Tämä on 29. pelini Stern Playboy-koneeni korjauspäiväkirja.

Sivua on viimeksi päivitetty 2019-03-22 03:06.

Voit hypätä tästä viimeisimpään kohtaan.

15/03/19 - Pala Kouvostoliiton metalliskenen historiaa

Pelihistoriaani mahtuu monta tietyn koneen yksilöä, joilla on joku erityinen paikka sydämessäni. Eräällä paikallisella harrastajalla esimerkiksi on juuri se Tykkimäen Elvira, jota aikanaan siellä pelasin. Omistan itse sen Doctor Whon, mitä 12-vuotiaana pelasin joskus laivalla. Tämä Playboy on yksi näistä nostalgisista koneista.

Palataanpa aikaan, kun kännykkäkameroilla ei tehnyt mitään hämärässä ja kaikki örvellyskuvat olivat epämääräisiä rakeisia suttuja. Allekirjoittanut ja kaverit kävimme ahkerasti Kouvolan Rytmikatissa, jossa paikkaa hoitanut Manu päätti hommata sinne riemuksemme flipperin. Porukkamme alotti aivan uskomattoman grindauksen koneella, tavoitteena saavuttaa tilanne jossa kone viedään 4 kertaa ympäri ja kaikki Mansion Mania-loppumoodin osat ovat nähty.

Kuten tästä vuoden 2010 laadukkaasta kuvasta näkyy, se oli vakavaa puuhaa:

[kuva]

Näitä kavereiden "vieläkö se pelaa" kuvia taitaa olla historiassa satoja. Eräänä päivänä kone hajosi ja laitoin siitä palautetta. Sain vastauksena kysymyksen, haluaisinko minä pistää sen kuntoon. Ja siitä alkaa minun ja tämän koneen yhteistaival muussakin kuin pelillisessä mielessä.

Mekaanisesti simppelinä koneena Playboy ei historiansa aikana tehnyt paljoa muuta, kuin söi ainoaa droptargettiaan ja muita kulutusosia. Se ei tiettävästi ole ainakaan ennen Rytmikattiin tuloaan ole ikinä ollut täyshuollossa, mutta sitä ylläpidettiin niin hyvin kuin olosuhteisiin nähden voitiin. Rytmikatin sulkeuduttua konetta tarjottiin minulle, mutta hinta ei vielä siinä kohtia osunut kohdalleen.

Olin edellisenä torstaina Mikamar Gamesin Pinball 21-pelihallissa turnauksessa, kun puhelu koneesta viimein tuli. Kone oli eräässä toisessa baarissa ja siitä haluttiin eroon. Lyhyen neuvottelun jälkeen selvisi, että pupuflipperin oli aika viimein vaihtaa omistajaa ja näin kokoelmaani päätyi jälleen kone, joka oli osa omaa pelihistoriaani.

[kuva]

Kävimme noutamassa koneen Pilvin kanssa Korialta paikasta, jossa olin myös joku kuukausi sitten käynyt korjaamassa siitä autoplungerin. Koneessa oli silloin aivan uskomaton softakukkanen: siitä oli alkanut pätkiä ylempi pallokourun optokytkin jolla kone näkee päällekkäin kasautuneet pallot ja kone oli reagoinut paukuttamalla palloja kourusta kentälle ja plungerlanelta eteenpäin niin kauan, että autoplungerin haarukka oli murtunut!

Vikakuvaus tässä keikassa oli, että pallot tippuvat kabinettiin. Tämä tapahtuikin, kun pallo normaalisti nojaa autoplungerin haarukkaan plungerlanella.

[kuva]

Kone oli edellisestä huollosta myös aika hyvässä siivossa, vahaa riitti eikä kone ollut erityisen likainen. Muovien alla muhii kuitenkin aika monen vuoden liat ja koneen kaikki kumit menevät vaihtoon. Mekaanisia ongelmia ei tällä hetkellä ollut ja koneen diagnostiikka on myös sitä mieltä, ettei mikään vaadi huomiota.

[kuva]

Tarkoituksena on saada kone mitä pikimmiten pestyä, oleellisimmat kulutusosat vaihdettua ja sitten riviin Gladiatorsin tilalle. Gladiators tulee näillä näkymin myyntiin lähiviikkoina.

Takalasin valo näytti jotenkin omituiselta, joten vilkaisin sitä vielä nopeasti ennen lähtöä. Siihen olikin joku rakentanut erikoisen ratkaisun:

[kuva]

Loisteputken päälle oli vedetty parilla nippusiteellä ihan normaali LED-nauha. Mutta mistä se sai virtansa?

[kuva]

Loisteputken muuntajan virransyötön kaapelointi oli katkaistu, se oli kytketty 3-paikkaiseen pistorasiaan, jossa sitten oli LED-nauhan muuntaja. Oletan, että tämä ratkaisu lienee ajalta, jolloin ei vielä ollut suoraan loisteputken kantaan meneviä LED-putkia. Omista koneistani Striker Xtreme ja Sharkey's Shootout käyttävät jo näitä.

Kun palaan asiaan, palautan loisteputken virransyötön ennalleen. Hain Tokmannista 7.95€ Airamin loisteputken LED-korvikkeen, jonka havaitsin jo hyväksi muissa koneissani.

Koneen softa täytynee päivittää, patterit vaihtaa ja ehkä poistaa kabinettiin tussatut nimet. Harkitsimme myös sensuroivamme koneen jollain humoristisella tavalla, joskin kone on yllättävän kesy aiheisekseen, ehkä vähän tissi vilahtaa jossain kohdissa.

16/03/19 - Odotettua parempi lopputulos

Aloitimme koneen kunnostuksen Pilvin kanssa yhteistyössä. Pilvi keskittyi purkamaan kenttää ja minä tutkimaan sähköjä. Ensimmäisenä projektina oli palauttaa loisteputken virransyöttö jotta LED-putki saataisi paikalleen.

[kuva]

Koneesta ei oltu poistettu onneksi mitään, riitti kun liitin katkaistun johdon takaisin paikalleen. Itse LED-loisteputki vaatii perinteisen loisteputken sytyttimen tilalle oman "sytyttimensä", joka todellisuudessa on sytyttimen kantaan menevä virtalähde.

Kuten muissakin Whitestareisani, asensin putken takaosa pelaajaa kohti, jolloin valo heijastuu korttien kautta ja on tasaisempi sekä himmeämpi, oikein päin oleva putki on aivan liian kirkas tällaiseen käyttöön.

[kuva]

Seuraavaksi oli koneen softan vuoro. Koska ääni-ROMien sisältö oli ajan tasalla, tarvi koneesta päivittää vain näytönohjaimen ja CPU-kortin ROM. Huumorin nimissä pistin ROMien tarroihin virallisen logon.

Sitten oli aika vaihtaa patterit. Lähemmän tarkastelun jälkeen totesin, etten edes viitsi poistaa pattereita kotelostaan, nehän ovat kaikki aivan lahoja ja vuotaneita!

[kuva]

Juotin patterikotelon pois CPU-kortilta ja tutkin vaurioita tarkemmin. Vuoto oli jäänyt aika nätisti muovikotelon sisälle.

[kuva]

Katselin samalla, että NVRAM jota patterit pitävät hengissä on 8k kokoinen, sama kuin mitä monessa System 11-koneessa käytetään. Minulla on varastossa piirejä, jotka on tarkoitettu suoraan tällaisen tilanteen korvikkeeseen niin, ettei pattereita tarvi käyttää. Tässä tilanteessa päätöstä helpotti vielä se, että muistipiiri oli tässä yksilössä kannalla, joten tarvi vaan raapia piiri irti ja pistää uusi tilalle.

Pieni kämmikin pääsi käymään. Kone alkoi ensimmäisellä bootilla puhua italiaa. Oli tullut näköjään poltettua saapasmaan softa näytönohjaimeen. Uuden piirin polttamisen jälkeen kone puhui taas ihmisten ymmärtämää kieltä!

CPU-korttia irrotettaessa patterikotelon kolvausta varten virransyöttöliitin mureni käsiin. Tuo liitin on ollut käytännössä loisteputkessa kiinni ja vuodet olivat tehneet tehtävänsä.

[kuva]

Leikkasin vanhan liittimen irti ja naksuttelin uuden tilalle. Nyt näyttäisi siltä, että kone on sähköjen puolesta ok ja voin liittyä Pilvin seuraan purkamaan ja pesemään kenttää seuraavalla kerralla.

[kuva]

Tämä kone ei enää tästä eteenpäin tarvi patterirulianssia vuosittain.

17/03/19 - Pesupäivä

Purimme tänään pelikentän päälisen tyhjäksi ja pesimme sen ja pelikentän osat. Vaikka viimeisestä täyshuollosta ei olekaan tietoa, oli kone kuitenkin kohtuullisen puhdas kun saimme viimein kaikki muovit irti. Positiivista oli myös huomata, että pelikenttä on aika nätissä kunnossa. Se on aavistuksen haalistunut keskeltä, oletettavasti se on ollut joskus auringonpaisteessa ennen Rytmikatin aikoja, jossa se taas oli melkein vuosikymmenen kellarissa.

[kuva]

Pohdimme myös, miten tämän koneen sensuroisi jollain enemmän tai vähemmän humoristisella tavalla. Tästä koneesta on olemassa "no nudity", "nudity" ja "full nudity" versiot. Rokkibaarin henkeen tämä yksilö on "full nudity" joten joka raossa vilahtaa tissi tai pylly. Tämä ei ehkä ole mitä viitsii pitää pelihallilla ihan kaiken ikäisten pelattavana, joten asialle täytyy tehdä jotain. Olisin asentanut ensisijaisesti tuon "no nudity"-version kuvat, jotka käytännössä ovat vaan muovikalvoja jotka menevät koneen päälelujen sisälle. Koneessa ei kuitenkaan tullut mukana tehtaalla mukaan laitettua kirjekuorta missä vaihtoehtoiset kuvat ovat, joten täytyy kehitellä joku oma kompromissi tähän.

Koneen yläkentällä on jonkin verran todella hankalasti päästäviä paikkoja. En normaalisti tykkää laittaa LEDejä kentälle, mutta tässä tapauksessa koneen yläkenttä on melkein kokonaan LEDitetty #44-kantaisilla lämminsävyisillä kirkkailla LEDeillä. Alakentällä on normaalit hehkulamput, LEDejä ei pelaajan näkökulmasta näe suoraan.

Seuraavalle päivälle jäi projektiksi enää koota alakenttä loppuun ja katsoa, tarviiko mailakoneistot rakentaa uusiksi. Minulla on hatara muistikuva että tähän yksilöön on vaihdettu mailat alle vuosi sitten, selviää kun pääsen purkamaan niitä. Mailan varren läpivientiholkit ainakin menevät vaihtoon, mailat nuljuvat ikävästi jo.

18/03/19 - Ensipeli

Aloitin projektin mailakoneistojen uudelleenrakentamisella. Poistettuani kelan stopperit näin, että niitä oli viilattu jo muutamaan otteeseen aiemmin, joten mailat nousivat nyt liian pitkälle.

Vasemman mailan vieressä oleva yleisvalaistuksen lamppu välkkyi omituisesti, joten vilkaisin sitä samalla kun purin mailakoneiston. Lamppu on suoraan mailakoneiston baseplaten alla, joten tämä oli hyvä kohta päästä siihen käsiksi. Lampun johdot oli niitattu pelikentän pohjaan kiinni ja ne olivat katkenneet tärinästä. Vedin lampulle uudet johdot ja löin koneen päälle testatakseni korjausta. Jostain kentän alta lensi aivan jumalaton kipinä! Sivuun laittamani mailakela oli päässyt siirtymään ja osui nyt pelikentän alla oleviin raiteisiin. Vilkaisin äkkiä backboxin sulakkeet, mitään ei näyttänyt palaneen ja 50 voltin virransyöttö toimi edelleen. Tulipa amatöörimäinen moka.

Loput pelikentästä tuli koottua viimein ja muutaman huonon lampun kannan säädön, katkenneiden muovien korjausten ja pelikentän vahauksen jälkeen tuli viimein aika testata konetta!

Kaikki näytti hyvälle testipelin alussa, paitsi vasen maila ei toiminut. Tarkempi tutkiminen osoitti mailan sulakkeen palaneen. Vaihdoin uuden ja koneeseen ilmeni seuraava ongelma: heti virtojen kytkettyä vasen maila veti koko ajan ja poltti sulakkeen. Mahtavaa.

[kuva]

Q15 transistori vaihdettuna.

Ihmettelin ongelmaa aikani ja totesin, että mailaa ajava transistori on antautunut. Q15 transistorin vaihtamisen jälkeen maila toimi normaalisti ja pääsimme pelaamaan testipelin. Testipelin jälkeen kone pääsi paikalleen Whitestar-riviin, jossa kone myös laitettiin vaakaan.

Muistan tämän koneen ihan naurettavan helppona Rytmikatin ajoilta. Kova kulma, uudet, vahvat mailat, tuore vaha ja täysin tuoreet kumit tekivät tästä koneesta kuitenkin lähes brutaalin. Vaati useamman yrityksen päästä edes Mansion Maniaan, saatika pelata se 4 kertaa pelin lopun saavuttamiseksi.

[kuva]

20/03/19 - Ensimmäinen peli-ilta

Tänään oli Playboyn ensiesiintyminen peli-illassa. Konessa ei harmilliesti ollut kesympää kuvasettiä mukana, joten päädyin väliaikaisesti sensuroimaan koneen enemmän tai vähemmän humoristisella ja nopealla tavalla.

[kuva]

Minulla on luovempia ajatuksia näiden pelin päälelujen suhteen myöhemmin kun pääsen tulostamaan piirtoheitinkalvolle värilaserilla.

Koneen ensimmäinen peli ei kuitenkaan ottanut onnistuakseen, sillä se ilmoitti heti kättelyssä puuttuvasta pallosta. Pallokourun testi näytti jotain todella omituista: kaksi keskimmäistä palloa puuttui. Painoin pallojonoa sormella hieman eteenpäin ja ongelma korjaantui. Koitin pelata testipelin, mutta kone ei reagoinut alas menneeseen palloon, joten meillä oli siis aivan oikea ongelma käsillä.

Jälleen kerran pallot menivät eteenpäin kun niitä tökkäsi varovasti sormella. Onko meillä sitten uusi setti palloja magnetisoituneena jo nyt? Eihän koneessa ole edes magneetteja! Lopulta kokeilin toisella setillä palloja, ei vaikuttanut asiaan. Ei sitten auttanut kuin ottaa apron pois ja korkata pallokourun katto irti. Hämmästelin hetken aikaa, kunnes silmiin osui jotain ylimääräistä pallokourussa:

[kuva]

Koneeseen tippui eilen pallokouruun mutteri, mutta kalastimme sen magneetilla pois. Huvittavaa, mutta siellä oli ollut kaksi mutteria, toinen niin hyvin reunaan jumittuneena ettei sitä nähnyt nopeasti katsoen edes pallot pois koneesta.

Tämänkin mutterin poiston jälkeen ongelma ratkesi ja konetta pelattiin lähes taukoamatta koko ilta.

Loppuillasta pohdimme voisiko ball savelle tehdä jotain. Ball save ei nimittäin kestänyt ajoittain edes suoraan skill shotista drainaamista. Asetus oli arvolla "auto". Kellotin Sharkeystä ball saven pituudeksi 13 sekuntia ja laitoin saman arvon Playboyhin. Nyt pallon alku on vähemmän turhauttava!

22/03/19 - Drop targetin jumitus

Koneen ainoassa lukkolyönnin edessä olevassa droptargetissa on ärsyttävä ominaisuus. Se ei tipu kovalla lyönnillä alas ja usein heittää bonuksena pallon mailojen yli alas. Lisäksi sen ollessa alhaalla koneen tärinä aiheuttaa satunnaisesti sen kytkimen painalluksia.

Itse droptarget oli mielenkiintoinen juttu. Siinä oli samaa mallia mitä olen laittanut moneen omista koneistanikin. Minulle tuli kuitenkin suoraan Sterniltä setti droppeja joku kuukausi takaperin ja nämä ovat erilaisia rakenteeltaan. Targetin lätkäosa nojaa eteenpäin n. millin, joten kovaa osuva pallo ei lähde ilmalentoon osuman jälkeen. Lisäksi materiaali tuntuu olevan huomattavasti jämäkämpää kuin aiemmissa ostoksissani.

Huoltoa jarrutti vähän ärsyttävä piirre, että koko droptargetin koneisto lähti kyllä kokonaisena, mutta sen johdoilla ei ollut liittimiä. Katselin tuota aikani ja rakensin Molex-liittimet sekä kytkinmatriisin että kelan ohjauksen puolelle. Nyt droppikoneiston voi huoltaa vain irrottamalla kaksi liitintä ja 6 ruuvia.

Testipelillä droppi osoitautui huomattavasti helpommin aukeavaksi ja Pajama Party multiballkin muuttui siedettävämmäksi ottaen huomioon että koko moodin tarkoitus on hakata kyseistä droppia.

↵ Takaisin päiväkirjat-osioon

Viimeksi päivitetty 2019-03-22 03:06, v20.