Stellar Wars korjauspäiväkirja

Tämä on 19. pelini, Stellar Wars korjauspäiväkirja.

Sivua on viimeksi päivitetty 2016-08-11 11:22.

Voit hypätä tästä viimeisimpään kohtaan.

21/07/13 - Haku: korjausreissulla

Stellar Wars tuli kyytiin saman kaupan myötä kuin Gladiatorskin. Siinä missä Gladiators oli jo toinen Gottlieb System 3 minulla, Stellar Wars avasi pelin Williams System 4:n kanssa. Katsoin konetta nopeasti läpi hakiessa, kenttä oli yllättävän siisti, vain pari pientä kulumakohtaa. Mekaanisesti peli oli kuulema ehjä, tosin en saanut pelattua testipeliä kun kone oli valmisteltu siirtoon jo saapuessani paikalle.

[kuva]

Gladiaattorit ja Stellar kyydissä.

Meinasimme alunperin jättää koneiden purkamisen maanantaille, mutta liikenne veti Tampereelta Kouvostoliittoon aika hyvin iltasella, joten jäi aikaa jumpata koneet pois auton kyydistä. Stellar oli backbox irrotettuna, joten veimme koneen porraskärryillä kahdessa osassa sisään.

[kuva]

Ensimmäinen osa sisällä.

Backboxia siirtäessä huomasin, että sen alalaidassa oli säleillä ollut kolhu. Pistin siihen puuliimaa ja jätin sen puristimella kiinni yöksi.

[kuva]

Vasen alanurkka oli ottanut jossain kohtia kipeää.

Pohdin, että samalla voisi oikeastaan maalailla mustat osat uusiksi ennen backboxin kiinnittämistä kabinettiin. Täytyy ottaa maalausvehkeet keskiviikkona mukaan.

Otin takalasin pois että sain ruuvipuristimen pitelemään liimattua kohtaa. Takalasi oli vähän matkaa hilseillut ja aloin pohtia sen lakkausta. Toiselle puolelle vilkaistessa totesin sen olevan kuitenkin turhaa - joku oli ehtinyt jo minua ennen. Tämä takalasi kestänee pitkälle tulevaisuuteen näin.

[kuva]

Lakka kiiltää lasin takapuolella, estäen maalia hilseilemästä.

Sen verran poikki kuitenkin oli viikonlopun jäljiltä, että ei enää irronnut nostaa Stellaria jaloilleen, etenkin kun backbox oli vielä liimauksessa ja maalisutaisua vajaa. Tarkoitus on katsoa konetta ensi keskiviikkona peli-illassa.

22/07/13 - Pystytys ja ensikatsaus

Meinasin alunperin odotella keskiviikkoon, mutta ei malttanut. Nyt 19 konetta takana sormet syyhyävät edelleen kun odottamassa on uusi peli!

Pelin kabinetin pohjaa puhdistaessa osui silmään huoltopäiväkirja. Suomen piirien pienuuden huomaa taas, sillä vaikka kone on yhden tai kahden välikäden kautta käynytkin, kyseessä on Tuukan vanha kone, jota olen joskus aiemmin tainnut vieraillessa pelaillakin.

Koneen backbox on rapistunut jonkun verran siitä, kun se oli Tuukalla. Onneksi Haitaritehtaalla on sopivaa mattamustaa jolla on ennenkin korjattu ongelma kabinetin ja backboxin mustien osien kolhuissa.

[kuva]

Ennen ... ja jälkeen.

Konetta oli itseasiassa erittäin helppo käsitellä backbox irti. Twilight Zonea ja muita WPC widebodyjä-liikutelleena odotin tämän vielä uudempia koneitakin leveämmän kabinetin painavan aivan älyttömästi. Koneen pelikenttä on kuitenkin sen verran harvasti kalustettu, että kone liikkuu mm. portaat ylös porraskärryllä tarvittaessa yksinkin ihan helposti.

Backboxin reunojen maalausten kuivumista odotellessa vilkaisin backboxin sisälle. Vanha vastustaja, patterithan sieltä tietysti loisti ensimmäisenä silmään; ne olivat jo aivan hapoilla alareunasta. Onneksi eivät olleet vuotaneet kortille asti. Vanha patteripidike on kuitenkin sen verran roskiskamaa, että menee ensimmäisten asioiden joukossa vaihtoon.

[kuva]

Happamat Duracellit. Tämä kone on muuten ollut myös Tesomajärven Säätämöllä, aivan kuten Viking.

Siistin kabinetista muutaman puuvaurion vielä ja sitten sovittelimme Pilvin kanssa backboxin paikalleen. Meni hetki kaivellessa backboxin liittimien vastakappaleita kabinetin pohjalta. Siinä samassa katselin, että yhdessä liittimessä on pari todella kypsän näköistä pinniä. Näiden pinnien johdot roikkuivat teipattuina johtonipussa. Voisin veikata, että kyseessä on yleisvalaistus. Pohdin ylimääräisen liittimen rakentamista näille piuhoille samoista liittimistä, mitä WPC:issä on uudemmissa malleissa yleisvalaistuksessa.

[kuva]

Pilvi mallaa konetta paikoilleen Laser ballin ja Vikingin väliin.

Virrat päälle laitettaessa kone meni suoraan tilastomenuun - patterit siis ovat ainakin tyhjät. Eipä kait mikään ihme, jos ne niitä ei kukaan Tuukan jälkeen ole vaihtanut sitten vuoden 2004, jolloin mukana ollut korjauspäiväkirja loppui!

Koitimme pelata erän, mutta kone boottasi satunnaisesti kelojen vetäessä. Todennäköisesti elkot valmistumassa. Täytyy tutustua Sys4:n virtapuoleen ja katsoa, mikä sieltä lähtee vaihtoon ensimmäisenä.

24/07/13 - Ei pelattu

Tarkoitus oli saada Stellar Wars tänään pelattavaksi Peli-illan aikana. Otin koneen työstettäväksi heti alkuillasta ja vaihdoin CPU-kortille patterikotelon.

[kuva]

Patterimönjä tursuaa vanhan kotelon liittimistä. Eipä ihme etteivät asetukset säily

Vaihdon yhteydessä pyyhkäisin contact sprayllä kostutetulla paperilla liittimet läpi, mitään sen kummempaa ei tuntunut irtoavan niistä, mutta kokoamisen jälkeen kone ensinnäkin säilytti viimein asetuksensa, kiitos patterien ja toiseksi ei enää resetoinut mailoja rämppäämällä.

Seuraavaksi kävin läpi toimimattomat lamput. Niitä ei ollut paljoa, mutta hajonneista joutui vaihtamaan kannat. Mielenkiintoinen huomio oli, että kentässä olevat oranssit insertit ovat osa yleisvalaistusta ja täten tällä hetkellä pimeänä. Yleisvalaistuksen sulake on palanut, mutta niin on liitinkin.

Yritin ottaa testipelin, mutta pallo juuttui monttuun kentällä. Solenoiditesti osoitti kickerin kyllä vetävän, mutta montun kytkin oli pimeänä. Testasin samalla muut kytkimet läpi, ja 4. rollover yläkentällä on myös mykkä. Kentän alle vilkaisten nämä ovat kytkinmatriisissa samalla rivillä, mutta kokeilin montun kytkimestä jatkuvuustesterillä muita saman värisellä rivillä olevia johtoja ja siinä oli yhteys.

Tutkin myöhemmin kotosalla manuaalikokoelmaani ja löysin kytkinmatriisin kaavion. Ongelmarivillä on itseasiassa kytkimiä joita en tullut testanneeksi, vasen slingshot ja keskimmäinen rahalukko. Täytynee kokeilla seuraavaksi yhteys näihin kahteen kytkimeen, ehkä johto on poikki jossain näiden kytkimien jälkeen.

25/07/13 - Kytkimet läjässä, silti boottailee

Kytkinmatriisin kaaviolla varustettuna aloin tutkia konetta uudestaan. Koko vaakarivi oli todellakin pimeänä, joten joko johto on jostain pelikentän ja backboxin väliltä poikki tai sitten meillä on komponenttivika kytkinmatriisissa.

Päätin testata matriisin toiminnan korteilta ensin ja kiskoin driver boardilta kytkinmatriisin lähtö- ja paluuliittimet irti. Vedin sen jälkeen testilangan lähdöstä epäillyn paluun pinniin. Jokainen kytkin reagoi kyseisellä vaakarivillä.

Mittasin sen jälkeen pelikentän alta kytkimestä paluuliittimeen. Ei yhteyttä. Välissä on yksi liitin, joka irrotetaan backboxin irrotuksen yhteydessä. Puhdistin liittimen contact sprayllä, jonka jälkeen kytkinmatriisi toimi kuten kuuluukin.

Virtapuolella mättää edelleen joku. Kone resetoi tai sekoaa satunnaisesti kesken pelin. Yleensä riittää kun painaa molemmat mailat kerralla. Täytyy tuota tutkia seuraavaksi. Yleisvalaistuksessa olen vähän kahden vaiheilla asennanko uuden liittimen kahdelle puuttuvalle piuhalle, vai menisikö vaan mistä aita on matalin ja laittaisi siihen sokeripalan.

31/07/13 - Pelattiin!

Sain Tuukalta vinkin vaihtaa 5 voltin suotoelko, joka pitäisi olla 12000uF. Käsillä ei sattunut olemaan kuin WPC:n virtaongelmissa yleisesti vaihdettavia 15000uF malleja, joten päätin laittaa sellaisen tilalle kunnes löytyy sopiva korvike. Vanhaa osaa tarkemmin katsoessa totesin kuitenkin, että sehän on jo 15000uF. Vanha oli joskus koneen elämässä vaihdettu, mutta osan ulkonäkö kertoi sen olevan jostain muutaman kymmenen vuoden takaa.

[kuva]

Alkuperäinen oli ollut elkon läpi menevillä jaloilla, joten piirilevylle asennettavaa mallia laittaessa täytyi hieman luovia. Tarkempi vilkaisu vieressä olevaan sulakkeen pidikkeeseen antaa yhden hyvän lähtökohdan reset-ongelman selvittelyyn mikäli se vielä toistuu.

Elkoa vaihtaessa katselin tarkemmin yleisvalaistuksen korjaukseen joskus tehtyä patenttia. Kun alkuperäisestä liittimestä oli yleisvalaistuksen piuhat palaneet, oli johdot katkaistu ja kolvattu yhteen suoraan. Sitten kun konetta oli tarvinut siirtää johdot oli vaan kylmästi katkaistu. Minulla oli käsillä WPC:n yleisvalaistusliittimen korjaamiseen käytettäviä liittimiä, joten rakensin uuden kahden pinnin liittimen.

[kuva]

Alkuperäinen kolvausviritys katkaistuna ja uusi liittimellinen versio.

Korjauksien jälkeen virrat päälle ja... ei mitään. Logiikkapuoli oli täysin mykkä, joten kun se vielä ennen korjausta toimi, aloin tutkia tarkemmin tehtyjä muutoksia. Matkalla osui silmään 5 voltin puolen sulake, jonka kanta oli aivan hapettunut. Puhdistin kantaa hieman contact sprayllä ja liikuttelin sulaketta kannassa. Tämän jälkeen kone boottasi välittömästi. Kone oli vielä tosi kivan näköinen nyt kun yleisvalaistuskin oli käytössä.

Contact spray ei tietenkään mystisesti tee vanhasta mädästä sulakekannasta uutta, joten täytyy pistää listalle vaihtaa kanta seuraavan kerran kun korttia työstää.

[kuva]

Pelasimme Pilvin kanssa muutaman testipelin. Ei enää boottailut, peli on itseasiassa melko hauska. Tämä on ensimmäisiä koneita joissa on jatkuva taustaääni. Yllättäen taustaäänen voi muuttaa; kokeilimme pelata konetta parilla eri taustaäänellä, osa oli suorastaan melko hapokkaita "avaruusajan ääniä", osa melkein kuin vanhan ajan technon beattiä.

Yksi riesa koneessa vielä on; backboxin ja kabinetin välinen kytkinmatsiisin liitin alkaa olla melko mätä. Kytkinmatriisin rivejä katoaa satunnaisesti toiminnasta, liitintä niivittämällä ne korjaantuvat ja uusia ongelmia ilmenee. Pitää katsoa saisiko liittimen pinnit uusiattua jotenkin käyttäen alkuperäistä liittimen runkoa.

07/08/13 - Pelikuntoon

Tämän päivän ensimmäinen projekti oli vaihtaa 5 voltin sulakkeen kanta. Entinen olikin melko mehevässä kunnossa, joten ei ihme jos se yhdistettynä mätään suotoelkoon aiheutti boottailua.

[kuva]

Ehkäpä se on todellakin vaihdon tarpeessa.

Otin seuraavaksi työn alle kytkinmatriisin liittimen. Aion vaihtaa liittimestä kaikki pinnit kunhan vaan saan ostettua oikean tyyppisiä, mutta siihen asti täytyi keksiä jotain vanhalle liittimelle. Ruuttasin pinnit märiksi contact sprayllä ja harjasin ne sitten varovasti pienellä teräsharjalla. Tämän jälkeen kytkinmatriisi toimi viimein kuten pitikin ja peli on nyt pelikunnossa.

Yksi pieni raivostuttavuus vielä on mailojen liikerata. Koneessa on ilmeisesti WPC:n tai jonkun muun uudemman sukupolven stopperit flipperikeloissa, tai sitten vaan liian pitkät plungerit. Täytyy katsoa josko pätkisi niitä vähän lyhyemmiksi...

14/08/13 - Boottiongelman paluu

Kone teki päivän ensimmäisessä pelissä yllätysbootin, mutta toimi sitten useita tunteja ongelmitta. Loppuillasta ongelmaa nähtiin tihenevässä määrin lisää, joten aloin tutkia peli-illassa mukana olleen Klasun kanssa ongelmaa.

Klasu oli myös spotannut muutaman huonosti ottavan kytkimen pelatessaan, jotka hän ystävällisesti taittoi takaisin muotoonsa kun kone saatiin auki. Resetointiongelmaa sen sijaan haimme hyvin pitkään, emmekä päässeet täyteen varmuuteen mitä on tekeillä.

Yksi resetointikerroista näkyi kirkkaana kipinänä mailojen välissä olevasta suuresta insertistä. Mailat saivat uudet diodit ja EOS-kytkimiin osuva kynsi uuden eristeen, mutta ongelma ei korjaantunut sillä.

Täytynee kaiketi alkaa sitten vaihtaa virtakortin liittimiä, ne ovat kaikki pyöreäpinnisiä, joissa kosketuspinta-ala naarasliittimen vastakappaleeseen on neliskanttista huomattavasti pienempi.

04/09/13 - Mykkäkoulu

Tarkoitukseni oli peli-illan aikana vapaa-ajalla (millä vapaa-ajalla?!) tutkia koneen boottailuongelmaa tarkemmin. Jätin koneen päälle peli-illan aluksi ja mainitsin pelaajille että kone voi käyttäytyä hassusti. Se tekikin niin, mutta hieman eri tavalla kuin aiemmin - se meni nimittäin täysin pimeäksi yleisvalaistusta lukuunottamatta.

Paikalla oli toinen vanhempien Williamsien harrastaja, Klasu. Aloimme hänen kanssaan pohtia ongelmaa eteenpäin. Aivan ilmeinen ensimmäinen ongelma oli, että näyttöjen 100V sulake palaa heti kättelyssä. Pinwiki ehdotti lonkalta syyksi master display boardilla olevia näytönohjauslastuja, joiden hajoaminen saa juurikin ongelman aikaan. Otimme kortin irti ja mittasin kortin komponentit läpi - kaikki olivat ok.

Kortin laidalla olevat liittimet olivat hieman hapettuneen oloiset, joten puhdistin ja tinasin ne uusiksi. Suureksi yllätykseksi tämän jälkeen sulake ei enää palanut. Kortilta tippui jonkun verran maalihileen näköistä roskaa irrotusvaiheessa. Pohdimme, että ehkä tuolla oli jossain oikosulku. Virrat laitettaessa näytöt alkoivat hehkua hieman, mikä on merkki että ne saavat virtaa. Sen sijaan kone ei edelleenkään bootannut.

CPU boardilla paloivat molemmat diagnostiikka-LEDit heti kun virrat löi päälle. Molempien kuuluisi manuaalin mukaan syttyä alussa ja sammua heti peliohjelman lähdettyä käyntiin. Edes testinappien painallus ei saanut mitään reaktiota aikaan, näytöillekään ei tullut edes sotkua.

Katse kääntyi virtalähdekortille. Positiivinen juttu oli, että joku on jossain kohtia koneen elämää rakentanut kortin uusiksi tuoreista osista. 30+ vuotta on usein tarpeeksi tämän kortin osille ja alkuperäiset ovat jo aivan hajoamispisteessä jos olisivat tähän päivään asti kestäneet.

Mielenkiintoisin mittaus tuli tehtyä kuitenkin 5 voltin ulostulosta:

[kuva]

Mitäs helvettiä?! Tutkimme Klasun kanssa kytkentäkaaviota. Kone ottaa vaihtovirtaa kortille virransyöttöpuolelta sisään, tasasuuntaa sen ja antaa sen sitten reguloimattomana ulos. Ulostulon lisäksi reguloimaton 12 volttia menee kondensaattorin läpi ja sitten regulaattorista, josta taas saadaan 5 volttia ulos.

Meinasin jo tuulettaa vian löytymisestä, kunnes katsoimme kytkentäkaaviota tarkemmin - 5 voltin ulosannossa 1. nasta onkin 12 voltin reguloimaton ulostulo.

Kello lähestyi peli-illan loppua, joten oli pakko jättää kone tältä erää rauhaan. Kiusasi kyllä pirusti.

07/09/13 - Hileitä

Oli harvinaislaatuinen tapaus kohdalla - viikonloppu ilman mitään ohjelmaa! Palasin Haitaritehtaalle tutkimaan Stellarin mysteeriä. Samaan aikaan muutama ovi alaspäin käytävällä alkoi soittaa Viikate - kiitokset pojille hyvästä säätömusiikista. Kuulinpa uuden levyjulkaisun biisejäkin.

Olin useammastakin paikasta saanut tällä viikolla vinkin koittaa irrottaa driver boardin ja katsoa mitä tapahtuu. Kone ei edes yrittänyt bootata sittenkään, kuten ei myöskään pelkkä CPU boardin virtaliitin kiinni. No, tulipahan suljettua mahdollinen vika driver boardilla pois.

Korttien testaaminen koneessa kiinni ei ehkä ole ergonomisin ja kätevin vaihtoehto, joten rakensin adapterinjohdon jolla saan 5 ja 12 volttia PC:n virtalähteestä suoraan tälle kortille sopivalla liittimellä. PC:n virtalähteet ovat muuten äärettömän käyttökelpoinen juttu. Helppo ja halpa hankkia ja virta riittää valtaosaan patentointikohteista.

[kuva]

Stellarin System 4 CPU board PC:n virtalähteen perässä.

No, lähtöpiste on siinä, että kortille tulee nyt varmasti tarvittavat jännitteet. Kortissa on sen verran eloa, että molemmat diagnostiikka-LEDit palavat, mutta eivät reagoi mitenkään testinappeihin.

Silmämääräisessä tutkimuksessa osui ensimmäisenä kohdalle pieni kondensaattori blanking-piirissä. Blanking-järjestelmän tehtävänä on estää konetta tekemästä mitään, kunnes pelin ohjelma on tolkuissaan. Muuten esimerkiksi kelat saattaisivat vetää satunnaisesti koneen bootatessa, mikä voisi olla joissain tapauksissa tuhoisaa. Jonkun verran mittailua myöhemmin blanking osoittautui kuitenkin toimivaksi. Se toimii tuolla 12 voltin lähdöllä jota ihmettelimme Klasun kanssa viimeksi.

Seuraava vihje oli katsoa onko itse prosessorin reset-nasta maissa, joka tarkoittaisi että prosessori resetoi koko ajan. Ei ollut, mittasin siitä vähän vajaa 4 volttia. Yksi prosessorin jaloista näytti jotenkin omituiselta, aivan kun sen loppupää olisi vinossa ja pois kannasta. Korkkasin prosessorin ylös huomatakseni, että sepä ei ollutkaan jalka vaan jalassa kiinni ollut noin 2mm pitkä metallinen hile, ilmeisesti juotostinaa.

Ylimääräisen sotkun poistamisen jälkeen kortin boottaus eteni, nyt diagnostiikka-LEDeistä paloi vain alempi, mutta bootti kaatui siihen. Sain Tuukalta puhelimessa vinkin kokeilla lyödä driver board vielä tämän kortin jatkoksi ilman piuhoja kiinni. Tein näin ja kas, nyt se boottasi loppuun. Driver boardilla oli kaiketi jotain, minkä pelin ohjelma halusi nähdä viedäkseen bootin loppuun.

Nyt virrat päälle laitettaessa molemmat LEDit välähtivät ja sammuivat kokonaan. Periaatteessa pelin pitäisi olla nyt attraction modessa. Mittasin vielä Tuukan vinkistä korttien välisestä liittimestä blankingin, joka oli pois päältä - jos kortit olisivat koneessa pitäisi kaiketi valojenkin vilkkua kentällä.

Korttien kiinnittämisen jälkeen kone boottasi loppuun asti. Pelasin pari testipeliäkin ilman ongelmia. Saa nähdä korjaantuiko tuo aiempi boottailuongelmakin viimein, kun ylimääräiset metallihileet ovat pois kortilta. Ilmeisesti kuljetuksen aikana backboxia käännellessä irtokama on löytänyt tiensä korteille ja tässä noita satunnaisten kontaktien ongelmia selviteltiin toista päivää.

08/09/13 - Mailojen kulma

Nähdessäni Lazerball:in ensimmäisen kerran Haitaritehtaalla ihmettelin suuresti sen outoa vain noin 90 asteeseen nousevaa mailakulmaa. Myöhemmin Stellar Warsin tultua minulle näin saman ilmiön ja lähdin oletuksesta, että ehkä se on näissä koneissa tuollainen.

Myöhemmin sain kuulla, että se ei oikeasti kuulu olla niin, molempia koneita on vaan ilmeisesti huollettu samoista osista ja molemmissa on siis joko liian pitkä plungeri tai stopperi mailan mekanismissa.

Katseltuani osia hetken totesin, että stopperi on helpompi lyhentää.

[kuva]

Stopperi näyttää hieman nysältä, mutta se ei alunperinkään ollut samanlainen pitkä kuten vaikka WPC:ssä.

Smirgelöin noin puolet stopperin pituudesta pois. Tämän jälkeen mailan kulma alkoikin näyttää jo inhimilliselle:

[kuva]

Pelailin tehtaalla muutaman tunnin, enkä saanut konetta enää boottaamaankaan, ilmeisesti joko roskan poisto prosessorin jaloista tai kondensaattorin uusiminen blanking-piiristä pisti lopun ongelmalle.

30/10/13 - Kuolema Scanbe:ille!

Ajoittain historiasta löytyy tuotteita, joiden päätymistä markkinoille ja ylipäätään massakäyttöön voi vain ihmetellä päätään pudistellen. Scanbe-merkkisen piirinkannat ovat yksi loistoesimerkki tästä. Normaalisti kannat tarttuvat komponentin jalkoihin siitä missä niiden pinta on suurin. Scanbe:n kanta taas tekee uskomattoman vastakohdan ottaen kaikkein pienimmästä kohdasta kiinni. Bonuksena kantojen tarttumamekanismi on heikko, joten vanhetessaan huono kontakti tulee entistä huonommaksi. Näillä kannoilla on sitten Williamsin alkupään koneissa kiinni suunnilleen kaikki kriittinen prosessoreista RAMeihin ja ROMeihin. Eipä ihme, että modaamattomat koneet kärsivät ihan ihmeellisistä ongelmista kun muutama bitti menee vinoon kannan pätkiessä.

Veikkaan, että tarkkaan harkittuaan asiaa monelta kantilta Williams päätyi käyttämään Scanben kantoja seuraavista syistä:

Keskiviikon peli-illassa Stellar toisti kaatumisongelmansa, tällä kertaa hieman eri tavalla. Prosessorin jalkojen seassa ollut tinakappale sai näytöt sekaisin, nyt kone vain pysähtyi kesken pelin. Ehdin jo luulla, että tästä yksilöstä oli jokaikinen Scanbe:n kanta pois, mutta kun otin CPU-kortin tarkemmin tutkittavaksi, niin siellähän oli vielä vielä kaksi tehtäväkriittisessä paikassa olevaa kantaa:

[kuva]

Siellähän oli vielä kaksi perkelettä kaatamassa konetta.

Viimeisimmän hankinnan, Contactin kanssa koneesta tuli aivan hullun vakaa tähän asti kun vaan jaksoi kiskoa kaikki huonot kannat pois ja laittaa tilalle hyvälaatuiset. Nytpä sitten oli pakko tehdä sama projekti tähänkin. Onneksi valtaosa muista kannoista oli jo vaihdettu. ROM-kannoissa oli 2 kappaletta jäljellä myös, mutta ne olivat ylimääräiseksi jääneellä alueella kun koneen softa oli myöhemmin koottu kolmeen suurempaan ROM-piiriin kuuden sijaan.

Scanbe:n kannat eivät ole suinkaan ainoa vitsaus System 3-6 -koneissa. Suunnittelun riemuhelmi on 40-piikkinen liitin, jolla CPU- ja driver boardit ovat toisissaan kiinni. Normaalisti näin järeitä pinnejä käytetään suuremman jännitteen siirtoon, mutta Williams käytti niitä ovelasti myös logiikkajännitteen siirtoon, tässä tapauksessa CPU:n ja PIA-piirien väliseen väylään. Yksikin bitti vinossa tässä väylässä, ja koko kone on ketarat ojossa. Ja kirsikkana tortun päällä ovat vanhanaikaiset pyöreät pinnit, joiden kosketuspinta naaraskappaleen jouseen on aivan olematon!

[kuva]

Vanhaa piikkirimaa pyöreillä pinneillä.

Onneksi kehitys kehittyy ja ymmärsivät jossain kohtia kehitystä muuttaa urospinnit neliskanttisiksi. Tällöin kontaktipinta-ala kasvoi merkittävästi. Huonon liitinratkaisun ongelmia saadaan merkittävästi vaihtamalla ensinnäkin tuoreet liittimet molempiin kortteihin ja käyttämällä moderneja neliskanttisia pinnejä:

[kuva]

Uuden mallin neliskanttinen pinni korjaa design-virheen vanhemmassa.

Uusien liittimien hankkiminen on helppoa. Vaihtaminen taas on se piste, mihin palaa aikaa. Minulla oli jo CPU-kortti pöydällä piirinkantojen vaihdon yhteydessä, joten päätin vaihtaa sitten loputkin epäilyttävät osat.

[kuva]

Kaikki 40 liittimen pinniä poistettu.

Ja seuraavaksi uudet tilalle ja sitten driver boardin kimppuun.

01/11/13 - Piikkirima kiinni

Kävin tänään Haitaritehtaalla testaamassa tulevaa webbikamerajärjestelmää ja otin ohimennen projektiksi hoitaa CPU-kortin kolvaukset loppuun.

[kuva]

Nyt jäljellä on enää driver boardin naaraspuolisen liittimen vaihto ja parin kondensaattorin uusiminen.

06/11/13 - Ääntä

Viime liigakisassa kone kehiti boottailun lisäksi uuden sivuoireen - äänet katosivat. En ehtinyt vaihtaa driver boardin naarasliittimiä vielä, mutta toisaalta ne olivat vielä ihan siedettävän näköiset toisin kuin urosliittimen pahasti hapettuneet piikit.

Löin kortit takaisin koneeseen peli-illan ajaksi ihan mielenkiinnosta. Siinä porukka pelailikin aikansa, ehkä noin 20-30 peliä ilman ainuttakaan yllätysboottia. Olisikohan niin hyvä säkä, että uudet kannat tekisivät tehtävänsä?

Tutkin myös koneen kadonneita ääniä. Aivan ensimmäinen mittaus paljasti ongelman - äänikortille ei tule sähköä. Melkoista nirsoilua noin pienestä ongelmasta mennä mykäksi. Sulakkeen vaihdon jälkeen avaruusajan äänet palasivat!

Äänikorttia tarkemmin katsellen siellä on muutamia todella arveluttavan näköisiä elkoja, menevät vaihtoon kyllä seuraavan kerran kun ei ole mitään suurempia projekteja käsissä.

09/11/13 - Kohinaa

Tänään kone päästi harvinaisen mystisen äänen päälle laitettaessa. Se muistutti suuresti vanhoja radioita, joiden äänensäädön potentiometriä täytyi napauttaa sormella jotta voimakkuudeltaan jatkuvasti nouseva rahina alkaisi loppua.

Hetken mietittyäni tein täsmälleen saman koneen äänikortille. Ääni loppui. Selvä, äänikortin volume-potentiometri vaihdettavien osien listalle.

Muuten kone pelaa todella nätisti piikkiriman ja viimeisten Scanbe-kantojen poiston jälkeen.

29/12/13 - Jännite alhaalla

Vanha boottailuvika ilmestyi koneeseen takaisin pari viikkoa sitten. Ongelma on todella satunnainen ja peli-illoissa konetta on voinut pelata pidemmänkin aikaa ongelmitta, sitten aivan yllättäen se jäätyy. Otin tänään päivän projektiksi selvittää asiaa pidemmälle.

Löin yleismittarin kiinni virtakortin 5 voltin ulosantoon, joka antoi 4.876 volttia. Peli päälle ja vähän mailojen hakkausta myöhemmin jännite kävi pahimmillaan 4.75 voltin alapuolella, jolloin CPU kaatui. Vertailin vieressä olevaan Contactiin jännitteitä ja ennen 5 voltin regulaattoria jännitteet olivat aivan samaa luokkaa. Regulaattorin jälkeen kuitenkin Contactista löytyi lähes 5.1 volttia. Eipä ihme, että kone on ollut immuuni Haitaritehtaan ajoittain oikulliselle seinäsähkön jännitteelle.

5 voltin virransyöttö on aika simppeli System 4:ssä. Virta tulee 12 voltin järjestelmästä, menee yhden suotoelkon läpi ja lopulta regulaattorille. WPC:ssä on itseasiassa huomattavasti enemmän liikkuvia osia, vaikka lopputulos päättyykin täsmälleen saman mallisen regulaattorin läpi menemiseen.

Vaihtamisen jälkeen jännite nousi 4.954 volttiin, mikä on LM323K:n speksien rajoissa. Olisin pelannut koneella mielelläni, mutta ensimmäisellä peliyrityksellä solenoidien sulake paloi. Mittasin sulakkeen yli 11 ampeerin virrankulutuksen, joten jossain on jotain oikosulussa. Voi riemu. Positiivista taas oli, että mailoja rämppäämällä kone ei enää boottaa toistaiseksi.

01/01/14 - Savumerkkien lähde

Kun peli-hallillakin oli harrastajaseuraa, lähdimme Klasun kanssa selvittämään mikä koneessa itseasiassa on oikosulussa. 11 ampeerin lukema solenoidien sulakkeen yli kertoi kentän alla olevan todennäköisesti jotain todella kypsän näköistä. Testasin irrottaa driver-kortilta solenoidien ohjausliittimiä yksi kerrallaan, kunnes oikosulku loppui. Tämä rajasi ongelmakohdan kahdeksaan solenoidiin, jotka olivat pääasiassa drop targettien nostavat kelat, sekä outhole.

Katsoimme silmämääräisesti läpi kelat, mutta mikään kentän alla olevista ei näyttänyt mustuneelle. Mittasin ne myös läpi, mutta kaikkien vastus oli ok. Vasemman laidan drop targetteja nostava kela oli vähän karun näköinen, ilmeisesti jokin oli osunut siihen, mutta sekään ei antanut epäilyttäviä arvoja. Viimeiseksi kelaksi jäi siis outholen kela, joka oli mukavasti koneen apronin alla tuskallisen monen ruuvin päässä.

Kun apron oli viimein pois, en ollut oikeastaan enää ollenkaan yllättynyt sulakkeen palamisesta. Outholen kelana oli vanha korvakkeistaan murtunut flipperikela. Se oli ajastaan ilmeisesti siirtynyt sen verran, että se otti kiinni nyt koneen runkoon. Itse kela oli palanu totaalisen karrelle.

[kuva]

Huomaa kelan sisällä oleva pullistuma - holkki on sulanut sen sisälle.

Laitoimme tilalle koneeseen kuuluvan kelan. En viitsinyt edes pistää solenoideille vielä uutta sulaketta, vaan pistin yleismittarin virtamittauksella sulakkeen kannan yli. Suuri pettymyt oli nähdä, että juuri asennettu kela veti edelleen. Positiivinen puoli taas oli, että mennyt virta oli realistinen kelan malliin nähden. Katse kääntyi driver-kortille ja kyseistä kelaa ajaviin transistoreihin. Ensimmäisenä vaihtoon lähti suurempi transistori, jonka tilalle meni TIP-102. Se ei korjannut ongelmaa. Pienen ajelun jälkeen vaihtoon lähti suurempaa transistoria ajava pre-driver -transistori. Samalla kun kortit olivat taas kerran irti, meni vaihtoon myös CPU-kortin virtaliitin.

[kuva]

CPU-kortti sai uuden virtaliittimen. Vanhaan hukkui 0.05 volttia.

Ongelma ei korjaantunu vieläkään. Jäljellä ei ole enää enää ollut oikein kuin PIA-piirit ja 7408-bufferipiirit. Koneessa on 3 PIA-piiriä ja ne ovat kaikki kannoilla, vaihdoin solenoidien PIAn päittäin kytkinmatriisin PIAn kanssa, ongelma ei kadonnut. Jäljelle jää sitten oikeastaan enää 7408, joita minulla ei sattunut olemaan ylimääräisenä.

Päätin vielä kokeilla huvikseni ettei vaan vika olisi CPU:n puolella kuitenkin jossain ja pistää koneeseen virrat päälle CPU-kortin virtaliitin irrotettuna. Naamat venähtivät, kun kone boottasi ongelmitta. Päädyin kiskomaan CPU-kortilta jokaikisen liittimen irti ja kone boottasi edelleen, joskin nyt ilman näyttöjä.


Kaikki liittimet irti CPU-kortilta. Kone on edelleen tolkuissaan.

Pitkän pään raapimisen jälkeen päädyimme lopputulokseen, että driver-kortti saa myös 5 voltin käyttöjännitteen, joka päätyy näköjään jotain kautta myös CPU-kortin puolelle 40-pinnisen korttien välisen liittimen yli. Silti perin omituista. Ilta alkoi olla sen verran pitkällä, että oli pakko luovuttaa tältä päivältä ja jatkaa myöhemmin.

05/01/14 - Oppitunti blankingiin

Olin aivan varma, että kelan jatkuva vetäminen tulee jostain transistorien yläpuolelta. Otin CPU- ja driver-kortit pöydälle ajoon PC:n virtalähteen perään, logic proben esille ja aloin seurata ketjua ylöspäin. Pre-driver -transistorin edessä oli 7408-piiri, jossa on 4 kappaletta AND-portteja sisällä. Hämmästelin hetken aikaa mikä on piirin funktio, sillä jokaisen porttiparin toinen portti näytti tulevan jostain solenoideja ohjaavan PIA:n suunnalta ja toinen jostain muualta. Huomasin myös, että tämä mysteerisignaali näytti olevan samasta lähteestä jokaikisen 7408-piirin jokaiseen porttipariin. Sitten syttyi se klassinen hehkulamppu pään yläpuolelle, tämä piiri on osa koneen blanking-järjestelmää.

Koneen bootatessa blanking-järjestelmä estää erinäisten ohjattujen järjestelmien toimimisen kunnes CPU-kortti saavuttaa jonkinasteisen tolkun. Tällä estetään ettei kone epäonnistuessaan bootissa jää tilaan jossa esimerkiksi kaikki kelat vetävät. AND-portti taas ottaa sisään kaksi ohjaussignaalia ja mikäli molemmissa on jännite, portti antaa jännitteen ulos. Tällöin blanking-signaalin on oltava päällä, jonka jälkeen PIA:lta tuleva ohjaussignaali antaa toisen puuttuvan osan portille ja kytkee ketjussa seuraavana olevan pre-driver -transistorin päälle.

Logic probe näytti blanking-signaalin olevan ylhäällä, kuten pitääkin, mutta ohjaussignaali oli alhaalla. Vika siis ei ollut tämän piirin yläpuolella. Sitten mittasin mitä portti antoi ulos - tämäkin signaali oli alhaalla. Mitä ihmettä, mittasin nimittäin portin ohjaaman transistoriparin jo kertaalleen.

Epäuskoisena palasin koneelle ja katsoin taskulampulla apronin alle. Joo-oh, outholen piuha oli harmaa-ruskea, ei harmaa-punainen kuten olin alunperin sen katsonut. Tämä oli mittaamistani transistoreista viereinen pari ja kas, siitähän oli mennyt heti ensimmäisenä ollut isompi transistori, johon laitoin TIP-102:n tilalle. Kone toimi tämän jälkeen moitteetta.

Jos jotain hyvää, niin tulin harhailleeksi uudelle alueelle ja tutkineeksi System 4:n teknistä toteutusta jälleen pykälän pidemmälle. Täytyy ensi kerralla koittaa rämpätä koneen mailoja rankasti kun kone on juuri bootannut kylmänä ja katsoa, josko oltaisiin viimein päästy boottailuongelmasta ohi. Nyt ainakin CPU-kortin jänniteet olivat lähempänä toivottua tasoa.

08/05/14 - Plungeri takkuaa

Koneen plungeri tuntui jotenkin oudon takkuiselta. Eipä ihme, kun sitä on joku menneessä elämässä voidellut aika huolella ja bonuksena plungerin holkki oli aivan valmis. Uusi holkki ja plungerin varren pyyhkiminen isopropanolilla paransivat tuntuvaa huomattavasti.

12/11/14 - Voihan patteri

Kone käynnistyi tänään Kickback openin viimeiseen peli-iltaan mukavasti suoraan asetusvalikkoon, patterit ovat siis antaneet periksi. Ihmettelin hieman tuota, sillä viimeisin patterinvaihtorumba on viime elokuulta. Ja toden totta, elokuuta näytti myös patterien päällä oleva tarra.

Uskomaton juttu sinällään, sillä kone on toiminut ilman ainuttakaan sähköistä ongelmaa sitten tammikuun. Vika oli selvä kun otin takalasin pois, patterit kasvoivat iloisesti jo karvaa, oikean laitimmainen oli saanut myös patterikotelonkin kukkimaan.

Päätin vetää viimeisen peli-illan ilman pattereita, mikä olisikin mennyt hienosti mikäli kone ei olisi alkanut samalla yllätysboottailua. 5 voltin jännite oli jossain 4.7 voltin tienoolla, viaksi paljastui muuntajalta virtakortille tuleva liitin. Ongelma lakkasi kun liittimen pinnit ruuttasi contact sprayllä ja sutaisi kierroksen harjalla. Korjaushan tämä ei ole - lähinnä diagnoosi ongelmasta.

Konetta pelattiin kuitenkin onnistuneesti koko ilta tämän jälkeen ja Kickback 2014 yli 6kk kestänyt karsinta saatiin tämänkin koneen osalta onnellisesti päätökseen.

18/11/14 - Patterikotelo

Otin tänään patterikotelon työn alle. Perin ikävää, että se oli mennyt koteloa myöten happamaksi, kun olin varta vasten laittanut koneeseen alkuperäisen tyyppisen kotelon.

Patterien vuodon syy sen sijaan raavitutti pitkään päätä. Ensimmäinen ajatus oli pettänyt pattereiden latautumista estävän diodin oikosulkuun meneminen. Diodi kuitenkin oli ehjä ja käyttäytyi oikein mitatessa. Myös diodi, joka estää konetta käymästä patterien voimalla oli ehjä. Miksi ihmeessä nämä sitten vuotivat?

Viimeisin patterirumba oli elokuussa, joten hetken selkäpiitä karmi ajatus siitä, että sama katastrofi olisi muissakin koneissa. Kävin läpi muutkin koneet, juuri näitä pattereita oli vain Contactissa, jossa ei ollut mitään ongelmaa.

Pattereita on käytännössä kahta tyyppiä: pitkään mutta vähän virtaa kuluttaviin sovellutuksiin, kuten kellot, kauko-ohjaimet ym, ja lyhyeen mutta paljon virtaa kuluttaviin kuten lelut tai taskulamput. Flipperiin menee näistä tuo ensimmäinen tyyppi, jälkimmäiset yleensä tunnistaa "high energy"-merkinnästä, useissa on paketin takakannessa kuva tarkoitetusta kohteesta.

Vuoden välein vaihtaen selviää kyllä kummallakin tyypillä, mutta vuotoriskiä voi vähentää valitsemalla oikean tyypin. Ehkä.

[kuva]

"Vanhan" patterikotelon pohjassa oli nimmari menneeltä vuodelta. Enpä uskonut tuolloin näkeväni tuon kotelon pohjaa näin nopeasti!

Vaihdoin koneeseen uuden patterikotelon ja tuoreet patterit. Vähän jäi kyllä arveluttamaan vian syy, olisin mielelläni nähnyt edes yhden risan diodin.

Katselin ohimennen Pinwikistä ohjeita miten System 3-koneen CPU-kortti konvertoidaan System 4:ään, minulla on noita Sys3:sen CPU-kortteja sen verran paljon, että ei tekisi pahaa olla yksi varakortti tähänkin koneeseen. 3:n ja 4:n välillä ei ole aivan hirveitä eroja, pelisofta täytyy vaan yhdistää yhdelle piirille ja lisäillä muutama komponentti piirilevylle.

CPU-kortin paikallaan laittaessa ilmeni, että kone ei enää bootannut, jäi vaan molemmat kortin LEDit palamaan. Jäljitin vian korttien väliseen 40 pinnin liittimeen, urospuolen vaihdoin joskus aiemmin, mutta naaraspuoli on alkuperäinen. Muistelin itseasiassa jo vaihtaneeni tuon driver-kortin puolenkin, mutta se olikin tarkemmin mietittynä Contact.

24/03/15 - 40 pinnin liitin, osa 2

En enää edes tiedä, monta kertaa olen mielessäni etsinyt tästä koneesta mysteerivikaa muualta, palatakseni takaisin faktaan että 40 pinnin CPU- ja driver-korttien välisestä liittimestä on edelleen naaraspuoli vaihtamatta.

Kone on taas kerran ottanut projektiksi alkaa kaatuilla satunnaisesti, joten otin ja vaihdoin liittimen viimein koko matkalta. Koneessa ei säätöillan aikana pelatuissa testipeleissä enää ollut tärinän aiheuttamia satunnaisia kaatumisia, joten toivon vian viimein tulleen kuntoon.

Olisin vaihtanut samalla virtakortille muuntajalta tulevan johdon liittimet, mutta sain näköjään postissa väärän kokoisia liittimen pinnejä. Huomisssa peli-illassa selvinnee onko kone taas pelikuntoinen.

26/03/15 - Bumpperi

Kone toimi täysin moitteetta koko peli-illan, jotain mitä se ei ole tehnyt todella pitkään aikaan, joten vanha viisaus System 3-6 koneiden kanssa pitänee edelleen paikkansa: älä etsi vikaa muualta ennen 40-pinnin liittimen korjaamista.

Tämän päivän korjaus kuitenkin tekee viimeisen silauksen koneen kisakuntoon, sillä yksi bumppereista ei tuntunut lyövän enää, vaikka kela kuulostaakin vetävän. Syy ei ollut kauhean vaikea päätellä:

[kuva]

Vasemmalla uusi, oikealla entinen bumpperin rinki.

Nyt kone tuntuu olevan kivassa iskussa taas!

08/09/16 - Liitinhuolia

Stellar kehitti raivostuttavan vian. Satunnaisesti joku kytkinmatriisin vaakarivi lopetti kokonaan toimintansa. Olisin halunnut syyttää ensimmäisenä CPU- ja driver-boardien välistä liitintä, mutta se on tässä koneessa jo uusittu. Vianhaku alkoi kun peli-illassa oli havaittu vasemman yläbumpperin toimimattomuus.

Konetta tarkastellessa osa drop-targeteista ei myöskään toiminut ja jokainen näistä toimimattomista sattui sopivasti samalle riville matriisissa. Ennen matriisin tutkimista tuli myös ohimennen perehdyttyä koneen kuuteen erikoissolenoidiin. Williams ei nimittäin alunperin uskonut, että CPU-ohjattu bumpperi olisi tarpeeksi nopeatoiminen. Niinpä koneisiin kehitettiin "special solenoids" järjestelmä, jossa 6 transistoriohjattua solenoidia pystyivät toimimaan joko ulkopuolisesti laukaistuna tai sitten CPU:n ohjastamana. Näitä solenoideja käytetään yleensä bumppereissa ja slingshoteissa, jolloin ne toimivat pelin aikana täysin autonomisesti, mutta peli voi myös käskyttää niitä ohjelmallisesti esimerkiksi pallon etsimisen yhteydessä.

Pitkän kaivelemisen jälkeen vika rajattiin driver-kortin liittimeen, johon special solenoidien kytkimet tulevat. Liitin oli sen verran heikossa hapessa, että siitä meni molemmat puoliskot vaihtoon. Samalla vaihdettiin myös kytkinmatriisin lähtö- ja tuloliittimet.

[kuva]

Liittimen uudelleenrakennus käynnissä. Jokaisella tyylinsä, minä pätkin johdot yksi kerrallaan vanhasta irti, puristan uuden pinnin ja pistän sen liittimen runkoon. Näin ei tule tilannetta jossa johdot pääsisivät väärään järjestykseen.

Viimein Stellar Wars on taas takaisin rivissä.

↵ Takaisin päiväkirjat-osioon

Viimeksi päivitetty 2016-08-11 11:22, v46.