Pinball 2000, WPC ja System 11: Mailojen ongelmanratkaisu

Mailat ovat pelaajan suora linkki pelin tapahtumiin. Toimimattomat tai laiskat mailat vievät peli-ilon nopeasti. Kyseessä on siis pelin kannalta yksi tärkeimmistä elementeistä. Tässä oppaassa käsittelen System 11:n, WPC:n ja Pinball 2000:n, mailojen käyttämää elektroniikkaa ja mekaniikkaa.

Sisällysluettelo

Mailamekanismin rakenne

[kuva]

  1. Plungeri
  2. Palautusjousi
  3. Kela
  4. Stopperi
  5. Kondensaattori
  6. End-of-stroke -kytkin (EOS)
  7. Lane change-kytkin

Vinkki: Huomioi kuvassa Williamsin System 11:een asti tekemä virhe: kela on väärin päin! Kelan johdot pitäisivät olla mahdollisimman kaukana stopperista, mailan vartta kohti. Väärin päin asennettu kela kärsii huomattavasti useammin murtuneista juotoksista ja erityisesti särkyneistä diodeista. Jos System 11-koneessasi kelat ovat väärin päin, katso riittääkö johdot niiden ympäri kääntämiseen. Suurimmassa osassa tämä ei kuitenkaan ole mahdollista johtoja jatkamatta.

Mailamekanismeja eri ajoilta

Flipperikelat sisältävät käytännössä poikkeuksetta kaksi erillistä kelaa samassa paketissa. Kun kabinetin flipperinappia painetaan, peli aktivoi kelan lyönti- ja pito-osat, kunnes maila on ääriasennossaan. Vaikka molemmat osat saavatkin virtaa samaan aikaan, on vain lyöntiosa aktiivinen paksumman kääminsä ja sitä myöten pienemmän vastuksensa ansiosta. Kun ääriasento on saavutettu, lyöntiosan virrat tippuvat pois ja vain kelan pito-osa saa virtaa. Tässä tilassa kela ei ylikuumene vaikka olisi pidempiäkin aikoja ylhäällä. Se miten tätä lyönti- ja pitojärjestelmää ohjataan, on suurin ero Fliptronicin ja edeltäneiden järjestelmien välillä.

System 11 ja vanhempi WPC, ennen Fliptronicia
Mailat toimivat puhtaasti elektromekaanisesti. Tämä sama järjestelmä on ollut käytännössä flipperin historian alusta asti käytössä. Kun kabinetin kytkintä painetaan, saavat sekä lyönti- että pito-osa jännitteensä. Lyöntiosan virta kulkee EOS-kytkimen (kuvassa numero 6) kautta, joten kun maila saavuttaa ääriasentonsa, kytkin avautuu ja virta kelan lyöntiosalle katkeaa jättäen vain pito-osan päälle. Itse pelin ohjauselektroniikka pystyy ainoastaan kytkemään releellä mailojen virrat päälle tai pois, muuten mailojen koko järjestelmä on täysin omillaan.

Valtaosassa System 11-koneita pelin CPU-kortti saa tiedon mailojen liikkeestä EOS-kytkimien rinnalle laitettujen lane change-kytkimien (kuvassa numero 7) avulla. Siinä missä EOS-kytkimet toimivat mailan lyöntijänniteellä, lane change-kytkimet ovat normaaleita kytkinmatriisin kytkimiä. Näitä käytetään esimerkiksi roll over-kytkinten valojen siirtämiseen tai vaikkapa nimikirjaimien syötön yhteydessä tulostaulukossa.

Myöhemmissä System 11-koneissa ja WPC-koneissa ennen Fliptronicia lane change-kytkin on toteutettu optoerottimella eikä näinollen ylimääräisiä kärkiä enää tarvittu EOS-kytkimien yhteyteen.

Järjestelmässä on useampikin ongelma:

Koska tässä tapauksessa EOS-kytkimen läpi kulkee suhteellisen suuri virta, joutuu kytkin koville. Jatkuva kipinöinti karstoittaa kytkimen kärjet, jonka takia näissä koneissa kytkimien kärkien viilaus on normaalia ylläpitohuoltoa. Jos kytkimen kärjet ovat kuluneet loppuun, karstoittuneet tai kytkin on vääntynyt, virta ei kulje enää lyöntiosalle ja maila lyö pelkällä pito-osallaan. Tällöin lyönti ei todennäköisesti saa palloa edes pelikentän puoleen väliin, mikäli maila edes jaksaa nousta. Kipinöintiä rajoitetaan yleensä mailamekanismiin kiinnitetyllä kondensaattorilla (kuvassa numero 5), joka rajun tärinän takia joutuu melko koville.

Toinen ongelma syntyy, kun EOS-kytkin ei jostain syystä avaudukaan lyönnin lopussa. Kelan lyöntipuoli jää päälle niin pitkäksi aikaa, kuin pelaaja pitää flipperinappia pohjassa. Tämän jälkeen kela yleensä palaa muutaman pelin sisällä piloille.

Kolmas ongelma liittyen edelliseen on se, että koneen omistaja huomaa vian yleensä vasta vahingon tapahduttua. Vahva 'palaneen elektroniikan haju' flipperinappia pohjassa pitäessä kielii ongelmasta, mutta sijoituspaikassa olevan koneen rikkinäinen EOS-kytkin tarkoittaa käytännössä aina palaneen kelan vaihtamista.

Lisäksi malleissa joissa lane change-kytkimet ovat EOS-kytkimien rinnalla on aina riski kelojen käyttöjännitteen joutumisesta kytkinmatriisiin, mikäli kytkinten välissä oleva muovi hajoaa.

Uudemman WPC:n ja Pinball 2000:n Fliptronic siirsi sekä lyönti- että pito-osan virran ohjauksen pelin ohjaustietokoneelle. Ensimmäinen Fliptronic-kone oli 1991 ilmestynyt The Addams Family. Nyt kabinetin napit sekä EOS-kytkin ovat tavallisia 12 voltin kytkimiä. EOS-kytkimet eivät avaudu vaan sulkeutuvat mailan ollessa ääriasennossa, ennen EOS-kytkimen hoitama lyöntiosan virtojen katkaisu on nyt toteutettu ohjelmallisesti. Koneessa on kuitenkin EOS-kytkin ajastuksen vuoksi. Koneen suunnittelijat arvelivat, että vakioarvo ajasta mailan koko lyönnistä ei toimisi käytännössä. Muut valmistajat sensijaan tiputtivat EOS-kytkimen kokonaan pois omissa versioissaan ja suurin osa niistä toimii moitteetta.

Fliptronic ei kuitenkaan luota sokeasti EOS-kytkimen toimintaan. Mikäli mailan lyönnin alettua EOS-kytkimestä ei tule signaalia oletetulla aikavälillä, siirtyy kone vikatilaan jossa lyöntiosan virta katkaistaan ajan eikä EOS-kytkimen perusteella. Tässä tapauksessa operaattorille tulee ilmoitus asiasta. Kelaa ei saa poltettua vikatilassa ja pelaaja tuskin edes huomaa eroa hyväkuntoisessa koneessa. Mikäli mailamekanismi ei kuitenkaan liiku enää niin kevyesti kuin alkuperäinen, voi lyöntivoima kiinteän ajoituksen takia loppua ennen kuin maila on saavuttanut lyöntiliikkeensä lopun. Tällöin mailat ovat pelaajan näkökulmasta hyvin voimattomat.

Pienempi uudistus oli mailan palautusjousi, joka oli ennen plungerin ympärillä ja nyt ulkopuolella. Näin jousi oli helpompi vaihtaa, eikä se syönyt kuoppaa plungerin linkkiin. Lisäksi uuden tyyppinen palautusjousi on huomattavasti pitkäikäisempi ja jämäkämpi. Plungerin linkki on myös hieman eri muotoinen, joskin vanhoja osia voi käyttää tarvittaessa uusienkin tilalla.

WPC95:n jälkeen tullut Williamsin uuden sukupolven alusta, Pinball 2000 käytti samanlaista mekaniikkaa ja elektroniikkaa, kuin edeltäjänsäkin.

Fliptronic-ajan osat vanhemmissa koneissa

Yksi hyvä päivitys System 11:lle ja alkupään WPC:ille on poistaa alkuperäinen plungerin ympärillä oleva jousi ja käyttää kiristintä, jossa on paikka kelan vieressä kulkevalle palautusjouselle. Vanhemmassa alustalevyssä ei ole tähän tarkoitettua reikää, mutta kondensaattorin ympärille tulevan nippusiteen reikä sopii tähän tarkoitukseen loistavasti, ellet halua porata erikseen uutta reikää.

Tällä päivityksellä vanhempaankin peliin tulee uusien pelien jämäkkä palautustuntuma. Voit samalla asentaa plungerin jossa on uudemman mallinen paksupäinen linkki, joka on yleensä pitkäikäisempi aiempaan malliin verrattuna.

[kuva]

System 11-kone ennen ja jälkeen päivityksen. Nopeammin laskevat mailat ovat oiva parannus entiseen velttoon palautukseen verrattuna!

Tyypillisiä ongelmia

Yleisimmät ongelmat ovat yleensä onneksi yksinkertaisia löytää ja korjata. Tässä muutamia ongelmia ja mahdollisia ratkaisuja.

Maila/mailat ovat juuttuneet ylös:
Kytke koneesta virrat poikki. Mikäli ongelma säilyy ilman virtojakin, on sen aiheuttaja mekaaninen. Mahdollisesti ylikuumentunut ja osittain sulanut kela, litistynyt plungerin pää tai löystynyt mailan varren kiristin. Jos maila tuntuu jumittavan EOS-kytkimeen, katso mailan varren kiristimessä olevaa "kynttä", jossa on muovipäälyste. Jos muovi on kulunut puhki, EOS-kytkin ei enää liu'u herkästi ja jumittaa mailan. Tässä tapauksessa raavi vanha päälyste pois ja laita tilalle esimerkiksi kutistesukkaa.

[kuva]

Vanha eriste lähtee yleensä helposti puukolla raaputtamalla. Tilalle sopiva pätkä kutistesukkaa.

Mikäli maila/mailat laskevat virtojen katkettua, kallistuu vianetsintä elektroniikan puolelle. Uudemmissa koneissa tarkista Fliptronic-kortin transistorit, joku niistä on todennäköisesti viallinen.

Jos mailat ovat ylhäällä ainoastaan pelin aikana (ts. pysyvät alhaalla kunnes painat start-nappia tai menet testimenuun), kääntyy katse kabinetin nappeihin. Fliptronicilla varustetuissa koneissa kummankin napin takana on kaksi optokytkintä, joiden välissä olevaa muovi tai metalliläpykkää napit liikuttelevat. Tarkista ensimmäisenä muovinen tai metallinen lätkä, jota itse flipperinappi painaa. Erityisesti muoviversio tahtoo väsyä ajan kanssa eikä enää palaudu. Väsyessään muovilätkä aiheuttaa välillä myös ongelman, jossa maila pysyy ylhäällä joitain sekunteja flipperinapista päästämisen jälkeen. Muoviseen versioon on myytävänä korjaussarja, joka sisältää muovisen osan päälle tulevan metallisen levyn, kuva alla oikealla.

[kuva] [kuva]

Fliptronic-aikakauden flipperinapin mekanismi takaa. Ensimmäisessä kuvassa vasemmalla näkyvä vanhempi versio käytti kokonaan metallista osaa napin palauttamiseen, oikealla näkyvä uusi versio taas on muovinen ja väsyessään saa aikaan melko yleisen ongelman jossa mailat tulevat alas vasta sekunteja napista päästämisen jälkeen. Toisessa kuvassa uudemman mallinen muovinen läpäkkä varustettuna korjaussarjan palautinlevyllä.

Jos ongelma ei ole siinä, tarkista napin optokytkimet yksi kerrallaan laittamalla optohaarukan väliin esimerkiksi käyntikortti tai vastaava valoa läpäisemätön esine. Mikäli itse nappi toimii, tarkista Fliptronic-kortilla olevat LM339-piirit (U4 ja U6). WPC 95-koneissa nämä LM339:t ovat CPU-boardilla U25 ja U26.

Mikäli kyse on System 11 tai vanhemmasta WPC-koneesta, on flipperinapin lehtikytkin todennäköisesti vääntynyt tai muuten vaurioitunut.

Kun painat kabinetin flipperinappia, mitään ei tapahdu, Fliptronic:
Siirry diagnostiikan puolelle painamalla "Begin Test"-nappia kolikkoluukun kytkimistä. Valitse päämenusta T. Tests ja sen alla olevasta menusta T.1 Switch Edge Test. Paina nyt kabinetin napit pohjaan. Riippuen mailojen määrästä 6 tai 8 kytkintä pitäisi syttyä ruudulla näkyvän kytkinmatriisin kaavion oikeaan laitaan. Jokaista mailaa kohti pitäisi näkyä sekä kabinetin nappi että EOS-kytkin. Huomaa että myös peleissä joissa on vain 2 mailaa, on silti kabinetin napit myös ylämailoille olemassa.

Jos yksittäinen opto on pimeänä tai ainutkaan ei reagoi, tutki kabinetin napeille menevät johdot sekä kytkimet. Painavatko flipperinapit opton valon katkaisevan muovi/metalliläpyskän tarpeeksi ulos optosta? Koita myös optojen puhdistamista esim. vanupuikoilla ja ikkunanpesuaineella.

Yksittäisen toimimattoman opton tapauksessa kokeile vaihtaa flipperinappien optokortit keskenään ja tee testi uudestaan. Mikäli ongelma siirtyy toiselle puolelle, on vika itse optoissa. Mikäli vika säilyy samassa kohdassa, tarkista Fliptronic-kortilla olevat LM339-piirit (U4 ja U6). WPC 95-koneissa nämä LM339:t ovat CPU-boardilla U25 ja U26.

Mikäli kytkin toimii mutta maila ei lyö, tutki kelalle menevät johdot. Muista myös tarkistaa sulakkeet.

Vinkki: Fliptronicilla varustetussa koneessa kummankin puolen flipperinappien optokorttien on oltava kytkettynä, jotta järjestelmä toimii.

Kun painat kabinetin flipperinappia, mitään ei tapahdu, Ei-Fliptronic:
Tutki kabinetin napit ja kytkimet. Kytkimet ovat yleensä lehtikytkimiä ja joko likaisia tai taipuneita. Mikäli vika ei ole kytkimissä, katso sulakkeet ja ja johdotus kabinetin napeista sekä flipperikeloista. Tarkista lopuksi driver boardilla oleva flippereiden virtaa ohjaava rele.

Lyönti on heikko:
Jos peli ei ole Fliptronicilla varustettu, tarkasta EOS-kytkin. Mikäli kytkin on auki mailan ollessa alhaalla lyö maila vain pito-osalla. Säädä kytkin kuntoon tai viilaa karstoittunut kontaktipinta siitä. Myös Fliptronicilla varustettu peli kärsii heikosta lyönnistä jos lyönti-osan johto on irronnut juotoksestaan tai katkennut. Lyönnistä aiheutuva tärinä irroittelee usein muitakin osia.

[kuva]

Williamsin virallinen mailan varren välyksen säätötyökalu. Liuskan haarukkamainen pää laitetan mailan varren ympärille varren holkin ja kiristimen väliin. Sen jälkeen kiristin kiristetään loppuun ja lopulta säätötyökalu vedetään välistä pois. Tällöin varressa pitäisi olla tehtaan suosittelema välys.

Jos ongelma vaikuttaa mekaaniselta (maila liikkuu raskaasti kädellä liikutellessa), tarkista ettei mailan varren kiristin ole liian ylhäällä ja näin purista mailaa varren holkkia vasten. Mailaa suoraan ylöspäin nostettaessa siinä pitäisi olla parin käyntikortin paksuinen välys. Olematon tai liian suuri välys vie lyöntitehoa.

[kuva]

Tältä plungerin pää näyttää uutena. Jos pää ei ole enää kartio vaan litistynyt, viilaa se takaisin tähän muotoon.

Katso plungerin päätä ja stopperia. Plungerin pää littaantuu ajan mittaan ja jos se alkaa olla leveämpi kuin varsi, se tuhoaa nopeasti holkin. Hyvässä plungerissä pää on hieman kartiomainen lopussa. Jos plungerin pää ja stopperi eivät ole kovin pahassa kunnossa, kannattaa kumpikin viilata takaisin alkuperäiseen muotoonsa. Pahassa tapauksessa kannattaa suosiolla vaihtaa kummatkin uuteen. Jos plungerin pää on litistynyt, täytyy samalla korjauskerralla vaihtaa myös kelan holkki.

[kuva]

Kaksi stopperia: vasemmalla käyttämätön uusi malli (A-12390), oikealla hyvin kulunut vanhempi malli (A-12111), lähikuvassa litistynyt pää. Kun stopperi on litistynyt näin paljon, on kohdalla uuden osan vaihtaminen. Muuten mailan lyöntiliike menee turhan pitkäksi.

Vinkki: Mikäli stopperin vaihtamisen jälkeen mailojen liike näyttää liian suurelta tai pieneltä, olet asentanut väärän mallisen stopperin. Vanhemman mallinen, usein kelan sisälle menevältä osaltaan messingin värinen on huomattavasti lyhyempi, kuin uudempi musta stopperi. Pidempi stopperi saa aikaan lyhyemman mailan liikkeen. Tarkista koneen manuaalista kumpaa mallia koneeseesi menee.

Mailat raahaavat pelikenttään:
Mailan varren holkki on joko erittäin kulunut, tai sitten koneessa on väärän valmistajan holkki. Data-Eastin ja Segan holkit menevät ruuvien reikien puolesta paikalle, mutta johtuen näiden koneiden ohuemmasta kenttämateriaalista ovat liian lyhyitä.

Nappia painettaessa maila lyö kaksi kertaa, eikä jää ylös:
Mailan kelassa olevista diodeista on jompikumpi joko murtunu tai palanut, tai toinen maapuolen johto on irti. Tarkista samalla, että kela on oikein päin (juotoskorvakkeet mailan vartta päin, pois päin stopperista) ja tarvittaessa käännä kela, mikäli mahdollista.

Kela ylikuumenee:
Mikäli kyse ei ole Fliptronicista, EOS-kytkin ei todennäköisesti hellitä mailan tullessa ääriasentoon. Säädä se uusiksi.

Fliptronicin kanssa likainen flipperinapin optokytkin voi aiheuttaa myös saman. Kytkinhän ei anna itsessään on/off tietoa, vaan valonmäärän mukaan vaihtuvan vastuksen, jonka LM339-piirit muuttavat sitten tietokoneelle kelpaavaksi on/off-tiedoksi. Jos valoa ei mene tarpeeksi läpi, saattaa LM339 antaa jatkuvasti vaihtuvaa on/off-tulosta koneelle estäen pito-osaa siirtymästä päälle. Mikäli LM339 on ehjä, on vika todennäköisesti optokytkimien jännitteen LM7812-regulaattorissa driver boardilla.

EOS-kytkin kipinöi:
Ei-Fliptronicissa kytkin kipinöi aina hieman, mutta jos kipinä on jossain mailamekanismissa suurempi kuin toisessa, tarkista että keltainen kondensaattori kelan vieressä on kiinni ja ehjä.

Mailat toimivat, mutta en voi vaihtaa kirjaimia nimeä kirjoittaessa, Fliptronic:
Kyseessä on todennäköisesti kaksimailainen kone. Tässä tapauksessa pelin ohjelma käyttää flipperinappien 2. optoa kirjaimien vaihtoon. Selvitä kytkintestillä rikkinäinen opto.

Mailat toimivat, mutta en voi vaihtaa kirjaimia nimeä kirjoittaessa, ei-Fliptronic:
Mikäli koneessa on lane change-kytkimet, tarkista kytkinten kärkien toiminta. Joissin malleissa lane change-kytkimet voivat myös olla flipperinappien kytkimen rinnalla. Uudemmissa koneissa joissa EOS-kytkimien vieressä olevia lane change-kytkimiä ei ole, on kyseessä yleensä rikkinäinen optoerotin.

Kone antaa virheilmoituksen ylämailojen napeista, mutta koneessa ei ole ylämailoja:
Vaikka koneessa ei olekaan ylämailoja, flipperinappien optokytkimissä käytettään silti samaa piirilevyä jossa on kaksi optoa kummallekin puolelle. Ylämailan opto on hajonnut ja koneen diagnostiikka huomaa sen. Voit joko vaihtaa opton päästäksesi virheilmoituksesta tai sitten antaa sen olla. Huomioi kuitenkin että joissain koneissa nimikirjaimien syöttö toimii ylämailojen optoilla, joten et ehkä pysty kirjoittamaan nimeäsi (tai pystyt vaihtamaan kirjaimia vain yhteen suuntaan).

Kone käynnistyy uudestaan satunnaisesti tai aina kun painat molemmat mailanapit pohjaan:
Tarkista flipperikeloissa olevat diodit. Rikkinäinen diodi päästää lävitseen virtapiikin kelan lopettaessa vetämisen ja näin aiheuttaa koneen resetoitumisen. Mikäli diodit ovat ehjiä, kyseessä on todennäköisemmin virransyötön ongelma. Ongelmasta enemmän tyypillisiä ongelmia-artikkelissa.

Kuluvia osia

Mailamekanismissa on useita osia jotka vaativat säännöllistä vaihtamista. Tässä yleisimmin vaihdettavat:

[kuva]

  1. Varren holkki: Pelilaudan läpi kulkeva muovinen holkki jonka läpi mailan varsi kulkee koneiston puolelta pelilaudan päälle.
  2. Mailan kumi: Etenkin taitavien pelaajien käsissä mailan muoviosan ympärillä oleva kumi kuluu mailan kärjestä rikki. Jos kumin murjominen mailan päälle hirvittää, hanki ylimääräinen maila ja venäytä asennettavat mailakumit sen päällä ensin. Älä turhaa vaihtele koko kumia jos vain kärki on kulunut, käännä kulunut alue mailan alapuolelle.
  3. Plungerin linkki: Tämä plungerin ja mailan varren kiristimen välinen muovikappale katkeaa ennen pitkää. Niitä saa irtonaisenakin, mutta helpompaa on ostaa koko plungeri, jossa on ko. osa valmiina kiinni.
  4. Plungeri: Plungerin loppupää ottaa joka lyönnillä kiinni metalliseen stopperiin. Ajan mittaan plungerin pää littaantuu ja alkaa levitä, alkaen lopulta jarruttaa liikettä kelan holkissa. Kuvassa plungerissa on linkki kiinni.
  5. Kelan holkki: Jottei plungerin hankaus kelan sisällä vahingoittaisi itse kelaa, on kelan sisällä yleensä muovinen liukulaakeri, holkki. Jos holkki on sulanut eikä sitä saa poistettua, vaihda koko kela. Vältä metallisten holkkien käyttöä, se vähentää lyöntivoimaa, aiheuttaa ikävän kitinän lyöntiin ja kuluttaa samalla plungeria pidemmän päälle.
  6. Maila: Mailan muoviosa murtuu usein akselin kohdasta tai keskeltä.
  7. Kiristin: Menee usein pilalle liian innokkaan pultin vääntämisen seurauksena. Kiristimessä on myös muovipäälysteinen kynsi, joka liikuttaa EOS-kytkintä. Kynnen muovipäälyste täytyy uusia ajoittain.
  8. Kela: Ei varsinaisesti kulu käytössä vaan turmeltuu yleensä ylikuumentumisen seurauksena.
  9. Stopperi: Plungerin jatkuva hakkaus stopperia vastaan saa myös stopperin leviämään ja se ajan mittaan turmelee myös kelan holkin. Mikäli stopperi on alkanut littaantua, viilaa se jälleen ehjäksi. Suosittelen uuden osan vaihtoa samalla kun vaihdat plungerinkin.

Flipperikelat

Williams käytti flippereissään useita erilaisia flipperikeloja riippuen käyttötarkoituksesta. Kelat eivät varsinaisesti kulu, sillä niillä on suojanaan holkki. Kelan ylikuumentuessa holkki voi kuitenkin sulaa kelan sisälle, kelasta voi katketa käämi tai itse kela voi palaa, joten kelan vaihto tulee joskus eteen. Kun vaihdat kelan, vaihda samalla myös sen holkki, plungeri ja stopperi, niin saat täyden tehon mailamekanismiin. Jokaisella kelatyypillä on oma värinsä ja tyyppinumeronsa.

Huom: Vain aidoissa Williams-osissa on värikoodaus. Muiden valmistajien yhteensopivat osat ovat yleensä sinisiä, joten luota mieluummin tyyppimerkintään kuin väriin.

Tässä Williamsin käyttämät kelatyypit:

Tärkeä: Älä käytä tehokkaampia flipperikeloja, kuin mitä manuaalissa kerrotaan. Liian tehokas kela vaurioittaa suurella todennäköisyydellä pelikentän osia pallon liikkuessa tarkoitettua kovempaa.

↵ Takaisin omistajalle-osioon

Viimeksi päivitetty 2012-04-16 18:49, v94.