Tämä on 26. pelini, Star Trekin korjauspäiväkirja.

Sivua on viimeksi päivitetty 2018-02-15 08:32.

Voit hypätä tästä viimeisimpään kohtaan.

29/01/18 - Helmi läheltä

Menneen viikonlopun kisamatkalla tuli pelattua Ballyn Star Trekkiä useampaankin kertaan, enemmän tai vähemmän menestyksellä. Kone jäi kaivelemaan minua kovasti ja ajellessa kotiin muistelin kaverin laittamaan viestiä Kouvolan alueella olleista myyntikoneista. Katsoin ilmoitusta nyt tarkemmin ja pahus, siinähän se Trekki oli. Otin myyjään välittömästi yhteyttä ja sovin koneen katsomisen seuraavaksi päiväksi.

[kuva]

Koneen omistaja oli rahapeliharrastaja, jolla sattui vaan olemaan flipperikin rivistössä. Huomioni kiinnittyi välittömästi pelikenttään, sillä koneessa oli aivan uudet kumit, kenttä oli todella hyvässä kunnossa ja muovit uudet. Koneen näytöt olivat kirkkaat ja backboxin avatessa oli vielä suurempi hämmästys!

[kuva]

Virtakortilla oli kaikki kolme alimittaista tasasuuntaussiltaa vaihdettu kunnon kokoisiin. Kaikki vanhat kondensaattorit olivat ihan tuoreita ja sopivan kokoisia. CPU-kortilla oleva patteri oli vaihdettu kultakondensaattoriin. Tämän koneen on selvästi omistanut joku, joka on tiennyt mitä tekee. CPU-kortilta oli myös vaihdettu kaikki oleelliset piirit kannoille, sekä vanhat mädät kannat moderneihin. Annan suoritukselle kaksi peukaloa ylöspäin.

Ainoa kauneusvirhe koko koneessa oli se, että kultakondensaattori oli hauenleuoilla kiinni, eikä suoraan kortilla kuten Vikingissänikin on. No, edes jotain syytä lämmittää kolvi itsellekin! Myös liittimiä on vaihdettu jonkun verran.

Pääsin hyvin äkkiä vahvaan mielipiteeseen, että tämä kone lähtisi minun mukaani. Kauppakirjojen kirjoittamisen jälkeen jumppasimme koneen kyytiin ja kohti Haitaritehdasta.

[kuva]

Tehtaalla oli pieni uudelleenjärjestely paikallaan, Star Trek sai paikan samalla alustalla olevan Vikingin viereen, rivin päädyssä ollut Secret Service sai väistyä keskiriviin. Pystytysvaiheessa tuli ilmi, että backboxista kabinettiin menevä maadoituskaapeli ei ollut missään kiinni toisesta päästään! Etsin kohdan mistä se oli katkennut ja liitin sen takaisin.

[kuva]

Pitihän konetta toki myös koeponnistaa ja pelailimme sitä minkä tässä päivän uurastuksen jälkeen jaksoi. Hyvin se kyllä pelaa, ei voi mitään! Muutama lamppu täytyy kentästä vaihtaa ja LEDittää backbox, muuten olemme täysin valmiita ensi-iltaan keskiviikkona!

10/02/18 - Kytkinongelmia

Viime peli-illassa sain kommentin pelaajalta slingshottien ja bumpperien toimimattomuudesta. Kurkkasin kentän alle ja keloissa oli kyllä jännite kohdallaan, mutta ongelman diagnosointi jäi kesken koska kaikki alkoi toimia avattuani backboxin.

Minulla on vahva epäilys, että joko solenoidien ohjauksen tai kytkimien liittimissä on toivomisen varaa. Koneessa on vielä alkuperäiset liittimet, joten vähän aavistelinkin jotain tämän tyyppistä olevan edessä.

Koneen CPU-kortti näyttää sen verran hyvälle, että taidan kolvata kultakondensaattorin kunnolla kiinni kuten se on tehty Vikingissä ja vaihdan samalla kertaa kytkimien ja solenoidien ohjauksen liittimet.

14/02/18 - Kytkinongelmia, osa 2

Ystävänpäivän peli-illassa edellinen ongelma toistui satunnaisesti ja päätin tutkia asiaa tarkemmin. Keloille tuli kyllä jännitteet ihan oletetusti, joten en heti kättelyssä syyttänyt virtapuolta.

Hain vikaa solenoidien ohjauksesta, mutta en ollut varma tarkasta kohdasta. Epäilin kytkinmatriisin liitintä joka oli hieman happaman näköinen, mutta ei selkeästi ollut aiheuttaja koska ongelma ei poistunut väliaikaisesti liitintä niivittämällä. Vianhaku kohdentui lopulta driver-kortin J2-liittimeen, missä on virransyöttö solenoideille. Ilmeisesti vika ei katkaissut jännitettä kokonaan, sillä yleismittari näki kelojen jännitteen ihan hyvänä kelojen päästä mitattuna, mutta samaan aikaan kelat eivät jaksaneet vetää.

Vaihdoin ensin naarasliittimen pinnit. Ei mitään vaikutusta. Otin driver-kortin pöydälle tutkittavaksi ja jo siinä vaiheessa huomasin miten J2-liittimen 2 ensimmäistä pinniä olivat jotenkin vinossa.

[kuva]

Driver-kortti irrotettuna, J2 liitin

Pinnit liikkuivat sormella koittaessa melko helposti, eipä ihme että tästä ei mennyt tarpeeksi virtaa läpi. Vaihdoin koko piikkuriman moderniin liittimeen. Ongelma näiltä osin loppui siihen.

Koneen ollessa auki vaihdoin backboxin valaistuksen lämminsävyisiksi LEDeiksi, kone oli ollut vasta pari tuntia päällä ja oli jo nyt todella lämmin backboxista.

↵ Takaisin päiväkirjat-osioon

Viimeksi päivitetty 2018-02-15 08:32, v11.