Mousin' Around korjauspäiväkirja

Tämä on 17. pelini, Mousin' Aroundin korjauspäiväkirja.

Sivua on viimeksi päivitetty 2018-02-15 08:02.

Voit hypätä tästä viimeisimpään kohtaan.

15/06/13 - Haku: tuliainen naapurista

Olin aiemmin missannut Stockholm Openin muutaman kerran, joten päätimme tänä vuonna tehdä kisoihin Hopeakuulan mini-iskun. Tarkemmin laskeskellen kävi selväksi, että tulisi halvemmaksi ajaa Turkuun ja ottaa lautta Tukholmaan, kuin ostaa kahdelle hengelle lentoliput. Ajamisessa tuli viimein sekin puoli, että paluumatkalle olisi optio ottaa talteen joku kiva tuliainen.

Tarkoitus oli alunperin ostaa Black Knight 2000, josta oli jo alustavasti käyty keskustelua mailillakin ennen saapumistamme, mutta soitto ensimmäisenä päivänä myyjälle paljasti, että hän oli mennyt myymään koneen jollekin norjalaiselle nenäni edestä! Kotkalaisen harrastajakollegan kanssa keskustellessa tuli ilmi vastaavia tapauksia ja sain suosituksen kääntyä mielummin operaattorien puoleen.

Niinpä otinkin ja soitin läpi Stockholm Openin koneissa mainostetut operaattorit ja kas, sieltähän löytyi yksi lapsuuden suosikkikoneista, Mousin' Around. Myyjä vakuutteli pelin olevan tosi hieno, hyvin pelaava jne. No, se jäi sitten nähtäväksi ja suunnistimme kohti Sundbybergiä Tukholman alueella.

Myyjä piti pitkän hehkutuspuheen koneesta, mutta muuttui selvästi aavistuksen hiljaisemmaksi kun kun korkkasin koneen ja aloin käymään läpi ostettavan koneen tarkistuslistaa.

Kone oli yleisilmeeltään kabinetista ihan ok muutamaa paljasta laikkua lukuunottamatta kyljissä. Näytöt olivat uudet, piirilevyt backboxissa yllättävän siistit, enkä nopealla vilkaisulla spotannut edes ainuttakaan vaihdettua transistoria. Yleisvalaistuksen liitin oli kolvattu suoraan interconnect boardille, mutta ei sen kummempia virityksiä.

[kuva]

Kentän alla jatkui sama linja. Kone on äskettäin shopattu, sillä flipperipölyä ei näkynyt juuri missään. Kaikkein surullisin kohta, ja samalla lähes deal breaker oli inserttikuluma keskikentällä. CHEESE-valojen decalit ovat osa kuluneet kokonaan pois, osasta on valtaosa haljennut. Kentässä on myös muutamassa paikassa maali kulunut puulle, tosin onneksi tasavärisistä kohdista. Testipelin jälkeen kenttä harmitti oikeastaan vielä enemmän, sillä kone pelasi ihan pirun napakasti. Tämä ei ole selvästi keräily-yksilö, mutta sen sijaan pienellä laitolla kylläkin ehdottomasti pelaajan kone.

Hintaneuvottelu toi koneen hinnan lähelle 1/3 Suomen hintatasosta, joten kauneusvirheet oli helpompi antaa anteeksi. Muutama tuhat kruunua vaihtoi omistajaa ja kone heitettiin kyytiin.

[kuva]

Kone Kouvolassa, 600km myöhemmin...

Siirsimme Pilvin kanssa koneen nokkakärryillä sisälle ja kokosimme sen. Ensimmäinen peli kotona vei minut välittömästi takaisin kesän '90 Tykkimäen huvipuistoon. Se on vain jotenkin käsittämätöntä, miten jotkut lapsuusajan muistot kulkevat mukana näinkin vahvasti. Kone on todella nautinto pelata. Tästä tulee mukava pelikone Hopeakuulan tiloihin.

[kuva]

Kentän paljaat kohdat täytynee paikkamaalata. Täytyy katsoa läpi jotain touch up-oppaita ja katsoa, saisiko koneeseen valmiin decalisetin. Minulla on nykyisin kyllä resurssit saada teetettyä niitä itsekin jos muualta ei saa. Pelisofta on 3 versiota vanhempi kuin viimeisin julkaisu. Kolikkoluukkuun on integroitu melko järeä turvarauta, jonka jättämistä paikoilleen harkitsen sillä siitä tulee todennäköisesti rumemman näköinen jos sitä yrittää poistaa.

Joka tapauksessa, pins +1.

24/10/13 - Boottiyllätys

Kone on toiminu ongelmitta melko pitkään nyt, kunnes viime keskiviikkona tuli ensimmäinen mutka matkaan - kone kaatui kesken pelin. Pohdimme tätä jo IRCissäkin, mutta flippereissä taitaa olla omistajan pelaamisen taika. Olen pelannut konetta vaikka millä mitalla itse ilman ongelmia. Heti kun päästää toiset pelaamaan, taika särkyy ja kone hajoaa!

Erikoinen tilanne oli, että äänikortti jäi soittamaan taustamusiikkia vaikka kone oli muuten jo täysin hei-hei -maassa. #1 epäilys oli luonnollisesti 5 voltin puoli, joka testauksen jälkeen osoittautui kuitenkin pysyvän hyvin tarkasti 5.001 voltissa vaikka mailoja rämpyttikin huolella ja pallo poukkoili kentällä. Lisäksi äänikortilla on oma prosessorinsa ja se ei kaatunut, joten epäilen ongelman olevan muualla.

Koneessa on aika paljon piirejä kannoilla. Yksi vaihtoehtohan on, että irto-osassa kuten prosessorissa tai peli-ROMissa on kontaktihäiriö. Nostin kaikki piirit varovasti irti ja laitoin kuivaa contact spraytä kantoihin ja jalkoihin. Samalla kun peli-ROMit olivat irti, päivitin koneen softan versiosta L-1 versioon L-4.

Pelasimme 20-30 peliä lastujen paikalleenlaiton ja softan päivityksen jälkeen, ei saatu konetta kaatumaan. L-4 softassa tosin oli huvittava bugi: jos pallon drainaa heti 2x playfieldin alettua, se näyttää ruudulla "2x playfield xx seconds" pelin loppuun asti kaikille pelaajille. Kyseessä on kuitenkin näköjään vain virhe näytössä, pisteet tulevat normaalisti ja ongelma katoaa jos joku toinen pelaaja saa 2x playfieldin.

02/10/14 - Hyppyramppi

Tässä yksilössä on ollut pidemmän aikaa yhä enemmin nähtävissä ongelma, jossa oikeaan ramppiin laitettu tarpeeksi kova lyönti saa pallon hyppäämään suoraan ylöspäin rampin alusta. Ihmettelimme tätä Klasun kanssa joskus aikanaan ja päädyimme epäilemään ennen ramppia olevaa inserttiä, joka oli hieman koholla.

Naputtelin insertin takaisin alas, mutta ongelma ei kadonnut. Rampin alkupää näytti jotenkin hieman ihmeelliselle, joten kurkkasin mitä rampin läpän alla on. Ruotsalainen nerokkuus on loistanut, rampin alku on haljennut joskus, joten se on liimattu akryylilevyn päälle, joka taas on ruuvattu kenttään kiinni. Tämä aiheuttaa metalliläpän alle noin 3mm pystysuoran seinämän. Eipä ihme kun pallo pomppii, rampin läppä on niin hentoa tekoa ettei se tuollaista hyppyriä tasoita.

Mietin pitkään mikä mahtaisi sopia tuohon tasoitukseksi. Suunnittelin tuon tasoituspalan prototyyppiä pätkimällä reikänauhaa, taittamalla toisesta päästä 2mm kaksin kerroin ja muotoilemalla siitä sopivan nousun. Pistin tämän palan teipillä testipelin ajaksi kiinni. Tämän jälkeen pallo suorastaan imeytyi ramppiin kun vähän pisti siihen suuntaan. Tästä protokappaleesta tuli vähän liiankin hyvä viritys.

[kuva]

Kappale paikallaan rampin edessä. Huomaa miten ramppi on katkennut noin 1cm ennen alkua ja miten kentässä oleva osa on vaan neliskanttinen pätkä pleksiä!

Ajattelin aluksi tehdä 2 palasta vierekkäin, mutta aikani pelattuani totesin keskelle sijoitetun palan riittävän täysin, peltiläppä pysyy sen verran jämäkästi reunoista kuitenkin, että ramppi on aivan oikean tuntuisesti toimiva.

Koneessa oli myös kytkinongelma, keskikentän oikeasta laidasta standup-targettien rivistä oli muutama pimeänä. Ongelma oli tällä kertaa matriisissa, tarkalleen ottaen kytkinrivin kytkimeltä toiselle menevä katkennut piuha. Pieni juotos ja taas toimii.

18/11/14 - Vaihtokenttä

Muuten perussiistin koneen suurin raivostuttavuus on ollut sen melko puhki pelattu kenttä. Koneesta on poistettu mylar aikanaan kenttää suojaamasta ja sen jälkeen sillä on pelattu vielä jonkun verran, tai sitten kentän vauriot ovat syntyneet epäonnistuneesta mylarin poistosta.

Joka tapauksessa kohdalle osui pienehkö lottovoiton kaltainen täysin kalustetun ja hyväkuntoisen pelikentän muodossa! Kenttä on todella siististä aikanaan puretusta koneesta, mutta se on seissyt varastossa pölyn määrästä päätellen vähintään sen 10 vuotta.

Päivän ajatuksena oli alunperin vaihtaa nopeasti Fish Talesiin uusi CPU-kortti ja sitten Pilvin ja Klasun kanssa yhteistyössä purkaa, putsata ja koota tämä kenttä yhdellä pitkällä työvaiheella ja lopuksi lapata se paikalleen.

[kuva]

Kenttä alkaa tulla nippuun hiljalleen.

Fish Talesin CPU-kortti ei kuitenkaan istunut paikoilleen toivotulla tavalla ja sen kanssa puljaaminen söi tältä projektilta turhan paljon aikaa. Saimme kuitenkin kentän purettua atomeksi, putsattua kaikki muoviosat, pestyä ja vahattua kentän ja vielä koottuakin sen kokonaan. Taidan odottaa Kickbackin finaalin yli ennen kentän varsinaista käyttöönottoa, koska tuo vanhakin kenttä pelaa ihan siedettävästi, olkoonkin hieman rujon näköinen.

03/12/14 - Vaihtokenttä, osa 2

Kone auki, vanha kenttä ulos, uusi tilalle. Kentän vaihto flipperiin on helppoa ja nopeaa. Ainakin teoriassa.

Kickback on nyt kunnialla suoritettu, joten palasimme Klasun kanssa pelikentänvaihdon pariin. Molempien aikataulut näin ennen joulua ovat vähän mitä ovat, joten päätimme ottaa projektin sitten peli-illan kanssa samaan aikaan. Siinäpä olisi yleisöllekin ihmettelemistä!

Alkuvalmisteluina oli tietysti irroittaa vanhan kentän piuhat. System 11:ssä ei onneksi ole aivan niin hirveää kaapelikaaosta, kuin vaikka myöhemmässä WPC-alustassa, joten irrotettavia liittimiä on alle 10. Sen sijaan johtonippuja interconnect-kortin edestä siirtäessä osui silmiin jotain hälyttävää:

[kuva]

Hmm-m. Tämä ei näytä hyvälle.

Yleisvalaistuksen virransyöttöliitin oli tyhjä ja sen pinnit osoittivat minne sattuu. Tämä on merkki liittimen palamisesta, mutta mistä ihmeestä virta sitten on mennyt kortille? Kauheus paljastui vasta kun kortin käänsi ympäri:

[kuva]

Koko kauheus paljastui vasta kortin alapuolelta!

Liitin oli ohitettu ja johdot olivat kolvattu suoraan kortin taustaan. Tuo viritys oli niin hyvin piilossa alunperin, että se oli mennyt minultakin ohi konetta läpi katsoessa aikanaan. Noteerasin aikanaan vain backboxin ulostuloliittimen suorat kolvaukset. No, nyt siihen tulisi korjaus kyllä aivan ensitöiksi.

Otin itse työn alle viimeisen vaiheen kentästä: kaikkien rasvattujen osien pesemisen. Rasva keskirampin liikkuvaa stand-up -targettiriviä liikuttavassa mekanismissa oli lähempänä kuivunutta Erikeeperiä kuin voiteluainetta. Pesin mekanismit Sinolilla puhtaaksi ja rasvasin ne uusiksi Superluben synteettisellä vaseliinilla. Samaan aikaan Klasu poisti palaneet liittimet kortilta ja kolvasi uudet pinnit tilalle.

Yleisvalaistuksen virransyöttöliittimen lisäksi pelikentälle menevä virtaliitin oli täysin valmis. Ruotsalainen ex-omistaja oli katkaissut kätevästi pelikentältä tulevan liittimen kokonaan pois ja kolvannut johdot pinnien päihin. Onneksi uudessa kentässä oli ihan siistin näköinen liitin. Ikävä kyllä backboxin valaistuksen liitin oli samassa kunnossa ja myös kolvattu suoraan korttiin.

Sen jälkeen olikin vuorossa vanhan kentän pois nostaminen.

[kuva]

Flipperi on aivan järkyttävän tylsä peli ilman kenttää!

Tämä vaihe sai viimeistään uteliaita sivustaseuraajia kesken peli-illan!

Kun interconnect-kortti oli paikallaan ja uusi kenttä taas koossa, nostimme sen kahdestaan paikalleen.

[kuva]

Uusi kenttä menossa paikoilleen.

Siinä missä esimerkiksi Pinball 2000:n pelikenttä on tehty yhden henkilön irrotettavaksi, tässä tarvii ehdottomasti kaksi jos ei halua särkeä näppejään tai kenttää.

Interconnect-kortissa oli nyt uudet urosliittimet, mutta naaraspuolen liitin puuttui kokonaan. Ikävä ylläri oli, että viimeaikaiset WPC-koneiden yleisvalaistuksen korjaukset olivat ehdyttäneet Molex-liittimien varastoni tyhjäksi. Onneksi löysin kaksi palasta jotka yhdistämällä sain tarpeeksi monta pinniä vierekkäin.

Alkuperäisessä liittimessä oli neljä johtoa ja kahdeksan liitosta. Jokainen johto oli vedetty kahdelle liittimen pinnille. Rakensin tilalle vastaavan puristamalla ensin johdon pätkään liittimen ja sitten pistämällä tämän johdonpätkän varsinaisen virransyöttöjohdon kanssa samaan pinniin.

[kuva]

Keltaiset ovat virransyöttöpiuhoja, vihreät 2. pinnille meneviä.

Ikävä kyllä tässä kohtia ei ollut enempää liitinrunkoa jäljellä, joten jouduimme uusiokäyttämään yhden päältä painettavan Molex-liittimen. Korvaan tuon liittimen heti kun saan uusia liitinrunkoja.

Sitten oli se jännittävin hetki: virtojen päällelaitto koneeseen. Koneen bootattua jäimme tuijottamaan Klasun kanssa lopputulosta: kenttä oli todella kaunis, yleisvalaistus loisti kirkkaana kaikkialla ja ainoat puutteet olivat 8 kappaletta feature-valaistuksen lamppuja. Kentän alle vilkaistessa huomasin, että kaikki puuttuvat olivat samalla rivillä, joten tämä voi olla mahdollinen valomatriisin ongelma.

Siinä pelikenttää liikuttaessa yksi kyseisen rivin lamppu kuitenkin syttyi ja totesimme pian näiden lamppujen olevan joko palaneita tai huonokontaktisia. 10 minuuttia myöhemmin kaikki lamput paloivat.

[kuva]

Solenoiditesti paljasti kaikkie kentän osien toimivan mallikkaasti. Jäljelle jäi enää mailakoneistot. Tässä yksilössä oli kiinni vielä koneeseen kuuluvat Bally-mailat, jotka halusin ehdottomasti säilyttää. Sen sijaan mailakoneistopuoli sai mennä kokonaan uusiksi.

Kokoamisen jälkeen tuli hetken hämmennys: miksi ihmeessä vasemman mailan liikerata on niin paljon lyhyempi kuin oikean? Vika oli lopulta väärän tyyppisessä plungerin linkissä, kantapään kautta tuli opittua ettei WPC:n plungerin linkki uppoa tarpeeksi syvälle kelan sisälle. En tiedä miksi System 11-osasarjassani oli WPC:n plungeri, mutta 10 minuuttia myöhemmin se oli leikattu ja viilattu saman muotoiseksi kuin System 11:n osa ja mailat liikkuivat kuten pitikin.

Sitten olikin se flipperin korjaamisen kohokohta, eli testipeli! Tämä kenttä on viimeksi ollut koneessa kiinni ehkä 10-15 vuotta sitten. Kytkinvikoja löytyi silti tasan yksi kappale, joka sekin alkoi toimia contact sprayn ja hetken naksuttelun jälkeen. Pakko se oli uskoa, nyt minulla on lapsuuden yksi suosikkiflippereistä hienolla kabinetilla ja hienolla pelikentällä varustettuna! Ja bonuksena se pelaa nyt kuin unelma kiitos ehjien ramppien.

[kuva]

Emme meinanneet millään raaskia laskea käsiä irti koneesta ja perin vastahakoisesti suljimme Haitaritehtaan ovet viimein illan koittaessa.

Bonuksena teimme pelikentän vaihdon pelihallin web-kameran alla. Vaikka kuvakulma ei olekaan optimaalinen, tuli siitä silti ihan hauska timelapse-videokin:

06/12/14 - Pieniä säätöjä

Ottaen huomioon miten pitkään kenttä on seissyt varastossa, kytkinvikoja ja muita mystisyyksiä on todella vähän. Pelailin koneella jonkun aikaa ja ainoat noteeratut ongelmat parin palaneen flasherin lisäksi olivat alimman bumpperin ja plungerlanen kytkimen kränäys.

Molemmat korjaantuivat onnistuneesti kytkimet puhdistamalla contact sprayllä.

14/02/18 - Ystävänpäivän kytkinmatriisiongelma

Koneessa on satunnaisesti ilmennyt ongelma, että MOUSE-standup -targetit ja vasemmanpuoleisin rollover kentän yläpuolella eivät toimi. Jos kentän nostaa, ongelma katoaa, mikä on hankaloittanut sen selvittämistä jonkin verran.

Katselin pelin maanuaalista tänään, että kaikki kolme rollover lanea ovat kytketty peräkkäin samaan kytkinmatriisin pystyriviin ja johdotus jatkuu suoraan siitä MOUSE-standuppeihin. Alla olevassa kuvassa toimiva osuus vihreällä ja toimimaton punaisella.

[kuva]

Pystyrivin vihreä-oranssi johto kulki kytkimestä toiseen, eikä siinä ollut silmin nähtävää ongelmaa. Silti oli helppo nähdä, että tieto lopetti kulkemisen kahden rollover kytkimen välisessä n. 5cm johdonpätkässä. Pätkin johdon ja laitoin tilalle uuden, kone toimi ainakin parilla testipelillä luotettavasti.

↵ Takaisin päiväkirjat-osioon

Viimeksi päivitetty 2018-02-15 08:02, v23.