Flipperin pelaamisen jatkokurssi
Flipperin kerran elämässään nähnyt kaverisi katsoo huuli pyöreänä, kun kiepautat mallikkaasti multiballin käyntiin heti ensimmäisellä pallollasi ja pyyhit lattioita ensimmäisillä moodeilla. Olet siis matkannut tarpeeksi pelaamisen jatkokurssille!Tämä on todennäköisesti paras vinkki mitä tulet koskaan saamaan edistyneemmässä flipperin pelaamisen oppimisessa: katso miten taitavat pelaajat pelaavat! Taitava pelaaja voi esimeriksi jättää jonkun moodin täysin huomiotta, koska tietää moodista saavan pisteytyksen olevan huono verrattuna suureen riskiin saada pallo alas. Missä sitten voit tavata todella taitavia pelaajia? Osallistu pelitapahtumiin- ja kilpailuihin! Älä lähde "en minä kuitenkaan pärjää"-asenteella, vaan enemmänkin oppimatkalle. Uusien asioiden oppimisen lisäksi tapaat mitä todennäköisemmin arvokkaita kontakteja!
Jekkuilua mailoilla
Slap save on tekniikka, jolla suunnilleen keskelle tuleva pallo pelastetaan. Olet saattanut tehdä tämän liikkeen vahingossa aiemminkin. Hieman oikeaa mailaa lähempänä matkaava pallo on menossa ulos. Jos et tee mitään, pallo pomppaa oikeasta mailasta tiukkaan vasempaan kulmaan. Jos lyöt pelkällä oikealla mailalla, kimpoaa pallo osuen vasemman mailan kärkeen ja siitä alas. Mutta jos lyöt mailat järjestyksessä oikea-vasen, lyö oikea maila pallon vasempaan, ja vasen maila sen takaisin ylös tiukassa kulmassa.Kuoletus on tekniikka, jolla alaspäin tuleva pallo pysäytetään niin, että se ei pomppaa. Pidä pallon puoleista mailaa ylhäällä. Samalla hetkellä kun pallo osuu mailaan, päästä nappi. Oikein tehtynä pallon vauhti katoaa kokonaan. Voit tämän jälkeen tehdä rauhallisen lyönnin sen sijaan, että pallo kimpoaisi hallitsemattomasti.
Backhand tarkoittaa pallon lyömistä kulmassa, johon pallo ei tyypillisesti lähde mailasta. Tätä lyöntiä varten tarvit pallon, joka lähestyy inlanesta mailaa. Tarkoitus on pompauttaa palloa niin, että se on ilmassa kun lyöt sitä. Voit tehdä tämän joko lyömällä palloa ensin sen ollessa lähes mailan varren kohdalla, ja sen jälkeen uudestaan sen ollessa pienessä pompussa tai lyömällä mailasta pienellä vauhdilla pomppaavaa palloa.
Jos pallo on tulossa väärän puolen mailalle inlanesta, saat syötettyä sen toiselle puolelle pitämällä väärän puolen mailaa ylhäällä ja antamalla pallon hypätä siitä toiselle puolelle. Huomaa kuitenkin, että jos vauhti ei riitä, pallo voi valua keskeltä alas. Opi tunnistamaan tämä tilanne ja suorita hätälyönti tarvittaessa.
Pysy jatkuvasti askeleen edellä sitä, mitä kentällä tapahtuu. Kun olet tähtäämässä tiettyyn monttuun, ota huomioon sen vieressä oleva kumitolppa ja arvioi, mitä käy jos osut siihen. Ylläpidä näin valmiutta reagoida epäonnistuneen lyönnin aiheuttamaan ei-toivottuun vauhdilla keskialuetta lähestyvään palloon.
Voit kerätä voimaa lyöntiin lyömällä pallon ensin jonnekin, josta se kimpoaa varmuudella takaisin. Lyö vauhdilla takaisin tulevaa palloa tuplataksesi sen nopeus. Tällä tavalla pystyt lyömään kuluneilla mailoilla usein mahdottomiltakin tuntuviin ramppeihin.
Kikkailua säännöillä
Useimmissa peleissä on skill shot. Sinun täytyy tehdä jotain erityistä pallon alussa kerätäksesi nämä pisteet. Joissain koneissa sinun täytyy lyödä plungerilla juuri sopivalla voimalla osuaksesi tiettyyn targettiin, tai sitten sinun on lyötävä pallo tiettyyn paikkaan ensimmäisten sekuntien kuluessa.Useimmat pelit alkavat 5-10 sekunnin armonajalla, ball saverilla. Mikäli epäonnistut skillshotissa, anna pallon mennä alas. Saat mahdollisesti toisen mahdollisuuden. Lisäksi palloa ei kannata yrittää pelastaa ball saverin aikana. Tilt-varoituksia kun on turha ottaa, kun saat kuitenkin pallon takaisin hallitusti.
Valtaosa peleistä käynnistää ball saverin multiball-moodin alettua. Helppo tapa kerätä jackpot on antaa kaikkien paitsi yhden pallon mennä alas ja tähtäillä tällä yksittäisellä pallolla jackpottia rauhassa. Koneella kestää parhaimmillaan useita sekunteja saada pallot takaisin kentälle.
Huomioi mikä pelissä on oikeasti kannattavaa. Jos vaikea ja helposti pallon menettämiseen johtava moodi antaa 15 miljoonaa pistettä ja helppo ja turvallinen ramppilyönti miljoonan, on kannattavampaa yrittää lyödä 15 ramppilyöntiä.
Jotkut koneet antavat käynnistää useita moodeja päällekkäin. Toiset antavat vielä käynnistää multiballin näiden päälle. Useita hyvin pisteitä antavia moodeja ja multiball päällekkäin on usein erittäin hyvä tilanne!
Monet pelit sisältävät finaalimoodin, joka tulee kun kaikki pelin muut moodit on käsitelty. Jos moodien joukossa on moodeja jotka eivät ole kannattavia pelata, käynnistä moodi ja anna ajan kulua yrittämättä tehdä moodion tavoitetta. Finaalimoodi paikkaa usein menetetyt pisteet.
Luulot pois multiballista
Pidä katse multiballin aikana mailoissa. Kiinnitä huomio muualle kenttään vasta kun olet käsitellyt mailojen lähistöllä pyörivät pallot.Yritä hukata ylimääräiset pallot jonnekin, jossa ne viipyvät useita sekunteja, kuten montut, bumperit ja rampit.
Jos sinulla on hallittavissa oleva pallo mailalla ja huomaat normaalisti keskeltä alas menevän pallon, koita osua kyseiseen palloon toisella pallolla.
Koita ottaa kiinni useampi pallo toiselle puolelle. Jos esimerkiksi kolmen pallon multiballissa saat kaksi palloa kiinni vasemmalla mailalla, voit käyttää oikean puolen mailaa vapaasti jackpotin niittaamiseen.
Kun sinulla on useampi pallo kiinniotettuna, näpyttele mailanappia saadaksesi ulommaisin pallo liikkeelle. Voit näin syöttää pallon toiselle mailalle niin, että pidät jäljellä olevia palloja edelleen kiinni.
Jos koneessa on sekä ala- että ylämailat, kokeile painaa flipperinappia hitaasti pohjaan. Huomaat, että alamailat lyövät ja jäävät ylös napin ollessa puolivälissä, ylämailat taas napin lopussa. Pystyt siis lyömään ylämailoilla erikseen samalla, kun pidät kiinni palloja alamailoilla!
Koneen töniminen
Koneen töniminen on yksi oleellisimpia edistyneen pelaajan taitoja. Tärkeintä kuitenkin on ymmärtää tönimisen tarkoitus. Aloittelija yrittää usein töniä konetta kun pallo on jo menetetty tai tönii konetta turhautuessaan. Töniminen on kuitenkin ennen kaikkea osa pallon kontrolloimista ja taitava pelaaja tönii konetta lähes jatkuvasti, mutta pienellä voimalla.Tulevan tönäisyn tarve täytyy olla refleksi. Töniminen vaatii yleensä huomattavasti vähemmän voimaa, kuin aloittelija luulee. Oikea voima on silloin, kun pallo tulee pois vaaratilanteesta ilman tilt-varoitusta.
Tilt-varoitukset eivät ole kuitenkaan kaiken loppu. Valtaosa moderneista koneista varoittaa kaksi kertaa ennen tilttaamista. Jos annat pallon mennä alas tilanteessa jossa olisit voinu pelastaa pallon kahdella varoituksella, heitit juuri hukkaan tönimisreservisi!
Yleisin tönimisen tarvi tulee, kun pallo pomppaa kaaressa inlanen ja outlanen väliselle kumitolpalle. Jos pelaaja vain katsoo tilannetta, valuu pallo yleensä outlanelle. Mikäli tönäisy ajoitetaan juuri hetkeen, kun pallo on osumassa lanejen väliseen kumitolppaan, hyppää pallo voimakkaasti ylöspäin ja palaa keskikentälle. Mailojen voimaa voi myös lisätä tönäisemällä juuri ennen pallon osumista mailan kumiin ja lyömällä samaan aikaan.
Jos koneessa on tolppa mailojen välissä, toimii siihen sama temppu kuin inlanejen välissä olevaan tolppaan. Ilman tönäisyä pallo pysähtyy tolppaan ja valuu alas mailojen ulottumattomiin. Tönäisyn kanssa taas pallo palaa näppärästi peliin!
Liu'uttaminen tarkoittaa koko koneen etupään siirtämistä nopealla repäisevällä liikkeellä. Tavoitteena on saada slap save onnistumaan tilanteessa, jossa mailat eivät juuri ja juuri yltäisi palloon. Oikein tehtynä kone antaa yleensä kaksi tilt-varoitusta, mutta pallo pysyy pelissä.
Saadessasi tilt-varoituksen on tärkeää rauhoittaa pallo niin nopeasti kuin mahdollista. Kone tunnistaa tönimisen heilurilla jossa on paino. Tämä heiluri jää heilumaan noin 5-10 sekunniksi ja saatat saada toisen varoituksen tai tiltin vaikka käsittelisit konetta hienovaraisestikin. Pidä siis palloa kiinni hetki ja jatka sitten peliä.