Flipperisanasto
Flipperislangi on melko pitkälle kuten ATK-slangikin, suomenkielisten sanojen puutteen vuoksi asiat on nimetty alkuperäisiä sanoja väännellen. Tietokonepuolelta hyviä esimerkkejä ovat files - fileet, messages - messut jne. Tietokoneslangi on alkanut muuttua sitä mukaan kun suomenkielisiä uussanoja on keksitty. Flipperislangi sensijaan ei ole pahemmin muuttunut ja muutamia sanoja lukuunottamatta slangi on erittäin englanti-vetoista. Kuten on tyypillistä, sanat saavat yleensä i:n loppuun puhekielessä (backbox - backboxi) tai niistä tulee väännöksiä. Nämä väännetyt sanat ovat korjausmiesten ja hardcore pelaajien yleisessä käytössä ja ovat helposti ymmärrettävissä kun osaat alkuperäisen sanaston. Numeroidut kohdat löydät lopussa olevista kuvista.
A
- Alphanumeerinen: Näyttö, joka pystyy näyttämään ainoastaan kirjaimia ja numeroita.
- Autoplunger: Shooterlanelta pallon kentälle lyövä mekanismi, jonka lyönti tapahtuu sähköisesti. Vrt. manuaalinen plungeri.
B
- Backbox: Osa flipperiä jossa näyttö ja flipperin ohjauselektroniikka yleensä sijaitsee. Pelikentän päädyssä.
- Backglass: Backboxin edessä oleva lasi, jossa on yleensä joku pelin aiheeseen liittyvä kuva ja pelin nimi.
- Ball saver: Muutaman sekunnin aika pallon lyömisestä kentälle, jolloin saat alas menneet pallot takaisin.
- Ball search: Kun pallo ei pitkään aikaan osu kytkimiin, peli olettaa pallon juuttuneen ja alkaa käydä läpi mahdollisia jumipaikkoja.
- Bangback: Tekniikka jolla outlanelle päässyt pallo palautetaan peliin.
- (9) Bumper: Sienen mallinen palloa tönivä pelikentän osa. Pelit sisältävät yleensä 3 tai enemmän bumpperia.
- Buy-in: Lisäpallon ostaminen krediittejä vastaan kun kaikki normaalipelin pallot on pelattu.
C
- Cabinet: Kabinetti, laatikko jossa itse pelikenttä sijaitsee lasin alla.
- Center post: Tappi mailojen välissä. Oikein käytettynä helpottaa pallon pitämistä kentällä.
- Coil: Sähkömagneetti, joka vetää vipuvartta ym. jolla liike siirretään peliin. Suom. kela.
- Combo: Sarja lyöntejä joilla pallo osuu useisiin tiettyihin kohteisiin perättäin.
- Credit: Krediitti. Yleensä yhdellä krediitillä saa yhden pelin, voi ostaa yhden lisäpallon ym.
D
- DE: Data East, pelivalmistaja. Myöhemmin tunnettu Segana, nykyisin Stern.
- Diverter: Osa joka vaihtaa pallon kulkurataa. Useimmiten nähdään paikoissa jossa ramppi jakautuu kahtia.
- DOA: Dead On Arrival. Peli tai osa, joka on tuhoutunut/vioittunut kuljetuksen aikana.
- Dot Matrix display, DMD: Pistematriisinäyttö. Nimi näytölle, joka pystyy näyttämään grafiikkaa. Vastakohta alphanumeeriselle näytölle.
- Drain: Paikka jonne pallot menevät niiden päästyä flipperien välistä tai jouduttua outlanelle.
- Drop target: Targetti, joka tippuu pois näkyvistä kun siihen on osuttu.
E
- Eject hole: Paikka josta pallo tulee plunger lanelle peliin.
- Electro-mechanical, elektromekaaninen: 70-luvulle asti flippereissä ei ollut mikropiirejä ohjaamassa pelitilannetta vaan pelilogiikka koostui releistä, kytkimistä ja moottoreista.
- End of ball bonus: Pelin aikana saadut bonuspisteet, jotka siirtyvät pelaajan pisteisiin pallon mentyä alas.
- End of stroke switch: Flipperikelojen ohjaukseen tarkoitettu kytkin, joka katkaisee lyöntivirran mailan kelaan lyönnin loputtua.
- Extra ball: Ylimääräinen pallo, joka yleensä saadaan voitoksi arvonnoista tai etenemällä tiettyyn pisteeseen peliä.
F
- Feature lights: Pelikentällä olevat lamput, jotka ilmaisevat pelin eri tiloja.
- Flasher: Lampputyyppi, jolla saadaan aikaan kirkkaat välähdykset pelikentän valaistuksessa.
- Flipperi: Maila joilla palloa hutkitaan. Peleissä on yleensä 2 tai enemmän näitä. Tarkoittaa suomeksi myös itse peliä joskus.
- Flipperikela: Erikoinen kela, jossa on itseasiassa 2 erilaista kelaa samassa paketissa. Toinen saa aikaan napakan iskun (kun pelaaja painaa flipperinappia) ja toinen pitää flipperiä ylhäällä kun nappia pidetään pohjassa.
- Flipperipöly: Kuluneista osista lähtevä pelikentän sotkeva musta pöly. Tämän takia konetta saa olla aina pesemässä.
G
- General Illumination: Yleisvalaistus. Osa valaistusta, joka palaa muutamaa tehostetta lukuunottamatta jatkuvasti, tarkoituksena mahdollistaa pelaaminen pimeässä/hämärässä.
- Gate: Portti, josta pallo pääsee vain yhteen suuntaan. Tavataan yleensä plungerlanen lopussa.
- GI: Lyhenne, General Illumination, suom. yleisvalaistus.
- Grand champion: Ennen ykkössijaa listoilla. Listat nollautuvat tietyin väliajoin, mutta Grand Champion pysyy kunnes operaattori nollaa koneen muistin.
H
- (6) Habirail: Paksusta metallilangasta väännetyt reitit, joita pitkin pallo kulkee pelikentän yli.
- Hole: Reikä kentässä, jota kautta pallo menee pelikentän alla kulkeviin reitteihin.
I
- (3) Inlane: Pallon reitti slingshotin ja outlanen välissä, josta pallo palaa flippereille.
- (5) Insert, insertti: Pelikenttään sahattu, läpinäkyvällä muovikappaleella täytetty kolo, jonka läpi pelikentässä olevat valot paistavat.
K
- Kela: Sähkömagneetti, joka vetää vipuvartta ym. jolla liike siirretään peliin. Eng. coil
- Kickback: Useimmiten vasemmassa outlanessa oleva plungeri joka potkaisee pallon takaisin peliin.
- Knocker: Kela, joka saa aikaan äänekkään paukahduksen. Yleensä replayn tai Pinball 2000:ssa lisäpallon merkiksi.
- Krediitti: Credit. Yleensä yhdellä krediitillä saa yhden pelin, voi ostaa yhden lisäpallon ym.
M
- Manual plunger, manuaalinen plungeri: Pallon laukausija, jonka lyöntivoimaan pelaaja voi vaikuttaa.
- Match: Pelin lopussa tuleva arvonta, josta voi voittaa operaattorin määrittelemän palkinnon (yleensä vapaapelin).
- (10) Miniplayfield: Minipelikenttä. Yleensä varsinaisen pelikentä yläpuolella oleva toinen kerros, jolla voi olla omat mailat.
- Multiball: Pelitila, jossa kentällä on enemmän kuin yksi pallo.
N
- NIB: New In Box. Nimitys pelille, jota ei ole kertaakaan pelattu.
- NOS: New Old Stock. Nimitys osille jotka on valmistettu varaosiksi pelin osien yhteydessä.
O
- Operator, operaattori: Henkilö tai yritys, joka ylläpitää flipperiä kaupallisessa tarkoituksessa.
- (2) Outlane: Yleensä kentän laidassa oleva alue, jonne mennyt pallo menee sivulta alas. Yleensä inlanen vieressä.
P
- Pass: Pallon syöttö mailalta toiselle.
- Pinball 2000: Williamssin viimeisin flipperijärjestelmä jossa on kentälle 3-ulotteisen kuvan heijastava näyttö.
- Playfield: Itse pelikenttä jossa pallo liikkuu.
- Plunger: 1) Metalli jota kela vetää tai 2) Laite jolla pallo lähetetään kentälle.
- Proximity sensor: Kytkin, joka toimii metallinpaljastimen periaatteella.
R
- (8) Ramp, ramppi: Yleensä muovinen tai metallinen liuska, josta pallo nousee ylemmille tasoille kenttää.
- Replay: Vapaapeli. Saadaan yleensä tarpeeksi hyvillä pisteillä tai pelin lopussa olevassa arvonnassa.
- Rubber: Melkein mikä tahansa kentällä oleva kumiosa. Tarkoittaa yleensä pelissä olevia kumirenkaita.
S
- Saucer: Kentässä oleva kuoppa, jonne pallo osittain uppoaa. Pohjalla on yleensä kela joka heittää pallon takaisin peliin.
- Save, seivi: Mikä tahansa yritys pelastaa pallo alas menemiseltä.
- Service credit: Operaattorin menusta lisätty krediitti. Yleensä huoltotarkoituksiin tai testipeliin huollon jälkeen.
- Shopped, shopattu: Käytetty peli, joka on korjattu (lähes) uutta vastaavaan kuntoon.
- (1) Shooterlane: Alue yleensä pelin oikeassa laidassa, josta pallo laukaistaan peliin pallon alussa. Myös nimellä plungerlane.
- Slam tilt: Potkun tai muun kovan iskun seurauksena tuleva tilt-tila, jolloin pelaaja menettää pallon ja mahdollisesti koneessa olevat krediitit rangaistuksena liian kovasta käsittelystä.
- (4) Slingshot: Mailojen yläpuolella olevat kaksi kolmion muotoista aluetta, joissa olevat kelat potkivat palloa kentälle päin.
- Solid state pinball: Elektromekaanisen pelin vastakohta. Laitetta ohjaa kokonaan tietokone.
- Spinner: 4cm x 2.5cm metalliläpäkkä, joka pyörii kun pallo osuu siihen. Kiehtoo hulluja.
- Standup target: Targetti, joka on paikoillaan. Niistä keräillään useimmiten kirjaimia, lisäpalloja ym.
- Swinging target: Targetti, joka liikkuu joko moottorin tai kelan voimalla.
- System 11: Williamssin ennen WPC:tä tullut flipperin ohjausjärjestelmä.
T
- Target: Pelikentällä oleva maalitaulu, johon on tarkoitus osua pallolla.
- Tilt: Liika ravistelu johtaa rangaistuksena tilaan, jossa valot sammuvat ja mikään keloista ei toimi. Peli palautuu normaaliksi pallon mentyä alas.
- Tilt warning: Varoitus, jonka pelaaja saa ennen varsinaista tilttiä.
- Trap: Pallon kiinni ottaminen ylhäällä pidetyn flipperin ja inlanen väliseen kulmaan.
W
- Widebody: Peli jonka pelilauta on normaalia huomattavasti leveämpi.
- Videomode: Ainoastaan näytöllä tapahtuva osa peliä.
- (6) Wireform: Toinen nimi habirailille, eli rautalankarampille.
- Virtual knocker: Erityisesti Pinball 2000:ssa knockeri ei ole kela vaan vastaavanlainen ääni tulee kaiuttimista.
- WMS: Williams, pelivalmistaja.
- WPC: Williams Pinball Controller. System 11- ja Pinball 2000-järjestelmien välissä tullut järjestelmä.