon käryävän paikalle ja laitan 2 uutta tilaamaani alaflippereihin, ettei vastapäisiin flippereihin tulisi järin suuria tehoeroja.

08/03/00 - Lika

Vaikka putsasin koneen vasta vähän aika sitten, jostain tulee edelleen kentälle mustaa pölyä. Kävin läpi kaikki rampit ja jemmapaikat ja syyllinen löytyi: pelilaudan alla on muovikouru, joka kerää pallot niiden tiputtua laudan alle (esimerkiksi subway entry-kohdasta) ja siirtää ne sitten kohtaan josta ne potkaistaan takaisin kentän päälle. Tuo kouru oli TODELLA törkyinen. Se on tehty läpinäkyvästä muovista kuten rampitkin ja nyt se ei kyllä läpinäkyvältä näyttänyt. Sen kiinnikkeet olivat hieman hankalassa paikassa, mutta reilussa puolessa tunnissa sekin irtosi ja pesin sen astianpesuaineella. Pesin myös osan pelilaudasta uudestaan, lika lähti todella helposti kiitos autovahan.

[kuva]

Pohjaramppi

Nyt odotan vain tilaustani briteistä, että saan uudet pallot, flipperikelat ja uuden softan niin pääsee jälleen pelaamaan.

09/03/00 - Uusi knockeri

Odotin innolla itseasiassa kahta tilausta, knockeria jonka löysin Suomesta ja flipperikeloja, jotka tilasin Englannista. Knockeri saapui. Pulttasin vehkeen paikoilleen - tälläkertaa se oli vain muutaman minuutin homma, sillä edellisessä tuo liikkuva metallinen osa (plungeri) oli juttunut ikävästi ruuvien tielle. Pulttauksen jälkeen vaan liitin kiinni ohjauselektroniikkaan ja peli testimoodiin.

[kuva]

Knockeri - uusi versio

Testimoodista knockerin testi päälle ja hyvin paukahti. Kyllä knockeri kuuluu ehdottomasti flipperiin. Epäilyni knockerista pienessä huoneessa osottautuivat vääriksi; ääni on itseasiassa loistava! Mikään ei ole niin hyvä fiilis, kuin tiukan pelin jälkeen nimikirjaimien syöttämisen kruunaava KOPS-KOPS-KOPS!

17/03/00 - Hardware kasaan

Pitkään odottamani osat Briteistä tulivat. Tilaukseen kuului uusi softa, 6 palloa, 2 23-800 kelaa ja 2 11629 flipperikelaa. Ensiksi saivat vanhat pallot kyytiä. Uudet ovat kirkkaat kuin peilit. Seuraavaksi softa. Päivitys oli helppo: Tökkeli irti seinästä, entinen ROM irti ja uusi tilalle. Pisteet nollautuivat samalla, enköhän pistä paremmaksi tulevaisuudessa. Super Gamen ennätykseksi jäi 2.1 miljardia. Seuraavaksi oli vuorossa kelat. Vaihdoin kaverin avustamana molemmat alemmat flipperikelat. Toinen alemmista keloista oli ehjä, joten laitoin sen vasempaan yläflipperiin.

[kuva]

Alaflipperit koneiston puolelta

Vaikutus peliin oli uskomaton. Toisella testipelillä pelasin 1.6 miljardia normaalipelillä, mutta katkaisin pelin siihen saatuani kymmenennen lisäpallon. Muutin asetuksia niin, että lisäpalloja voi saada vain yhden per peli. Nyt pelissä on jälleen jotain haastetta. Mekaaninen ja elektroninen puoli näyttäisi olevan kunnossa, seuraava suuri vaihe on maalaus.

25/03/00 - Droptargetti

Flipperi se on perfectionistin pahin vastustaja, tänään totesin yhden droptargettien läpistä hajonneeksi. Täytyy yrittää korjata liimaamalla, mutta en jaksa uskoa että tuo kestää. Pitänee suosiolla tilata uusi.

27/03/00 - Liimaa

Korkkasin droptarget-järjestelmän irti ja tutkin tarkemmin. Huomasin että kaikki 5 droptargettia kärsivät samasta ongelmasta. Tosin vain yksi oli kerinnyt hajota kokonaan, muissa oli vain pieniä murtumia. Irrotin jokaikisen ja paikkasin ne araldiitillä. Kuivuminen kestää 24 tuntia, joten jään mielenkiinnolla odottamaan lopputulosta. Ja niin, maksavat uutena 1.5 puntaa kappale eli viitisentoista markkaa. Harmi vaan että Dreddissä on keskimmäinen droptargetti hieman poikkeava, koska sen takana on paikka jonne pallo tippuu. Se maksaa varmaan hunajaa.

29/03/00 - Uutta tavaraa

Droptargettien korjaus ei ollut mikään menestys. Niimpä soitin paikalliseen Pelikaan ja kävin aamupäivällä paikan päällä. Loppujenlopuksi mukaan tarttui 5 kappaletta uusia droptargetteja, parisenkymmentä kappaletta lamppuja ja yksi uusi maila. Dreddiin kuuluu oikealle ylös miniflipperi, mutta siinä tällähetkellä tuntemattomasta syystä on tavallinen. Peli on huomattavasti vaikeampi miniflipperin kanssa, joten pitihän se tietenkin ostaa. Droptargettien kanssa tuli huvittava juttu vastaan - ne harvinaiseksi epäilemäni versiot olivatkin halvempia, joten päädyin ostamaan niitä 5 kappaletta ja viilasin neljästä pois ylimääräisen muovin.

[kuva]

Miniflipperi oikealla ylhäällä

Huomasin että peli syytää jälleen liikaa palloja kentälle. Otin pallokourun käsittelyyn uudestaan. Pallot syövät ajan mittaan kouruun pieniä kuoppia, johon ne jäävät sitten jumiin. Viilasin jo kerran kourua tasaisemmaksi, mutta nyt viilasin kourun sitten niin tasaiseksi kuin vai voi olla, nyt pallot eivät ainakaan näytä jumittuvan.

[kuva]

Pallokouru, altapäin

30/03/00 - Taas liikaa palloja

Viimeksi kun vaihdoin infrapunaledin pallokourun sivulla olevaan piirilevyyn, katselin että siinä oli toinenkin rajatapaukseksi luokiteltava ledi, joka kuitenkin näytti toimivan. Nyt kyseinen ledi oli sitten siirtynyt välkkymään ja se sekoitti pelin pallolaskurin.

[kuva]

Infrapunalähetin, korjauksen jälkeen

Vaihdoin sitten toisenkin ledin (ei näy kuvassa) ja kas kummaa, peli alkoi jälleen toimia.

05/04/00 - Maalityöt

Kun peli kerran tuntuu olevan nyt kasassa hardwaren puolelta, on vuorossa sitten ulkonäön kohennus. Flipperit kokevat baareissa, rautatieasemilla ym. paikoissa melkoista pahoinpitelyä, enkä pysty edes kuvittelemaan missä omani on mahdettu pahoinpidellä.

[kuva]

Dreddin kabinetti vasemmalta

Etenkin kabinetissa on lommoja useissa kohdissa ja maali on halkeillut. Kävin ostamassa paikallisesta Prismasta tuubin pakkelia ja purkin mustaa maalia. Kaverin avustamana pakkeloimme kolikkoluukun sivuille lukkoraudan poistamisesta jääneet pahat jäljet. Sen jälkeen poistimme lasin ja käänsimme backboxin kuljetusasentoon. Irrotin myös pelikentän lasia kentän loppupäässä ylläpidelleen listan. Korjasimme pakkelilla backboxin alle jäävän alueen, joka näkyy osittain pelaajalle. Jätimme maalin kuivumaan seuraavaan päivään.

06/04/00 - Lisää maalia

Edellisen päivän maalit näyttivät kuivaneen, joten maalasin toisen kierroksen. Maalasin myös backboxin takareunat kun se sattui olemaan niin sopivasti alhaalla. Katselin että backboxin päällä oleva kultainen kotka kaipaa hieman ehostusta, pitänee ostaa kullanväristä kynsilakkaa ja korjailla se.

[kuva]

Dreddin backboxin koriste, kultainen kotka

Olen muuten ihan heikkona flippereihin, joissa on backboxin päällä jokin koriste. Vielä onnellisempi olen, sillä Dreddissäni oleva kotka on muutamaa helposti korjattavaa naarmua lukuunottamatta täydellinen! Olen nähnyt sijoituspaikoilla muutamia ovenkarmiin osuneita puolisiipisiäkin.

Dredd <3

14/04/00 - Vahaa ja maalia

Kävin läpi jokaikisen Kouvolan maalikaupan ja suunnilleen kaikki tarjosivat eioota sellaiselle vahalle jota etsin. Päädyin lopulta autovahaan, kuten edellisilläkin kerroilla, paitsi että nyt ostin Teflon-vahaa. Ominaisuudet ainakin lupasivat juuri mitä etsin, eli kentästä tulisi mahdollisimman liukas ja kulutusta kestävä. Ostin myös pienoismallimaaleja useampaa sorttia, kabinetin pikkukorjauksiin.

[kuva]

Teflonvahaa

Vahauksen jälkeen pelin ominaisuudet muuttuivat totaalisesti. Pallot liikkuivat kuin peilijäällä ja erityisesti multiballin aikana pallojen nopeus on kasvanut suuresti.

16/04/00 - Näperrystä

Kun elektroniikka, mekaniikka ja suurien osien maalaus oli valmis, oli vuorossa sitten kabinetin ja backboxin kolhujen ja naarmujen paikkaus. Kävin läpi pahimmat kolhut pakkelilla ja kirosin jatkuvasti ovella ravaavia pääsiäismunien kerjääjiä :-) Sitten vaan sotkemaan maaleilla. Ostamani pienosmallimaalit ovat emalimaaleja, eli niistä tulee todella nätti ja kova pinta. Olin yllättynyt korjatun jäljen laadusta (vaikka itse sanonkin), joistain kohdista ei pystynyt edes sanomaan että niitä oli korjattu ellei koittanut pintaa sormella.

[kuva]

Revellin emalimaalit

Väreistä puuttuu vielä ainakin sininen ja punainen. Musta, valkoinen, keltainen ja vihreä on nyt kunnossa.

17/04/00 - Kotka ja muut

Kävin ostamassa Dreddin backbox-koristeen korjaamiseen soveltuvat maalit. Lopullinen sävy syntyi pronssin ja kullan yhdistelmästä ja väri osui hämmästyttävän hyvin kohdalleen - korjatut kohdat sopivat täysin alkuperäiseen väriin

[kuva]

Kultainen kotka

24/04/00 - Sirpaleita

Pelatessa pallo osui ikävästi erääseen pleksiin, joka meni kappaleiksi. Tämä on tapahtunut ennenkin, mutta olen liimaillut sitä kasaan onnistuneesti. Päätin että täytyy tehdä kokonaan uusi, joten leikkasin vähän paksummasta pleksistä uuden, maalasin sen ja laitoin paikoilleen, lopputulos oli ihan hyvä.

[kuva]

Rikkoutunut originaali

22/06/00 - Kytkinvika

Melkein 2 kuukautta putkeen peli toimi moitteettomasti. Ainoa huoltotoimenpide on ollut kentän vahaaminen, jonka teen noin kuukauden välein. Olen nostanut pelin vaikeustasoa muutamalla asteella ja kytkenyt lisäpalloille ym. extroille rajoittimet. Vaikein taso päällä, 1 extrapallo/peli ennätykseni on tällähetkellä 1.6 miljardia. Nyt kuitenkin subwayn (paikka josta pallo tipahtaa pelilaudan alapuolelle) kytkin tuntuu tökkivän. Se harmittaa erityisesti sillä sieltä kerätään jackpotit. Kun kerran otin lasin pois, vahasin myös shooterlanen. Pitänee ostaa tuollainen kytkin ja vaihtaa.

01/07/00 - Jälleen kasassa

Kävin eilen shoppailemassa uuden kytkimen hajonneen tilalle. Asennusoperaatio oli melko kivuton, tosin uudessa kytkimessä oli lanka johon pallo ottaa kiinni, suora. Taivuttelin pihdeillä sen muotoon ja kolvasin kiinni. Toimi ensimmäisellä yrittämällä.

13/07/00 - Palanut kela

Vasemman yläflipperi kela otti ja alkoi ylikuumeta. Diagnosoin ongelman likaiseen optokytkimeen ko. flipperin napissa. Putsasin opton eikä kuumenemista enää näytä tapahtuvan. Kelasta sensijaan suli holkki, joten pitää ostaa uusi kela.

30/07/00 - Droptargetongelma

Sulanut kelan holkki ei nyt mitenkään erityisemmin haitannut lähinnä esittelypelejä joita paikan päällä vierailevat tekivät, mutta itse en ole pelannut isompien vaurioiden välttämiseksi. Tänään sensijaan näin oudon tapauksen - Droptargetit tippuivat alas joka kerta kun kone nosti ne ylös ja tämä sai aikaan sitten sen, että droptargetit sahasivat ylös ja alas, kunnes niitä nostava kela alkoi lämmitä turhasti. Tutkin ongelman - se on mekaaninen, pikakorjauksena taivutin droptargettien telinettä hieman - myöhemmin täytyy irrottaa koko teline jos ongelma jatkuu.

Kävin viime perjantaina Pelikalla, mutta arvaa vaan muistinko uuden flipperikelan ja holkin sen kamapaljouden keskeltä joka Gilliganiin meni. Jottei Dredd-parka tuntisi itseään hylätyksi uuden lelun saavuttua taloon, yritän maanantaina käydä shoppailemassa kyseisen kelan (ja kasan sulakkeita Gilliganiin).

02/08/00 - Kasassa?

Kävin heti aamutuimaan Pelikalta shoppaamassa uuden flipperikelan (ja Gilliganiin uuden bumpperikelan). Kolvasin kelan kiinni ja aah, mikä lyöntivoima siihen tuli. Pelasin ei-vakavan testikierroksen, 870milj, OK. Vertailu osoitti että Dreddin kelat kuumenevat käytössä huomattavasti enemmän kuin Gilliganin. Yhden pelin jälkeen ei Dreddin keloihin voi enää koskea, kun Gilliganissa taas useamman tunnin pelikään ei lämmitä niitä noin pahasti. Tosin täytyy pistää mieleen, että Dreddissä on huomattavasti tehokkaammat flipperikelat. Pitää kaiketi tutkia varmuuden vuoksi ettei mitään pala.

07/08/00 - Lämpöongelma

Jokin Dreddissä imee nyt liikaa virtaa, mutta syyllinen on tällähetkellä mysteeri. Driverboardilla palaa nyt jatkuvasti LED3, eli alivirran varoitusvalo, mutta en löydä mistään vääriä jännitteitä. Tällä voisi olla jotain tekemistä ylikuumenemisen kanssa hyvinkin, mutta flipperien ohjaus näyttää toimivan normaalisti. Tästähän on kehkeytymässä yhtä mielenkiintoinen ongelma kuin Gilliganin saaren moottorista...

17/08/00 - Lämpöongelma jatkuu

Olen käynyt läpi suurimman osan flipperien ohjauksen elektroniikasta mutta en vieläkään ole löytänyt mikään, mikä aiheuttaisi ylikuumenemisen. Peli on tästä eteenpäin pelikiellossa kunnes keksin vian, kelat eivät kuitenkaan ole niin halpoja että niitä viitsisi korputtaa huvikseen. Kunhan löytäisin jonkun jolta lainata Fliptronic-korttia, niin voisin alkaa eristää vikaa tarkemmin.

23/08/00 - Lämpöongelman ratkaisu?

Gilliganin L-9 softan lisäksi sain myös LM339:eille varakappaleet (kiitos Tuukka!). Valmistauduin kolvaamaan entiset irti ja kaivelin osalaatikosta ylimääräiset kannat (CFH:n ohjetta noudattaen laitan kaikille vaihdetuille piireille kannat - niiden hajotessa uudestaan säästää huomattavasti aikaa repäistä vanha pois ja iskeä uusi tilalle, kuin että alkaisi kolvata piirilevyä uusiksi). Painallus turbokolvin virtanapista - ei eloa. Mitä #&$%#"%?! Kolvi on sanoutunut irti! Käytän piirilevyihin kolmessa sekunnissa lämpenevää akkukolvia, jossa on terävä kärki. Purin laitetta yli 2 tuntia, todeten että tuo kärjen vastus on poikki, harmi vain ettei siihen pääse käsiksi vaan täytyy ostaa uusi kärki. Toinen kolveistani on kelojen ym. juotteluun ja sillä juottaminen aihettaisi todennäköisesti koko piirilevyn tuhon. Täytyy ostaa uusi terä pienempään.

Hitto, tämä pikkukolvi on ollut minulla vuosia ja aivan ylivoimainen tämänkaltaisessa työssä, jossa juotosasema ei ole optio. Kun olisi varoissaan, ostaisin Weller Pyropenin.

24/08/00 - Niin lähellä ja niin kaukana

Kävin lainaamassa kaverilta hommaan soveltuvan kolvin ja aloitin vaihto-operaation. Katkoin LM339:eistä jalat mahdollisimman läheltä piirin kuorta ja juottelin ne sitten pinseteillä varovasti nostaen irti. Sitten vaan tinaimurilla ylimääräiset tinat pois ja kanta tilalle. Noin tunnin sain tuhrattua operaatioon ja sen jälkeen piirilevy äkkiä koneeseen. Pelasin muutaman testimatsin, joista kolmannella alkoi savu nousta flipperikeloista. Vika siis ei ollut LM339:it, seuraavaksi sitten optojen vaihto.

31/08/00 - Optot

Optoja saapui lopulta ja pääsin aloittamaan vaihto-operaation. Irrotin oikean puolen optokortin ja irrottelin optoa kymmenisen minuuttia, aika hyvin ovat kiinni. Vaihdoin ensin vain toisen optoista ja sitten testaamaan, uusi näytti toimivan normaalisti. Tästä innostuneena vaihdoin toisenkin ja vaihdoin samantien 4 vastusta fliptronic-kortilta (vastukset 46, 48, 50 ja 52 10 kiloisiksi). Heitin optokortin ja fliptronicin takaisin koneeseen ja virtaa. Ongelma: nyt peli/testitilassa oikea alaflipperi on jatkuvasti ylhäällä. Kiskoin fliptronicin tutkittavaksi ja vaihdoin testiksi vastuksen kyseisen opton edestä. Ei apua.

01/09/00 - Optot II

Etsin vikaa fliptronicilta jokusen tunnin löytämättä mitään. Ja syyhän oli aivan selvä, vika kun ei fliptronicilla ollut. Ongelma oli lopulta se jälkimmäiseksi juotettu opto, joka oli aivan olemattoman mitan pois paikoiltaan. Nostin sitä noin 0,5mm ihan varmuuden vuoksi ja nyt homma alkoi toimia.

02/09/00 - Optot loppuun

Otin vasemman puolen optokortin nyt työn alle ja vaihdoin optot, onnistui ensimmäisellä yrityksellä. Pelin kuumeneminen ei loppunut mutta ompahan jälleen yksi ongelma-alue eliminoitu. Seuraavaksi täytyy vaihtaa driverboardilta 25v 15000 uF elko, kunhan vain löydän jostain sellasen.

10/09/00 - Läpimurto?

Elkoja en vielä löytänyt viisaaseen hintaan (150mk tuollasesta EI ole hyvä hinta!), mutta Tuukan ehdotuksesta päätin vaihtaa regulaattorin, jolla 18 voltista tehdään 12 volttia (optoille). Regulaattorin pätkiminen aiheuttaisi myös optojen välkkymistä ja sitämukaan myös kelojen ylikuumenemista. Vaihdoin jälkeen pelasin useita testieriä. Nyt menee mielenkiintoiseksi - peli kyllä lämpiää, mutta nyt taidetaan olla hyvin lähellä oikeita arvoja. En saanut peliä kärventymään, mutta täytyy kokeilla hieman lisää...

12/09/00 - Toimii!

Peliä on nyt tahkottu isommilla ja pienemmillä porukoilla nääntymiseen saakka, se ei enää kärvenny, vika siis oli loppujenlopuksi tuo regulaattori. Kiitos Tuukka! Vaihdan vielä nuo elkot kunhan käväsen seuraavan kerran Lahdessa Bebekissä.

[kuva]

Driverboard työn alla

18/09/00 - Customointi

Nyt kun Dredd toimii, se voidaan unohtaa nurkkaan pölyttymään? Ei helvetissä! Olen jo pidempään himoinnut peliin kromattuja jalkoja ja löysin vihdoin sellaiset. Tässä peli ennen vaihtoa (vasemman etujalan olla oleva violetti esine on noin sentin kasa post-it-lappuja koska mustien jalkojen säätömekanismi oli ruostunut jumiin.

[kuva]

Originaalit mustat jalat

Ja tässä vaihdon jälkeen:

[kuva]

Uudet kromatut jalat

Aluksi peli näytti hieman oudolle itseasiassa, mutta minusta ainakin tuossa tapahtui selvä parannus ja olen tyytyväinen lopputulokseen. Nyt Dreddikin on customisoitu :)

Edit: Kuulin myöhemmin, että koneeseen kuuluu luonnostaan kullanväriset jalat. Nyt tarkemmin miettien olen tainnut nähdä jossain kentällä moisen. Kultamaali vaan ei jaloissa kestä kenttäolosuhteissa, joten se selittänee, miksi joku on laittanut tähän yksilöön mustat jalat. Taidan silti pitää nämä kromatut, ovat melko siistit.

10/10/00 - Hiljennys

Kävin ostamassa sprayvaseliinia kun sitä on minulle puoliväkisin :) kaupattu. Päätin soveltaa sitten ainetta Dreddiin kanssa, ruiskutin ainetta sekä planeetan että magneettinostorin liikutuskoneistoihin. Ja apu tuli heti - nyt ne eivät mekkaloi niin pahasti toimiessaan.

18/11/00 - Uutta pleksiä kehiin

Hommasimpa töistä Dreddiin uudet slingshottien pleksit. Heitin ne kiinni ja ihastelin miten paremmalta peli nyt näytti. Otimpa ja vetäisin uuden GC-tuloksenkin supergameen ohimennen :)

01/12/00 - ROM-kopio

Williams ei jaa Dreddin äänirommeja sitellään, ja ko. rommille on kuitenkin aika suuresti kysyntää. Tulipa sitten WPCmamen porukoiden kanssa puhetta siitä, että mulla kun Dredd on, niin voisinko lahjoittaa imaget mun koneen rommeista hyvään tarkoitukseen. Ja tottahan toki :) Tuukka tuli vaihteeksi avuksi ja lähetin rommit hänelle dumpattavaksi. Samalla selvisi että U9-äänirom veteli aivan viimeisiään ja antoi joka lukukerralla eri checksumin. Onneksi kerran sai sentään sen checksumin minkä pitikin ja rommista tehtiin samalla uusi kopio mun koneeseen. Ja näin, uusi U9 mulle ja Dreddin äänet lopulle maailmalle :)

Edit: Mikäli pelaat mitä tahansa WPCMAME-pohjaista virtuaaliflipperiä, sinulla on suurella todennäköisyydellä käytössä minun koneestani dumpatut äänirommit!

24/02/01 - Subbari ja siivous

Kuten jo aiemmin lupailinkin, seuraava subbarin saava kone on Dredd. Pulttasin subbarin kiinni kuten TZ:aankin, mutta tälläkertaa ilmeni ettei vahvari jostain syystä jaksa oikein ajaa sitä. Täytyy vielä tutkia asiaa enkä julkaisekaan DCS-äänikortin subbariohjetta vielä tänä viikonloppuna. Kytkentä sensijaan oli paljon helpompi, mutta tehoa ei irtoa enempää kuin edellisestäkään.

Samalla vaihdoin hinnoittelukortin, Dredd oli viimeinen jossa oli vanha 'APz Riisto Pinball Company'n mainos :-) Nyt niissä on kaikissa sama, '3 palloa/peli, 3mk/peli, 5mk/2 peliä, 10mk/4 peliä'.

Samalla tutkin Sonax-vahan ominaisuuksia, sillä Dredd oli toinen koneistani joka tuli vahausvuoroon vahan vaihdon jälkeen. Entiset vahat olivat kestäneet yllättävänkin hyvin, paljon paremmin kuin Teflox, josta Sonaxin keksimisen jälkeen tuli kromipintojen vaha. Pesin ja vetäisin uuden kerroksen, hyvä homma.

10/05/01 - Patterit

Totesin että vanhat patterit ovat nyt palvelleet vuoden tarkoituksessaan ja on aika vaihtaa uudet. Muutos tapahtui kivuttomasti, tulokset eivät nollautuneet vaikka hieman hirvittikin vetäistä virtoja pois vaihdon jälkeen ;-)

Kuinkahan kauan patterit oikeasti kestävät? Etenkin jos itsellä olisi vaikka 4 flipperiä, olisi pattereiden kulutus per vuosi kovin korkea.

04/06/01 - EOS

Tänään kun vetäisin virrat päälle, kuului se pahaenteinen 'PRESS "ENTER" FOR TEST REPORT'-ääni. Pahus, mikäs Dreddiin on iskenyt?! Left flipper EOS-kytkin hajalla, kurkkasin kolikkoluukusta kytkintä mutten nähnyt mitään erityistä vikaa. Tökin testimoodissa kynällä kytkintä - ei mitään reaktiota. Lopulta huomasin: piuha pahus on tipahtanut irti. Pikainen kolvaus ja taas toimii!

21/07/01 - Miittarikorjauksia

IRC-kanava #Mokian miiteillä oli talo täynnä porukkaa ja pelejä taottiin ahkerasti - pääosin kestivät oikeastaan uskomattoman hyvin, ainoat ongelmat olivat muutama juuttunut pallo. Dreddiin oli kuitenkin ilmaantunut test report, joten piti tutkia. Keskimmäisen captive ballin kytkin oli juuttunut päälle, siirsin Fish Talesin pois edestä ja katsoin - kytkimen lanka oli hieman vääntynyt ja jäänyt sitten nalkkiin. Taivuttelin sen kohdalleen ja päätin vaihtaa pari lamppua. Kun kiskaisin yhtä lamppua irti, tuli koko kanta mukana - sen juotos oli aivan mätä! Ruuvasin koko lamppukortin irti ja tutkin tarkemmin; toden totta, KAIKKI liitokset ko. kortissa olivat sitä luokkaa, että osat pystyi nyppimään sormin irti. Flipperin jatkuva tärinä tekee tämän raskaimmille osille jotka ovat ainoastaan tinan varassa kiinni. No, eipä hätää, otin ja uudelleenjuotin kaikki kortin liitokset, jälleen pelittää.

15/12/01 - Remontointia

Jokin aika sitten huomasin että vanha ongelma palasi; ainakin yksi flipperikeloista ylikuumenee jälleen. Tälläkertaa nuo isot konkat menevät kyllä vaihtoon, mutta ensin täytyy käsitellä pelikenttää.

Dreddin rampit ovat saaneet osansa palloista ja kohdat joissa pallo kulkee ovatkin naarmuutuneet harmaiksi. Tutkin hetken aikaa miten rampit ovat kiinni ja aloin sitten irrotella ramppien optojen johtohässäkkää. Melkein kaikki liittimet irtosivatkin suosiolla, paitsi vasemman rampin ensimmäisen opton liitin ei sopinutkaan siitä lävestä josta se on aikanaan pujotettu, siihen päälle kun on viritetty muuta rojua. Tarpeeksi monta pulttia irroittelemalla ensimmäinen ramppi irtosi lopulta.

Pestessä sillä sai yhden paperin melkein kokonaan mustaksi, jonka jälkeen aloin kiillotella sitä novus #2:sella. Aikani sitä hinkkasin siinä ja totesin että henki tuossa lähtee jos koko pallon jälken aikoo saada näkymättömiin, mutta verrattuna alkuperäiseen tämä on kuin uusi.

Korkkasin seuraavaksi oikean puolen rampin irti ja tein sille saman tempauksen. Ohimennen läikytin pullon Sinolia lattialle, ja siinä kohtia kun alkoi huimata oli pakko luovuttaa projekti tältä osin.

Piru, joku kun lueskelee näitä, niin luulee vielä että olen joku narkkari tai jotain... :-)

[kuva]

Pelin yläkenttä ilman ramppeja

Kävin hieman haukkaamassa raitista ilmaa ja palasin projektiin. Samaan tyyliin irtosivat keskiramppi ja oikea yläramppi ja nyt Dredd alkoi näyttää todella omituiselle.

Kone on kyllä kieltämättä suhteellisen puhdas edelleen, orbiteissa näkyy kuitenkin jo likavana mutta kenttä on edelleen nätin näköinen, hyvä niin.

Ja sitten kun kaikki oli irti, laitoin uudet lamput kaikkialle ramppien alle ja muihin hankaliin kohteisiin vaikka eivät olleet edes entiset kärähtäneet; näitä käytettyjä lamppuja voi sitten soveltaa helpommin vaihdettavissa paikoissa.

22/01/02 - Pikkuhiljaa kasassa

Tämä projekti on hieman venynyt, sillä elättelin toivoa että saisin koneessa temppuilevat elkot ja sitten voisin suorittaa koko kokoamisprojektin yhtenä päivänä. Vaan kukaan ei tunnu olevan kuullutkaan 25V 15000uFd elkoista, joten otin toissapäivänä ja aloin koota konetta.

Omituisestipa nipisteli selässä kun nojasin Twilight Zonen kyljessä oleviin metallirautoihin. Päällä oli hieman pieneksi jäänyt ja kärsinyt T-paita joka on omiaan päällä flipperiä korjatessa. Lopulta paljas kohta selässä osui TZ:n metalliseen kohtaan ja kädet olivat Dreddin kabinetissa vastaavassa kohtia. Ai SaaAaaAaAaAaaaaTaaaaaaaANaaaaaaaa! Tuli sen verran kova tälli että ei heti alussa kädet suostuneet päästämään millään irti, onneksi paidasta tuli sentään vähän eristettä ja hyppäsin sivuun. Mitä helvettiä?! Iskin yleismittarin koneiden välille, siinä kulki 110 volttia. Hupsista, Dreddin maihin vuotaa jostain 110V. Tällin jälkeen oli pakko mennä istumaan ja selvittelemään päätä, ei ollut erityisen hyvä olo.

Koneessa on nyt kuitenkin rampit paikoillaan, enää planeetta puuttuu.

23/01/02 - Kentän alla

Kasasin planeetan paikoilleen ja viimeistelin johtojen vetämiset, nyt yläkenttä on valmiina. Keskimmäisen droptargetin pudotusmekanismi on lopettanut toimintansa. Muistelin aikaa, kun korjasin tuon systeemin pikaliimatuubin palasilla, kauanpa on kestänytkin läjässä.

Aloitin kuitenkin kiskomalla irti Dreddin pohjarampin. Ei se vakavasti likainen ollut, mutta likavana siinä oli ja nyt kun koko kone on pesty yläkentältä, niin täytyi tietysti siivota loputkin. Kiillottelin rampin novuksella vielä niin on vähemmän kohtia keräämässä likaa ja vedin vahat päälle.

Seuraavaksi droptargettien äärelle. Ensimmäisenä täytyi irrottaa kortti jossa on droptargettien edessä olevat valot, ja muistelin että osa lampuista oli herkkiä tärinälle. Olin näköjään kannat juotellut uusiksi, mutta itse piirilevylle tuleva liitin oli vielä alkuperäisissä tinoissa ja tarkasti valoa vasten katsoen osa oli jo murtunut. Annoin piirilevylle sitten Welleristä, johon kävin ostamassa uuden juotinosan kun entiselle sattui pikku tapaturma...

Otin sitten droptargettibankin irti ja tutkin vanhaa viritystäni. Pahus! Se pikaliimatuubin jämä oli kestänyt eikä näyttänyt itseasiassa mitään kärsimisen merkkejä. Jostain syystä kuitenkaan keskimmäisen droptargetin tiputusjärjestelmä ei toiminut. Painelin kelan plungeria alas pari kertaa ja huomasin ettei plungerin liikerata tuntunut terveelle, se ikäänkuin loppui kesken.

Irrotin kelan ja huomasin että coilstoppi on irronnut ja mennyt kelan sisään. Voi kun kätevää; tämä stopperi on integroitu isompaan osaan joka on myös samalla koko droptargetbankin runkona! Pohdin mitä ihmettä teen tuolle ja päädyin lopulta koittamaan viritystä. Naputtelin coilstopin takaisin paikoilleen varovasti vasaralla ja vetäisin pikaliimaa väliin, sitten löin stopin pohjan kasaan kuin niitin. Viritys, toki, mutta toivon mukaan kestää. Jos ei niin täytyy kai tehdä reikään kierre ja pistää siihen pultin pää stopperiksi.

Samalla huomasin että joku on nuuhkinut pikaliimani melkein loppuun! No, jätän liiman kuivumaan yöksi.

25/01/02 - Kasassa jälleen

Liima oli eilen vielä hieman pehmeää, tänä aamuna sen sijaan siihen ei enää saanut paineltua kynnellä jälkiä, joten aloitin kasaamisen. Yön aikana droptargettien nostokelan johto oli irronnut itsekseen, ollut ilmeisesti hieman heikosti kiinni. Kolvasin sen takaisin.

Korjasin oikean flipperin pienen viiveen laskeutumisessa vetäisemällä kumilangan flipperinapin takana olevaan levyyn joka tulee optokytkimien väliin, siihen loppui sekin ongelma.

Iskin droptargettibankin paikoilleen ja lamppukortin siihen päälle, nyt pitää päästä kokeilemaan.

Pakollinen päänsärkykierros ilman lasia; jos laitan nyt lasin paikoilleen, lyötyy kentältä ainakin 20 kohtaa johon pallo jumittuu ja vastaava määrä liittimiä jotka ovat unohtuneet kiinnittää. Näytti kuitenkin siltä että peli toimi täydellisesti, karvan alta 700M normaalipelillä ja puolikuuroutuminen melusta. On vaikea uskoa, miten helvetisti flipperistä lähtee melua ilman lasia!

Pesin kentän lasin vielä ja laitoin paikoilleen. Siinähän se, sitten venaillaan että löytyisi niitä konkkia jostain...

25/06/02 - Solenoideja pimeänä

Puolisen vuotta se sitten kestikin pelaamista. Itseasiassa koko pelikokoelma on näyttänyt kestävän, kentän vahausta ja kärähdelleiden lamppujen vaihtoa lukuunottamatta mitään ei ole tarvinut paikkailla. Nyt kuitenkin kesken peliä osa kentän solenoideista meni pimeäksi.

Osa niistä toimii, ja aloin etsiä mitä yhteistä näillä pimeänä olevilla on. Ja näköjään se yhteinen tekijä löytyi; ne ovat kaikki high power-sarjassa.

Sulakkeita ei ollut palanut, vika siis on jossain muualla.

26/06/02 - Solenoideja pimeänä edelleen

Eilen tuo vika osui tietysti parhaaseen peliaikaan, joten otin irti ilon siitä että on 6 muutakin konetta pelattavana ja jatkoin pelaamista toisella koneella.

Ratkoin tänä aamuna vian syyn - driver boardilta kyllä lähtee kaikki tarvittavat jännitteet, mutta yksikään kela ei sitä jännitettä kyllä saa kokonaan. Mittasin toimimattomat solenoidit läpi, ja sain niistä noin 3 volttia irti. Jossain siis on melkein katkinainen johto, mutta missä..?

29/08/02 - Löytyi!

Piru, minne 2 kuukautta katosi?! Keskityin hetkeksi työ- ja koulutusasioihin ja aika pahus meni Warp 9:lle saman tien. Tänä aamuna oli hetki aikaa syventyä Dreddinkin ongelmaan, ja aloin mitata läpi jännitteitä, ja yllättäen kaikki tarvittavat jännitteet löytyivät. Outoa. Laskin pelikentän ja koitin - ei mitään eloa.

Jatkoin, kunnes kohta löytyi - se oli planeetan moottorin virtaliittimessä. Annoin piuhoille kolvista ja uusintayritys - ja heti bootissa monttuhin juuttuneet pallot singahtivat pihalle ja kaikki toimi jälleen! Loistavaa!

Kenttä oli sen verran hienossa kunnossa että pyyhkäisin sen vain nopeasti läpi, pesin lasin ja laitoin koneen kasaan. Vaihdoin myös samalla patterit tähän ja muihinkin koneisiin. Kyllä taas kelpaa!

26/01/03 - Droptarget

Onnistuimpas niittaamaan reunimmaisen droptargetin tyylikkäästi aivan säpäleiksi. Pallo lähti kimpoilemaan jotenkin ihmeellisesti, ja osui droptargettiin suoraan sivulta. Itsellä ei ole näitä ylimääräisenä, sitten ei kai auta kuin yrittää metsästää jostain...

09/03/03 - Jälleen läjässä

Ja löytyihän se droptargettikin viimein, tämä yksilö saapui minulle varaosalähetyksen yhteydessä Sloveniasta asti; joskus omituisetkin kauppapaikat kannattavat :-)

[kuva]

5-Bank, yksi säpäleinä

Kentän yläpuolelta näytti, ettei targetista olisi jäänyt mitään jäljelle, mutta irrotettuani kyseisen targetin siitä oli jäänyt suhteellisen paljon kuitenkin vielä jäljelle, joskaan korjauskelpoinen se ei enää ollut:

[kuva]

Droptargetit: Entinen ja uusi

Pelaaminen oli tietysti jättänyt kenttään hiljalleen jälkensä, joskaan missään rumassa kunnossa kone ei todellakaan ollut; yleisimmässä pallon reiteissä alkoi kuitenkin jo likavana näkyä, joten pesin ja vahasin koneen siinä samalla. Ja jälleen on hyvä pelata!

15/02/05 - Droptargetit huolena

Pitkään Dreddkin kesti läjässä. Kaverin kanssa pelatessa vaan kävi niin, että kaveri onnistui niittaamaan yhden droptargetin hajalle. Droptargetteja ei tuntunut oikein saavan mistään, joten täytyi tilata sitten Marcolta jenkeistä.

[kuva]

Etsi kuvasta virhe!

Korkkasin targettibankin ja katsoin; jokaikinen targetti oli jotenkin murtunut. Otin sitten, ja vaihdoin ne kaikki kerralla, kaipa tuo taas pari vuotta kestää sitten pelaamista. Vaihdoin samalla kummankin autoplungerin kelasta holkin. Löysät lyönnit, etenkin vasemmalta puolelta olivat riivanneet tätä yksilöä jo pitkään, mutta ei vaan ollut osunut kohdalle sellaisia holkkeja, jotka olisivat tuohon autoplungeriin sopineet. Nyt niitä oli, ja nyt ne ovat koneessa.

Taas pelittää hienosti.

03/02/11 - Optohuolia

Kavereille järjestetyt peli-illat tuntuvat olevan hyviä erinäisten vikojen paikallistamiseen flippereissä. Tiukan pelaamisen ohessa Dredd missasi alas menneen pallon. Mitä ihmettä? Otin pallokourun tutkittavaksi ja huomasin, että optojen lähetinpuolen virta pätkii, kun liitintä niivittää - murtunut juotos ihan selvästi.

[kuva]

Ylempänä optokortti, alla digitaalikameran näkemys toimivasta kortista yökuvausmoodilla.

Kolvasin uusiksi kaikki kortin juotokset, taas pelitti. Ihme, Droptargetitkin ovat vielä ehjiä, toistaiseksi...

Kone on muuten tänään ollut minulla tasan 11 vuotta!

24/03/11 - Planeetan ikä tulee vastaan

Harrastajakolleegan käydessä planeetta teki ikävän tempun. Se pysäyttänytkään palloa nosturin kohdalle vaan pyöräytti sen suoraan kentälle. Ei ollut vaikea arvata mikä mättää - se viimeinenkin haarukkaopto on varmaan mennyt. Joskus 10 vuotta sitten koneesta oli hajonnut toinen optoista, mutta onneksi se ei ollut käytössä uudemmassa softaversiossa. Nyt joutuu tekemäänkin asialle jotain.

Kiskaisin irti kortin, jossa itse optot ovat ja sohin optohaarukan väliin pahvikortilla. Ei reaktiota. Meinasin jo pistää kolvin lämpiämään, kun katsoin optoa tarkemmin valon kanssa. Olipa se törkyinen! Lähistöllä oleva flipperikela ei tee hyvää. Pyyhkäisin sitä hieman puhdistusaineeseen kastetulla vanupuikolla ja kas, alkoi saman tien toimia.

[kuva]

Nämä optot kertovat koneelle planeetan asennon.

Tarinan opetus: helpoin ensin!

Itse planeettaa pyörittävä moottori ja sen vaihteisto eivät kuulosta erityisen hyvälle. Dredd on tulossa huoltovuoroon heti kun saan Big Gunsin valmiiksi ja kenttä tulee purettua normaalia pidemmälle planeetan modifikaatioiden takia. Puran samalla tuon moottorin vaihteiston, pesen vanhat kovettumassa olevat rasvat pois ja korvaan ne teflonrasvalla.

28/07/11 - Hiljaisuus

Saimme tapettua Dreddistä viimein äänikortin. Ja tietysti minulla on varaosakokoelmassa vain perinteinen äänikortti. Olisikin ollut liian helppoa. Pyrin pitämään varaosakokoelmassa yhtä täyttä WPC:n korttisettiä, niin voi sitten vaihtaa suoraan toimivan tilalle ja korjata rauhassa hajonneen takaisin varaosakokoelmaan odottamaan seuraavaa katastrofia.

[kuva]

WPC:n myöhempi äänikorttimalli sisältää huomattavasti tehokkaamman prosessorin, kuin mikä pyörittää itse peliä!

Ongelma on, että kesken pelin volume meni aivan kaakkoon ja ennen kuin ehdin lyödä virrat poikki, meni kortti täysin mykäksi. Eloa on sen verran, että diagnostiikka ei huomaa ongelmaa. Ilmeisesti sähköpotikka ainakin hajosi, toivottavasti vahvistinosa ei kuitenkaan. Täytyy tilailla osia ja vaihtaa...

02/08/11 - Ääntä

DCS-äänikortit ovat olleet melko huoletonta kamaa tässä vuosien varrella. En itseasiassa ole joutunut korjaamaan mitään ihmeempiä vikoja aiemmin ja Dreddille tämä taitaa olla ensimmäinen varsinainen korttivika koneen historian aikana.

Äänikortin design erosi aavistuksen tutummasta perinteisestä WPC:n äänikortista jonkin verran. Koska ennen hiljaisuutta äänet kuuluivat hetken aikaa volume kaakossa, oletin sen perinteiselle kortille tutun sähköpotikan ongelman ilmestyneen tännekin, mutta DCS:ssä onkin erilainen toteutus kokonaan.

Tuukan vinkistä vaihdoin U29:n, joka on TL084 operaatiovahvistin. Ja kas - jälleen kuuluu ääntä kuten ennenkin!

[kuva]

Esivahvistinpiiri sai tällä kertaa kannan, kortin folio on aika heikkoa tavaraa eikä välttämättä kestä kauhean montaa piirin vaihtoa samasta kohtaa. Bonuksena piiri on tulevaisuudessa helppo vaihtaa.

Seuraavaksi kai sitten onkin luvassa pelikentän purkua sen verran, että saan vaihdettua kaikki kumit. Reilu 10 vuotta on näköjään tarpeeksi kotikäytössäkin.

04/08/11 - Uusioplaneetta

Asensin tänään viimein SPO11-kisoissa ostamani protomallin planeetan kehän. Dreddissä oli alunperin ideana lukita 3 palloa pyörivään planeetan kehään, mutta mekanismin toimintavarmuus kenttäkäyttöä ajatellen oli parhaimmillaankin kyseenalainen - jos magneettinosturi ei syystä tai toisesta saa palloja pois kehältä, ne jäävät sinne kunnes operaattori tulee korjaamaan ongelman.

[kuva]

Vasemmalla tuotantomallin leikattu planeetan kehä, oikealla alkuperäinen

Planeetan kehän vaihtamisen yhteydessä säädin magneettinosturin uusiksi. Se oli loppujen lopuksi pirun ikävä operaatio, kun nosturin sivuliikkeessä alkaa olla jo aika paljon klappia ja sopivan kompromissikohdan löytäminen tuotti hetken aikaa ongelmia.

[kuva]

11 vuoden omistamisen jälkeen tuli viimein tämäkin modaus asennettua!

Tämän operaation aikana laskin poistaneeni kissan koneesta 8 kertaa. Kissalle harva asia tässä taloudessa on yhtä jännä, kuin flipperi! Nuorempi kissoistamme, Bastet haluaa koukkia jokaista kentässä olevaa monttua ja tutkia pelikentän alusen huolellisesti.

Planeetan pysty- ja sivuliikettä välittävät varret alkoivat myös hiljalleen hirttää liukulaakereistaan. Rasvasin ne uudestaan, jonka jälkeen nosturin pystyliikekin alkoi vaihteeksi toimimaan. Ihan täydellinen se ei ole vieläkään, mutta nyt magneetti laskeutuu sen verran, että pallot lähtevät planeetasta mukaan.

30/12/11 - Wanha Haitaritehdas

Tilasin töistä ihan maksullista apua hoitamaan kolmen koneen siirron, kun oma kantokapasiteetti ei tällä hetkellä vaan anna periksi nostaa flipperiä.

[kuva]

Laitoin Dreddin Twilight Zonen kanssa vastakkain, aloittaen näin Haitaritehtaan keskilattian tuplarivin. Kun mitoitus oli tehty, sai viimein laskettua monta konetta tehtaalle menee. 32 niin, ettei tarvi tunkea edes kauhean tiukkaan, enemmän jos pistää koneet ihan kiinni toisiinsa.

01/01/12 - Pelikuntoon

[kuva] Haitaritehtaalla tulee kyllä selkeästi säädettyä koneita enemmän. Toiminta on sosiaalisempaa, kun porukassa pohditaan ongelmia ja laitellaan koneita kuntoon. Dreddissäni on pitkään ollut raivostuttava ominaisuus oikean puolen flipperinapissa. Optojen välissä liikkuva muoviläpäkkä on alkanut kuoleentua ja mailat laskevat ajoittain hetki napista päästämisen jälkeen. Olen vasemmalle puolelle vaihtanut Doctor Whon raadosta otetun kokonaisen metallisen version, mutta tälle puolelle ei riittänyt osia. Ongelmaan on myöhemmin tehty korjaukseksi metalliläpäkkä, joka laitetaan muovin päälle. Asensin Dreddiin nyt sellaisen. Näyttää pelaavan ihan ok.

Sain viimein voideltua planeetan koneiston. Siihen pääsi käsiksi irrottamatta sittenkin, sillä yksi sivu vaihteistosta on aukinainen. Käytin voiteluun PTFE-vaseliinia ja nyt moottori ei enää kuulosta niin tuskaiselle.

Vaihdoin peliin custom messagen. Entisen humoristisen(?) tilalla on nyt:

APZ,N PELISIVUT
APZ.FI/PELIT/

FLIPPERISEURA
HOPEAKUULA RY

HOPEAKUULA.ORG

Pilkku tuossa ei ole typo. WPC:n merkistössä ei ole kaksoispistettä. Niin ja tosiaan, Hopeakuula ry on nyt virallisesti ry, Patentti- ja rekisterihallitus hyväksyi viimein perustamisilmoituksen vähän ennen joulua.

26/01/12 - Yllätysmultiball

Muutama hallilla pelaillut kommentoi Dreddin antavan välillä kesken peliä toisen pallon ilman sen kummempaa ilmoitusta. Jäljitin vian jälleen kerran optokortille. Korjasin reilu vuosi sitten yhden pätkivän opton kortilta, mutta nyt seuraava oli ravistanut itsensä irti.

[kuva]

Dreddin ja monen muun alkupään WPC DCS-koneen katastrofipesäke: pallokourun optokytkinten IRLED-kortti.

Itse IRLED oli ihan ok, kunhan sen juotti vaan takaisin. Lämmitin uusiksi jokaikisen kortilla olevan juotoksen tällä kertaa, jäi jostain syystä viimeksi (kiireessä?) tekemättä. Otin samalla kortista kuvan pallokourun ongelmista kertovaan artikkeliin. Dredd taitaa olla ainoa koneeni, missä on tämä ensimmäisen sukupolven ilman vaimennusta kiinni oleva kortti. Taidan modifioida tämän uuden malliseksi ja pistää samalla yllä mainituun artikkeliin kuvat aiheesta.

Pelasimme peliä useita kierroksia, eikä ongelmaa enää ilmennyt.

29/06/12 - Pallokouru, taas

Pitkään sitä Dreddiä saikin pelata siitä, kun viimeksi täytyi pallokourua käsitellä. Katselin tätä päiväkirjaa taaksepäin, että olen 29/03/00 viimeksi joutunu viilaamaan pallojen syömiä koloja pois. 12 vuotta siis mennään yhdellä viilauksella, ihan tarpeeksi hyvä minulle.

[kuva]

Kouru, nyt 2. kertaa hiottuna.

Pelailin muutaman kierroksen, enkä saanut enää palloja jumittamaan. Erityisen pahasti ongelma ilmeni Super gamessa, jossa 6 pallon multiballin alussa kone sai kentälle 4 ensimmäistä palloa, mutta 5. pallo oli jumissa. Toivon, että kone ajaa asiansa hyvin huomenna alkavassa Hopeakuula Openissa.

12/07/12 - Pallokouru, viimeinen niitti

Dredd toimi kohtuullisesti Hopeakuula Openin jatkopelien ensimmäisillä kierroksilla, mutta sitten alkoivat ongelmat. Kukaan ei valittanut mysteerimultiballista, mutta krediittipiste oli pakko tarkistaa ja siellähän olikin sitten pallokourussa jälkeen kränäävä opto.

Tähän asti olen vaihtanut optokortilta, erityisesti LED-puolelta osia sitä mukaan kun ovat hajonneet. Valtaosa kai osista onkin jo joskus vaihdettu tai edes kolvattu uudestaan kiinni. Tällä kerta syynä oli yksi suurista sinisistä vastuksista, joka oli haljennut. Päätin pistää stopin tälle jatkuvalle kortin irrottelulle ja uudelleenkalustaa koko kortin.

[kuva]

Kortti tyhjäksi ja uudet osat tilalle.

Noteerasin osia poistaessa, että yksi alkuperäisistä vielä toimivista IRLEDeistä oli haljennut osittain ja yhdestä vastuksesta irtosi jalka kortilta pois nostaessa. Olisi varmaan tullut pidemmän päälle lisää kolvaushommia jos en olisi nyt pistänyt koko settiä uusiksi.

Uudet vastukset ovat alkuperäisiä hieman pienemmät ja kevyemmät. Ehkäpä ne kestävät paremmin tärinää kuin painavampi vanhempi malli.

[kuva]

Uudet LEDit olivatkin mukavan kirkkaita!

Josko viimein Dreddin pallokouruongelmat olisivat ohi? Kone pelasi muuten aivan mainiosti kun jäin pelailemaan korjauksen päätteeksi.

26/07/12 - Jotain, mistä painaa vaneerilootaa

Ha, jo 2. flipperitorstai, jolloin VIIMEIN ei enää pallokouru bugia jollain tavalla. Taidan tehdä saman tempun Jackbotillekin kun siitä viimein jossain kohtia alkaa pallokouru kränätä. No, pirun hyvä juttu kuitenkin, sillä 12 ja puoli vuotta Dreddin ostamisen jälkeen nautin pelistä edelleen suunnattomasti.

Tarkoitus oli vaihtaa Dreddiin uudet flipperinapit jo viime viikolla, mutta onnistuin jotenkin laskemaan huti konemäärän(!) ja jäin yhden parin vajaaksi. No, tuli tilattu Extraballista muuta kamaa Vikingin paikkaukseen, niin tilasin sitten vielä yhden pari nappejakin. Vielä kun löytäisi jostain kotomaasta noita viininpunaisia nappeja Jackbottiin.

[kuva]

No, on noita originaaleja jo paineltu varmaan ihan koko rahan edestä. Pieni mutta kabinetin ulkonäköä parantava muutos, joka tuntuu pelissäkin kyllä.

21/10/12 - Kisasäätöjä

Dredd on toiminut hyvin useamman kuukauden nyt. Kerran näin testiraportissa herjan pallokourun 2. optosta, mutta kun katsoin kytkintestiä, se käyttäytyi ihan oikein ja herja katosi kun poistin kerran kaikki pallot. Myöskään pelissä ei ollut mitään ihmeellisyyksiä.

En alunperin edes tiennyt, että Dreddiin kuuluu decalit drop targetteihin. Näin jossain pimpatussa koneessa moiset ja ajattelin niiden olevan vain tekijän oma viritys, mutta tuli spotattua moiset Free-Playstä ja tarrojen kääntöpuolella oli vielä Williams/Bally-hologrammi. Kai ne sitten kuuluvat aiheeseen; Dredd syö drop targetteja siihen tahtiin, että alkuperäiset eivät varmaan kestäneet kauaa.

[kuva]

Pilvi teki vielä illan lopuksi urotyön ja pisti mailoihin uudet holkit ja viilasi stopperit takaisin muotoonsa, eivät tosin näyttäneet kauhean pahalle vielä. Vasen ylämaila tuntui jumittavan välillä, syy oli EOS-kärkien. Taivuttelin niitä aavistuksen ja tilanne näyttää korjaantuneen.

27/10/12 - Kisadamage

Dreddistä alkoi kesken flipperiliigan kilpailun vasen ylämaia jäädä ylös. Kentän päältä kokeillen tuntui kuin aivan loppupäässä olisi mekaaninen jumitus kuten EOS-kärki ym. Kenttä täytyi korkata ja tutkia asiaa tarkemmin. EOS-kärjet olivat kuten piti ja liikkuivat hyvin, maila sen sijaan jumitti pohjaan vaikka EOSin kääsi syrjäänkin sormella. Tuntui, kuin plungeri olisi napannut magneettisesti kiinni stopperiin. Vaihdoin stopperin ja samalla varmuuden vuoksi kelan holkin. Jumitus loppui ja peliä päästiin jatkamaan.

Kisan lopuksi koneessa oli taas krediittipiste ja syynä pallokourun opto. Täytyy tilata settiä fototransistoreja, vaihdan seuraavaksi kaiken kalustuksen pallokourun optojen vastaanottopuolelta.

08/11/12 - Pallokouru, vaihteeksi

Aloin selvittää tuota Dreddin pallokourun ongelmaa. Hämmästelin aikani fototransistoreiden antamia arvoja; ne kaikki reagoivat valoon samalla tavalla, mutta yhden muutokset eivät näkyneet koneelle asti. Seurasin sitten ketjua eteenpäin ja kas, siellähän oli vanha tuttu, LM339. Otin kortin molemmat LM339:t pois ja laitoin uudet kantojen kanssa.

[kuva]

Vaihdoin testiksi myös virheen aiheuttaneen fototransistorin samanlaisiin, mitä on monissa kentällä muualla olevissa optokytkimissä. Yllätykseksi tuo optopari alkoi toimia kyllä, mutta vastaanotin piti olla paljon lähempänä IRLEDiä kuin normaalisti. Itseasiassa niin lähellä, että pallokourun molemmin puolin kytkettynä. Jouduin lopulta vaihtamaan vanhan osan takaisin.

Pelailimme koneella reilun tunnin ajan, varmasti yli sen 30 palloa mikä vaaditaan kytkimen feilanneeksi merkitsemiseen. Jään seuraamaan oliko vika todella tuo LM339.

15/11/12 - Vaihtokumit

Katselin varaosakokoelmaani läpi ja löysin sieltä kumisetin, jossa oli Dreddin nimi päällä. Piti oikein kaivella maileja taaksepäin huomatakseni, että tämä kumisetti tuli itseasiassa tilattua 2011 joulukuussa. No, nytpähän oli hyvää aikaa asentaa ne.

Suuri yllätys oli myös se, miten vähän kumiosia Dreddissä on. Valtaosa kumeista oli tolppia. Samalla totesin setistä puuttuvan 2½″ slingshotin kumit. Sen sijaan setissä oli 2kpl 1½″ kumeja. Alta tunnissa tuli purettua kenttää sen verran, että kaikki tuli vaihdettua.

[kuva]

Eläkkeelle jääneet kumirenkut

Muutos peliin ei ollut millään tavalla huomattavissa. Perin harvinaista, sillä valtaosassa etenkin valkoisilla kumeilla varustettuja koneita koneen toiminta muuttuu huomattavasti. En muista milloin viimeksi olen vaihtanut Dreddiin kumit, mutta 12 vuoden sisällä se on kuitenkin tapahtunut :) Erityisesti droptargettien ja slingshottien kumit olivat erittäin syödyt, muut olivat vielä melko siedettävässä kunnossa.

13/12/12 - Äänikortti taas

Hopeakuula ry:n synttärien jälkeen kiersin koneita läpi ja totesin krediittipisteen Dreddissä. Onko edes taas pallokouru? Itse asiassa ei, olin aidosti yllättynyt!

[kuva]

Onkin aikaa, kun viimeksi on ROM taistellut vastaan. Meinasin jo polttaa uuden, mutta ongelma katosi kun nyhdin lastun kannastaan ja asettelin takaisin. Onneksi tästä yksilöstä on ROMit dumpattu aiemmin, sillä tässä on vielä V1 äänet, joissa tulee "Ball 1 locked" eikä "Phase 1 completed".

03/05/13 - Pelatkaa paremmin!

Flipperiliigaa edeltävänä iltana tarkastelin Dreddin kuntoa kisakoneeksi. Pallokouru on nyt toiminut viime aikoina ongelmitta, mutta viimeisimmän nuorisoryhmäkäynnin jälkeen koneessa oli pirusti risoja kytkimiä kytkintestissä.

Itseasiassa kun katsoin tarkemmin, tajusin tietyn kuvion risoissa kytkimissä: ramppien yläkytkimet, 3. captive ball. Joo, ovat olleet vähän haastavia kohteita nuorille pelaajille! Pelasin yhden kierroksen super gamella ja kas, 'viat' korjaantuivat. Dredd on 100% huomiselle!

04/05/13 - Kisakorjauksia

Kone toimi kisassa muuten ihan moitteetta, paitsi keskimmäisen droptargetin pudotusmekanismi hajosi. Muistelen, että purkkasin mekanismin polkupyörän renkaanpaikkaussarjan liimatuubista leikatulla metallikappaleella joskus 13 vuotta sitten. Patentti siis eli 13 vuotta siinä missä kone minulle tullessaan 7 vuotta vanhana oli jo valmiiksi rikki.

Purin mekanismin esille, Tensikka leikkeli kokispurkista uuden osan ja saimme koneen takaisin kilpailuun. Ihan kiva, sillä sillä ratkesi minullekin melko oleellisia pelejä! :)

26/10/13 - Kisakorjauksia, taas

Katsos pahusta, kone on selvinnyt ilman merkittäviä huoltoja melkein puolisen vuotta. Kisa-aamuna kuitenkin huomiota sai koneen satunnaisesti ilmenevä optovika pallokourussa. Avustamassa ollut Tensikka päätyi painamaan liittimiin johdot takaisin kiinni, joka muutaman testipelin jälkeen näytti korjanneen ongelman.

Kisan aikana koneen oikea ylämaila alkoi takuta. Mailan varressa ei ollut kauheasti välystä, joten kiinnityskappaletta laskettiin aavistus alaspäin.

Koneella pelattiin lukuisia pelejä, eikä pallokouruvika enää uusinut. Ehkäpä on tarve rakentaa uusiksi sekä LED-puolen että fototransistoripuolen optokorttien liittimet.

20/04/14 - Pallokouru

Koneessa satunnaisesti ilmenevä pallokouruvika on alkanut taas nostaa päätään. Päädyin lopulta vaihtamaan molemmat optokortit pallokourusta. Saa nähdä katoaako ongelma vai kummitteleeko koneessa joku muu asia.

26/04/14 - Pallokouru, jatkoa

Peli-illan jälkeen kas kummaa, taas oli pallokouruoptot 1-4 virhetilassa. Ottaen huomioon, että koneessa on jo uudet optokortit, ei jäljelle jää enää kuin virransyöttö ja kytkinmatriisiongelma aiheuttamaan ongelman.

Siinä LED-puolen korttia kädessä pyöritellessä silmiin osui aivan pieni värähdys virta-LEDissä. Olen aiemminkin epäillyt virtaliitintä, mutta en ole saanut virtoja pätkimään koskaan näkyvästi. Sopivasti kun korttia käänteli, sammuivat virrat siitä kokonaan. No, tämä ongelma ei vaadi kuin uuden liittimen rakentamisen.

[kuva]

Uusi virtaliitin oikealla olevassa vihreässä kortissa.

Ekan pelin jälkeen pallokourun herjat olivat kadonneet. Nyt on oikeasti sormet ristissä, että tilanne on sama myös seuraavan peli-illan jälkeen!

Toinen raivostuttavuus Dreddissä aivan alusta saakka on ollut puuttuva coindoor interlock-kytkin. Laitoin siihen aikanaan painonapin, jotta saan kolikkoluukun napit käyttöön - konehan sanoo muussa tapauksessa "open door to use buttons" tai vaihtehtoisesti koko ajan "coindoor interlock disables playfield high voltage". Oikeastihan tässä yksilössä virrat eivät lähde kentästä, se on erillinen kytkin joka taas on ohitettu, että kisapelissä lasin voi poistaa sotkematta peliä. Nyt siinä on ihan oikea toimiva kytkin viimein.

09/07/14 - Jumittava vasen maila

Vasen maila alkoi jumittaa kesken peli-illan satunnaisesti. Tarkemmin katsottuna mekanismi jumiutui EOS-kytkimeen mailan varren kiristysosasta joka myös kytkintä liikuttaa. Kutistesukka tämän osan ympärillä oli kulunut puhki ja ilmeisesti sai sen verran hyvän pidon että maila jumittui. Raaputtelin vanhan kutistesukan pois ja laitoin uuden. Ei tullut yhtään ilmoitusta enää peli-illan aikana siitä aiheesta.

19/04/17 - Pallokouru, vaihteeksi

Judge on ollut perin pitkään melko ongelmaton, lukuunottamatta muutamaa satunnaista herjaa pallokourun optoista. Hiljaisena iltana otin koneen viimein auki ja kiskoin koko optokortin tarkempaan syyniin. Pyörittelin korttia käsissä, virrat päällä ja virtaliitin kiinni, kun yllättäen huomasin kameran läpi katsoen, että yksittäinen IRLED välähti. Pidin korttia kiinni vastuksen päältä ja kun vastusta tökkäsi hieman kovemmin, tapahtui sama taas. Kokeilin muutkin läpi, neljä vastuksista oli murtunut aivan jalan loppuosasta.

[kuva]

Ei sitten ollut ihan mahdottoman pitkäikäinen korjaus. Vaihdoin kerralla kaikki vastukset kortilta, toivottavasti pääsisi taas pari vuotta eteenpäin tällä. Tarkoitukseni on ollut laittaa tilalle Mantis Amusementsin uusiotuotantokortit jotka eivät kärsi tästä ongelmasta, mutta en ole saanut aikaiseksi tilata niitä.

18/05/19 - Lamppukortti pätkii

Muuten oikein hyvin pelannut Judge on kehittänyt ärsyttävän ongelman suureen lappukorttiin jossa kaikki moodivalot ovat. Jotkut valoista pätkivät satunnaisesti, yleensä kun olen nopeasti vilkaissut asiaa, kaikki toimii.

Otin kortin irti tutkittavaksi ja sieltähän se WPC:n lamppukorttien yleisin riivaaja löytyi, murtunut liitos Molex-liittimessä josta lamppumatriisin ohjaus tulee kortille.

Juottelin kortin komponentit uusiksi ja kas, taas pelaa. Yllättävänä bonuksena kortin valot palavat huomattavasti kirkkaammin kuin ennen.

↵ Takaisin päiväkirjat-osioon

Viimeksi päivitetty 2019-05-20 16:26, v69.